BLW en de knoeiboel...

Discussie in 'Voeding' gestart door Flamingooo, 18 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Vraagje voor de moeders die BLW/rapley doen. Hoe beperk je de knoeiboel?

    Ik geef soms gewoon prakje met een lepel en soms vuistgrote stukken fruit of groente maar met dat laatste wordt het zo’n knoeiboel. Moet haar nu bijna iedere keer in bad doen... en als dat niet nodig is in ieder geval een nieuwe outfit. Zo vaak in bad vind ik toch niet echt wenselijk. En zo vaak omkleden is gewoon irritant.

    Ben dus op zoek naar tips!
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Het hoort er een beetje bij en het gaat ook weer over.
    Nu ik mijn zoontje met een lepel leer eten is het ook weer een zooitje, maarja...hij moet het toch ontdekken en leren.
    Wat ik zelf altijd doe is hem gewoon alleen in een romper laten eten.
    Handjes en gezichtje maak ik schoon met een washandje en als hij echt vies is gaat hij onder de douche.
    Mijn vriend maakt dan de grond gelijk even schoon en klaar is kees :p
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Een schortje of slab met mouwen aan doen? Hebben we bij zoon heel veel gebruikt, dochter eet wat netter, maar komt ook omdat we haar nog vaak helpen en alleen de dingen die niet zoveel rommel geven laat ik haar zelf eten. Broccoli vind ik bijv. echt vervelend schoonmaken, dus stop gewoon stukjes met een vork in haar mond. Worteltjes, doperwtjes, boontjes, banaan e.d. geven hier een stuk minder troep.
    Oh en dingen die met een lepel moeten, zoals pap, dat doe ik nog gewoon, dat mag ze zelf gaan oefenen als ze iets ouder is en iets meer controle heeft. Geef d'r nu wel eens een leeg bakje met een lepel, maar het wordt nu alleen nog gebruikt als trommel met stokken. :roflmao:
    Verder hier zo'n lelijke goedkope ikea kinderstoel, maar wel super makkelijk schoon te maken. Zoon had/heeft er 1 van Prenatal, een houten en daar gaat alles tussen de naden zitten, heel vervelend.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Van die grote schorten met lange mouwen. Bij de Ikea te krijgen en ook wel bij MamaLoes Babysjop, daar had ik toen hele fijne van. Voorkomt veel omkleden en slecht weg te krijgen fruitvlekken.
     
    Blijdorp en Flamingooo vinden dit leuk.
  5. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Verschilt ook per kind hoe erg er geknoeid wordt is mijn ervaring. Mijn zoontje, de jongste is het netst van de vier. Bij de oudste legde ik met de meeste maaltijden een oud laken onder de stoel, en die klopte ik dan in de tuin uit. Heel handig met rijst of broccoli. Het kind zelf tja, liefst ook uitkloppen in de tuin:roflmao:. Overdag met brood en fruit kan ik het wel af met een washand en een grote slabber, mouwen omhoog. En na het avondeten gelijk kleren uit. Wassen met washand of in wasbak/bad. En hup de pyjama aan. Zeker niet elke dag in bad. En elke dag schone kleren doe je de eerste jaren toch wel.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    I know. Daarom vroeg ik ook hoe beperk je het want je kunt het niet voorkomen haha.

    Haha uiteraard. Maar na fruithapje omkleden én na groentehapje omkleden vind ik wat veel van het goede.

    Ze is pas 7 maanden en krijgt pas sinds een paar weken bijvoeding. Het zit dus echt overal.... in haar haren, op handen, armen en gezicht. Tijdens de hapjes zit ze in een Bumbostoel en daar valt dan van alles in dus benen zitten ook onder.

    Daar ga ik naar op zoek! Bedankt voor de tip.
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Een mouwslab aan en gewoon niet kijken tot je kindje klaar is....:roflmao:
    Evt. kun je zo'n bureaustoel-grondplaat van Ikea onder de kinderstoel leggen, die kun je gemakkelijk afnemen. Of een stuk of 2 vuilniszakken, een oud tafelkleed dat je oppakt en buiten uitklopt.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel langs kledingvlekken heen kijk hoor, als we de deur niet uit hoeven dan zitten die vlekken mij daar prima :rolleyes:

    Voor de volledigheid: soms puree voeren en soms stukken geven is geen BLW/Rapley...
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Mouwslab van sillybillyz.
    Vind ik fijner dan die van Ikea, omdat een deel fleece is dus het vocht opneemt ipv het eraf druipt.

    Je hebt ze zelfs voor messy eaters, die zijn nog langer, maar daar zal ze nog in verzuipen.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  9. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Met een fruit of groente hapje zie ik toch iets geprakts voor mij?. Ik gaf echt alleen hele stukken groter dan een vuist in het begin, en dit vond ik nog niet zo heel erg smeren. Gewoon peer meloen banaan komkommer een hele appel. En stukjes brood of korst. Dit smeert toch niet zo enorm dat het door alle kledingstukken heengaat? En ik weet eigenlijk helemaal niet wat BLW is:). Ik heb alleen het introduktieschema van Stefan kleintjes gebruikt.
     
  10. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dat weet ik. Daarom heb ik mijn OP ook opgesteld zoals ik heb gedaan. Gericht aan moeders die BLW doen want die hebben de meeste ervaring met de knoeiboel en vervolgens geef ik aan dat IK soms prakjes (dus niet gepureerd) en soms vuist grote stukken geef. Nergens zeg ik dat ik BLW doe ;).

    Ook geen behoefte aan dat dit topic een discussie wordt over BLW/rapley dus iedereen die dat van plan was mag doorklikken :p.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    @Lafelife vandaag heb ik bijvoorbeeld zoete aardappel gekookt (voor haar net iets langer dan voor onszelf) en daar krijgt ze dan gewoon een stuk ter grootte van haar vuistje van. Sabbelt en knaagt ze zelf stukjes vanaf. En dat zit vervolgens dus overal.

    Soms kook ik de aardappel (of iets anders) en prak ik hem daarna en voer ik m gewoon met een lepel. Net hoe het uit komt en de dag loopt.
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik heb zo'n grondplaat van de ikea onder de stoel en gedeelte van de tafel. Ideaal!

    Verder doe ik haar shirt uit als ze gaat eten, en draai ik mijn hoofd weg ;)
    mijn jongste is een echte kliederkont. Alles zit onder als ze eet, gelukkig krijgt ze ook wel het een en ander binnen. Wat ik het meeste gedoe vind geven is als ze haar boterham met appelstroop in haar haar plakt :eek:
    Door eczeem gaat ze niet zo vaak onder de douche. (En al helemaal niet na ieder eetmoment :D) vaak boen ik haar hoofd met wat water.

    En ik hou me voor... Als ze 18 is kan ze vast netter eten :D
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  13. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ok, de interesse is wel fijn dat ze dat gelijk heeft. En ik voerde bv wel de soep in het begin. Misschien dat bij ons echt het eten wat later begon. Dat er daarom minder over belande. Dan was de motoriek al net wat beter. Wat al gezegd is, gewoon niet kijken, de schade neem je later op. Mijn oudste was de grootste knoei kont, en dat is ze nog. Dat is niet erg bemoedigend :D
     
  14. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik houd mijn hart vast met mijn oudste meid van bijna 11. Heeft nog altijd een snor als ze gedronken heeft, nog steeds alle tien de vingers vies terwijl ze met mes en vork eet, je kan ook precies zien waar zij gezeten heeft met een hard broodje of rijst. Tis dat haar zusjes en broertje wel netjes eten, anders had rapley hier zeker in de familie de schuld van gekregen:D
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Oei, dan mag ze weleens gaan opschieten. Heeft ze nog 7 jaar de tijd om netjes te leren eten ;)
    Mijn oudste kan gelukkig wel netjes eten. Al vliegt er soms wel een beker drinken van de tafel af.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  16. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik denk/hoop dat ze al wel eerder een keer een vriendje krijgt. En hoop toch wel dat ze dan iets meer haar best doet om netjes te eten. Ach en op zich hoort het ook wel bij haar vrije karakter. Ze zegt altijd met een lach op haar gezicht, dat iedereen haar toch wel lief vindt.
     
  17. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Wij hebben bij beide kindjes ook rapley gedaan, en wat ben ik blij dat we een hond hebben... we gebruikten inderdaad ook van die slabbetjes met lange mouwen (van de Ikea). Dat beperkte wel het aantal omkleed momenten, maar de vloer en de stoel lagen alsnog bezaaid met eten. Zeker in het begin als er nog niet zoveel geproefd wordt. Gelukkig hadden we wel laminaat en kan ik wel tegen een beetje rommel, maar die hond was echt ideaal! Die at de meeste rotzooi op na afloop :)
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier wel BLW gedaan. Maar armen enz onder dat snap ik niet helemaal. Alleen een banaan kan wel een smeerboel worden maar met een wortel, stuk brocolli of boontjes wordt je toch niet vies? Kook jij het heel lang zodat het hee zacht is ofzo.

    Ik gebruikte verder ook een slab met lange mouwen.
     
  19. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hier een variant van BLW. Maareh met iets meer dan 1 jaar nog steeds een knoeiboel hoor :D
    Couscous/macaroni/rijst valt tussen hand/lepel en mond regelmatig op schoot of grond.
    Broccoli/bloemkool fijn knijpen of uit elkaar peuteren is ook een hobby.
    Huttenkase kan je ook prima van je boterham halen en in je haar smeren :roflmao:

    Ze heeft een slabber met lange mouwen maar die doe ik met deze temperaturen niet bij dr aan. Er ligt altijd een washandje klaar en na het eten gaat de kruimeldief of stofzuiger onder de stoel door.
     

Deel Deze Pagina