Bij de vorige echo (de 20 weken echo) dat ons kindje niet goed groeide en dat we er rekening mee moeten houden dat we de 32 weken waarschijnlijk niet eens gaan halen. Ik was er vrij nuchter over omdat ik voorheen voor hetere vuren heb gestaan na de doodgeboorte van mijn dochter en de gvreesde keizersnee van mijn jongste zoon. Nooit heb ik geweten wat er mis ging bij vorige zwangerschappen... Wel werd bij mijn dochter vermoed dat ze syndroom van Potter had, maar ik begin erg te twijfelen dat ook zij niet is overleden aan een slechte toevoer naar placenta. Helaas kan ik het niet mee navragen, maar vermoedelijk had mijn moeder het zelfde probleem met mij en mijn zusje (beide geboren met een geboortegewichte van rond de 800gram) De arts heeft voorgesteld om een vruchtwater punctie te laten doen, maar ik heb hier vriendelijk voor bedankt. Buiten het feit dat ik geen naalden (alleen in uiterste gevallen) in mijn lichaam wil, bestaat de kans nog steeds op nadelige gevolgen van een punctie. En tja.. dat weten ze misschien dat er een chromosoon afwijking is... en dan??? Inmiddesl zijn we wel begonnen aan de aspirine, maar verder geen rust voorgeschreven gekregen. Ik heb een stukje op dit forum gevonden over dit onderwerp, maar zijn er momenteel nog meiden die in het zelfde schuitje zitten?
Hoi, Mijn schoonzusje is dus voor 3,5 week geleden bevallen (keizersnede) met 33 weken van haar zoontje. Het kindje moest gehaald omdat de toevoer van de navelstreng niet goed was en het kindje dus veel te klein was en niet meer groeide. Ze kreeg ook een vruchtwaterpunctie aangeboden, maar ook zij heeft hier vanaf gezien vanwege de risico's. Haar kindje was idd ook erg licht voor 33 weken..1220 gram. Bij haar gaan ze nu haar placenta nakijken wat de reden ervan zou kunnen zijn. Hoeveel weken ben je nu?
Ik had hetzelfde (andere zwangerschap dan de huidige), en wij kwamen er ook achter met 20 weken. Toen was er een groei-achterstand van 2 weken. Met 25 weken was er een groeiachterstand van 5 weken en met 27 weken is de kleine overleden in mijn buik en woog na de geboorte slechts 360 gram. (totale achterstand van 6 weken). Omdat ook de toevoer van de navelstreng niet goed was heb ik in de zwangerschappen daarna, vanaf de 12e week al Acysyltalisylzuur geslikt (aspirine 80 mg) om mijn bloed dun te houden. Dit slik ik dan tot de 36e week. Wellicht kan je dit nog gaan opperen bij je gyn. de volgende afspraak! Onze kleine meis deze keer was met 20 weken echo 303 gram, dus 357 gram met 23 weken is een groeiachterstand van ong. 2 weken meis
Inmiddels zit al aan de asperine en voel mij er eigelijk niet ongerust over. Omdat dit mij al vaker overkomen is en nu al onder 2 wekelijkse controle sta.. dus er is al veel meer toezicht op mij dan 10 jaar geleden bij mijn jongste zoon. Ze loopt zeker onder de groeicurve, maar ze groeit wel netjes mee. En het fijne is... is behoorlijk actief in mijn buik met haar 357 gram (het lijkt wel een kleine kickbokster!) Ik las toevallig gisteren (oud stukje) dat er in amerika een baby geboren is met 22 weken en 284 gram! Ongelovelijk! Voor foto Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00412/RE20Z8b2_412347h.jpg
hier ook 4,5 jaar geleden bevallen van onze zoon met 32 weken, woog 1050 gr, en was 35 cm, had uiteindelijk een achterstand van 5 weken.... deze zwangerschap gestart met lichte bloedverdunnens(ascal) dus ben wel benieuwd hoe het verder gaat.... ons is afgelopen nov verteld door de neonatoloog dat we 25% kans op herhaling hebben, maar dus ook 75% dat het een zwangerschap wordt die langer dan 32 weken zal duren.... hier in de AZM streven ze naar een minimale termijn van 30 weken.....maar hoop natuurlijk op minimaal 5 weken meer....
Hoe ver bent jij nu, sterkte nog! Jouw verhaal lijkt echt op mijn verhaal. Ze hebben geconstateerd dat mij zoon een groieachterstand had bij de 20weken echo. Er was bijna geen vruchtwater meer. Het ging zo verder tot dat hij in mij buik is overleden. Verschikelijk gevoel was dat! Ik heb geen vruchtwater punctie gekrijgen, geen aspirine. Heb jij ervaring met de aspirine zou het helpen voor een volgende zwangerschap?Waaneer moet jij stoppen en hoe gaat de bevalling?
Ik ben na die doodgeboorte weer zwanger geraakt en heb vanaf de 12e week tot aan de 36e week asprine/ascal geslikt. Dit werkt zeker wel, want je bloed word verdunt hierdoor en zo kan de bloedtoevoer wel blijven doorlopen als je navelstreng toch weer gaat dichtslibben ofzo. Deze zwangerschap is dus ook goed geëindigd en ik ben met 38 weken bevallen (via keizersnede, maar dat heeft niks met de zwangerschap te maken, maar met mijn lichaam). En de huidige zwangerschap (ik ben morgen 27 weken) ben ik weer begonnen met ascal/aspirine met 9 weken zwangerschap en tot op heden ligt de groei van onze dame zelfs tegen de bovenste lijn aan (dus groter dan gemiddeld) en doet ze het hartstikke goed. Ook deze keer slik ik tot de 36e week! Uiteraard kreeg ik de vorige keer (en ook deze keer) veel echo's (om de 2 weken) om de navelstreng en de doorbloeding te controleren!
@ astridi: Ik ben echt blij voor jouw dat goed gaan. Heb jijn onderzoek gedaan (immuun/stolling)? Ik heb een immuun en stolling onderzoek gedaan, er werdt niks gevonden. Mijn gyne heeft niet zo veel verstand met wat ze nu moet doen en adviseren. Ik heb met haar gepraat over aspirine, ze zegt dat wel een optie is, maar ze is niet zeker van haarzelf. Ik ben van plan om aspirine 100mg vanaf innesteling te nemen tot 36weken. Hoe gaat het met de bevalling daarna?
Ik zou geen 100 mg nemen. Normaal word 80 mg voorgeschreven (1 tablet per dag). De bevalling gaat normaal, alleen moet je stoppen met 36 weken, want anders is tijdens de bevalling je bloed te dun en kan je nabloedingen krijgen. Ja, wij hebben alle onderzoeken al gehad en ook niks kunnen vinden. Ik denk dat je eens naar een ander ziekenhuis moet gaan of een andere gyn. moet vragen hoe of wat, een gyn die er wel verstand van heeft.
Jee wat een verhaal (verhalen, van de andere meiden ook)... Ik heb er gelukkig geen ervaring mee (wel met het verliezen van je kindje tijdens de zwangerschap), maar jullie verhalen raken me behoorlijk! Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte toewensen en ik hoop dat jullie samen nog heel veel gezonde, levende kindjes mogen krijgen!!!
Soms het is echt ombekend, ik weet niet hoe ik een gynecologe met goed kennis kan vinden, ik woon in gelderland. Heb jij niet aspirine vanaf innesteling gekijgen, ik denk dat belankrijk is vanaf het begin dat de doorbloeding van de uterus goed is. Ik heb ook namelijk een miskraam gehad bij 12 weken 3 maanden geleden, daarom wil ik gelijk aspirine nemen. Is aspirine vergoed?
Nee,ik ken geen ziekenhuizen in Gelderland, ik woon zelf in de provincie Utrecht! En ja,, aspirine (mits voorgeschreven door een gyn.) krijg je gewoon vergoed Vanaf de innesteling innemen is onmogelijk aangezien je van te voren niet weet of je een innesteling hebt (dat gebeurd tussen eisprong en nod). En ik denk niet dat het verstandig is om gewoon maar die aspirine te slikken, zelfs als je niet zwanger bent, lijkt me niet zo goed voor je lichaam. Ik heb het de vorige keer vanaf de 12e week geslikt en deze zwangeschap vanaf de 9e week. En alle doorbloedingen (navelstreng en baarmoedervaten zelf) staan echt nog wagenwijd open hoor!! Gaat allemaal hartstikke goed hier! Je kan wel vragen of je vanaf de 1ste echo mag beginnen (vaak rond 7 weken).
Aspirine vanaf het begin van zwangerschap is goed voor de innesteling. De Innesteling is begint ongeveer 5dagen na de bevruchting. Als ik niet zwanger bent dat stop ik met aspirine, dan heb ik alleen anderhalf week aspirine genomen. Er zijn veel vrouwen die dat nemen vanaf innesteling doet geen kwaad het is alleen 80 mg. Ik hoop dat goed gaat met jouw en dat je een gezond kindje krijgt. Krijgt jij ook darnaa elke dag spuit?
Ik kom er sinds de 20 weken echo van mijn oudste dochtertje. Die was helaas niet goed. Ik ben daar van haar bevallen (zij is helaas doodgeboren). Met mn nieuwe zwangerschap ben ik daar onder controle geweest en ze hebben daar ook een keizersnede gedaan. Omdat ze er toen achterkwamen dat ik een afwijking heb aan mijn baarmoeder, moet ik nu regelmatig terug voor allerlei onderzoeken en een hopelijk volgende zwangerschap zal ik er weer veel te vinden zijn. Ik vind de (meeste) gyn heel aardig en meelevend. Je kan altijd snel terecht. En ondanks dat er ook wel fouten zijn gemaakt, ben ik er heel tevreden over. Het is een academisch ziekenhuis, dus het is een stuk wetenschappelijker dan reguliere ziekenhuizen en juist met dingen die niet zoveel voorkomen hebben ze dus relatief gezien meer ervaring. Dus al met al zeker de moeite waard denk ik! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hoor!
Spuit? Waarna krijg ik een spuit ? Na de bevalling? Nee, ik heb geen spuiten gekregen (ook niet na de bevalling), behalve dagelijks injectie tegen trombose (maar dat krijg je standaard na een keizersnede) en een injectie ivm Rhesus Negatief. Maar dat heeft allemaal niks met de aspirine te maken of het verloop van de zwangerschap te maken.
Kreeg jij dagelijks injectie tegen trombose als gevolg van keizersnede? Is dit standaard? Heb hier namelijk nog nooit van gehoord. Tijdens de zwangerschap?