Bod huis geaccepteerd, maar clausule in koopcontract

Discussie in 'De lounge' gestart door RobinBird, 30 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Hoi :)

    Afgelopen week te horen gekregen dat ons bod op een woning is geaccepteerd. Na heeeeeel lang zoeken en heel veel biedingen gedaan te hebben, eindelijk een geaccepteerd bod. Goed nieuws dus! Maar... Op Funda (en straks in het koopcontract) staat dat de woning 'as is' verkocht wordt... Ik was daar niet mee bekend. Heb het wel even opgezocht en toch gingen er geen alarmbellen rinkelen. Nu worden wij er door familie/vrienden op gewezen dat dit wel degelijk een ding is... De een zegt "niet al te druk om maken, het is een redelijk nieuw huis (1988)", de ander roept "niet doen! Uit het contract laten halen!!"...

    Uitleg: https://www.plasbossinade.nl/kennis-delen/blog/as-is-where-is-in-vastgoedcontracten

    Iemand met ervaring? We hebben geen aankoopmakelaar. Ik ga morgen de verkoopmakelaar bellen en e.e.a. vragen hierover, maarja, dat is een verkoopmakelaar en die staat dus niet 'aan onze kant'.

    Bedankt vast!
     
  2. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Oeiiiiii, dit zou ik echt niet doen. Persoonlijk zou er bij mij wel een alarmbel gaan rinkelen als dit in de verkooptekst zou staan. Als het huis helemaal in orde is, zou de verkopende partij zo'n zin niet gebruiken. Ze hebben dan immers toch niets te vrezen. Maar nu... gebreken of achterstallig onderhoud wat je niet zomaar met eigen ogen kunt zien (bijvoorbeeld een lekkage)... is allemaal voor jullie rekening. Wie weet wat je allemaal nog tegenkomt als jullie er eenmaal wonen. Ook al ziet het er op het eerste gezicht mooi uit: ze kunnen makkelijk ergens een likje verf over gedaan hebben om iets te verbergen. Daarnaast vind ik een huis uit 1988 helemaal niet zo nieuw. Dat is ruim 30 jaar oud. Als jullie toch besluiten om de woning te kopen, zou ik ZEKER een uitgebreide bouwkundige keuring laten uitvoeren.
     
    Gewooniemand en RobinBird vinden dit leuk.
  3. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    In ons koopcontract stond ook zoiets.
    Zowel bij onze eigen woning als bij de woning die we gekocht hebben.
    Niet in deze woorden, maar wel met dezelfde strekking. Dat je je bewust bent dat je een ‘wat ouder’ huis koopt en dat het kan zijn dat er verborgen gebreken zijn, maar dat de verkopende partij daar niet voor aansprakelijk is.
    Stond ook al in ons koopcontract van ons huis wat we 11 jaar geleden gekocht hebben.

    Volgens mij is de bedoeling hetzelfde, alleen staat het er in jullie contract in iets hippere taal.
    Als je twijfelt kun je altijd een bouwkundige keuring laten doen. Die kosten betaal je wel zelf.

    Onze makelaar vertelde trouwens dat dat helemaal niks te maken heeft met dat het huis niet in orde zou zijn. De makelaar staat altijd aan de kant van de verkopende partij en dit is gewoon een clausule die heb daarin beschermt.
     
    Maan14 en RobinBird vinden dit leuk.
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik had hier nog nooit van gehoord, dus volgens mij is het redelijk zeldzaam en ik zou me heel erg afvragen waarom mensen dit opnemen in hun verkoopovereenkomst. Ik denk niet dat ik dit zomaar zou accepteren eigenlijk.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  5. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Bij oudere huizen is dit wel gebruikelijk, wij hebben ons huis uit de jaren 70 ook met deze clausule gekocht en ons huidige huis met deze clausule verkocht.
    Laat gewoon een bouwkundige keuring doen!
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Op zich de term is mij niet bekend, maar mijn huis van eind jaren 70 is verkocht, waarbij de notaris ook benadrukte dat de kopers zich ervan bewust moesten zijn dat het huis dan ook ruim 40 jaar oud was, dus rekening moesten houden dat het huis voldoet de bouweisen van toen (isolatie, fundering, asbest, etc) en niet van nu.
    Het voldoet nog prima om er in te wonen natuurlijk, maar mocht er iets aan gaan mankeren dan is dat niet (altijd) terug te voeren op mij, de verkoper.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  7. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Er is ons wel verteld dat er vochtdoorslag en verpulvering in dakkappel is, dus dat is ons bekend. Ook wat dingen in de keuken die niet werken zijn ons netjes verteld. Dus daar houden we rekening mee.
    Verder hebben we in de lijst van zaken kunnen lezen dat er bijvoorbeeld geen lakkages zijn geweest in 't dak en geen ongedierte, schimmels etc. Ik vraag me toch af... Misschien Naïf.... Maar wat kan er dan nog mis zijn? Ik wil niet heel dom overkomen hoor en ben ook vrij gestrest nu hierdoor. Ga er ook zeker achteraan.
     
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik zou daarom een bouwkundige keuring laten doen!
     
    Gewooniemand en RobinBird vinden dit leuk.
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Yep idd bouwkundige keuring en dat ook in het contract laten zetten, dat bij gebreken de koop kan ontbinden. Dan kan je zelf beslissen of je de gebreken wilt laten repareren en wat het kost etc.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  10. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Idd bouwkundige keuring. Via vereniging eigen huis bv.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Maar... 'Kan' dat nu nog? Want ons bod was alleen onder voorbehoud van financiering. Niet onder voorbehoud van uitkomst bouwkundig rapport...
     
  12. Cindy29

    Cindy29 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    1.601
    1.098
    113
    Niet bekend met die clausule maar Zeker een bouwkundige keuring laten doen. Die paar honderd euro moet je er echt voor over hebben.

    Ik wou dat iemand ons dat 2 jaar geleden nadrukkelijk verteld had.

    Wij hebben dus 2 jaar geleden niet laten keuren. Ook erg naïef.

    Binnen 4 maanden hele riolering kapot, 2 ramen lek, hele vloer dus daardoor kapot (woonkamer van 60m2 dus niet niks)
    En lekkage in de meterkast.

    In 4 maanden tijd extra kosten 20000€ en niets te verhalen op vorige bewoner omdat wij geen keuring hadden
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  13. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Bedankt alvast voor de tips. Meer tips en eigen ervaringen zijn welkom. Ik word hier echt niet vrolijk van :(
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ja dat kan. Zo lang je de voorlopige koop overeenkomst nog niet getekend hebt. Dus geef aan dat je vanwege de as-is clausule een bouwkundige inspectie laten doen en dat gebreken die dan aan het licht komen ook een ontbindende voorwaarde zijn.
     
    Gewooniemand, Maslov en RobinBird vinden dit leuk.
  15. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Dan is de kans wel aanwezig dat ze zeggen 'voor jou tien anderen', want er waren meerdere biedingen...
     
  16. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    We zijn gewoon al zo lang bezig :(
     
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.685
    9.652
    113
    Oei! Dat betekent dat alle bouwkundige en achterstallig-onderhoud lijken in de kast voor jullie eigen risico zijn? Met zo'n clausule vermoed je dat er wel wat speelt. Heb je een bouwkundige keuring laten doen, heb je zicht op het uitgevoerde onderhoud? Zo nee, dan zou ik de koop nog laten ontbinden als het kan. En een huis van 30 jaar is wel oud hoor, dat moet al een hoop onderhoud hebben gezien.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Maar ik zou het risico niet willen nemen hoor.
    Als zij dan met iemand anders in zee zouden gaan weet je zelf genoeg toch.
     
    Gewooniemand en RobinBird vinden dit leuk.
  19. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Jullie hebben gelijk :(.

    Plan
    Morgen bellen naar verkoopmakelaar.
    We willen:
    - 1 Vòòr tekenen koopcontract een bouwkundige keuring laten uitvoeren.
    - 2 Uitkomst bouwkundige keuring als ontbindende voorwaarde op laten nemen.
    - 3 Óf de clausule 'as is' wordt uit het koopcontract geschrapt.

    Denken jullie dat dit een goed plan is?
     
    Suzie01 vindt dit leuk.
  20. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ja inderdaad, zijn dan voor eigen risico. Koopcontract is nog niet getekend gelukkig, dus we zitten nog nergens aan vast.
     

Deel Deze Pagina