Wat is jullie meest bijzondere vakantiebestemming? (Vanwege een gave activiteit, mooiste omgeving, leukste uitje)
Lapland, behoeft denk ik geen uitleg…. Maar noorderlicht, paardrijden in de sneeuw, ijsvissen, rijden met de arrenslee, rijden met de hondenslee, prachtige tochten door de sneeuw met sneeuwscooter, slapen in een iglo.
Ik heb er niet één die helemaal bovenaan staat, maar wel een top 5. Fins Lapland in de winter. Kamperen in Botawana op een community camp, zonder hekken en echt tussen de wilde dieren. De Pacifische kust in Colombia, ver weg van de toeristische steden. De bergen in Oostenrijk. Bij mensen thuis overnachten op rondreis door Cuba
Niet één vakantie, maar de jarenlange wintersport traditie die we met de familie hebben. We gaan al zo'n 24 jaar lang met 2 gezinnen skiën. Inmiddels is de groep enorm uitgebreid; eerst met aanhang, daarna de kinderen die werden geboren. En het is elk jaar zo gezellig. Het samen zijn met elkaar: skiën, eten, spelletjes spelen, af en toe après ski, (achter)neefjes en nichtjes die leuk met elkaar spelen, het op elkaars kinderen passen zodat de ouders samen kunnen skiën, de kinderen die voor het eerst op ski's staan of de kinderen die inmiddels bijna beter skiën dan hun ouders Echt een hoogtepunt elk jaar!
India, ik was 19 en ging met een groep die ik tot op de luchthaven nooit ontmoet had. Ik had een reischeque gewonnen en ik wou echt een once in a lifetime reis maken daarmee. Wat een bijzonder en mooi land. Ik koos voor India omdat mijn tante van daar geadopteerd is en mijn grootouders daar misschien 30 keer geweest zijn. Ik hoorde dus al heel mijn jeugd verhalen over India en wou dat dus graag zelf eens ervaren. Brazilië, dat was echt een land waarop ik een beetje verliefd geworden ben. Ik vond het fantastisch mooi en een fantastische ervaring. Toen was ik overigens ook nog maar 24 zoiets, samen met een vriendin met de rugzak 4 weken rondgetrokken. Ik zou heel graag eens met man terug gaan ooit. En mijn stage in Suriname was ook een heel bijzondere reiservaring. Zo veel geleerd daar, niet alleen over verloskunde maar ook over mezelf. Echt een stukje losweken en volwassen worden. Ik ben super dankbaar dat ik deze reizen heb kunnen doen, nu lukt dat niet meer zo gemakkelijk door mijn gezondheid en met de rugzak reizen is al helemaal geen optie meer. Op mijn bucketlist staan nog het noorderlicht zien, echte lava zien, een hondensleetocht maken, Argentinië, IJsland, Canada.wie weet, ooit (moeten we eerst de lotto winnen)
We hebben al twee keer een zomervakantie gecombineerd met een formule 1-weekend (Frankrijk in 2022 en Hongarije dit jaar).
In mijn 20 heb ik meerdere mooie reizen gemaakt. Allemaal groepsreizen. Italië rondreis, zoveel gezien! Met een vriendin een maand in Indonesië. Het contact met de mensen, leuke gesprekken, de Krakatau, de omgeving is echt prachtig. Samen een vriendin naar India/ Nepal. De ganges, de rituele omtrent de dood met uitleg van man die daar woonde en wou informeren. Alle tempels, de prachtige dieren, de zware bergtocht. De rust in Nepal.
Dit jaar, 4 weken Oeganda. Heel veel lokale mensen ontmoet en gesproken. Mooie rondreis gemaakt, gezien hoe ze daar leven, de armen en de wat rijkere mensen. Heel bijzonder!
Na ruim 20 jaar dromen was ik dit jaar eindelijk in Zuid-Afrika en oog in oog met de leeuw. Meest bijzondere en mooiste vakantie ooit en leukste wat we als gezin met elkaar hebben gedaan tot nog toe❤️
Thailand omdat dat voor de kinderen en mezelf de eerste keer buiten Europa was. Ik heb in m'n zwangerschap ook een soort roadtrip gemaakt door Oost Europa, die staat mij echt het meest bij van alle vakanties. Steeds verplaatst met OV, begonnen in Polen en geëindigd in Kroatië. Wij kiezen doorgaans ook niet voor de meest toeristische trekpleisters (want hekel aan drukte). Maar toch ook wel onze laatste vakantie in Noord Albanië. We zijn dol op Albanië, maar we zaten echt tussen de lokalen en de armoede die er soms is (sloppenwijken, veel bedelaars die tussen drukke verkeerspunten en grensovergangen lopen met soms hele jonge kinderen die laveloos in hun armen liggen) heeft veel indruk gemaakt.
Ik vond Slovenië adembenemend mooi. Maar mn leukste vakanties heb ik in Italië gehad qua cultuur en eten
Dat zijn er twee tot nu toe. Onze reis met zijn tweeën naar Noordwest Amerika en Zuidwest Canada 22 jaar geleden waar mijn man mij in een kano op een meer in Canada ten huwelijk heeft gevraagd. En onze reis met de kinderen naar Zuidwest Amerika twee jaar geleden. Daar hebben we zoveel prachtige natuur (Bryce Canyon, Antelope Canyon, Arches als top 3 en nog veel meer) gezien. En hopelijk komt daar volgend jaar de reis met de kinderen naar New York, Noordwest Amerika en Zuidwest Canada bij.
Londen denk ik. Zo speciaal dat al die musea zo toegankelijk zijn en naar een fantastische musical geweest (Fun Home)
mijn werkweek naar Engeland vroeger - in een gastgezin. Ik vond het leuk En verder de 2 keer dat we door Schotland hebben gereisd met een camper met het gezin. Heerlijk.... Dochter is 17... en heeft al zoveel meer gezien best bizar... 6 weken varen in de Cariben, zeiltocht van Schotland naar Noorwegen naar Denemarken en dan de kleinste; maar voor mij nog bijzonder; zeilen van Harlingen naar Terschelling en terug met een zeilwedstrijd. Maar omdat ik altijd alleen gedroomd heb; en niet echt veel hebben durven en kunnen doen; stimuleer ik haar ook wel om haar dromen uit te voeren. Ook al is dat soms lastig met heimwee vanuit mijn kant (naar haar) .
Maar de meest memorabele reis was toch een vrij onverwachte. En al meer dan 20 jaar geleden. Mijn man (toen nog vriend) kwam mij vrolijk melden dat hij concert tickets had geboekt voor over 2 weken (tijdens onze vakantie, due we thuis zouden doorbrengen). Ok leuk! Van wie en waar? Loreena mk Kennitt. In Granada. Ok... Granada.... misschien een vliegtuig boeken? En een hotel? Dus.. 4 dagen Grenada geboekt. En omdat we dan toch daar waren de terugvlucht pas een week later. Niks geboekt, alleen een huurauto. Eerst dus 4 dagen in de stad. Bleek de band in hetzelfde hotel te zitten (die gaven 3 concerten, dus zaten er die hele periode). Op dag 2 konden we vanuit de hotelkamer naar de finish van de Vuelta kijken. Ook iets wat je niet dagelijks meemaakt. Verder heerlijke dagen door de stad geslentert en het Algambra bezocht. Concert was ook in het Alhambra, wat een geweldig mooie sfeer gaf. Daarna met de huurauto het binnenland in gereden. Prachtige rondreis gemaakt. Op de laatste dag kwamen we aan in Ronda. Hotel zoeken. Kwamen bij een super romantisch hotelletje aan. Vragen of er plek is. Alleen de comfort room en de bruidsuite. Zegt mijn man: die de bruidsuite maar. Echt .... wauw... nog nooit zo mooi overnacht.