Boek seksuele voorlichting

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door EdN, 13 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.685
    3.466
    113
    Wij zijn altijd uitgegaan van het principe: zodra er vragen komen vertellen we alles open en eerlijk. Maar de vragen blijven uit! Onze jongens zijn nu 9 en 7, en ondanks dat ze nog een klein zusje hebben en dus het hele proces van ‘een baby erbij’ intensief hebben meegemaakt, lijken ze geen enkele interesse te hebben in meer uitleg. Natuurlijk hebben ze wel eens gevraagd waar een baby vandaan komt, maar na de uitleg over eitje van mama en zaadje van papa stelde niemand de vervolgvraag hoe dat eitje en zaadje dan bij elkaar zijn gekomen. :D Achteraf sla ik mezelf voor mn kop dat ik dat toen niet zelf ben gaan vertellen, maar toen dacht ik nog dat dat wel zo komen en dat ik vooral hun tempo zou volgen.

    Ik moet er ergens wel om lachen, het zijn 2 slimme knullen met best brede interesses en op andere terreinen hartstikke nieuwsgierig, maar dit onderwerp? Het lijkt ze totaal niet te boeien. Maar goed, het wordt nu wel tijd dat in ieder geval de oudste een beetje van de hoed en de rand gaat weten, dus ik wil maar beginnen met een leuk, informatief boek. Over seks, voortplanting, je lichaam en puberteit. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een beetje beschaafd boek dat de correcte termen gebruikt. Liefst luchtig of grappig, met duidelijke uitleg. Zo’n boek dat ze misschien ook ‘stiekem’ zelf eens uit de kast pakken.

    Mijn oudste is wel echt nog een kind-kind. Niet zo’n negenjarige die al met een telefoontje op straat hangt, maar die nog gewoon hele dagen gaat sleeën en met dino’s speelt, dus het hoeft niet al in ontzettende ‘pubertermen’. Welke raden jullie aan? Ik dacht zelf aan Ben jij op mij? Of Dokter Corrie geeft antwoord, is dat wat?
     
  2. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    "Ben jij ook op mij" hebben we hier. Erg fijn boek. Oudste had op 9 jarige leeftijd ook totaal geen interesse hoor. Heb het boek gekocht waar hij zelf in kan lezen wanneer hij wil en pas sinds paar weken, hij is nu 11, heeft hij dat boek maar weet eens uit de kast gepakt. En zn zusje leest het nu ook, zij is nu 8. Ik push niks om over te praten wat ze niet willen weten nog, en ze komen altijd met vragen naar mij toe als ze iets willen weten.
     
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Wij hebben het boek seks en zo gekocht voor dochter, geloof dat ze toen een jaar of 8 was. Boek heb ik zelf als kind ook gehad, maar er zijn natuurlijk wel de nodige aanpassingen geweest in de loop der jaren.
     
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.440
    10.645
    113
    Voor iets oudere kinderen is Seks Safe van Fajah Lourens een aanrader.
     
  5. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.233
    7.807
    113
    Gelderland
    Ik vind jou lief van Sanderijn van Boef.

    Mijn jongste leest hem regelmatig (nu 9 jaar maar leest hem al vanaf 7/8 jaar) en mijn oudste heeft er totaal geen interesse in. Voor hem ga ik ‘het puberboek’ kopen.
     
  6. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Ik heb voor mijn dochter de boeken 'Ik vind je lief' en 'Ben jij ook op mij?' van Sanderijn van der Doef gekocht. Die boeken hebben we samen gelezen. Daarnaast heeft ze ook een boek van 'For girls only' (alles wat meisjes willen weten). Volgens mij is daar ook een jongensvariant van.
     
  7. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.298
    477
    83
    near rotterdam
    Mijn zoon heeft op zijn 12e het boek van dokter Corrie gelezen. Heel open boek. Moet je wel willen.

    Maar denk dat jouw kinderen echt nog te klein zijn voor dit boek
     
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.909
    1.188
    113
    Nederland
    Het boek Seks en Zo, deze kreeg ik zo’n 22 jaar geleden ook van mijn ouders!
    Mijn zoon stelt ook niet heel veel vragen, af en toe en dan ben ik gewoon open, voorzover dat geschikt is op zijn leeftijd, maar dan trekt hij zo’n gezicht van: uh laat maar mam! :D
    Hier krijgt hij binnenkort ook dat boek van ons.
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Onze dochter (bijna 9) kijkt vaak brugklas en spangas... ook verwonderlijk hoor wat ze daar van oppikken. En laatst had ze ook een heel verhaal over ongesteld zijn. Ik vraag waar heb je dat nou allemaal vandaag, had ze Topdocs (ofzo) gekeken.
    Ik ben er nog niet zo voor dat ze dat soort programma's kijkt, maar ja het komt voor het klokhuis dus echt vermijden is een beetje lastig. En zij vindt het reuze interessant....

    Zij stelt wel vragen dus ze weet nu wel hoe het zaadje en het eitje bij elkaar komen (wat ze nog een heul raar idee vindt, haha), maar bijvoorbeeld dat je die actie ook gewoon voor de lol kunt doen weet ze nog niet. Alleen het functionele gedeelte zeg maar.
     

Deel Deze Pagina