Birmaantjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Me26, 17 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.742
    719
    113
    Iemand die een birmaantje heeft?
    Wij willen een kitten en overwegen een birmaan, omdat ze zo mooi zijn en lief karakter hebben.
    Graag hoor ik ervaringen, ze zijn in aanschaf natuurlijk wat duurder.
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.535
    11.093
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Zou kijken naar een goede fokker waar je je prettig bij voelt en die is aangesloten bij een rasvereniging.

    Ik neem aan dat he een heilige birmaan bedoelt?

    Ach aanschaf valt in het niet bij alle kosten die je erna er nog aan hebt aan voer, kattenbakspul en dierenartskosten.
     
    Sado en DQueen vinden dit leuk.
  3. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.742
    719
    113
    Ik ken iemand die een nestje heeft. Ken ik goed genoeg om te weten dat alles daar netjes gedaan wordt betreft inentingen en dergelijke. En gaan ook pas weg met 13 weken, dat vind ik wel echt goed.
     
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.535
    11.093
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is meer dan alleen ontwormen en nestentingen. De dieren worden ook getest op erfelijke ziektes en krijgen niet te veel nestjes.
     
    Manolito en Ysabella vinden dit leuk.
  5. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.742
    719
    113
    Ja, ook dat is gebeurd. Dus ik weet dat het goed zit via haar.
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.535
    11.093
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Prima dan toch :) denk dat zij je ook wel alles kunnen vertellen wat goed is voor de kittens. Nemen jullie er 1 of 2? Sommige rassen zijn nogal eenzaam als ze alleen zijn.
     
  7. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ragdolls zijn liever dan Birmanen.
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben een heilige birmaan van nu 12 jaar oud.
    Ontzettend lieve poes. Doet geen vlieg kwaad en heeft nog nooit uitgehaald naar onze kinderen.
    Merk wel dat ze nu wat ouder wordt en veel slaapt, maar elke dag wIl ze ook nog wel even spelen.
    Ze zijn ook goed op te voeden. Die van ons komt niet op het aanrecht, tafel of kasten. Op de bank komt ze alleen als wjj zeggen dat ze erop mag.
    Birmanen zijn inderdaad duur qua aanschaf, maar ze is elke cent waard!
    Zo lief! En eigenlijk ook nog nooit echt ziek geweest.
     
    Huismuisie en Me26 vinden dit leuk.
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.535
    11.093
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar wel meer een probleemras met hartproblemen.

    Ik heb zelf een Chartreux (woont wel inmiddels bij mn zusje omdat de komst van mijn zoontje haar echt stres bezorgde. Ze was toen al 7 jaar oud) en dit zijn normaal hele lieve sociale familiepoezen. spelen met zachte pootjes en ondanks dat ze volgens de rasbeschrijving stil zouden zijn klopt er geen bal van. Want ze kwekken de oren van je hoofd.

    Een ras met relatief weinig problemen. Ze wordt nu 12 en ik geloof dat haar ouders nog leven. Haar vader is al 18. De moeder een jaar 14 of 15. En er zitten veel ouder dieren in haar stamboom. Of die oud zijn geworden.
    Voor raskatten is dat heel erg oud. Heb destijds 850 euro voor haar betaald plus twee keer naar Parijs gereden. Een keer om kennis te maken en de tweede keer om haar op te halen.
     
  10. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ligt er natuurlijk ook aan waar je ze vandaan haalt. Maar TS koopt een kruising bij een vriendin ofzo? dus onze opties boeien ook niet echt :cool:

    Ik ken jouw ras overigens niet, lijkt wat Blauwe Rus-achtig?
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Wij hebben een Heilige Birmaan, hij word ook wel de schijnheilige birmaan genoemd. :roflmao: Het is een ongelofelijk slim en trouw ras onze zoon had een periode dat hij opeens op de Birmaan ging liggen, maar die heeft echt nog nooit uitgehaald. Hij miauwt, wacht totdat ik onze zoon er van af pluk om vervolgens weer aandacht te zoeken bij zoon.

    Wat belangrijk is is dat je de kat bij een erkende fokker haalt ivm erfelijke ziektes en je mag je kat pas een raskat noemen als je ook een stamboom hebt. Dus als iemand geen stamboom erbij geeft weet je dat je geen echte raskat hebt. De Heilige Birmaan kost ongeveer 550 euro, dus als de prijs te mooi is om waard te zijn weet je dat er iets niet klopt.
     
  12. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.502
    2.501
    113
    Nederland
    Wij hebben een kruising met een heilige birmaan. Super lieve kat, heel lief voor de kinderen en hij loopt met je mee buiten als we wandelen. Hij is alleen heel erg stress gevoelig wat zich uit in sproeien. Onze andere kat heeft daar geen last van.
     
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.535
    11.093
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh ik kreeg niet de indruk dat het om een kruising ging.

    Het is een Frans ras. Maar eerder een slanke Britt op hoge poten. Maar ze zijn wel iets slimmer en wakkerder dan een Brit. Het is wel grappig dat er zelden iemand wat van weet want het is een van de drie oudste kattenrassen die nog gefokt worden. Ik kon de stamboom van mijn kat herleiden tot bijna 300 jaar geleden.
     
  14. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.742
    719
    113
    Klopt het gaat niet om een kruising.
    Vader heft stamboom en wordt gebruikt als dekkater. Moeder heeft geen stamboom, maar is wel een echte birmaan. Ze hebben alle testen doorlopen om te dekken, dus is gebeurd volgens de regels.
    Ik heb daarover ook geen vragen, ik heb alle vertrouwen in hun. Het gaat mij om ervaringen vaan het ras, maar lees dus wel echt positieve verhalen over het karakter van de kat.
     

Deel Deze Pagina