Bruinen en zonnebank

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lisacar, 27 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisacar

    lisacar Actief lid

    Hi,

    Ik ga over 3 weken met vakantie (ben nu net 9 weken zwanger) en vraag me af, of het schadelijk kan zijn als ik tijdens die vakantie lekker ga bruinen in de zon.

    Heb ook gehoord over het zogenaamde zwangerschapsmasker waarvoor je moet oppassen. Wat houdt dit precies in en welke voorzorgsmaatregelen zou ik kunnen nemen ?

    Tenslotte zou ik graag willen weten of het toegestaan is om tijdens m'n zwangerschap gebruik te maken van een zonnebank. Dit zou ik binnenkort willen doen om alvast wat voor te bruinen.

    Hoor graag van je.
    Alvast hartelijk dank voor je antwoord.

    Vriendelijke groeten,
    Carmen
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Carmen,

    of een hoge omgevingstemperatuur tijdens de zwangerschap kwaad kan is niet bekend. Het is veiliger de eerste maanden van de zwangerschap saunabezoek en zonnebank te vermijden. Een zonnebank kan een zwangerschapsmasker veroorzaken of verergeren. Dit kan ook na langdurig zonnen gebeuren. Zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat de hoeveelheid pigment in je huid verandert. Als er pigmentvlekken in je gezicht verschijnen noemen we dat een zwangerschapsmasker. Vaak verdwijnt het masker na de bevalling maar niet altijd. Daarom is het verstandig om niet met je gezicht in de zon of onder de zonnebank te gaan, en in elk geval een goede zonnecreme met hoge beschermingsfactor te gebruiken.

    Mirjam
     
  3. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    wilde hier ook even een vraag over stellen aan mirjam nu er toch een topic over geopend is. ik ging voor mijn zwangerschap altijd naar de zonnebank ik wilde hier na mijn zwangerschap verder mee gaan omdat ik een huidziekte heb en de zonnebank er best tegen helpt. maar ik ben van plan om borstvoeding te geven kan ik als ik borstvoeding geef onder de zonnebank?

    groetjes Talia
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Talia,

    na je bevalling zijn de meeste hormonen uit je lijf, alhoewel ontzwangeren wel even duurt. Ik zou zeker 6 weken wachten en vervolgens je borsten bedekken met een handdoek. Je tepels kunnen extra gevoelig zijn van de borstvoeding en dan lijkt me de straling van de zonnebank niet zo verstandig.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina