Bijstandsuitkering, ontheffing van solliciatieplicht.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Iris89, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hoi meiden..

    Mijn man en ik gaan scheiden. Ik heb zelf geen werk, dit hadden wij zo besloten zodat ik voor ons dochtertje kon zorgen.

    Echter, ik vind haar nog te jong om haar een paar dagen in de week naar een opvang te brengen en dus wil ik nog voor haar blijven zorgen. Daarom wil ik dus een bijstands uitkering aan gaan vragen.

    Nu las ik op de website van de gemeente waar ik woon (Leiden) dat je dus ontheffing kan aanvragen wanneer je in een bepaalde situatie zit, onder andere een alleenstaande ouder.

    Echter, het zijn natuulijk geen lieverdjes bij de gemeente en ik verwacht niet dat ze er blij mee zullen zijn...

    Goed, dat maak ik ook een beetje uit de reactie die ik van de gemeente heb gekregen met een vraag over hoe een bijstands uitkering aanvraag in elkaar zit.

    Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Heb je toch nog moeten solliciteren of kon je meteen ontheffing van de sollicitatie plicht krijgen?


    Ik heb ook begrepen dat, wanneer de ontheffing is goedgekeurd, je wel een scholingsplicht kunt krijgen. Maar dat probeer ik dan maar te zien als een "mogelijkheid" op een betere baan.. En dan ben ik alsnog meer en vaker bij mijn dochter dan dat ik fulltime zou gaan werken. :(

    Nou alvast bedankt

    Liefs xxx
     
  2. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.353
    360
    83
    in een huis
    Ik weet natuurlijk het fijne er niet van, maar ga er vanuit dat je niet zelf de keuze kan maken om in de bijstand te gaan. je krijgt bijstand als je GEEN werk kan VINDEN. Kan me niet voorstellen dat je hier voor ontheffing kan krijgen. Buitendat weetje waarschijnlijk ook dat de bijstand echt geen vet pot is? het is echt de touwtjes aan elkaar knopen. Waarom wil je je kindje eigenlijk niet naar de opvang?

    Groetjes Meis
     
  3. MissFlower

    MissFlower Fanatiek lid

    17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    De regels zijn sinds dit jaar weer veranderd en strenger. Ze willen idd dat je dan wel een scholing volgt maar eigenlijk (in mijn regio) hebben ze niks te bieden dan hooguit wat cursussen maar eigenlijk niks waar je echt wat aan hebt. Eigenlijk dwingen ze je wel terug te gaan naar school of werken en leren. Je krijgt namelijk een plan van aanpak waar je je aan moet houden wil je uitkering blijven ontvangen. Ik ga in sept starten met school en leef dan van studiefinanciering. Ik zal ongeveer 3,5 dag in de week kwijt zijn aan school/stage. Kromme is dat ik dus wel verplicht wordt lening te nemen omdat dat volgens hun ook onder een voorziening valt. Maar wel fijn dat ik starks uit de uitkering ben. Succes ermee
     
  4. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    #4 Iris89, 22 mei 2012
    Laatst bewerkt: 22 mei 2012
    Kan de gemeente u ontheffen van de sollicitatieplicht?
    Alleen in bijzondere situaties kan de gemeente u een tijdelijke ontheffing geven van de sollicitatieplicht.
    Wanneer kan dat het geval zijn? Bijvoorbeeld:

    Bij individuele medische of sociale omstandigheden.
    Bij ziekte of zorg voor een ziek familielid.
    Als u een alleenstaande ouder bent van één of meer kinderen jonger dan 5 jaar. U kunt dan een ontheffing aanvragen voor de duur van maximaal 5 jaar. Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, heeft u nog wel een scholingsplicht.
    De gemeente beoordeelt of u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht kunt krijgen.





    Dit staat op de website van mijn gemeente. Dus niet alleen maar wanneer je geen werk kan vinden...

    En qua financien, ja natuurlijk is het geen jack pot. Maar wat ik allemaal krijg heb ik allemaal al uitgezocht. En ik verzeker je, ik ben niet bang om de touwtjes aan elkaar te hoeven knopen. Niet dat ik het ontzettend ruim krijg, maar ik hoef mij daar geen zorgen over te maken.

    Ik wil geen discussie over verschillende meningen over de kinderopvang, maar ik heb daar zelf een eigen mening over. Ik wil mijn kind daar niet naar toe brengen omdat ik vind dat zij recht heeft op een moeder die gewoon bij haar kan zijn. Dat is ook de reden waarom ik tijdens ons huwelijk thuis bleef. Kinderen gaan voor een cariere.

    Mocht dat niet lukken, het zij zo. Maar ik ga het in iedergeval wel proberen.
     
  5. Bri

    Bri Niet meer actief

    Of je nou gaat werken of een opleiding volgen, je zult voor die uren/dagen iets van opvang voor je dochter moeten regelen.

    In bijna alle gemeentes is de bijstand er tegenwoordig op gericht om iemand zo snel als mogelijk op de arbeidsmarkt te krijgen. Ik heb geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is om tijdelijke ontheffing van sollicitatieplicht te krijgen (het zal ook wel per gemeente verschillend uitpakken; het is namelijk aan hun beoordeling of jij een ontheffing krijgt of niet, er zijn geen vaste regels voor dat ze het in jouw situatie moeten geven). Je moet je ook afvragen of je jezelf daar een plezier mee doet; hoe langer jij weg bent van de arbeidsmarkt, hoe moeilijker het wordt om je intrede weer te doen.

    Kinderen gaan misschien wel voor carriere, alleen heb je het hier niet over carriere maken, maar over het verwerven van een noodzakelijk inkomen voor jouw gezin.
    Het lijkt me trouwens dat jouw man (ex-man) straks een alimentatieplicht heeft; jullie hebben er samen voor gekozen dat jij thuis zou blijven, dan moeten jullie daar ook samen de gevolgen van blijven dragen, lijkt me. Dan zou het wel weer kunnen dat je alimentatie in mindering wordt gebracht op de bijstand, maar hij heeft natuurlijk wel zijn verantwoordelijkheid te nemen ook al gaan jullie nu uit elkaar.

    Veel succes gewenst.
     
  6. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden


    Met een opleiding is het natuurlijk wel "makkelijker" om aan een baan te komen dan zonder. En dat zijn dan maar 2 dagen. Ook al zou ik volledig gaan werken, dat zou dan zoieso meer zijn dan 2 dagen. Ik las net ergens hier op het forum over de website "gratisadviseurs", daar heb ik even snel rond gekeken en vrijwel elke adviseur schrijft dat je hoe dan ook met een kind onder de 5 jaar recht hebt op ontheffing, omdat de gemeente gewoon rekening dient te houden met bepaalde zorgtaken.

    Goed, helaas hier geen meiden dus die er echt ervaring mee hebben. In iedergeval bedankt voor de reacties.
     
  7. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    Als je de bijstand wilt krijgen zul je ook moeten gaan solliciteren.....je mag geen eigen auto hebben meen ik en geen koopwoning want anders zul je dat eerst moeten gaan opsnoepen...

    Ik vindt het wel terrecht dat je verplicht wordt om te gaan werken.....want er is niks met je aan de hand toch?
     
  8. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden

    Zoals ik net al zei, als je een ontheffing krijgt hoef je dus niet te solliciteren. De ontheffing geldt voor alle arbeidsverplichtingen, dus ook in de "wachttijd" van 4 weken wanneer je de uitkering aanvraagt. Dus nee, je bent niet verplicht om te gaan werken. Je krijgt dan wel een scholingsplicht. Maar daaruit krijg je dan zoieso een betere baan dan zonder opleiding.

    En ik heb geen auto en ook geen koopwoning.

    En die laatste zin slaat dus helemaal nergens op.

    Lieve meiden, als ik zou vragen om mij redenen te geven om WEL te gaan werken zou ik dat vragen. Jullie weten net zo goed als iedereen dat ik niet de eerste alleenstaande moeder zal zijn die een TIJDELIJKE bijstands uitkering aan zal vragen.

    Heb ik gezegd dat ik voor altijd op mn kont wil zitten en niets doen? nee. ;) Volgens mij heb ik gevraagd of hier meiden zijn die hier ervaring mee hebben.

    Heel jammer dat ik dan geen antwoord krijg op mijn vraag, maar dat ik lekker word afgezeken over het feit dat ik fulltime voor mijn dochtertje wil zorgen.
     
  9. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    ja maar waarom zou je niet gaan werken dan....omdat je thuis wilt blijven bij je kindje?
    Ik vindt het erg dat zoiets als een bijstandsuikering wordt misbruikt door mensen die gewoon niet willen gaan werken...

    En zo`n onderwerp plaatsen is iets waar je deze reaties op zult krijgen.

    Volgens mij kun je alleen een uitzondering krijgen als je lichamelijk niet in staat bent om te werken ....
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    Blijkbaar is er nog steeds een regel dat alleenstaande ouders met een kind onder de 5 jaar kunnen worden ontheven van de sollicitatieplicht die voor anderen wel geldt.
    Daar kun je van vinden wat je wilt, maar TS wil gewoon graag gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Dat is haar goed recht. En als je de regels wilt veranderen, moet je even kijken waar je op stemt straks in september....
     
  11. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    ga ik zeker doen..!
    Waarom zou je dan niet kunnen werken als je kids onder de 5 zijn...snap ik niet zo...
     
  12. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Lekker makkelijk ben je!!!

    Denk dat heel veel mama,s lekker thuis willen blijven bij hun kids maar wel moeten werken en ze naar een KDV brengen.

    bah bah ik kan echt zo niet tegen mensen zoals jij!! Je wilt gewoon niet werken dan moet je daar zelf maar voor opdraaien waarom moet de belastingbetaler dat doen? Kijk als je nou niet kunt of je kunt echt geen baan vinden binnen de tijd dat je een ww uitkering krijgt vind ik het anders maar jij zegt gewoon Tja ik wil ze niet naar het KDV brengen...denk je dat veel mama,s dat met liefde en plezier doen????
     
  13. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    precies;)
     
  14. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38

    denk dat ik ook maar van me man af ga! Lekker makkelijk kan ik gratis geld krijgen en hoef er niets voor te doen! Kan nog naar school dan ook nog.

    Ik hoop echt voor dit soort gevallen de regels aanscherpen!
     
  15. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    Daar is de bijstand ook eigenlijk niet voor bedoelt hoor....vrouwen die gewoon even geen zin hebben om te gaan werken.....
    Goed dat het allemaal strenger wordt hier...is blijkbaar ook echt nodig...
     
  16. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Nou idd..

    Je kan geen krant open slaan of je leest dat de hard werkende mensen weer moeten inleveren en dit kan zomaar? vind dat zo raar he in nederland.

    Ach nog effe en dat zit half nederland in de bijstand volgens mij want werken loont ook haast niet meer
     
  17. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hoe respectloos kun je zijn zeg.
    Ik ga niet in over mijn prive situatie, want dat gaat niemand hier, en zeker geen respectloze, simpele mensen zoals jij, geen snars aan.
    Maar wat jij heel even vergeet, is dat de verkeerde mensen een heel verkeerd beeld hebben gegeven aan de "bijstanduitkering".

    Denk je dat ik er blij mee ben? Nee. als je aan de bijstand denkt, denken heel veel mensen automatisch meteen aan "tokkies" , "allochtonen" en mensen die verslaafd zijn.

    Jij kent mij niet, jij kent al helemaal mijn situatie niet en weet dus ook niet dat ik dit heel hard nodig heb.
    Ik ben jou geen verantwoording verschuldigt, maar dat je het even weet: In de tijd dat het niet goed ging tussen mij en mijn man, heb ik hier al rekening mee gehouden. En om die reden had ik toen besloten om maar proberen een baan te vinden.

    De meest simpele baantjes heb ik voor gesolliciteerd. (supermarkt, kledingwinkels, drogisterijen) Niet aangenomen. In de tussentijd heb ik alles overwogen en ben ik op deze optie gekomen, totdat mijn dochter naar de basisschool gaat blijf ik bij haar. Dat heet prioriteiten stellen. De 1 vind werk belangrijker, de ander haar kinderen. Mijn dochter komt voor werk. En als ik dan een inkomen kan krijgen d.m.v een uitkering, ben ik daar ontzettend blij en dankbaar mee.

    En het is ook niet dat ik geen "zin" heb om te werken, dat is echt totaal onrelevant!! Sterker nog, ik heb voor de zaterdag waarschijnlijk een baantje geregeld. (Dan is onze dochter zoieso bij haar vader) om extra inkomsten te genereren. Dat is enerzijds om actief te blijven, anderzijds blijf ik zo in het "werk ritme"


    Nog even iets, ik kom hier op het forum om advies te vragen van vrouwen die in een soortgelijke situatie zitten. Jullie reageren hier alleen maar om mij af te zeiken. Je zou denken dat zogenaamde "hard werkende" vrouwen MET kinderen wel wat beters te doen hebben, niet waar?

    Wat ben ik toch blij dat ik niet zo kortzichtig ben als jullie. Bah!

    Hier mag een slotje op. :) Want dit hoeft geen zeik topic te worden voor mensen die toch niets beters te doen hebben.
     
  18. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Tja lieve meid dat kun je verwachten..
    Ik wil ook graag fulltime voor mijn zoontje zorgen maar helaas, ook ik heb financiële verplichtingen waaraan ik moet voldoen(denk aan hypotheek, stroom, verzekeringen enz).
    Daarvoor kan ik niet zomaar geld van mijn werkende medemens voor vragen, waar die uitkeringen toch vandaan komen. Die zijn bedoeld voor mensen die het zelf niet kunnen redden, niet voor mensen die liever fulltime thuis willen zijn voor welke reden dan ook.
    Dus ik vind het zeker terecht dat er zo moeilijk over gedaan wordt door de gemeente.
     
  19. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Ja als je zo ontzettend veel kosten hebt, die kun je niet betalen van slechts een uitkering. En ik kan het ook zelf niet redden. Maar hoe en wat, dat ga ik hier niet neerzetten.

    Maargoed, de meningen zijn verdeeld. Het is blijkbaar ook ontzettend moeilijk voor sommige mensen om andere mensen in hun waarde te laten.

    Ik heb NOOIT gedacht dat ik in deze situatie terecht zou komen en zeker nooit gedacht "hmm, laat ik eens lekker profiteren van andere mensen door een uitkering aan te vragen".

    En inderdaad, hard werken loont niet meer tegenwoordig. Maar dat is inderdaad geen reden om dan maar niets te gaan zitten doen. Heb ik ergens neer gezet dat ik dat van plan ben? Nee. Ik wil echter wel mijn zorgtaken tegenover mijn dochter serieus nemen. Noem me dan maar zoals je wilt, als jullie daarvan lekker kunnen slapen, ga je gang. Ik lig er niet wakker van in iedergeval.

    En denk je dat het allemaal zo simpel is? er word JUIST streng met zulk soort dingen omgegaan. Regelmatig een onderzoek of je het nog wel nodig hebt e.d. En joh wie weet werk ik volgend jaar ook wel weer gewoon.


    In iedergeval bedankt voor jullie hulp, ik ben er erg veel mee opgeschoten....... ;)
     
  20. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    open dan geen topic als je alleen maar meningen wilt hebben die in jouw straatje passen!

    Bovendien doe je nu hetzelfde want je suggereert dat mijn werk voor mijn kinderen gaat!

    ik stel ook prioriteiten hoor ik zorg dat ze een boterham te eten hebben die ik zelf heb verdiend!! en niet die andere mensen hoeven te betalen omdat ik liever bij me kids blijf!

    ik heb totaal geen moeite met mensen die door omstandigheden gebruik maken van de bijstand. Maar niet in jouw situatie dat het niet goed gaat tussen jouw en je man is toch geen reden om in de bijstand te gaan. Tja met 1 dag in de week werken kom je er niet als je alleenstaand bent!

    Maar eerst zeg je dat je niet wilt werken dat je die keuze met je man hebt gemaakt. Oke is je goed recht toch als je man dat kan dragen. helemaal fijn toch! Maar dan zeg je dat je wel een baan hebt gezocht maar vervolgens zeg je weer dat mensen die een baan hebben hun kinderen op de 2de plek zetten... allemaal een beetje dubbel hoor.


    En ik ben alles behalve kortzichtig hoor! Ik kan me alleen boos maken als mensen zo makkelijk denken als jij!
     

Deel Deze Pagina