Ik loop erg op de zaken vooruit, ben nog maar heel pril zwanger Ik zit zo te lezen op het forum en word nu toch heel bang. Ik had bij mijn eerste bevalling een placenta die niet los wilde komen. Gelukkig na een uur op de buik duwen, injectie, etc. kwam de placenta toch nog. Heb daardoor veel bloedverlies gehad waarvoor ik een bloedtransfusie en infuus heb gehad. Een volgende keer moet ik in het ziekenhuis bevallen. Nu lees ik dat de kans op herhaling heel groot is en het bij elke bevalling ernstiger zal verlopen en het zelfs fataal kan aflopen voor de moeder. Ik ben nu echt zo bang en vraag me af of ik er wel goed aan heb gedaan om opnieuw zwanger te worden. Ik ben nu gelukkig en straks zit m'n kind met een broertje of zusje maar zonder mamma. Ik wil graag POSITIEVE verhalen horen van vrouwen die de eerste keer ook veel bloedverlies hadden door een vastzittende placenta en die bij de tweede, derde, vierde, geen of weinig problemen hadden daarmee. Ik hoop op veel geruststellende reacties. Bosbesje
niet van mezelf.... maar mijn moeder heeft bij nummer 1 letterlijk de dood in de ogen gekeken.... en bij de rest (2,3 en 4) moesten ze wel iets meedrukken, maar was het bloedverlies niet zo hevig dat ze infuus hoefde ofzo...
Dank je wel voor je reactie! Ik hoop dat er nog meer positieve berichten komen. Ik heb mezelf voorgenomen niet meer zoveel op internet bezig te zijn met zwangerschap en bevalling. Ben zelf best positief ingesteld maar heel gevoelig voor al die enge verhalen. Het is ook krom. We stappen toch ook niet in de auto met de gedachte: dit kon m'n dood weleens worden, laat ik het maar niet doen. Of forumtopics afstruinen over (bijna) dodelijke ongelukken in het verkeer. Stom eigenlijk dat ik dan wel ga zitten lezen over de risico's van een bevalling en in de stress schiet. Ik weet dat die risico's er zijn maar zo is het met alles in het leven. Dan kun je niks meer Ik check alleen dit draadje nog en andere luchtige topics. Voel ik me veel beter bij
Wat vervelend dat je zo'n angst hebt voor bloedverlies. Hopelijk kan ik je wat geruststellen met deze post. Allereerst: praat erover met je verloskundige. Zij kan jou uitleg geven hoe groot de kans op herhaling is en wat zij specifiek zullen doen tijdens de bevalling... De reden dat je nu in het ziekenhuis moet bevallen is inderdaad het bloedverlies. Je zult hoogstwaarschijnlijk (dit zijn in ieder geval wel de vaste protocollen) alvast een waaknaaldje (= infuus) krijgen tijdens de bevalling. Ook krijg je direct na de bevalling een prik in je been of medicatie door het infuus om de baarmoeder goed samen te laten knijpen waardoor het bloedverlies tot een minimum beperkt wordt en de placenta sneller geboren zal worden. Omdat je al eens een bloeding (fluxus of HPP genoemd in vaktermen) zal de verloskundige continue er heel streng op toezien of jij niet meer hulp nodig hebt in de vorm van extra medicijnen en dergelijke. Wanneer er ook maar een kleine dreiging is voor extra bloedverlies zal de gynaecoloog al opgeroepen worden en zal jij zonodig direct naar de OK kunnen. De kans op sterfte door bloedverlies is in Nederland echt heel erg klein. Zeker omdat je echt heel goed in de gaten gehouden zal worden. Ze zullen er bovenop zitten! Mocht je extra vragen hebben kun je me altijd een PB schrijven. Ik heb ervoor geleerd en weet veel van dit onderwerp af En hopelijk komen er voor je geruststelling veel positieve reacties!
Ik heb niet hetzelfde als jou meegemaakt maar ik heb wel een stollingsafwijking waardoor ik veel bloed verlies. Dat is ook de reden waarom ik in het ziekenhuis moet bevallen. Bij mijn 1e bevalling kreeg ik daarom van te voren al een infuus en meteen na de bevallig een injectie om de placenta snel te laten komen. De placenta moet er bij mij ook zijn binnen (ik geloof) een half uur. Is dat niet het geval dan wordt ik meteen naar de OK gebracht om de placenta te laten verwijderen omdat ik anders ook te hevig bloed. Doordat jij zo'n nare ervaring hebt meegemaakt zullen ze dit bij jou extra goed in de gaten houden hoor!!! Je zal hoogstwaarschijnlijk ook van te voren een infuus krijgen en als je placenta niet snel genoeg komt zullen ze die waarschijnlijk ook operatief verwijderen. Ik zou er echt niet overin zitten als ik jou was. Ze zullen je nu heel goed in de gaten houden.
been there done that ik heb tijdens mijn eerste bevalling 3 liter verloren en mijn placenta bleef hangen. om het compleet te maken had ik ook nog een totaal ruptuur. je kan je voorstellen dat ook ik super bang was voor de 2e bevalling gelukkig zijn ze er in het ziekenhuis goed op bedacht dat ze je anders moeten behandelen. zo hebben ze bij maar maar 15 minuten gewacht op de placenta en moest ik gelijk door naar de ok. hierdoor was ik 'maar' 1 1/2 liter kwijt. voor veel mensen een hoop, maar voor mij minimaal. mijn herstel na de 2e bevalling was dan ook super veel sneller als bij de eerste. bespreek je angst met je vk zodat deze ervan weet en je kan uitleggen wat de procedures zijn. ze zijn er nu op bedacht waardoor ze gewoon sneller gaan schakelen alvast heel veel succes met je bevalling
ik heb dan geen ervaring met 2de bevalling, ik heb dus ook bij de 1ste de dood in de ogen gezien. kan alleen maar zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je toch voor een 2de bent gegaan en het hebt aan gedurfd. ik neem aan dat je bij een gyneacoloog nu loopt aangezien je in het ziekenhuis moet bevallen. Praat erover, zorg dat er duidelijke afspraken gemaakt worden. zodat jij straks geruster bent, dat je weet wat er gaat gebeuren. en rustiger bent. heel veel succes straks en sterkte
Dames, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg over hoe en wat ze doen bij een 2e bevalling als ze weten van de vastzittende placenta en bloedverlies. Dat stelt me echt gerust. Ben superblij met deze info en ik ga het zeker met de vk bespreken. denemarkw, wat eng dat je de dood in de ogen hebt gekeken bij je eerste bevalling. Ik kan me voorstellen dat je angst hebt om opnieuw zwanger te raken maar ik hoop dat ook voor jou de uitleg van de dames erboven geruststelt. Bij mij was het niet zo dat ik op het randje hing maar bloedtransfusie was wel nodig anders mocht ik ook het ziekenhuis niet uit. Ondanks de transfusie heb ik me nog lang zwakjes gevoeld. Had na de bevalling het gevoel dat ik weg ging raken maar dat zou ook van uitputting kunnen zijn geweest. Ik liet alles over me heenkomen, achteraf dacht ik er eigenlijk pas over na. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie berichten en dank je wel voor je aanbod om je een pb te sturen Bwoe. Voor nu ben ik gerust
Ook ik heb een vastzittende placenta met een bloedverlies van ruim 2 1/2 liter gehad bij de eerste. De tweede bevalling zou dus nu ook weer in het ziekenhuis moeten plaats vinden. Helaas was bij mij de tweede keer ook weer een vastzittende placenta (ondanks infusen en medicatie) en het bloedverlies was vele malen groter. Hier dus helaas geen positieve ervaring. De gynaecoloog adviseerde ook geen derde zwangerschap meer, de kans op een nog groter risico tijdens de bevalling mocht ik niet meer nemen.