Bijstandsuitkering, ontheffing van solliciatieplicht.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Iris89, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

    Agter Fanatiek lid

    3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
  2. kristalhelder

    kristalhelder Bekend lid

    21 aug 2011
    743
    0
    16
    ow hahahah per jaar bedoel ik natuurlijk..was het maar zo'n feestje he ;)
     
  3. kristalhelder

    kristalhelder Bekend lid

    21 aug 2011
    743
    0
    16
    @Agter: Maar alleenstaande moeders die gebruik maken van de sollicitatieplichtontheffing zitten niet onterecht in de bijstand. In jullie ogen misschien, maar voor de wet is dat niet zo.

    En wat de sgp betreft..ze staan er voor het gezin! Er staat nergens dat de vrouwen braaf thuis moeten blijven..wat ze zeggen is dat er genoeg tijd en aandacht voor het gezin moet overblijven. Maar ik ga hier niet doorkleppen over politiek want dat mag niet.

    En de relevantie tussen een jongeren die onterecht een wajong ontvangt en een bijstandsmoeder die hard haar best doet is: De belastingcentjes die naar die doelen toegaan! O ja..het zijn ook allebei uitkeringen, dat is ook een overeenkomst. Het komt uit hetzelfde potje...alleen gaat het de ene keer naar het uwv en de andere keer naar de sociale dienst..

    Maar ik ga eens slapen zodat ik morgen weer energie heb om dingen te doen die er wel toe doen...en nee..dat is niet me druk maken over 0,62 cent per dag die naar een alleenstaande moeder gaan.
     
  4. NoukjeTygo

    NoukjeTygo Fanatiek lid

    3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    no offense.... maar het ging hier over de bijstand. Niet over de SGP, toch?
     
  5. Zinaa

    Zinaa Fanatiek lid

    28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    "Dat heet prioriteiten stellen. De 1 vind werk belangrijker, de ander haar kinderen. Mijn dochter komt voor werk."

    Mijn zoon ging met 10 weken al naar het kinderdagverblijf. Mama moest weer werken. En niet omdat hij niet mijn prioriteit is, maar JUIST OMDAT hij mijn prioriteit is.

    Nou kan je zeggen 'dat is jouw belissing en ik wil dat niet', maar ik had daarin weinig keus en hopelijk heb jij ook geen keus. Want niet willen werken om bij je kind te kunnen zijn, vind ik een hele goede zaak. Maar niet met een uitkering van de staat.
     
  6. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Jeetje zeg, dat er hier nog steeds zo fel word gediscussieerd.
    Ik reageer nog even een keer, daarna vind ik het wel welletjes zo.

    Ik heb al een hoop uitgezocht, en ik kan gewoon ontheffing krijgen. Ookal ben ik nog geen 27. Dat ik dan 2 dagen per week naar school moet, weet ik ook. Maar daar door krijg ik wel sneller en misschien zelfs een betere baan dan zonder diploma.

    Mijn man moet inderdaad alimentatie betalen, daarvan word de uitkering op verhaald. En die ene dag per week, wanneer mijn dochter bij haar vader is, dat ik ga werken, word inderdaad Allemaal gebruikt om mijn uitkering mee te betalen.

    Zo blijf ik enerzijds in het werk ritme, en zo kan ik toch wat mee betalen.
    Om even te voorkomen dat er straks weer een verkeerde indruk word gewekt: er zijn inderdaad redenen waarom ik niet fulltime KAN en WIL werken. Dus niet omdat ik 'geen zin heb' het is nu gewoon even echt niet te doen. Zodra de mogelijkheid er weer is, sta ik te trappelen om weer aan het werk te gaan.

    Dus al met al: grotendeels word het allemaal betaald door mij en mn man.

    Zo is het wel genoeg. Ik zit al een hele tijd op dit forum en ik vind het jammer dat er zo gereageerd moet worden. en Nee hoor, ik verwacht niet dat 'iedereen in mijn straatje past', maar het had ook op een hele andere manier duidelijk gemaakt kunnen worden.

    In iedergeval bedankt voor de adviezen die ik heb gekregen! Hele fijne dag allemaal en geniet van t mooie weer.
     
  7. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Dit is dan 62 cent teveel voor iemand die niet wil werken omdat ze haar kind niet naar een kdv wil doen.

    Bijstand is een vangnet, niet voor iemand die niet wil werken.
     
  8. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Het gebruik van de woorden binnen harken stuit me enorm tegen het zere been ( Ik bedoel dus tegen de borst stuiten of tegen het zere been schoppen. Foutje, maar ik vind hem leuk, dus ik laat hem staan.)
    Even zien wat ik 'binnen hark':
    netto bijstandsnorm alleenstaande ouder excl. vak.geld = 1142.63
    Dat is inclusief alleenstaande ouderkorting en alimentatie.
    Zorgtoeslag = 69.00
    Kindgebonden budget = 84.00
    Kinderbijslag = 62.86 per maand

    Ik krijg geen huurtoeslag, maak ook (nog) geen gebruik van minimaregelingen en van andere kortingen weet ik niet zoveel, dus daar ga ik geen beweringen over doen.
    Totaal komt bij mij op 1358.49
    De mensen die voor dat bedrag flink moeten werken krijgen naar ik aanneem ook zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag en maken waarschijnlijk ook aanspraak op heffingskortingen, zoals ik hier de alleenstaande ouderkorting, dus dan is dat bedrag dat ze werken al weer minder dan die imaginaire 1600 euro (wat in mijn geval niet eens klopt.)
    Nou, als jullie me vergeven, dan ga ik nu even op m'n luie reet zitten, om te kijken wie van de hardwerkenden ik nu eens een pootje kan lichten en zijn belastingcenten kan 'binnenharken.'
     
  9. Agter

    Agter Fanatiek lid

    3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    En vergeet de bijzondere bijstand niet mee te rekenen, mocht je wasmachine stuk gaan. En korting op sportclubjes omdat je een laag inkomen hebt. En de kwijtschelding van gemeentebelastingen etc etc. Ben er vast nog wel een paar vergeten.

    Je moet alleen even de wegen kennen.
     
  10. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    De minimaregelingen die ik dus al noemde.
    Zoals al gezegd maak ik daar geen gebruik van. Ik kan wel straks geld krijgen voor een nieuwe uitzet, maar dat moet ik wel terugbetalen, dus dat is niet bepaald een gift.
    Ik neem aan dat mensen met een gelijk 'inkomen' zoals ik, en dat inclusief toeslagen, maar daar gewoon voor werken, dan ook aanspraak kunnen maken op kwijtschelding van gemeentebelastingen.
    Om te kunnen sporten, dat noemen ze hier participatiekosten, kun je 61,50 per jaar krijgen. Dat is nou niet bepaald de hoofdprijs. En nogmaals, ook mensen met een gelijk inkomen zoals ik, waar ze gewoon voor werken, kunnen dit net zo goed krijgen. Je hoeft hier niet voor in de bijstand te zitten, alleen in een bepaalde inkomensgroep.
    Maar goed, ik zal me wel verstoppen in een donker hoekje en dan ga ik me eens goed schamen.
     
  11. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    @Fruitmoes waarom krijg jij dan bijstand? Als je het al ergens geschreven had ...sorry heb ik niet gelezen....
     
  12. ladys1987

    ladys1987 Fanatiek lid

    24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

    kan het niet beter verwoorden...en onbegrijpelijk dat het zomaar kan allemaal! ik wil ook liever bij mijn kind zijn maarja helaas moet je hier toch echt voor werken. (logisch).

    Aan TS: ik hoop echt dat je geen uitkering krijgt....GEEN cent! alleen als je echt laat zien te willen gaan werken. En in je eerste post geef je duidelijk aan niet te willen dus.....succes ermee! klinkt heel hard maar ik kan zo boos worden hierom. Het zou mooi zijn als elke moeder dit zo zou gaan doen....;)
     
  13. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    pff idd...ja en ach...zou jij het willen;) kunnen je kinderen lekker trots zijn op mama zeg;)
     
  14. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38

    Klinkt heel vervelend maar ik ben blij dat het zo gaat. Schijnbaar wordt er teveel mee gesjoemeld. Onze zuur verdiende centen gaan oa daar heen. En niemand wil zijn/haar kind graag naar een opvang brengen maar als je werkt is het niet anders. Ik vind het belachelijk als dat idd zo kan met ontheffing voor deze reden!
     
  15. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Dat komt wel neer op 226,- op jaar basis (volgens de website 18,87 per maand dus het gaat niet om gewerkte dag maar per dag) dus dat vind ik nog best veel.

    Ik studeer momenteel, maar als ik later ga werken draag ik graag af voor mensen die het niet redden, maar ik wil mijn kind niet naar een kdv brengen valt er voor mij niet onder.
     
  16. Jiska

    Jiska Fanatiek lid

    6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Zelf geen SGP-er (CU) maar moet hier toch even op reageren! De SGP wil niet dat alle moeders thuis blijven, ze willen dat je in ieder geval de keuze moet hebben om thuis te kunnen blijven en dat je daar vervolgens niet op gepakt worden. Zo zit ons stelsel bijv. zo in elkaar dat je veel meer belasting betaalt als je als éénverdiener (met de moeder thuis) 60.000 euro verdient dan dat je als tweeverdieners gezamelijk 60.000 euro binnenbrengt.

    Ben zelf overig een gelukkige, werkende moeder :D.
     
  17. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Belachlijk topic geworden dit. TS vraagt ergens advies over en er kan door veel mensen niet normaal antwoord gegeven worden,bah bah!Echt jammer weer hoor...
     
  18. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hoi, mag je best weten hoor. Ik zit midden in een scheiding en zit nu dus in de crisisopvang met dochterlief. Crisisopvang moet ook betaald worden, maar werk krijgen lukt niet. Ik heb namelijk geen diploma's en geen ervaring. Heb ook voor de bijstand veel moeten solliciteren, 3x per week, maar kreeg dit dus constant te horen, terwijl er best wel veel was wat ik wilde doen. Verder is het helemaal niet zeker waar ik straks kom te wonen en heb ik geen vervoer om bij mijn werk te komen (alleen lopend of met ov.) Ik ben dus gedwongen om vrij dichtbij huis te werken. Dit weegt voor een bedrijf denk ik ook wel mee. Nu is mijn bijstandsaanvraag goedgekeurd en moet ik 4 juni naar een groepsintake en daar hoor ik wat de vervolgstappen zijn. Hoop zeker een cursus solliciteren, cv schrijven te doen. Omdat ik geen diploma's heb, wil ik komende september of volgend jaar september weer beginnen met studeren, dan heb ik na afloop van die 4 jaar hopelijk een beter betaalde baan waar ik zelf mijn dochter mee kan onderhouden. Ook kun je dan gelijk uit de bijstand, zodra je studiefinanciering krijgt. Tot die tijd hoop ik nog aangenomen te worden als bijvoorbeeld cassiere. Maar liever niet voor 40 uur, want dan zou ik mijn dochter nooit meer zien. Ze gaat in het weekend namelijk naar haar vader. Maar mocht het moeten, dan moet het.
    Bovendien heeft haar vader ook gevraagd aan de rechter dat ze aan hem toegewezen wordt, ook al werkt hij meer dan 40 uur in de week en ben ik elke dag beschikbaar. Dat ging dus niet door, omdat ik beschikbaar ben, maar ik ben wel bang wat een rechter gaat beslissen als ook ik 40 uur per week werk.
     
  19. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Jee Fruitmoes wat heftig.Ook ik zit in een scheiding,ik hoop dat ik met de alimentatie erbij iig nu mijn zoontje nog zo klein niet meer dan 3dgn te hoeven werken.Mischien dat ik voor een korte tijd ook de bijstand in moet al probeer ik het wel te voorkomen door nu al ander werk te zoeken maar er komt nu zo ontzettend veel op me af dat ik soms niet weet waar ik het allemaal zoeken moet.
    Maar 40uur werken en je kindje in het weekend naar papa want ontzettend heftig!
     
  20. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    #60 sweetchocolate, 27 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2012
    Niet het hele topic gelezen (maar 2 bladzijdes gelezen) en mijn nekharen vliegen nu al recht overeind. Ik ga hier dus verder niet op reageren.

    ik voel een gevalletje als mijn verschrikkelijke zwager aankomen die niet wilt werken, omdat hij liever zit te gamen. En dat terwijl mijn zusje haar te pleuris werkt om ZIJN onderdak (ww heeft hij geen recht meer op doordat hij steeds werk weigerde) te betalen. *kots* En dat gaat ook gebeuren in dit geval. Wij, hardwerkende moeders werken ons de pleuris om jouw bijstand te betalen. En dat omdat JIJ niet wilt werken omdat jullie DESTIJDS IN BETERE TIJDEN hebben besloten dat je thuis blijft om voor de kids te zorgen. Geweldig dat je dat toen kon, maar nu zal je toch echt je eigen boontjes moeten doppen.

    Klopt, ik heb geen enkele respect voor jou overigens.
     

Deel Deze Pagina