HAllo... misschin een gekke vraag maar ik wil/kan er verder niet teveel over uitwijken! maar is het normaal dat een kindje van 7 jaar niet met wc papier kan omgaan, alleenmet vochtige toilet doekjes? mij lijkt van niet hoor... maar wat is over het algemeen de ervaring? ik heb nog meel twijfel bij dit persoontje.. dit is niet het enige andere twijfels gaan over; -speelwereld -taal/spraak -lees niveau avi 2 {geloof ik}
Ligt eraan...over t algemeen is het wel laat. Mijn dochter van bijna 6 doet het ook nog niet geheel zelf thuis (op school wel)
Aangezien ze zich op school ook alleen moeten kunnen redden op het toilet, lijkt het me dat hij zelf zijn billen moet kunnen vegen Lijkt me niet zo heel moeilijk om te leren toch? Als de ouders maar even de moeite nemen om goed voor te doen hoe het moet. Verder met dat lezen, is volgens mij helemaal niet zo vreemd. Met 7 jaar zit hij waarschijnlijk in groep 3 of 4, dus eigenlijk beginnen ze dan net met lezen en schrijven. En de 1 is er beter in dan de ander.
Ligt er helemaal aan of ouders oefenen of niet. Als je als 7-jarige aan vochtige doekjes gewend bent, kun je niet ineens met 'normaal' wcpapier overweg. Avi 2 voor een 7-jarige is volgens mij ook niets bijzonders mee aan de hand.
Ik heb een oppaskindje van 7 jaar, en die kan echt al een paar jaar (vanaf dat ze 5 was ongeveer denk ik) zelf d'r billen afvegen met wc-papier. Maar ik kan me dan nog voorstellen dat als je aan vochtige doekjes gewend bent, het met gewoon papier wel moeilijker is. Maar avi 2 is idd volgens mij wel te laag hoor. Zij zit nu op avi 8. Maargoed, het kan best zijn dat zij gewoon voorloopt en diegene waar jij het over hebt iets achterloopt, maar dat het verder niet heel erg is ofzo.
mmm oke wbt de billen afpoetsen ouders leren haar dit niet ouders willen dat ze klein blijft! ma wil nog een tweede pa niet! ma wil dat ze dus een baby blijft. wbt het lezen ik had begrepen dat dat ook nog erg laag was maar ik weet het dus niet vandaar mijn vraag. maar ook spreken vinden wij als familie vaak onverstaanbaar, ik moet vaak erg erg erg goed luisteren naar wat ze zegt.....
Maar dat zegt toch niets? Ik weet niet wat je suggereert, of wat je twijfels zijn bij het gezin? (verwaarlozing oid?). Mijn dochter word 6 in oktober, maar had ook een achterstand in praten en ze praat nog niet geheel goed, ze heeft wel logopedie gehad. Lezen kan ze nog niet.
nee ik doel niet op verwaarlozing... maar ik vroeg me af wat 'normaal' is. In onze ogen zijn meerder dingen 'niet normaal' en denk ik dat het kindje in kwestie gewoon een beetje geholpen zou moeten worden én gestimuleerd. Waarom ik die vraag is stel is gewoon omdat ik me afvroeg of ik wel gelijk heb dat bepaalde dingen eigenlijk tot de vaardigheden van een 7 jarige moeten behoren. bamjolan maar jij hebt dit erkend en je zegt zelf dat je dochter logopedie gehad heeft. Goed toch? hier waar ik het over heb signaleren ouders niet, mopperen wél als het verkeerd gaat. Maar zelf school geeft gewoon een "goed' voor haar spreekvaardigheid, echter denk ik en zo met mij veel meerdere mensen dat het kindje in kwestie meer ondersteuning nodig heeft.... Ouders vinden dat het kindje MOET presteren maar verschuilen zich vaker achter dingen die het kindje niet kan, dit willen ze {in mijn ogen} zo min mogelijk laten zien en erkennen het 'niet kunnen' dan ook niet en mopperen.... maar nogmaals; verwaarlozing vind ik een groot woord! maar ik was wel benieuwd naar wat "normaal" is
Okee op die manier, ik snap het! Ik wist niet zo goed wat je bedoelde vandaar de vraag van mijn kant Ja, als de ouders alleen maar mopperen op het kind en geen poot verder uit steken....vind ik het ergens wel heel fout. Vind toch dat je als ouder alles uit de kast moet trekken om je kind te helpen, al is het met hulp erbij. Wij zijn door het CB doorgestuurd toendertijd, mijn jongste van 4 heeft ook moeite met de klanken en waarschijnlijk zal ze via school ook nog wel speciale aandacht krijgen (de zgn schakelklas). Zodra ik aan dingen twijfel of het idee heb dat het niet lekker gaat, trek ik zelf al aan de bel...soms te snel
ik heb gewoon moeite als ik dat gepush en gedwing hoor maar ik denk; ze bedoelen het wel goed.... ik zal me er niet mee bemoeien... maar neem nu het volgende; Als ze har avi 1 {of 2, ik moet erom liegen} niet zou halen zou ze geen honje krijgen en de hele vakantie moeten lezen! elke keer dat gepush en geduw! laat het kind ook eens kind zijn denk ik dan! maar goed nog een voorbeeld; ze knoeit drinken over de tafel, kan op zich gebeuren alleen de manier waarop kan ik niet uitleggen {zeg maar; gewoon onhandig/ongecontroleerd} niet dat mam en pap verder denken {tja natuurlijk niet als het 1 keer gebeurd he, begrijp me niet verkeerd!} nee ze krijgt dan een hoop gemoppeop haar af en har jruk moet uit want die is vies en ik weet niet wat allemaal! vind dit ooit erg moeilijk.... ik ben meer van de positieve kant! nog een voorbeeld van jaren geleden; ze zat taart/vlaai te eten maar ze ging met haar mouwtje in de slagrom dus ik zeg; .... kom doen we het mouwtje omhoog wat anders word je nieuwe jurkje vies. ik zei het heel rustig en ....... knikte gewoon en geen probleem! maar van mama kreeg ze een uitbrander ?
Ooh erg zeg! Ik ben ook voor het positieve, maw. als mijn dochter haar avi niet zou halen, zou ik samen gaan oefenen bijv. en vertellen dat ze een mooie sticker (oid) mag kiezen als ze goed dr best doet. Maar niet je krijgt het niet als het niet lukt....zo worden ze ook erg onzeker. Kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit, zou je dit niet ergens kunnen bespreken? Ik bedoel het is wel erg lastig voor je om er zo dicht op te zitten terwijl het zo aan je vreet!
ja ik/wij vinden het ook best moeilijk... en ik maak wel eens opmerkingen maar echt praten hierover kan niet zo goed met hun. dit kindje is erg makkelijk te motiveren... ze zeggen hard tegen haar; moet je maar beter je best doen! germ en ze doet goed haar best maar het ligt vaak gewoon niet in haar vermogen! op school vind ik ook dat ze slecht signaleren! ze krijgt een goed voor haar spreken terwijl wij vaak moeten vragen om het nogmaals te vertellen! nu kan dat natuurlijk wel maar dan vind ik niet dat je een goed moet krijgen! ze krijgt overigens wel een "matig' voor haar concentratie
Zielig eigenlijk he, als jij wel signalen ziet en de ouders of school niet. Ik zie het in mijn vriendenkring ook wel hoor, dat ik denk kan dat nou niet anders... Maar blijft toch moeilijk om een ander op zijn/haar opvoeding aan te spreken zonder dat t negatief overkomt. Misschien met de juf op school over hebben? En dan op een positieve manier zo van dat je je zorgen maakt en graag zou willen helpen, maar niet weet hoe?
het lezen kan allerhande oorzaken hebben, mijn dochter is 8 en zit nog steeds op avi 2 .. dit jaar is wel vastgesteld dat ze dyslectie heeft en dus meer moeite heeft dan andere kinderen om goed te leren lezen ik heb haar nu een boek gekocht op niveau avi 2 die ze lekker tijdens de vakantie kan lezen, ze vind het zelf heel erg en zit ermee dat ze het nog niet zo goed kan en dat frustreerd haar haar billen afvergen kan ze gelukkig wel
Hier met hetzelfde hoor. Mijn dochter is 7 en wordt als het meezit (wachtlijst) dit jaar nog getest, anders begin volgend jaar omdat zij zeer waarschijnlijk ook dyslectisch is. Zij zit net op avi1. Zij kan wel haar billen afvegen maar hoe dat laten we letterlijk en figuurlijk maar in het midden
Ik denk eerlijk gezegd dat je je wel druk kunt maken over de aanpak van die ouders, maar als je er wat van gaat zeggen zullen ze je het waarschijnlijk toch niet in dank afnemen. En ik las nog dat ze op school wel een voldoende heeft voor spreekvaardigheid bijv, dan zou ik ervan uitgaan dat de school weet wat gemiddeld is op die leeftijd.
och ja, wat is normaal eh .. als ik een mindere dag heb en m'n dochter of zoon stoot voor de zoveelste keer een glas om , dan durf ik soms ook wel eens te mopperen .. denk dat elke ouder dat wel eens heeft ook dat van het hondje .. mijn dochter heeft avi 2 en ze zou een fiets krijgen als ze haar best deed op school, kwestie van motivatie .. ze heeft het wel gehaald en kreeg dan ook wel de fiets maar als ze het niet had gehaald had ze hem ook niet zomaar gekregen ook hier weer doen veel ouders hetzelfde , m'n neef krijgt nu (is tiener) als hij volgend jaar erdoor is een reisje naar rome maar ook niet als hij er niet door is over het verstaan van kinderen .; als de school een goed geeft dan zal het ook wel goed zijn, de school laat heel erg snel een alermbelletje rinkelen zeker als ze vermoeden dat er iets fout zit, ik heb ook direct een gesprek gekregen met yana haar juf van zodra er een vermoeden was dat ze een leesachterstand kreeg wat is normaal ? iederee heeft andere opvattige en draai het of keer het iedere moeder heeft ooit wel eens de opmerking, dat zou ik zo doen en niet zo , al is het van familie of vrienden niemand voed z'n kind op dezelfde manier op, en iedereen brengt andere waarden mee maar ik denk dat als het kindje proper is, een warme thuis heeft en gewoon kan opgroeien er al veel is dat goed zit ouders mopperen nu eenmaal af en toe, da's onze job .. waarom hebben we anders kinderen , grapje
Hoi, ik denk niet dat het avi nivo er wat mee te maken heeft.. Mn zoontje is ook 7 jaar en heeft niet eens avi 1, (bijft zitten in groep 3), maar kan allang zelf zn billen goed vegen..