blokvoeden of juist niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jodelahiti, 2 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Hoi,

Ik heb laatst deze vraag gesteld (over nachtvoeding uit handen geven om eens wat langer te kunnen slapen) Is me overigens goed bevallen, het was eenmalig maar wie weet doen we het weer als ik weer oververmoeid ga raken.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/205230-laatste-voeding-niet-zelf-geven.html#post7197210

Nu heeft een andere mama me aangeraden te gaan blokvoeden zodat mijn zoontje aan de achtermelk toe komt en ik misschien van de 10 voedingen per dag af kom omdat Olivier dan langer verzadigd is. Ik ben dat sinds gisteren gaan doen (blokken van 3 uur) en nu las ik vanochtend dat blokvoeden de productie juist omlaag brengt. Dit lijkt me niet de bedoeling.
    Toch vind ik het verhaal van de achtermelk wel een goeie.
    Olivier drinkt namelijk de eerste minuten erg gulzig en als de voormelk dan op is gaat hij ongeduldig aan mijn tepel trekken en laat steeds los. Ik leg hem dan na verloop van tijd maar aan de andere borst waar de melk weer lekker stroomt.

Ik vind het ingewikkeld, ik ben nu nog thuis en ik klooi zo met de voedingen. We hebben geen ritme, 's nachts elke 3 uur voeden, korte voedingen en vaak op een dag.
    Ik wil ook nog kolven (wanneer doe ik dát dan?) en als ik straks moet gaan werken wil ik wel graag een ritme van voeden om de zoveel uur, vaste kolf momenten en dan het liefst een net zo'n tevreden mannetje als het nu is ;) want hij is erg tevreden en groeit goed. Drinkt lekker zo vaak als hij wil... wat wil je nog meer ;)

Heb je adviezen??
    Is blokvoeden oké voor mij?

Bedankt!!!!!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Wat bedoel je precies met blokvoeden? 3 uur lang dezelfde borst aanbieden en dan naar de nadere borst.
    Ik heb er ook wel van gehoord, maar adviseer het zelf nooit zo eigenlijk.
    Wat ik uit jouw mail begrijp is dat je baby onrustig wordt als de melkstroom afneemt.
    Misschien kun je proberen om wat compressie in je borst te geven: stevige druk van hoog uit je borst rchting tepel. Misschien stroomt de melk dan wat sneller.
    De baby moet eigenlijk overgehaald worden weer een nieuwe toeschietreflex op gang te zuigen, dan komt hij inderdaad wat beter bij de achterste melk in je borst. Maar als hij daar te ongeduldig voor is.....
    Als hij het bij één borst houdt kun je de andere borst af en toe afkolven om een voorraadje op te bouwen.

Sommige baby's laten zich nou eenmaal niet zo makkelijk in een bepaald ritme dwingen. Hoe minder je je daartegen verzet en hoe meer je met hem mee kan bewegen hoe makkelijker het wordt.

groet
    Linda

3. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Hoi Linda,

Inderdaad, 3 uur lang dezelfde borst aanbieden. Wat dus zou betekenen dat er altijd 1 borst is die 3 tot 6 uur niet aangeraakt wordt. Ik kan die dan wel kolven inderdaad. Thuis dan want voeden in het openbaar is één ding maar er ook nog bij kolven...;)

Compressie is een goed plan, ga ik proberen.
    Verder ga ik normaalgesproken met zijn "ritme" mee, ik was alleen benieuwd of ik het een beetje mijn richting op kan duwen :) Het mannetje drinkt zo vaak, overdag én 's nachts. Ik zou dat moeilijk kunnen combineren met een baan op deze manier.

Maar goed, er is dus weinig tegen te doen. Ik wacht geduldig af, hij zal dit niet tot z'n 16e blijven doen, toch?:p

Deel Deze Pagina