Bijna zelfde babynaam als vriendin

Discussie in 'Babynamen' gestart door Nove123, 3 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nove123

    Nove123 Nieuw lid

    3 mrt 2023
    1
    0
    1
    Help! Mijn vriendin is onlangs bevallen en heeft haar kindje de naam Ivy Novi gegeven. Nu ben ik zelf aankomende augustus uitgerekend en hebben wij al vanaf het begin van de zwangerschap de naam Nové in gedachten. We zijn hier helemaal verliefd op en willen de naam eigenlijk niet veranderen. Vinden jullie het kunnen om bijna dezelfde naam als de tweede naam van de dochter van een vriendin te gebruiken?
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Wordt het meisje Ivy genoemd of altijd voluit Ivy Novi?
    In het eerste geval vind ik het geen probleem, ook is het logisch dat je al een naam hebt.
    In het tweede geval zou ik het bespreken met haar.
     
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik zou het gewoon doen, vooral als het voor jullie dè naam is. Ik vind de overeenkomsten wel meevallen en hoe vaak zou het nou vreemd zijn in de toekomst?
    Mooie naam trouwens :thumup:
     
  4. Precious03

    Precious03 Actief lid

    5 dec 2022
    326
    216
    43
    Vrouw
    Als ze Ivy wordt genoemd dan zie ik geen probleem..
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.588
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kan prima. Zowel Novi als Nové/ Novee/ Novée en Nova zijn hele hippe namen de laatste jaren, dus niet zo gek dat jullie namenvoorkeur in hetzelfde straatje zitten.
    Is het ook nog eens hun 2e naam en jullie 1e. No problemo zou ik zeggen.

    Daarbuiten: kan zomaar zijn dat deze vriendin over een paar jaar je vriendin niet meer is.
    Stel je voor dat dat zo is: zou je dan spijt hebben dat je dan de naam hebt laten varen?
    Daar heb je je antwoord op je vraag :)
     
    NiVa0230 en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Doen! Het is de 2e naam van vriendin haar kindje wat erop lijkt en daarbij het is een vriendin geen zusje of nichtje.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Alleen als het de 2e naam is die niet wordt gebruikt verder.
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Het gaat om de tweede naam, dus daar zou ik niet moeilijk over doen. Ook is de naam anders.
    Tweede namen worden bijna nooit uitgesproken. Meestal niet eens de bedoeling. En als het wel de bedoeling is, is mijn ervaring dat zelfs de mensen die dat wel zeiden te gaan doen het uiteindelijk ook niet doen, vooral als de kindjes ouder worden.
    Namen zijn daarnaast ook geen 'recht' ofzo, dat je ze soms al 'bezet' zijn. Dat is vooral een gevoelskwestie en dat is zó persoonlijk. Waar de één denkt, ja snap ik want t is ook een mooie naam. Denkt de ander 'hé, die is al van mij en het maakt mijn kind nu minder bijzonder '.
    Wanneer je het echt wil doen, zou ik het zelf niet vragen. Je kan dan immers ook een 'nee' te horen krijgen. Wel kan je aangeven dat jullie al heel lang een naam hebben en die lijkt helaas op haar tweede naam. Dan weet ze het al vantevoren en is het geen verrassing.
     
  9. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Ik vind Nové (nadruk op de é) nog best anders klinken dan Novi (nadruk op de "No"). En ze zal haar dochter toch niet altijd voluit Ivy Novi noemen? :oops: Dus gewoon jullie bedachte naam aanhouden!
     
    Athina en hummeltje5 vinden dit leuk.
  10. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.441
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik vind het zeker kunnen!
     
  11. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.768
    4.733
    113
    Vrouw
    Of de tweede naam nu wel of niet als roepnaam gebruikt wordt, er staat nog een hele andere naam voor Novi die het totaal heel anders maakt vind ik. Ik vind het dus prima kunnen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Kan prima, en al zeker omdat het geen familie is.
     
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.120
    113
    Ik zie het probleem ook niet. Een vriendin van mij heeft haar kind ook dezelfde tweede naam gegeven als een van onze kinderen. Heb het geen moment raar gevonden.
     
  14. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik zou hem geven, het is de tweede naam zoals ik het lees en heet t meisje Ivy.

    Mijn dochter haar 2de naam is de 1ste naam van de dochter van een vriending. Wij vonden het echt super leuk dat we dezelfde smaak naam hebben.
     
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Gewoon doen.

    Het gaat om een variatie op een tweede naam.

    Het is al lastig genoeg om geen variatie op een eerste naam te geven tenslotte, als je alle familieleden van jullie familie/vrienden/collegas meeneemt.

    Als je dan ook nog alle tweede en volgende namen moet gaan meenemen....
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Al zou het precies dezelfde naam zijn.. gewoon doen.
    Ik begrijp die ophef over namen niet zo. Als jij het toch een mooie naam vindt, dan mag je je kindje toch zo noemen?
     
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.653
    21.160
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Kan prima hoor!
     
  18. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Dat kan prima, ik denk zelfs dat je vriendin het heel leuk zal vinden dat jullie naam zo op haar 2e gekozen naam lijkt. Zelfde smaak dus, daar zijn jullie vriendinnen voor haha!
     
    Athina vindt dit leuk.
  19. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wat eerder is gezegd het kan wat mij betreft ook prima. Ik zou het wellicht wel van tevoren even met d'r bespreken zodat ze op moment dat de baby er is niet verrast wordt en het misschien niet leuk vind. Ligt er voor mij ook aan hoe een goede vriendin het is.
     
  20. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wij hebben bv gehad dat goede kennisen (niet per se goede vrienden) uit de kerk eenzelfde naam wilden geven aan hun zoon als onze zoon had (schelen half jaar). Ik vond het fijn dat ze dat van tevoren benoemden naar ons. Prima dat ze dat kozen, leuk ook (leuke naam:thumup:) maar fijn dat ik er alvast aan kon wennen. En toen zagen en spraken we mekaar veel meer dan nu. Dus zou gek zijn als hun het niet hadden gedaan vanwege ons terwijl contact nu minder is.
     

Deel Deze Pagina