Boekentips dochter 8 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 11 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hoi! Ik zie door de bomen het bos niet meer...
    Mijn dochter van 8 (groep 5) is avi uit en leest graag.
    Waanzinnige boomhut, geronimo stilton (Fantasia), kapitein onderbroek harry potter zijn voorbeelden van wat ze leuk vindt.
    Ze heeft een grote woordenschat, maar veel boeken die op haar niveau zijn zijn verhalen voor meisjes van 12.

    Iemand een leuke tip?
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dummy the mummy
    Costa Banana serie van Jozua Douglas
    Narnia
    Koning van Katoren
    Alice in Wonderland en Spiegelland
    De tovenaar van Oz
    Cornelia Funke Thomas en de veer van griffion, Thomas en de laatste draken
    Siggi en de vikingen
    Boeken van Astrid Lindgren
     
  3. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Costa Banana
    Julius Zebra
    Koning van Katoren
    Matilda
    De Heksen
    Sjakie en de chocoladefabriek
    De GVR
    De fantastische meneer Vos
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    #4 NiekeKris, 11 dec 2020
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
    Ik zou niet meer kijken naar niveau, maar gewoon lekker laten lezen wat ze wil. Heb ik ook altijd gedaan en werkt volgens mij prima.

    Voorleesboeken kunnen kinderen vaak heel goed zelf lezen. Bv. de Gorgels en Wiplala ed zijn ook voor een achtjarige leuk. De meeste boeken van Roald Dahl en Astrid Lindgren inderdaad ook. Tosca Menten, Mirjam Oldenhove en Janneke Schotveld schrijven ook boeken die prima kunnen met 8 jaar.
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is even oud en ook klaar met avi.
    Momenteel leest zij de vijf serie. Erg grappig, deze hebben zowel mijn moeder als ik vroeger ook gelezen. Maar ni zijn de boeken weer opnieuw gedrukt.
     
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Leuke tip voor mijn oudste! Ik las ze vroeger ook :D
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Hier een beetje hetzelfde probleem alleen dan dochter van net 7 in groep 4.
    Ze heeft de waanzinnige boomhut serie uit, leest verder harry potter, pinkeltje, Lotte wirwar en geronimo.
    Vandaag is ze gestart met de griezelbus serie.
     
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Ja, ze zijn weer herdrukt. Mijn dochter vindt ze super leuk om te lezen en stiekem vind ik het wel leuk dat zij de 3e generatie is van onze familie die deze boeken nu weer leest.
     
    Koekie1 vindt dit leuk.
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Mijn zoon (ook zo'n vlotte lezer) heeft in begin gr 4 zijn boekbespreking over de griezelbus gedaan. Bleek dat een hoop kinderen dat toch wel iets te spannend vonden (hij las natuurlijk het engste stuk voor). :roflmao: Dus dat is misschien wel iets om rekening mee te houden? Tenzij je dochter net zo'n nuchtere boer is als mijn zoon, dan is er niets aan de hand.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Is de taal ook aangepast? Ik heb ze nl nog van vroeger, maar de taal is flink verouderd...mijn dochter vindt ze daardoor (?) niet leuk...

    @Koekie1: Hier ook twee van die vlotte lezers. De meeste boeken die ik noemde zijn ook met 7 geschikt.
     
  11. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Haha, kan me best voorstellen dat de griezelbus voor veel kinderen nog te spannend is. Mijn dochter leest de enge boeken overdag, 's avonds in bed niet want anders kan ze niet slapen of krijgt ze nachtmerries. Terwijl ze spannende / enge boeken wel heel erg leuk vind.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    @NiekeKris; dank je wel voor de tips!
    Van jouw tips heeft ze al veel gelezen. Van tosca menten heeft ze prutsers en pechvogels gelezen, verder vind ze superjuffie erg leuk en mees kees ook al vind ze dat laatste te makkelijk.
    Boeken van roald dahl vallen ook in de smaak. Ik ga wel eens kijken naar de boeken van astrid Lindgren, ik vind pippi vroeger altijd erg leuk :D
     
  13. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik merk dat het best even zoeken is naar leuke boeken voor jonge, vlotte lezers. Gelukkig zijn ze er wel een inmiddels al leuke tips gekregen.
    Veder vind ik het belangrijk dat ze leest wat ze leuk vind, ook als dat wat makkelijker is. Ze leest graag geronimo maar zo'n boek (geen fantasia) heeft ze in 1 avondje uit, dan blijf ik naar de bieb gaan :p
    En ze mag van mij ook wel een keer een boek lezen waarbij niet alles vanzelf gaat. Dat ze ook een beetje moeite moet doen om wat te lezen en te begrijpen.

    Gisteren had ze een vriendinnetje te spelen . Samen gingen ze mijn jongste voorlezen, ieder steeds een bladzijde. Zij leest op m4 (wat mijn oudste dus ook volgens het gemiddelde zou moeten lezen. )
    Maar wat een verschil in lezen was dat zeg! Een mijn oudste maar steeds haar vriendinnetje verbeteren, heel irritant :oops:
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    #14 NiekeKris, 12 dec 2020
    Laatst bewerkt: 12 dec 2020
    Begrijpend lezen ed doen ze op school genoeg, is mijn mening. :D

    En anders misschien ter afwisseling informatieve boeken nemen? Die zijn technisch vaak ook wat moeilijker, al is het maar door de ‘vaktaal’. De verhalende boeken zijn voor goede lezers al snel vrij simpel en anders zijn de zinsconstructies en woorden ed vaak ver gezocht (dat geven schrijvers ook aan, schrijven op bv. AVI E7 is echt irritant).

    Mijn jongste dochter leest al jaren enkel op school. Thuis leest ze af en toe de Penny, maar verder heeft ze er geen zin in. Aangezien ze prima kan lezen, heb ik het maar los gelaten. De oudste leest wel alles wat los en vast zit, die was in groep 5 zwaar beledigd dat ze geen boeken voor volwassenen mocht lezen mocht lezen.:roflmao:
     
  15. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.331
    2.040
    113
    De magische apotheek serie
    De Warrior Cats serie (Lees ik zelf ook graag)
    De boeken van Tom Fletcher zoals De Knerpers.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Alles van David Walliams is geweldig. De Middernachtbende bijvoorbeeld is echt tof. Een beetje een moderne Roald Dahl doet het me aan denken.
    Jozua Douglas, Reggie naus zijn ook fijne schrijvers.
    Mijn zoon is toen hij 8 was ook begonnen aan Warrior Cats, groot fan!
     
  17. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.690
    1.612
    113
    Vrouw
    Had mijn 8 jarige in groep 5 ook altijd. Hier zijn naast de door jou genoemde boeken favoriet: juf braaksel boeken, dogman boeken, de magische apotheek, hotel flamingo etc.
    Overigens leest ze nu ook gewoon heel veel Donald Ducks. Als je AVI uit bent op deze leeftijd maakt het volgens mij echt vrij weinig uit wat je leest, maar gaat het vooral om het leesplezier.
     
  18. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Bedankt voor de tips!
    Ik kijk nooit naar avi niveau als ik een boek koop maar ik merk dat sommige verhalen nog te ingewikkeld zijn, ondanks dat ze het al wel kan lezen. En daardoor niet leuk.
    Ik twijfel tussen superjuffie of fantasia nog even. De andere tips sla ik even op!

    De magische apotheek... is dat al wat voor een 8 jarige?
     
  19. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Ja Roald Dahl, Astrid Lindgren, leuk! Koning van Katoren hebben wij voorgelezen.
    Joanne Rowling heeft inmiddels ook meer boeken gepubliceerd he. Ook pas geleden een nieuwe, de Ickabog, ik heb m nog niet gelezen.
    Dochter heeft Lampje gehad van de Sint, ook een succes!
     
  20. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Schattenjagers (drie delen) van James Patterson
    Superjuffie
    De serie van Julius Zebra
    Ava en het gesponnen poezenweb van Marieke Poelman
    Vlogvriendinnen (5 delen) van Emma Moss
    Ronja de Roversdochter van Astrid Lindgren
     

Deel Deze Pagina