bloedgroep A-negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jilliebee, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jilliebee

    Jilliebee Lid

    18 jan 2007
    36
    0
    0
    dierenverzorgster
    Venray
    Ik heb donderdag mijn bloeduitslagen terug gekregen alles was goed. Maar er baart nog wel een zorg mijn bloedgroep is A-negatief. Het komt maar voor bij 15% van de vrouwen. Ik moet als ik in mijn 30ste week ben antiestoffen laten spuiten. Nu heb ik gehoord dat het niet zo veel kwaad kan bij het eerste kindje maar dat er bij het tweede kindje een groter risico is op een miskraam doordat mijn bloedgroep A-negatief is. Wie heeft er ook A-negatief en wat zijn jullie ervaringen hierbij.
     
  2. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik heb b-neg.

    heb ook gewoon een spuit gekregen bij de 30 weken.en meteen na de bevalling.

    je kan ff de zoekfunctie gebruiken,er zijn meerdere topics over geweest
     
  3. Jilliebee

    Jilliebee Lid

    18 jan 2007
    36
    0
    0
    dierenverzorgster
    Venray
    oke dan zal ik gaan kijken dank je wel
     
  4. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Hoi Jillibee,

    Er is niets aan de hand als je baby ook rhesus negatief is. Wanneer je kindje rhesus positief is dan kan de moeder antistoffen gaan vormen tegen deze rhesus factor omdat dat natuurlijk lichaamsvreemd is voor de moeder. Wanneer je geen spuitje zou krijgen (anti rhesus D) dan loop je de kans dat bij een volgend kindje deze antistoffen die je hebt gevormd (bij je eesrte kindje) tegen het tweede kindje gaan werken, dit ook weer alleen wanneer dat tweede kindje ook weer rhesus positief zou zijn.

    Het is heel normaal en het kan geen kwaad. Het enige vervelende is dat je met ongeveer 30 weken even weer moet laten bloed prikken en dat je rode band formulier krijgt. Deze moet samen met bloed uit de navelstreng na de bevalling naar het laboratorium worden gebracht om te kijken wat de rhesusfactor van het kindje is. Aan de hand daarvan zou je anti D krijgen.

    Je zou wel denken wat een info, maar ik werk op het lab en komen het dagelijks tegen!

    Succes Liefs
     
  5. Pooh69

    Pooh69 VIP lid

    31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Hoi Jilliebee,

    Ik kom er ook pas net achter dat ik dus ook A negatief heb! Ik dacht ook meteen weer van...heb ik weer!
    Ik maak me ook meteen weer druk! Maar als ik dit hier boven lees moet het allemaal wel goed komen, toch? Ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen met A negatief! ;)

    Liefs Pooh
     
  6. Niet meer actief

    hallo

    ik ben ook a negatief, maar ik zou me niet zoveel zorgen maken hoor. je krijgt bij 30 weken een prik en bij de geboorte als het kindje positief is.
    mijn moeder had dit ook, ik heb een broer die negatief is en 3 familie leden, dus zoooo heel zeldzaam is het volgens mij niet en zeker niet ernstig.
    dus maak je geen zorgen,lekker genieten
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik ben o negatief en moet dezelfde prik bij 30 weken hebben. extreem zeldzaam is het inderdaad niet. het is ook meer een voorzorgsmaatregel, waar je je echt geen zorgen over hoeft te maken!
     
  8. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    ik heb ook a negatief en heb met 30 weken een prik gehad. na de bevalling hebben ze gekeken welke bloedgroep de kleine had zodat ze misschien een prik konden toedienen als het moest.

    gelukkig is mijn kleintje ook a negatief dus dat was weer een voordeel.
     
  9. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Ik heb ook A negatief. Tijdens mijn zwangerschap van Lotte heb ik een prik gekregen met 30 weken en ook na de bevalling omdat Lotte een positieve bloedgroep heeft. Bij mijn miskraam daarna ook een prik gekregen en ook nu met 30 weken weer een prik gekregen.

    Is verder weinig bijzonders aan, alleen wat meer prikken ;)
     
  10. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Heb wel een spuit gekregen met 30 weken maar kan me niet herhinderen dat ik na de bevalling 1 gehad heb :(
     
  11. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Dat kan, als je kindje net als jij een negatieve bloedgroep heeft is een spuit ook niet nodig. Dit is getest met het bloed wat uit de navelstreng is gehaald..
     
  12. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Oke wist ik niet. Misschien is het me wel verteld hoor, maar was zo blij met mijn kleine meisje dat het misschien wel langs me heen gegaan is.
     
  13. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik ben ook Aneg. Heb een dochtertje en die is positief gelukkig.
    Nu ben ik weer zwanger en houden ze mijn bloed goed in de gaten.
    Het vervelende is dat je wat vaker bloed moet laten prikken en bij de eerste zwangerschap een vervelende prik krijgt (kan slecht tegen prikken, dus vind alles wat ermee te maken heeft erg vervelend)

    Is helemaal niks om je zorgen over te maken zodra ze enige sporen zien van dat je antistoffen aanmaakt dan krijg je iets waardoor het geen effect heeft op de kleine in je buik.
     
  14. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Waar laat je de prik dan zetten? Als ze hem in je arm of been doen kan ik me voorstellen dat hij vervelend is. De prik moet gezet worden in een spier, in je bil zit een hele mooie en dan voel je hem nauwelijks!
     
  15. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Ik heb hem in mijn been gekregen en moet zeggen dat hij heel erg meeviel na al die verhalen op het internet.
     
  16. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Ik ben O-negatief..
    Een prik gehad rond de 30e week, en na de bevalling. weer 1 als de kleine een positieve bloedgroep heeft.

    De prik krijg je in je bovenbeen, en spuiten ze in een spier..
    Je voelt het bijna niet.
    Terwijl ik zelf ook niet tegen suiten kan ;) .
     
  17. Mahicary

    Mahicary Actief lid

    23 feb 2007
    171
    1
    0
    Belgisch Limburg
    ik ben ook A-neg en ik hoef met 30 weken geen prik heeft mijn gyn gezegd. wel word meteen na de bevalling het bloed van ons kleintje gecontroleerd en als ons kleintje positief blijft te zijn, ga ik het wel krijgen..
    het kan totaal geen kwaad voor een eerste kindje, heb er toen ik het te horen kreeg ook veel over opgezocht..
     
  18. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    opvallend dat jij geen prik hoeft Mahicary. was je nog verteld waarom niet?
     
  19. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik ben ook a-negatief en moet ook een prik in week 30. Ook misschien na de bevalling nog.
     
  20. Mahicary

    Mahicary Actief lid

    23 feb 2007
    171
    1
    0
    Belgisch Limburg
    hij zegt dat het helemaal niet nodig is die op voorhand al te geven, gewoon meteen na de bevalling als ons kleintje pos blijkt te zijn ga ik het wel krijgen.. anders niet..
    ik vertrouw er wel op.. hij is al zo'n 40 jaar gyn dus zal wel weten wat hij doet
     

Deel Deze Pagina