Bloeddruk schommelt / glucosewaarden ook

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lalalaura, 4 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lalalaura

    Lalalaura Fanatiek lid

    3 jun 2016
    2.905
    2.098
    113
    Hee!
    Hoop dat jullie misschien tips hebben! Mijn lijf doet gek. Naja, nee... Dat is eigenlijk verkeerd omschreven. Mijn lijf is heel voorspelbaar. Ben benieuwd of jullie tips hebben dit te reguleren?

    Heb regelmatig wat paniekmomentjes. Vooral als ik iets stoms doe of ik bang ben dat iemand van me baalt. (Gevolg van een ptss-achtig dingetje... Psych is er al mee aan de slag met me).....Maar voor nu is het behoorlijk lastig. Want bij ieder kut-kut-kut-ik-haat-mezelf-momentje, denkt mijn bloeddruk: Daar ben ik het mee eens!!

    Stom, maar helder voorbeeld: Moest even geleden naar de vk. Ze hebben twee locaties. En ik stond per ongeluk bij de verkeerde. Dus was te laat op de juiste locatie.
    Voelde me zoooo stom. Gevolg: bloeddruk te hoog. Volgende dag terug voor een extra check. Voelde me zo schuldig dat ik hun tijd verdeed... Gevolg: Nog hoger: 168/100. Toen door naar t ziekenhuis waar het vervolgens zakte... Want die mensen wiste niet hoe dom ik was... haha...

    Mijn suikertest was ook niet oké, maar het blijkt mega goed reguleerbaar met het koolhydraatarm dieet wat is voorgeschreven. Behalve...Je ziet hem aankomen: Na ieder klein meningsverschil met vrouwlief of voor spannende sociale activiteiten... Dan bam! Meteen boven de 7...

    Vanmorgen moest ik meteen na het ontbijt overgeven omdat ik te gespannen was... en prikte zelfs nog 6,4....Zonder eten erin dus... (Max is 7)

    Het verbaast me hoe 1 op 1 dit zich toont. En nu ben ik zoooo bang dat de baby hier ook last van heeft! Hoe krijg ik mezelf rustig hahaha?

    De psych wil er na de bevalling kalmeringspillen op, maar dat mag nu nog niet... en ik ben daar overigens niet zo’n voorstander van ivm de verslavingsgevoeligheid van die troep... Gebruik nu al antidepressiva en een antipsychoticum als slaapmiddel tegen de nachtmerries... Vond dat al genoeg zooi!!!

    Dus wil het echt zelf oplossen... Naja, lang verhaal... Helder punt... Iemand onverwachte tips voor chillmodus??
     
  2. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Wat lastig voor je dat je zo snel last van stress hebt. Je hebt er al hulp bij en medicatie voor zover mogelijk in de zwangerschap, dus zelf doe je er ook al het nodige aan, voel je alsjeblieft niet schuldig.
    Dat je lichaam reageert op die stress is niet zo gek. Ik werk met diabeten en hoge suikers bij stress zijn een heel veel voorkomend verschijnsel. Ook de bloeddruk gaat heel snel omhoog bij stress bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Dat ligt niet aan jou, jij doet niets verkeerd.

    Ik zou het wel met de diabetesverpleegkundige bespreken, het is belangrijk dat zij/hij weet hoe je suikers reageren op stress. Als ze alleen maar je dagcurves zien voor en na maaltijden op dagen dat je niet zo'n stresspiek hebt dan concluderen ze wellicht ten onrechte dat je suikers prima gereguleerd zijn. Ze moeten wel weten van de stresspieken in je bloedsuikers, t.b.v. je kindje.

    Heb je al eens een mindfullness training gedaan? Of bij een ademcoach geweest die je kan leren hoe je met ademhalingstechnieken jezelf weer wat kan ontspannen op zo'n moment?
    Zij kunnen jouw PTSS klachten niet wegnemen, maar je wel tools geven hoe je op zo'n stressmoment jezelf (een beetje?) kan kalmeren.
     
    LindaS80 vindt dit leuk.
  3. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Ik heb zwangerschapsdiabetes en ben onder behandeling bij de pop-poli vanwege angstklachten rondom de bevalling.
    Ik heb gemerkt dat de baby een stuk minder beweeglijk is zodra de bloedsuikers boven de 10 zijn. Ik moet dan ook meteen langskomen voor een ctg.
    Stress en minder slaap kunnen heel veel invloed hebben op zowel je bloedsuikers als je bloeddruk.
     
  4. Lalalaura

    Lalalaura Fanatiek lid

    3 jun 2016
    2.905
    2.098
    113
    @ManonBB thanx voor je reactie. Ga idd even overleggen met de diabetesvereegkundige. Dat is een slim idee. Vindt het lastig om aanstellerig over te komen, dus bellen is een dingetje... Haha, maar ik houd me maar voor dat ze ervoor betaald krijgt!

    En mindfullness is een stap te ver. Wil juist niet nadenken hahaha, dan gaat t mis! Maar die ademcoach lijkt me een goede. Daar ga ik eens op googelen...

    @LindaS80 is die begeleiding vanuit de pop-poli een beetje fijn?
    Ik ga nu nog om de week naar een psychotherapeut, en ze schatten in dat dat voorlopig even voldoende is. Eerst ging ik vaker. Maar hij kan nu niet te veel “graven” in mijn jeugd en verder dingen met me aanpakken enzo omdat dat alleen nog maar meer spanning oplevert.
    Pop poli is niet voorgesteld. Hoeft denk ik ook niet, aangezien mijn gedoe op zich niet zwangerschapsgerelateerd is. Het heeft uiteindelijk nu alleen invloed op alles en dat wil ik minimaliseren ☺️
    Goed dat je aangeeft dat bij jou 10 ongeveer de grens is. Als ik goed oplet lukt het me dus steeds net onder de 7 te blijven.... veeeel ontspannen dus! Haha
     
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    breek even in juist de pop-poli is wel een goed idee. Dat gaat niet om alleen zwangerschapsgerelateerde dingen. Maar begeleiding rondom de Medicatie bijv, met de meeste ad ben je oa medisch met bevallen. En is het gewoon handig als je een vg hebt om daar een plan te hebben voor tijdens en na de bevalling. Ik raad het echt iedere vrouw aan die behandeling heeft of Medicatie gebruikt.
     
  6. Lalalaura

    Lalalaura Fanatiek lid

    3 jun 2016
    2.905
    2.098
    113
    Hee die tips zijn juist alleen maar fijn hoor!
    Over een paar weken heb ik een gesprek bij de verloskundige met de gyn erbij. Dat lijkt me een mooi moment om te vragen of de pop poli nodig of handig is.
    De “diagnose” van de psych staat op een verlatingsdepressie vanuit complexe ptss. (Sexueel misbruik en verwaarlozing binnen mijn gezin van een jaar of 8 tot 14), met een ontwijkende en afhankelijke persoonlijkheidsstoornis, dwangmatige persoonlijkheidsstoornis, angststoornis en adhd. Hahahaha gezellig hè?!
    Maar de psych die ik nu heb vertrouw ik. Algemene feiten spui ik mega makkelijk. Maar wil niet dat iemand vraagt hoe ik me erbij voel ofzo... haha.. Dat gaat niet goed. Dus vindt die pop poli ergens ook heel eng. Wil niet dat iemand vragen stelt die ik niet zie aankomen...
     

Deel Deze Pagina