Bijvoeding op bouwen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door julia80, 18 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ons derde kindje is nu 5 1/2 maand oud en krijgt volledige borstvoeding. Mijn andere twee kinderen kregen kunst voeding en ik kan me niet meer zo goed herinneren hoe ik nou de bijvoeding yoen heb opgebouwd. Ik ben nu 1 1/2 week bezig met groenten aanbieden, en was van plan om daarna fruit te gaan proberen.
    Maar wat doe je daarna ook alweer? En beetje aardappel en rijst? Of al wat stukjes brood? Hoe zag het wennen aan bijvoeding bij jouw kindje er uit en met welke leeftijd ongeveer?
     
  2. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn zoontje krijgt kunstvoeding, wellicht dat dat nog iets verschilt.
    Maar ik ben met 5 maanden begonnen met introduceren van groenten (bloemkool, brocolli, courgette, wortel, doperwten) en na een week of 3 heb ik toen fruit (peer, appel en banaan) toegevoegd. Fruit geef ik in de ochtend, groente tijdens etenstijd wanneer wij eten. Het meeste gewoon gepureerd/ geprakt, maar soms geef ik hem daar ook wel een stukje van de groente/ fruit bij zodat hij dat zelf kan eten/ voelen.

    In het begin at hij echt maar 3 hapjes, hij vond het maar raar en hield dan echt na 3 happen zijn mond dicht. Maar sinds 2 weken heeft ie het helemaal ontdekt en eet hij als een bootwerker haha. Omdat hij zijn groente zo goed eet heb ik nu ook aardappel toegevoegd, dus hier was dat met 6.5 maand. Ik prak dat gewoon door zijn groente heen, de volgende stap zal het toevoegen van een stukje vlees zijn (ik denk met een paar weekjes). Rijst nog niet gedaan, maar dat is inderdaad ook wel een goed idee.

    Brood eet hij sinds een 2 weken en dat ging gelijk heel goed. Ik geef hem thuis de korstjes los in zijn hand en het brood in kleine stukjes met een beetje boter erop in zijn mond. Thuis eet hij inmiddels 1 boterham, op het kdv verblijf heeft hij nu al meerdere keren 2 boterhammen weggegeten, maar dan zonder korstjes. Bij brood raden ze in het begin tarwebrood aan, omdat volkoren nog iets te zwaar zijn voor de darmpjes.
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Ik deed altijd maar wat... geen strikte volgordes, schema's en herhalingen. Gewoon wat ik in huis had. Fruit, groente, brood, pap. Eerst wel gepureerd en later stukken aan gaan bieden, lag ook een beetje aan het soort en aan het kind. Mijn oudste at heel makkelijk, de jongste juist niet dus moesten we wat creatiever zijn. De oudste al vanaf 4 maanden, de jongste met 5,5 begonnen.
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Hoi!
    Onze dochter wordt volgende week 6 maanden. Wij starten dan met groente. Als dat goed gaat, dus geen kramp oid, willen we na 1 á 2 weken 's ochtends fruit gaan introduceren. Rond de 7 maanden geven we bij de lunch brood. En vanaf 8 maanden starten we met ontbijt. Dus bijvoorbeeld een bordje pap. Borstvoeding geeft ik dan gewoon tussendoor op verzoek.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Ik weet nog dat ik op internet een introductie schema had gevonden. Die ging uit van borstvoeding als basis. Geloof dat je m wel kan vinden met "voedings introductie schema"

    Dit is er in elk geval eentje maar er was ook een overzichtelijkere versie beschikbaar.
    https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Bedankt voor alle reacties dames! Goh dit schema kende ik helemaal niet, nooit geweten dat het zo opgesplitst is naar verschillende voeding‘s typen
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik was een luie moeder, vooral bij de derde ;).
    Gaf volledige BV en heb toen de rest via Rapley methode gedaan. Dus voeden op verzoek en dan op het moment dat ik/oudere kinderen iets te eten kregen, baby in stoel erbij en een (passend bij leeftijd) stukje geven om lekker mee te spelen, sabbelen, experimenteren. Fruit als wij fruit aten, brood als wij brood aten, groente als wij groente aten (avondmaal). Soms sliep ze tijdens zo'n eetmoment, en dan sloeg het gewoon over. Soms had ze net BV gehad, soms was het 2-3 uur geleden. Ik lette daar niet op.

    De eerste keer dat ze überhaupt een hapje doorslikte was ze ruim 8 maanden, vanaf 10 maanden begon ze echt wat op te eten, en toen ze in ritme van 1 slaapje per dag kwam at ze eigenlijk in eenzelfde ritme als wij. Zo veranderde de BV geleidelijk van hoofdvoeding naar bijvoeding.

    Vond dat eigenlijk wel erg relaxed, meer dan ik me kan herinneren van mijn FV oudste, waarbij de bijvoeding al redelijk snel 'nodig' is om te voorkomen dat je niet teveel melk gaat geven. Bij BV zit er geen grens aan.
     
    Zoe123, Jackie87 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    @julia80 Ik heb t destijds ff meegenomen toen ze met de pot mee ging eten, naarmate bleek dat ze eigenlijk alles wel prima mee kon doen heb ik t met een jaar zo'n beetje wel losgelaten en kreeg ze alles van me behalve dingen die hoog in lactose gehalte waren omdat ze daar een intolerantie met drempel op heeft.

    Kind at zelfs chili con carne met de pot mee eerst een iets lichter gekruide versie, dat ging goed en toen op dezelfde sterkte. Die kruid ik toch zelf dus weinig zout of gekke spullen er in. En heel scherp is hij niet omdat mijn maag dat ook niet aan kan. Nou gaat prima hoor! Bord gaat hardstikke leeg.
     

Deel Deze Pagina