Binnen doen met peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door duitshollandsmeisje, 9 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.445
    7.289
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Hallo lieve mama's,

    Ik heb even wat tips nodig...
    Mijn dochter is nu bijna 2,5 en gaat sinds oktober 3 tot 4 dagen per week naar de gastouder omdat ik merkte dat ze echt meer uitdaging nodig had.
    Nu zit ik helaas ook vaak thuis met haar omdat of zij een snotneus heeft of omdat de gastouder ziek is, maar wat kan ik dan met haar doen? En met name als het slecht weer is.. als het regent of sneeuwt ga ik niet graag naar buiten.
    Met lekker weer ben ik vaak buiten, dierentuin, speeltuin, park, overdekt winkelcentrum o.i.d. en als ze gezond is ga ik graag met haar zwemmen of naar een indoor speeltuin maar dat doe ik nu liever niet omdat ze onwijs snotterig is nu en het overal aan af veegt.

    Wat is leuk om binnen te doen????? Het is nogal een driftkikkertje, snel kwaad, deelt liever niks, wil alles zelf doen, snel verveeld...

    Gisteren bijv. gekleit (wat een raar woord zo), met water geverfd en gepuzzelt.. maar alles houdt ze maar 20/30 min vol dus moet op de een of andere manier een dag volmaken van 8:00 tot 20:00 met ertussenin godzijdank een middagslaapje van 2-2,5 uur...

    Hebben jullie nog leuke tips???
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Lego, Auto’s/treinen spelen, boekjes lezen, puzzel, af en toe even half uurtje tv aan en liedjes zingen/dansen, knutselen.
    Misschien een tent maken of iets en erin zitten? Pop aankleden etc.
    Overdag eens lekker in bad doen.

    Dit is een beetje hoe wij de dag door komen. Voor een snotneus alleen zou ik niet thuis blijven (of ze moet hangerig zijn natuurlijk). Als het regent dan kijk ik van te voren wel moment het droog is en maken we dan even een klein rondje. Ook al doe je niet echt wat, even frisse lucht is voor beide goed!
    Y heeft ook een pak waarmee ze in de nattigheid kan spelen. Dus ook als het wat nat is parkeer ik haar even op een schommel/glijbaan etc (niet als het regent).
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  3. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.445
    7.289
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Duplo speelt ze dagelijks mee hier, hebben een bouwtafeltje en heeeeuuuul veul duplo, alleen mag ik er niet aan komen want dan flipt ze hahaha.

    Ik zou eens kunnen kijken of het straks gestopt is met sneeuwen voor het donker word als ze weer wakker is.. het sneeuwt nu al heel de dag , als het blijft liggen is het wel leuk natuurlijk maar hou zelf echt niet van vallend sneeuw haha.

    Een treinbaan zit ik met smacht op te wachten, ik weet dat ze die voor kerst krijgt.... en weet zeker dat dat weer een paar uur aan speelplezier word!
     
  4. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ahh wat leuk dat jullie al sneeuw hebben!
    Ik bedacht me ook dat koken misschien nog leuk is? Koekjes bakken, en dan kan zij lekker koekjes kneden ofzo.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  5. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.445
    7.289
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    vorige week heb ik geprobeerd pepernoten te bakken met haar maar dat ging niet zo succesvoll.. ze vond het maar vies om aan te raken haha en wilde na 5 min van de keukenstoel af xD tsja... lastig meisje om te vermaken
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Knutselen? Een kleine trampoline halen zodat ze energie kwijt kan?
     
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Als ik het zo lees wil ze vooral bewegen, of iig dat heeft ze nodig. Dus ook met regen zou ik zeggen hup regenjas en laarsjes aan en gaan! Binnen mss een parcours met bv kussens en krukjes? Laten helpen met schoonmaken met een eigen doekje.. naar een tuincentrum (kerstshow).. iets creatiefs..
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik denk dat je met dit type kinderen je er misschien toch overheen moet zetten om met slechter weer naar buiten te gaan. Dan zijn de dagen niet zo lang, en kinderen maakt het vaak geen bal uit.
     
    Havermout en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.118
    4.333
    113
    Home
    Gewoon eventjes naar buiten op loopfietsje naar de eendjes met oud brood oid
    Hoeft geen uren te duren maar wel even een frisse neus halen

    Wat wij binnen doen :
    Puzzelen
    Boekje lezen
    Dansen
    Speelt veel met dr keukentje en ze speelt heel goed alleen
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Mag ze niet naar de gastouder met een snotneus? Ik leer ze zo snel mogelijk dat ze zich komen melden met een vieze neus i.p.v. af te vegen aan hand of mouw. Scheelt een hoop gesmeer.

    Verder juist wel oefenen met samen spelen? Gaat dat bij go wel goed? Als het niet haar speelgoed is. Bij mij vonden ze ook niet allemaal leuk om kruidnoten te maken. De spanningsboog van 20/30 min. Is niet raar voor een 2,5 jarige. Misschien vindt ze kinetic zand leuker dan klein?

    Of een binnenglijbaantje, houten klimrek? Ik weet niet of je ruimte hebt daarvoor?

    En toch naar buiten voor een frisse neus. Desnoods daarna een droge broek aan en een warme kop thee. Vanuit binnen ziet het er vaak erger uit dan het is,
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.797
    14.141
    113
    Paar grote dozen scoren en daar een huisje van maken. Mag ze helemaal kleuren, beplakken en schilderen. Kussen er in en een dekentje en die hoor je dan voorlopig ff niet.
     
    duitshollandsmeisje en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.265
    11.958
    113
    Vrouw
    Ben je haar dan nu de hele dag aan het entertainen?
    Of begrijp ik dat nu verkeerd?
    Ik speelde heus wel eens met mijn kinderen toen ze klein waren, maar ze hadden ook elkaar.
    Voor een peuter is naar de supermarkt oid al een prima bezigheid, maar ik liet ze ook genoeg tijd zichzelf vermaken. En lukte dat niet? Dan stuurde ik wat aan of ik liet ze zich dan maar eens vervelen. Dan verzinnen ze vanzelf wel weer iets.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Was hier ook. Geen broertjes of zusjes. En kon moeilijk zelf alleen spelen. Dus ja, dan was je best de hele dag met haar bezig. En een erg beweeglijk kind, duz wij waren vaak buiten te vinden, ondanks het weer.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  14. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Meeste bibliotheken hebben leuke speelhoekjes en voorlees ochtenden
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  15. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Het ligt natuurlijk aan de spanningsboog van je kindje, dus dat als kanttekening.
    Ik probeer sowieso iedere dag naar buiten te gaan. Lekker hun pak van iElm aan en gaan. Bijvoorbeeld een stuk wandelen en langs een speeltuintje.
    Globaal ziet een vrije dag er hier zo uit.
    Na het ontbijt moet hij zelf spelen. Ik ben dan even in huis bezig. Vaak struint hij als ik boven bezig ben een beetje rond mij heen. Hij kan dan ook een poetsdoekje krijgen en boven staat de Toet Toet autogarage. Halverwege de ochtend eten we fruit en drinken we dat. Op dat moment krijgt hij echt de aandacht en ben ik met hem bezig. Even boekje lezen of met hem tekenen enz. Daarna moet hij weer zelf spelen of gaat hij met mij om boodschappen. Vaak helpt hij tussen de middag ook met het tafeldekken enz.
    Dan naar bed.
    Na zijn middagslaapje weer even samen drinken en 's middags doe ik meestal wat leukere dingen en hoeft hij minder zichzelf te vermaken. We gaan ergens heen: oma, bibliotheek, speeltuintje of gewoon thuis, maar dan ook de dingen waar ik wat meer mee kan helpen: waterverf of kleien.
    Verder speelt hij veel met zijn auto's, duplo en treinbaan. Na het avondeten mogen ze altijd een filmpje kijken, daarna lees ik voor en gaan ze naar bed.
    O en als ze moe zijn, werkt het perfect om hen voor het avondeten in bad te doen. Een prima manier om de tijd te vullen.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  16. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Ze woont in Duitsland
     
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Oh sorry had ik even over het hoofd gezien. Hebben ze daar geen bibliotheken :p?
     
    duitshollandsmeisje en tuc vinden dit leuk.
  18. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.342
    3.628
    113
    Vrouw
    Stoeien! :D Mijn jongste zoon (ook uit 2020) vindt dit geweldig. Kan zo ook lekker z'n energie kwijt en we hebben de grootste lol samen.
     
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Met nijntje bewegen https://dutchgymnastics.nl/beweegdiploma/tips-voor-thuis/

    Verdiep je eens in sensorisch spel en maak een bak met materialen of kinetisch zand

    Zet tijdens haar midsagslaapje alvast een knutselactiviteit, spelletje oid klaar

    En ze moet zich ook zelf leren vermaken, zelf spelen. Desnoods met een kookwekker.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  20. Mentos8

    Mentos8 Bekend lid

    2 nov 2020
    748
    447
    63
    Vrouw
    Ik ga ook vaak naar een koffie tentje met speelhoek als het keihard regent oid..dat is ook binnen maar ben je er wel even uit.

    En ik Google vaak op knutseltips/activiteiten want ben zelf niet creatief. Wat bij ons vaak succes is en waar ze wat bewegen; woldraden spannen en daar onderdoor/tussendoor klimmen zonder aanraken. Stoelendans (met pop er bij), vind ik zelf alleen saai na 10x. Of gewoon dansen. Hut bouwen van stoelen en dekens.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina