Bloeddruk meten

Discussie in 'De lounge' gestart door Marnat, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Wij hebben een bloeddruk meter gekocht.
    Vandaag voor het eerst gebruikt.

    Onze vraag is : wanneer moet je zo iets meten ? s ochtens of s avonds ?

    Boven druk was wat hoog bij ons beide verder prima .

    Wie weet dit?
     
  2. MaudvanL

    MaudvanL Bekend lid

    11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maakt niet uit wanneer, als je even rustig zit, je arm stil houden en ook niet praten want anders geeft de meter hoger aan dan het werkelijk is.
     
  3. Panda1

    Panda1 Bekend lid

    28 feb 2013
    835
    114
    43
    Overijssel
    Ben geen voorstander van bloesdruk meten thuis. Je maakt jezelf alleen maar gek! Tijdstip maakt niet uit als je maar niet net ervoor erg druk bent geweest. Ga zelf geen conclusies trekken. Alleen een arts kan de uitslag juist beoordelen. Hij weet de geschiedennis je medicijn gebuik etc
     
  4. Polkadotjes

    Polkadotjes Fanatiek lid

    27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    In de ochtend is de bloeddruk iets lager dan in de avond. Dit komt omdat je gerust hebt (slaap). Dit is mij verteld door een verpleegster uit het zk.
    Niet te vaak meten he :p raak je van in de stress haha
     
  5. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Meiden bedankt

    We hebben hem alleen maar uit nieuwsgierigheid .
    Niet om een doel .
     
  6. Sanne1985

    Sanne1985 Niet meer actief

    Hopelijk is het er 1 van een goed merk, dat is erg belangrijk. Ik had er 1 tijdens de zwangerschap aangeschaft, en heb door dat ding behoorlijk zitten stressen (bloeddruk van 180/130). Vk is komen checken en daar klopte dus niks van.

    Moment van de dag maakt niet uit, s'ochtends kan ie inderdaad iets lager zijn dan in de avond. Rust een aantal minuten voordat je je bloeddruk opneemt.

    Meet een aantal keer achter elkaar, bv 3x, dan krijg je een meer betrouwbaar beeld.
     
  7. Icnurse

    Icnurse Actief lid

    11 jun 2012
    282
    0
    0
    De bloeddruk is bij ieder mens anders en wat voor de 1 hoog is is voor de ander prima binnen de grenzen. Het tijdstip van meten maakt niets uit. Zorg dat je zo 5 min rustig zit anders meet je een hogere waarde dan daadwerkelijk. En probeer inderdaad eens 3x te meten met elke keer 5 min ertussen dan weet je beetje je gemiddelde bloeddruk,
    Je schrijft dat de bovendruk iets aan de hoge kant was bij jullie mag ik vragen hoeveel?

    Misschien wist je het al maar als je af en toe eens meet is het misschien ook leuk om te weten wat je meet:
    De bovendruk (systolische druk) is de druk op het moment dat het hart het bloed uitpompt. De onderdruk (diastolische druk) wordt gemeten op het moment dat het hart zich ontspant tussen twee slagen in en zich opnieuw vult met bloed.

    Bij hoge bloeddruk wordt vooral naar de onderdruk gekeken. Een diastolische druk boven de 95mmhg is verhoogd.

    Leuk dat je er een gekocht heb wat voor merk?
    Inderdaad laat je niet gek maken door een getal en als je bloeddruk een keertje hoog is kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn en heb je niet gelijk" hoge bloeddruk" dus hang er niet gelijk een conclusie aan vast.

    Veel plezier met meten hihi ;)
     
  8. angel229

    angel229 Niet meer actief

    Ons protocol voor een thuismeting is:
    3x 's ochtends meten (zonder tijd ertussen)
    3x 's middags meten (ook weer zonder tijd ertussen)
    Het beste is om voor de meting 10 minuutjes rustig te zitten. Daarnaast adviseren wij om een goede bloeddrukmeter aan te schaffen (apotheek, bijv. van Omron). Die polsmeters van een tientje zijn echt flut en geven foute waarden aan.
     
  9. Lexxie

    Lexxie Fanatiek lid

    16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    En meten aan de linkerarm is beter..
     
  10. MaudvanL

    MaudvanL Bekend lid

    11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    De nieuwe protocollen schijnen aan te geven dat rechts betrouwbaarder is, al meten wij op mijn werk ook aan de linkerkant (1e keer beide kanten om een groot verschil te kunnen opmerken).
     
  11. o0melis0o

    o0melis0o Actief lid

    29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Volgens mijn VK en ook van artsen in het ziekenhuis gehoord dat die bloeddrukmeters wat je zo in de winkels krijgt niet secuur zijn. Die zijn vaak niet geijkt of zoiets en dus helemaal niet betrouwbaar, of je moet al zeker weten dat je eentje hebt wat geijkt is.

    In het ziekenhuis kreeg ik dat ding trouwens elke keer om de linkerarm met meten, hebben ze eigenlijk nooit rechts gemeten
     
  12. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Icnurse@ Mijn bloeddruk was: 130/ 84
    Manlief weet ik zo niet meer .

    Lexxie@ Waarom linke arm ?


    Lieve meiden lief al die reacties we kunnnen er wat mee bedankt .
     
  13. angel229

    angel229 Niet meer actief

    130/84 valt toch best mee. Wij hebben (zuid Limburg) afspraak met de cardiologen dat bovendruk onder de 140 goed is. Onderdruk word niet meer naar gekeken. Tenzij die bijv 120 is.
     
  14. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    angel229@ Hij valt ook mee 2009 was die van mij veel hoger .
    Toen ook medicatie gehad, van af toen ook geen controller meer . Toen was de kinderwens nog hoog in het vaandel .

    Als je niet ziek bent doen ze dat niet zo maar.

    Hier moet ie 120 zijn boven druk .
     
  15. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    dat ligt er ook aan hoe oud je bent!
    bij mij is hij eigenlijk meestal rond de 130 (de bovendruk dan) en dat is prima!
     
  16. Lexxie

    Lexxie Fanatiek lid

    16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan je linkerarm wordt je bloeddruk vaak gemeten omdat dat de kant is waar je hart zit...
     
  17. Marnat

    Marnat VIP lid

    10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    marjolinos@ Dan is ie wel goed zo oud ben ik nog niet. gister net 41 geworden.:)

    Lexxie@ Dankje voor je antwoord weer wat geleerd.
     
  18. Lexxie

    Lexxie Fanatiek lid

    16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Graag gedaan!
     

Deel Deze Pagina