boeken/tips voor stimuleren (uit)spraak 2 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marre1985, 20 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar tips, bijvoorbeeld over leuke boeken, om de uitspraak van onze zoon te kunnen stimuleren. Hij is 2 jaar 3 maanden. (we voeden hem tweetalig op, NL en Zweeds. ook spreken een aantal kinderen op het kdv Engels, wat hij ook af en toe oppikt)

    Zijn taalbegrip is heel goed, maar hij praat erg onduidelijk. Deze week op het oudergesprek met het kinderdagverblijf kwamen zij er ook mee. Zijn melodie van praten is goed, waardoor je vaak wel begrijpt wat hij bedoelt, maar hij lijkt moeite te hebben met de motoriek in zijn mond om de woorden goed uit te spreken.
    Hij zegt vaak halve woorden. Poe ipv poep. Na ipv nat.
    Ook heeft hij moeite met bepaalde klanken, hoewel ik hem de meeste letters wel in andere woorden heb horen gebruiken. Een van zijn 'vriendjes' heet Klaas (Klaa). Maar als hij een koekje wil, zegt hij toe.

    We proberen hem te stimuleren om het goed te zeggen. Bijv, ik weet niet wat een toe is, wat wil je?
    Ook lezen we veel voor. Hij is daar gek op.

    Nu heb ik hier in de bibliotheek een serie boeken gevonden over spraakstimulering. Bijv een boek over twee beren, Tot en Kok. Kok wil de hele tijd dingen doen die met een K beginnen, en Tot met een T.
    Er zitten ook instructies bij dat het echt een voorleesboek is dat leuk moet zijn, geen training. Maar dat je bijv wel je kind kan vragen om aan te wijzen wie Kok is, zodat je zeker weet dat hij wel het verschil goed kan horen. En dan nazeggen/invullen van zinnen. Een aantal instructies lijken me voor iets oudere kinderen, bijv dat je hun tong een beetje vast kan houden en dat het dan makkelijker zou worden om de K te zeggen.

    Sorry voor het hele verhaal. Maar dit lijkt mij dus een uitstekende serie, met speelse verhalen waar hij hopelijk toch wat van kan leren. Alleen de boeken zijn in het Zweeds, en ik wil het liefst alleen Nederlands praten tegen mijn zoon. Mijn vriend, die het er wel mee eens is dat zijn spraak niet zo goed is, vindt de boeken onzin en voor oudere kinderen. (hij houdt sowieso niet zo van voorlezen maar leest wel altijd meerdere boeken/verhalen voor het slapen gaan).

    Weet iemand of er zulke boeken in het Nederlands zijn, die ik kan bestellen? Of andere goede tips?
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Heel normaal voor de leeftijd. Sommige klanken/letters hebben meer tijd nodig om geleerd te worden en de komende jaren zal de uitspraak steeds beter worden. Herhaal de woorden in zinnen, lees veel voor en zing liedjes.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Dat klinkt heel normaal, blijven voorlezen, liedjes zingen en als hij wat wil moet hij zeggen wat hij wil. Een oma vertelde ooit dat de kleinzoon tegen zijn moeder alleen zei die en dan wees naar de beker. Bij zijn oma zei hij mag ik drinken:roflmao:

    Dus als hij een ander woord zegt voor koekje dan herhaal je het goede woord. Als je denkt dat hij het wel kent dan laten herhalen.

    Die van ons was razend snel met woorden onthouden en gebruikte nauwelijks een ander woord maar was niet helemaal goed verstaanbaar omdat hij te snel ging praten (heeft hij van zijn moeder:oops:)

    De verstaanbaarheid was wat later maar als je hem verstond was dat juist hoor ik dat goed dat hij dat zegt:roflmao:
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is dol plaatjes boeken en zoek boeken.
     
  5. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Klinkt inderdaad heel normaal. Dochter van bijna 3 heeft een woordenschat en zinsopbouw waar je u tegen zegt. Kan een woord als stethoscoop moeiteloos uitspreken maar noemt bijvoorbeeld “voetjes” nog altijd “toetjes” en “groot” klinkt als “dood” (heeft wel eens voor ongemakkelijke momenten gezorgd, zoals bij de kassa toen ze, krap 1,5 op luide toon een verhaal begon over wie in de familie allemaal “dood” is :roflmao:).


    Een boekenserie zoals je die beschrijft, ken ik niet. Ik denk dat je t hartstikke goed doet met voorlezen, veel benoemen en “corrigeren” door het woord zelf correct te herhalen, op een niet-afwijzende manier (tenenkrommend om ouders hun kinderen actief te horen corrigeren op een “nee zo zeg je dat niet!” manier, maar dat terzijde).
    Verder zou ik veel liedjes zingen en veel blijven lezen (vergeet ook boekjes op rijm niet!).

    Ik zag laatst een filmpje van twee maanden geleden terug waarin ik mijn dochter hoorde praten. Een wereld van verschil met nu, terwijl die ontwikkeling me eigenlijk niet zo was opgevallen omdat ik haar natuurlijk dagelijks hoor praten. Misschien een idee om regelmatig wat oude filmpjes enzo te bekijken om te zien of er vooruitgang in zit. Mocht je dat niet merken, dan kan je er altijd nog werk van maken.

    Oh en over de opvang; hier dachten ze dat dochter een taalachterstand had. Ik schrok me rot en begon aan mezelf (en m’n kind) te twijfelen. Dat t kind met 1,5 al zo’n grote woordenschat dat ik gestopt was met t bijhouden van een lijstje en zinnen maakte van veeel woorden, leek ik te vergeten. Niet om op te scheppen, wel om aan te geven dat ze daar misschien niet alles zien en dat je als ouder ook onzeker kan worden van dat soort opmerkingen waar het misschien wel meevalt (waarmee ik je zorgen overigens alles behalve wil bagatelliseren!!).
     
  6. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de tips en ervaringen!

    Ik maak me geen zorgen hoor. Zijn taal gaat wel duidelijk vooruit. Ook vanuit het kdv geen paniek, ze zeiden dat het iets was om in de gaten te houden, meer niet. En sommige kinderen praten nu eenmaal beter/sneller dan anderen.

    Het was meer dat ik me afvroeg of er nog dingen zijn waar wij zelf op kunnen letten/kunnen doen om hem te helpen.
     
  7. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Fijn te horen dat je je geen zorgen maakt (dat vulde ik, onterecht, misschien in).

    Zit even te denken wat hier verder zinvol is, maar behalve vooral veel spelen en samen kletsen, zingen, boekjes en dat soort standaard dingen, kom ik niet echt.

    Zag laatst trouwens in de bieb wel van die meeleesboekjes (geen idee of ze echt zo heten) waarbij sommige woorden vervangen zijn door een plaatje zodat je peuter kan “meelezen”. Misschien is dat nog leuk..?
     
    Marre1985 vindt dit leuk.
  8. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Mijn zoontje wordt tweetalig opgevoed (Nederlands en Engels) en rond die leeftijd snapten anderen ongeveer 75% niet van wat hij zei. Wij begrepen hem wel, omdat wij zijn uitspraak gewend waren. Op een gegeven moment hebben we logopedie aangevraagd en even gevolgd met hem.

    Wat we hebben geleerd is dat we vooral zijn zinnen moeten herhalen met de goede woorden, zodat hij leert hoe wij het zeggen, zonder dat we hem direct verbeteren. Zo is hij steeds meer woorden goed gaan zeggen en werd hij steeds begrijpelijker voor de omgeving.
    En inderdaad: veel voorlezen, benoemen etc.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Dingen als een speen zijn al uit de handel denk ik? Anders is dat een eerste goede stap, hielp hier enorm.

    Dochter hier heeft er nogal een houtje van de gemakkelijkste koers te varen of in dr enthousiasme zo verschrikkelijk snel te gaan dat je nog net steekwoorden oppakt en de rest in een onnavolgbare blur voorbij komt razen.
    Voorbeeldje: "dan hoest ik en proest ik en dan blaas ik je huis omver"
    wordt: "dan hoes ik en poe i en baas hu ver, hihihi"

    En aan de andere kant hoor je:
    Mama, wacht niet naar binnen gaan! Wil je mij helpen een zandkasteel te maken in de zandbak? Alsjeblieeeeeeeft?

    (Ik ging vorige week de volle wasmand met schoon droog goed even binnen brengen, liet m van schrik bijna vallen)

    Het hielp enorm toen mama 1 dicht oor had en met de andere kant ook niet zo veel hoorde, mja dat probleem had papa ook met mama dus die twee vonden t maar dolle pret samen. Maar zonder dollen, t hielp wel enorm. Voelde me wel de doof stomme en zij keek me bloedserieus aan terwijl ze na een diepe zucht me beetpakte, me diep aankeek en langzaam en heeeeel duidelijk vroeg of ze een eierkoek mocht. Snapte nu wat die hoogbejaarden dames in de thuiszorg mee te stellen hadden als ik ze vroeg of ze misschien een kopje koffie of thee wilden. :roflmao:
     
  10. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Hij heeft nooit een speen gehad dus daar kan het niet aan liggen.

    Ik let nu wat meer op zijn spraak en zat toevallig gisteren een uurtje in de speeltuin, waar ook een paar andere kinderen uit zijn groep van het kdv zaten te spelen. Nu weet ik wel dat je kinderen niet moet vergelijken, maar het was toch wel een heel groot verschil met hoe die praten.

    Ik heb het er nog even met de pedagoog van zijn groep over gehad, en die benadrukte dat we er geen stress over moeten hebben, omdat het wel vooruit gaat, maar dat het inderdaad geen kwaad kan om eens te kijken bij logopedie, of hij bijv. wel zijn tong/mond goed kan bewegen en of er nog andere dingen zijn die we kunnen doen om hem te ondersteunen.

    Omdat het consultatiebureau er eerder ook al over begonnen was heb ik daar maar een afspraak gemaakt.
     
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb het idee dat jullie best veel van hem vragen, aangezien jullie hem tweetalig opvoeden. Zolang zijn taalbegrip in zijn moedertaal goed is, zou ik ik me idd niet teveel mee bezig houden. Hij is nog vrij jong en heeft 2 talen te leren. Gewoon lekker veel voorlezen en kletsen, maar niet al te ingewikkelde speciale boekjes in huis gaan halen.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Is er wel eens naar z’n tongriempje gekeken?
     
  13. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Nee. Ik zou dat ook graag uitsluiten (weet niet of er nog meer oorzaken mogelijk zijn?). Kunnen ze dat bij het consultatiebureau nakijken? Het gaat me meer om zulke mogelijke oorzaken dan dat we nu al logopedie gaan starten ofzo.
    Maar zou hij daar geen last van gehad moeten hebben met bijvoorbeeld drinken als baby?
     
  14. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Je hebt denk ik wel gelijk.
    Ik vond het gisteren wel een beetje lastig na dat uurtje in de speeltuin. Het ene kindje zei 'op de buik glijden' en een andere 'wil ook schommelen', beiden net iets jonger dan mijn zoontje.
    Terwijl mijn zoontje 'pa' zegt en dat kan park/pasta/panda etc etc betekenen.
    Maar goed, beetje loslaten dus.
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Consultatiebureau zal het waarschijnlijk niet zien, de meesten hebben daar geen verstand van.
    Klachten als baby zouden kunnen idd. Maar sommige dingen worden ook als normaal gezien terwijl dat niet zo is. Pijn bij de borstvoeding, fles weigeren of reflux kunnen ook veroorzaakt worden door te strak tongriempje.
    Kijk anders eens op tongriem.com.

    De logopedist zal er denk ik meer verstand van hebben dan cb.
     
    Marre1985 vindt dit leuk.
  16. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ieder kind ontwikkelt zich op zn eigen tempo, zo ook met de spraak.
    Ik werk op een peuteropvang, daar komen de kindjes vanaf 2,5jr. Je moet eens weten hoeveel kindjes ik niet versta ;) En als ze ons verlaten praten ze (bijna) allemaal :)
     

Deel Deze Pagina