bloedsuiker

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tweetylove, 14 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hallo,

    Allereerst wat fijn dat jullie zo snel onze vragen beantwoorden echt geweldig.
    Ik heb ook weer een vraag, ik loop sinds ik zwanger ben te klungelen, waarschijnlijk met mijn bloedsuiker.

    Ik ben al een aantal keren flauw gevallen, mijn huisarts doet er niet zoveel op uit en zegt ach gewoon goed blijven eten.

    Mijn bloedruk was 65/140, volgens de vk, was dat goed.
    Ik meet nu een aantal dagen mijn bloedsuiker op vaste tijden
    s'ochtends als ik op sta
    voor het avondeten
    en drie kwartier na het avondeten
    s'morgens zit ik meestal rond de 4,5 dat is volgens mij gewoon normaal
    s'avonds voor het eten zit ik meestal op 3,2, dat is volgens mij aan de lage kant.
    En drie kwartier na het eten zit ik veels te hoog waardes die variëren tussen de 10,0 en 12,9
    Als ik dan een paar glazen water drink zakt mijn bloedsuiker wel weer binnen een uur naar ongeveer 7,8 en binnen 2 uur naar ongeveer 4,5.

    Kan een wisselende bloedsuiker kwaad voor de baby?
    En wat kan ik er nog meer aan doen om schommelingen te voorkomen, behalve regelmatig en gezond eten?

    Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is,
    groetjes Leonie
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Leonie,

    ben je diabetespatiënte dat je steeds je bloedsuikers controleert? Als je gewoon gezond bent hoef je echt niet steeds te prikken, liever niet zelfs. Dat geeft misschien alleen maar onnodige onrust. Je bloedsuikers wisselen altijd en in de zwangerschap schommelen ze helemaal. Dat is een normaal verschijnsel. Als je nuchtere glucose lager is dan 7, en dat is ie dus bij jou, is er verder niets aan de hand. Als de verloskundige het nodig vindt zal ze je wel een bloedglucosecurve laten prikken, maar ik zou het zeker niet zomaar elke dag doen.
    Het is belangrijk om regelmatig te eten, liever 6 keer per dag een beetje, dan 3 keer veel. Dan schommelen je suikers minder en heb je minder kans op flauw vallen. Je bloeddruk is inderdaad prima, je onderdruk wel wat laag. Daardoor kun je je ook wel duizelig voelen. Ook dan helpt het om regelmatig te eten, en af en toe wat zouts te nemen.

    Mirjam
     
  3. Bedankt voor je duidelijke antwoord, ik ben inmiddels gestopt met het meten van mijn bloedsuiker. Ik was hier mee begonnen op aanraden van de apotheker.
    Het gaf mij inderdaad meer onrust dan rust.
    Verder voel ik mij steeds beter, als ik inderdaad maar regelmatig blijf eten.

    groetjes van leonie.
     

Deel Deze Pagina