Bloedonderzoek bij 27 weken zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Spannend12, 26 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Goedenavond,

    Is er een verloskundige aanwezig die mij meer kan vertellen over onderstaande uitslagen. Ook ervaringen van andere zwangeren zijn uiteraard welkom.

    In juli waren de gemeten waarden:
    - Ferritine 18 ug/l
    - Vit D 34 nmol/L
    - MCV 95 fl
    - HB 8,7 mmol/L

    Meest recente waarden (van 25/11):
    - Ferritine 12 ug/l
    - Vit D 32 nmol/L
    - MCV 100 fl
    - HB 7,6 mmol/L

    Betekent de (ietwat) verhoogde MCV-waarde iets? Wat ik ook merk is dat ondanks het gebruik supplementen de ferritine waarde en de Vit D waarde niet stijgen. Kan/moet ik daar iets mee?

    De verloskundige zei dat er geen afwijking waarneembaar is in ijzer en dat ik voor vit D extra supplementen dien te nemen.

    can someone help me out.
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt altijd recht op een second opinion als je dat wil.

    Voor de verwijzing kun je terecht bij je huisarts of je huidige verloskundige.

    Dan kan er een antwoord gegeven worden op basis van je volledige dossier, daar heb je vast meer aan.

    Sterkte
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  3. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Als ik het zo bekijk is alleen je vitamine d afwijkend, de rest zit binnen de norm. Heb je een schema bij je uitslagen? Ik zal hier wat toevoegen. Alleen als je zwanger bent mag je een veel lagere hb hebben. Ik kreeg pas tabletten met een hb van 6 en dat pas bij 33 weken. Het verschilt namelijk per aantal weken zwangerschap hoe laag hij mag zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Spannend12 vindt dit leuk.
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Vitamine D moet echt een heel stuk hoger, het liefst richting de 80/100. Wat voor tabletten slik je nu voor je vitamine D?
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.814
    5.560
    113
    Vrouw
    Je waardes kijken me allemaal prima behalve je vitamine D. Deze is echt te laag. Ik heb zelf een waarde van 75 en slik op advies van de verloskundige een onderhoudsdosis van 2000IU druppels in olijfolie.
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Supplementen uit de drogist etos etc. worden minder goed opgenomen want ze synthetisch zijn.
    Ik slik zelf elke dag mama van vitals daar zit ook ijzer en 25mcg d3.

    Verder bij elke maaltijd iets van fruit of groente dat bevordert de opname van ijzer uit je voeding.
    Ik doe bij ontbijt vers geperst sinaasappelsap of een stuk fruit, bij de lunch rauwkost of soep met lekker veel groente.
    Geen zwarte thee en koffie bij de maaltijd tot een uur erna.
    Dagelijks handje noten
    Volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
    Biologische appelstroop
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  7. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Spuit 11, maar vitamine D inderdaad te laag, in juli al. Heb je daarvoor geen advies gekregen?

    Bij aanvang van mijn 3e zwangerschap was mijn waarde 38. De verloskundige wist niet goed welke dosering handig was. In de zwangerschapsvitamine zit 10mcg. Dit is echter veel te weinig. Zeker bij een tekort, waar bij jou sprake van is. Op advies van de verloskundige in mijn vorige woonplaats, ben ik 60mcg bij gaan slikken. Naast de zwangerschap vitaminen in totaal 70mcg. De veilige bovengrens is 100mcg (4000IE)
    Met deze dosering ben ik in een paar maanden van 32 naar 80. Ik ben door blijven slikken.
    De verloskundige hanteert een ondergrens van 50, maar dit is echt heel laag. Liefst wil je je vitamine D op 80/100.

    Succes! Ik vond het destijss erg naar dat niemand advies kon geven. Want 10 of 20mcg slikken zet echt geen zoden aan de dijk....
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  8. AKeizer

    AKeizer Actief lid

    24 mei 2021
    286
    253
    63
    Vrouw
    Mbt de vitamine D sluit ik mij aan bij wat hierboven al gezegd is.

    De rest van je waarden zijn goed. Het mcv zegt alleen wat in combinatie met je Hb. Als je Hb laag is (bloedarmoede, ook wel anemie), dan kan dat in combinatie met een laag mcv (microcytaire anemie) wijzen op ijzergebrek. In combinatie met een hoog mcv (macrocytaire anemie) op oa vitb12 of foliumzuur tekort.

    In jouw geval, met een prachtig Hb, niks om je zorgen over te maken. Daarnaast is 100 nog normaal hoor.
     
    Spannend12 en Snananas vinden dit leuk.
  9. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Dank je wel!
     
  10. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    De mama multivitamine van Vitakruid, met 25 mcg en de verloskundige en huisarts raden alleen 10 mcg van de apotheek erbij. Verder niets..
     
  11. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Mijn verloskundige raadde alleen extra vit d aan omdat ik dat zelf had aangegeven. Vind het ook maar vreemd.. en ook maar 10 mcg dus 400IU
     
  12. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Dank je voor alle tips!
    Ik slik momenteel de Vitakruid mama met 25 mcg
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  13. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Dank je wel! Ik ervaarde idd hetzelfde. Mijn verloskundige had in de eerste instantie niet eens aangegeven opnieuw vit d te prikken, dit heb ik zelf aangegeven en toen heeft ze ook vit d laten prikken.

    ook ging ze niet echt in op het tekort, het moest uit mijzelf komen en ze zag aan dat 10 mcg (400IU) extra wel prima zou zijn terwijl ze dacht dat ik zelf maar 10 mcg slikte (in de multi van vita kruid die ik slik zit 25mcg).

    heb voor de zekerheid de huisarts ook nog even benaderd en ook deze heeft een recept uitgeschreven voor 10 mcg. Waardoor ik heel onzekerheid over hoeveel dan geoorloofd is.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  14. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Dank je wel!
     
  15. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=226

    Tot 100mcg vitamine D3 per dag is veilig. Dit heeft mijn apotheek ook bevestigd. :)
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  16. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Met zoon 2 heb ik overigens op recept van verloskundige 80mcg geslikt, tot mijn waarde weer op peil was. Daarnaast kreeg ik ik nog 10mcg binnen via de multivitamine. Maar, omdat ik onder die 100mcg bleef, was dit volgens de apotheek geen probleem. Ik snap echt niet dat ze bij een aanhoudend tekort zo kneuterig doen. Het is bewezen veilig, mits je niet meer dan 100mcg per dag binnenkrijgt.
     
    Spannend12 vindt dit leuk.
  17. Spannend12

    16 sep 2021
    32
    4
    8
    Vrouw
    Ik snap er ook niets van.. en vooral dat het niet op voorbaat al extra wordt gecheckt maar je er echt zelf achteraan moet terwijl het me wel belangrijk lijkt dat het gewoon op peil is.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  18. Mamavandrie34

    Mamavandrie34 Fanatiek lid

    4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom jullie allemaal op vit d zijn geprikt? Ik nooit namelijk maar heb altijd wel twijfels gehad.
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Zo zakte ik met vit. D van 35 naar 23. Met 5600 weekdosering met behoorlijke moeite weten te krijgen via huisarts (dagelijks hoger is beter) kwam ik bij 32 terug op t einde...

    Schrikbarend genoeg had ik al 10ug in mn zwangerschapsvitamine en na die uitslag van 35 had ik er zelf nog los 10ug bij gezet en ik kom behoorlijk veel buiten met mn dochter (zomer dus genoeg werk in de achtertuin, speeltuintjes, pauze rondjes etc).

    Die vitamine D mogen ze echt wel wat serieuzer aanpakken, kijk eens hoeveel draadjes er al niet over zijn. :|

    @ts: bij vit. d toevoegen, vraag even na hoeveel magnesium je mag hebben per dag (bloedwaarde wordt niet gemeten begreep ik), die twee hebben elkaar nodig namelijk.
     
  20. clove

    clove Lid

    15 mrt 2010
    36
    3
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb goede ervaring met de vit d druppels van solgar. Mijn waarde was 2 weken terug 115. Probeer het nu om de 2 dagen te nemen als onderhoud
     

Deel Deze Pagina