Blokvoeden in week 2?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Langmuts, 19 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Mijn dochter krijgt bv, maar kan de tsr niet aan lijkt het.. Ik hoor de melk zo richting haar darmen gieren bij de eerste melk. Hierdoor verslikt ze zich wel eens, en krijgt ze krampjes/rommelende darmen /veel scheetjes en opkomende melk (ze trekt moeilijke gezichten en slikt het weg voor het eruit kan komen)
    Ze hikt regelmatig, en hoest nu ook af en toe.

    Ik twijfel dus of het reflux klachten zijn.. (geen ervaring mee, wel 2 kindjes bijna een jaar bv gevoed)

    Nu las ik over blokvoeden, omdat ze waarschijnlijk de laatste vette melk niet binnen krijgt. (ik heb genoeg voeding lijkt het, wat dus ook nog eens gigantisch toe schiet)

    Maar loopt mijn bv dan niet te veel terug? Moeten we even doorzetten omdat ze nog zo jong is? Moet ze misschien wennen aan de tsr?

    Overdag kan ze zo rond de 3 uur met een voeding, snachts wisselt het, maar zo tussen de 2 en 4 uur gemiddeld.. Dus ik zou misschien elke 3 uur van borst kunnen wisselen, en dat wat daartussen zit met dezelfde borst kunnen doen?
    Ik voed nu telkens 1 kant. 2 kanten durf ik niet zo goed, aangezien ze dan 2 keer de tsr zo hevig krijgt en mijn inziens te veel binnen krijgt en dus terug geeft.

    Het ging goed, maar op dag 9 begon ze dus met het teruggeven van melk en de andere "klachten" zoals hierboven beschreven.. (als ze het zover eruit krijgt is het beetje yoghurt dikte)


    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en niet te warrig hihi.

    Maar zou blokvoeden (van 3 uur) iets voor ons zijn, of gaat mijn productie waarschijnlijk te snel terug lopen?
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.203
    113
    randstad
    Ik zou contact opnemen met een lactatiekundige of iemand van la leche legue die kunnen je hier wel bij helpen.

    Zoon moest ook wel even wennen aan de ter ik voedde 1 borst per x na een week of 3 ging het echt al veel beter. Voed nog steeds 1 borst per x omdat hij daar dus genoeg uit krijgt maar dit is per persoon best verschillend. Ik voedde dus1 borst per voeding maar wisselde wel elke voeding af ongeacht hoe lang er tussen zat
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou dat ook niet beslissen zonder overleg met een lk of iemand van LLL. Het risico is er namelijk echt dat je je productie op lange tijd hiermee onder druk zet.
     
  4. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Daarover twijfelde ik inderdaad. Maar dacht misschien zijn hier mensen met ervaring :)

    Dan neem ik komende week even contact op met een lactatiekundige :thumup:

    Bedankt voor de reacties
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.108
    113
    Vrouw
    Kun je niet eerst de druk er even afkolven? Totdat ze sterk genoeg is om de tsr te kunnen handelen?
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik ben rond een week of drie een borst per keer gaan voeden. Mijn dochtertje poepte gewoon diepvriesspinazie.. schuimende ontlasting met groene spikkels.
    Ze kreeg veel te veel en veel te snel. Met 1 borsst per voeding kreeg ze meer achtermelk rn ging t meteen veel beter. Ik zou dus niet meteen gaan blokvoeden maar 1 borst per voeding aanbieden ipv 2
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is eigenlijk net contraproductief. Want dat betekent dat bij de volgende voeding die borst net extreem vol zit en de tsr daar nóg sterker zal zijn.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja klopt maar je zal de overproductie tegen moeten gaan. Dus evt bij de volgende voeding de eerste toestroom weg laten lopen of afkolven..
    Omdat je dan niet iedere voeding beide borsten laat werken zal je voeding iets teruglopen en t kindje dus beter bij de achtermelk kan komen
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had dat ook in week 2, ik kolfde met de hand (dus masserend, niet met een (hand)kolf) dan even die hele heftige tsr eraf. Je kan het dan ook opvangen in een bakje, ik vroor het in en had zo wat achter de hand mocht het nodig zijn.
    Het was echt een korte fase, ging al rap beter :)

    Als het niet werkt, dan kun je blokvoeden proberen maar wel in kleine blokjes (ik heb toen de jongste een week of 6-7 was gevoed in blokken van 4 uur, door clusteren was de productie geëxplodeerd, zodoende) en telkens max 1 dag, anders heb je juist op deze leeftijd weer kans dat het te rap minder wordt. Maar hierover sowieso even advies inwinnen bij een goede LK van bv LLL!
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ella1988 vindt dit leuk.
  11. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ik heb hetzelfde met mijn zoontje (gehad). Gouden tip? Niet echt. Het bleef een groot fiasco. Het teruggeven werd mrt 4 weken dusdanig erg dat hij last van zijn slokdarm kreeg en iedere voeding er uit kwam waardoor hij om het uur kwam. Hij wilde ook niet lang meer drinken omdat het gewoon te heftig voor hem was. Twee lactatiekundigen mee laten kijken, maar beide hadden ze geen gouden tip. Ik kreeg tips als: baby zittend laten drinken (koala houding), op de buik (biological nurturing) of liggend andersom (rugby houding). Dit zorgt ervoor dat het melk tegen het gehemelte komt en niet direct de keel in. Ook blokvoeden heb ik geprobeerd. De productie werd minder maar de heftige tsr niet. Bij mijn zoontje hielpen de adviezen van LK niet maar wellicht heb jij er wat aan. Zijn ontlasting was ook groen en hij kwam minder aan dan zou moeten. Hij heeft medicatie gekregen (maagzuurremmer tegen reflux) en uiteindelijk ben ik alles fulltime gaan kolven omdat het daarmee een stuk beter ging; zoontje kwam toen pas goed aan en het teruggeven werd minder. Dit doe ik nu nog steeds en m’n zoontje is 3 maanden. Toen ik ben gaan kolven sliep hij ook beter en zelfs door.

    succes! Vrouwen zijn altijd jaloers als ik zeg dat ik overproductie had, maar ik weet inmiddels beter. Te weinig kun je makkelijker opkrikken, te veel (en harde tsr) kun je nauwelijks stoppen. Dit is ook wat de LK zegt. Ik heb er gigantisch veel verdriet van dat ik hem niet live kan voeden. Maar voeden op die manier zoals hierboven omschreven was ook geen feest.
     
  12. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    In welke houding voed je? En hoe was je productie bij je andere kinderen?

    Ik had bij de oudste mega overproductie met harde tsr. Veel verslikken, veel melk teruggeven, in sommige houdingen liep de melk zijn neus uit, veel kramp'jes' (erge krampen dus...). In fonteinhouding kreeg hij de tsr het beste weg, zelf op je rug liggen, baby ernaast op de knietjes en tegen je op omhoog liggen en van bovenaf dus happen. Je tsr gaat zo tegen de zwaartekracht in en omdat de maag lager ligt dan de mond stroomt de melk minder snel terug. Ben ook een tijd gaan blokvoeden en bijna altijd maar 1 kant gegeven. Als ze wat ouder worden, kunnen ze een harde tsr wat beter verwerken en kon ik dan ook makkelijker in andere houdingen voeden.
    Bij dochter was ik dus al bekend met overproductie, zij dronk wel iets rustiger, mogelijk was het iets minder overproductie. Zij gaf minder terug, minder verslikken, wel veel krampjes. Heb vanaf de kraamweek 1 kant gevoed, vanwege eerdere overproductie en ze was al dag 4 op geboortegewicht. Later ook wel blokvoeden, vooral periodes dat ze dan ging clusteren en non stop aan de borst wou.
    Maar ik zou inderdaad even overleggen met een lk wat in jouw geval het beste is. Want productie verschilt erg per vrouw. En in bepaalde mate horen enige krampjes en soms teruggeven of keertje verslikken er ook wel bij in het begin denk ik, maar het moet niet teveel worden.
     
  13. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Sorry, ik kreeg geen meldingen meer:oops:

    Inmiddels gaat het beter. Af en toe komt er een gedeelte terug, maar in het algemeen weet ze nu goed om te gaan met de tsr.

    Ze is nu erg rustig aan het drinken, en als het te hard gaat laat ze gewoon los:D (met alle smeer partijen die daarbij horen:rolleyes:)

    De krampjes zijn niet volledig weg, maar lijkt ook iets beter te worden.

    Ik voed in diverse houdingen, maar weinig verschil. Na de voeding nemen we iets meer rust op de buik tegen mij aan en ook dat lijkt positief te werken.

    Iets vaker aanleggen om kleinere porties te drinken werkt ook. Alleen is dat snachts niet heel handig:cool:

    Voor nu kijk ik het even aan welke kant het nog op gaat.

    Ik voed de kant waarvan ik denk dat het het beste is. De ene keer 2a3 keer dezelfde kant, de andere keer om en om.. En soms als ze wat leeg lijken geef ik als toetje weer even kort de 2e kant (maar niet te vaak)
    Voor nu werkt dat het beste:)


    Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken! :thumup::thumup:
     
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja dat deed ik ook bij mijn zoontje. En liggend voeden op mijn rug en hij op buik op mij, wel hoofdje ondersteunen. Zo moet t tegen de zwaartekracht in en spuit t minder hard.

    Ik doe elke voeding 2 borsten, maar met mn zoontje destijds ook voedingen van 1 borst gedaan.
     

Deel Deze Pagina