Bloedpropje op echo 5w1

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door martine1982000, 8 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martine1982000

    martine1982000 Actief lid

    1 jan 2019
    107
    26
    28
    Vrouw
    Zorgondersteuner
    Houten
    Vandaag hebben wij een echo gekregen En kwam er uit dat ik 5 weken en 1 dag zwanger ben.
    We kregen het vruchtzakje te zien met een baby er in. Ook klopte het hartje al van de baby. :)
    Maar vlak naast de vrichtzak met baby zagen ze nog een holte. Waarvan de vrouw dacht dat het misschien 2 kindjes konden zijn, wat niet kan want heb een terug plaatsing gehad van 1 embryo. Nu denkt ze dat het een bloedprop is.

    Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt En wat kan ik er van verwachten?
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.001
    113
    Nabij Utrecht
    Weet je zeker dat je 5+1 bent, want dan klopt het hartje nog niet.
    Wanneer was je tp? En hoeveel dagen oud was je embryo toen?
     
  3. martine1982000

    martine1982000 Actief lid

    1 jan 2019
    107
    26
    28
    Vrouw
    Zorgondersteuner
    Houten

    Ja ik weet zeker dat ik 5w1 dag ben. Mijn embryo was een 5 dagen oude blastocyst En mijn laatste menstruatie was 5 Maart.
    Het hartje klopt echt al. We hadden afgelopen vrijdag een echo en was er nog geen hartactie te zien. En vandaag zeg ze ineens kijk nou wat vroeg al. Er is hartactie. Ze heeft ingezoomd en er was echt een knipperde hartactie te zien.
     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.001
    113
    Nabij Utrecht
    Weet je ook wanneer je eisprong was (of anders je tp datum).
     
  5. martine1982000

    martine1982000 Actief lid

    1 jan 2019
    107
    26
    28
    Vrouw
    Zorgondersteuner
    Houten
    Ja zeker weet ik dat.
    Heb hem terug geplaatst gekregen in het UMC Utrecht. En ben vandaag echt 5 weken en 1 dag.
     
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.373
    8.467
    113
    Het hartje van de baby begint 28 dagen na de bevruchting te kloppen. Dit is bij alle zwangerschappen hetzelfde en is dus nooit vroeger of later (tenzij er sprake is van een diapauze wat op zich al extreem zeldzaam is).
    Hartactie kan gezien worden vanaf 42 dagen (als je twee weken overtijd bent).
     
    Annedore vindt dit leuk.
  7. Mandyx

    Mandyx Bekend lid

    23 jun 2013
    705
    162
    43
    NULL
    NULL
    Hier ook 1 blastocyst van 5 dagen terug geplaatst.. tijdens de 2e echo bleek het een 1 eiige tweeling. Dus het kan zeker wel..
     
    Annedore vindt dit leuk.
  8. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    De eicel kan ook na terugplaatsing nog delen, dan is het een eeneiige tweeling. Even afwachten tot de volgende echo, spannend hoor!
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.001
    113
    Nabij Utrecht
    Maar 1 eiig delen toch één vruchtzak, zeker als de splitsing na de 4e dag heeft plaatsgevonden, wat weer niet kan bij ts, want die had op dag 5 de tp.

    Bij ts zou het dan gaan om een 2-eiige (2 vruchtzakjes??) en dat zou niet kunnen omdat ze er maar 1 heeft teruggeplaatst gekregen.
     
  10. Mandyx

    Mandyx Bekend lid

    23 jun 2013
    705
    162
    43
    NULL
    NULL
    Soorten eeneiige tweelingen
    Er zijn drie soorten eeneiige tweelingen. We onderscheiden tweelingen met een dik tussenschot, een dun tussenschot en geen tussenschot. De vruchtzak om het kind bestaat uit twee vliezen: het amnion en het chorion. Het binnenste vlies is het amnion dat dun is. Het buitenste is het chorion dat dik is. Het hangt van het tijdstip van de splitsing af of je een tweeling krijgt met een dik, dun of geen tussenschot.

    1. Dik tussenschot
    Splitsen de cellen zich al vroeg in de ontwikkeling, binnen 3 dagen na de bevruchting? Dan ontwikkelen beide kinderen zich met eigen vliezen en placenta’s. Ze hebben elk een placenta met een amnionvlies en een chorionvlies. Ze hebben dan een dik tussenschot. Ongeveer een derde van de eeneiige tweelingen heeft dit.

    2. Dun tussenschot
    Vindt de splitsing later plaats, zo tussen 4 tot 9 dagen na de bevruchting? Dan delen de baby’s de placenta en het chorionvlies. Ze hebben nog wel een eigen amnionvlies. Er is een verhoogd risico op bloeduitwisseling tussen beide kinderen met complicaties. Dit heet het tweelingtransfusiesyndroom (TTS).

    3. Geen tussenschot
    Als de splitsing nog later plaatsvindt, dan heeft de tweeling één vruchtzak. Dit komt weinig voor. Er is een behoorlijk risico op complicaties met de navelstrengen.

    Bron:
    https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/tweelingzwangerschap-dun-tussenschot/
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.445
    15.001
    113
    Nabij Utrecht
    Dan zou het dus optie 2of 3 moeten zijn gezien het aantal dagen na bevruchting.
    Ik lees dat bij 2 ze beide in dezelfde vruchtzak zitten, maar elk een eigen "binnenvlies" hebben met een dun tussenschot.
    En bij 3 zitten ze samen zonder tussenschot.

    Dus het kan dan geen 2e vruchtzak zijn geweest bij ts zoals ik al zei aangezien 2 en 3 allenbei in dezelfde vruchtzak zitten.
     
  12. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Het hartje begint al na 21 dagen na de bevruchting te kloppen, dat komt dus overeen met de zwangerschap van ts. Onderzoek met muizen suggereert zelfs dat het hartje van een menselijke embryo al na 16 dagen na bevruchting voor het eerst klopt.
     

Deel Deze Pagina