boekentips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door , 10 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    ik hou erg van lezen maar ik vindt het altijd lastig om een goed boek uit te kiezen

    ik zal hier wat titels opnoemen van boeken die ik erg goed vond

    *da vinci code
    *memois of a geisha
    *kinderen van het paradijs (gaat over adam en eva)
    *dochter van troje (gaat over cassandra, een dochter van het koningshuis in troje ten tijde van helena en paris)

    ik hou dus een beetje van verhalen die waargebeurd zijn, en van religieus getinte boeken, en verder ook van die romannetjes zoals sissi en zo......


    alle tips zijn welkom en alvast bedankt!
     
  2. Niet meer actief

    morgen mag ik uit de kast...

    een waar gebeurd verhaal verteld door een jongetje van vier, die dagelijks wordt opgelsoten door zijn mama in een kast.
    Moest er erg bij huilen .

    beschrijving:
    Samenvatting…
    Toen jantje 5 jaar oud was, werd hij op een dag door zijn vader( die zijn vader niet is) in de kast gestopt, omdat hij in zijn bed had geplast. Jantje roept om hulp bij zijn moeder van uit de kast, maar hem wordt verteld dat zijn straf verdient is en dat, als hij stil is als Paul thuis komt, er weer uit mag. Jantje luistert daar braaf na, maar hij wordt niet uit de kast gehaald. Jantje hoort ‘s nachts van uit de kast dat Paul mama slaat. Het enige wat in de kast ligt is een matrasje, een oude jurk van mama, een pot om in te plassen en zijn beertje maarten.

    Langzaam begint jantje te wennen aan het donker, hij weet niet meer wat dag en nacht is en waarneer er een dag voorbij is, soms vraagt hij aan zijn moeder hoelang hij nou al in de kast zit en waarneer hij eruit mag. Zijn moeder zegt altijd hetzelfde: “Straks, als papa thuis is zal ik aan hem vragen of je eruit mag Jantje, maar dan moet je wel stil blijven”. Jantje leert het bedplassen af, telkens als hij moet plassen gaat hij snel op het potje zitten. Als Paul niet thuis en de sleutel vergeten is mag jantje af en toe uit de kast, zijn ogen doen dan zo’n pijn door het ligt dat hij staat te wankelen op zijn benen. Moeder gaat hem dan wassen en doet hem schone kleertjes aan, daarna moet hij de kast weer in. Jantje krijgt water en brood te eten en soms een klein beetje soep, soms is mama hem vergeten en krijgt hij 1 of 2 dagen helemaal niks te eten. Jantje heeft er geen idee van dat het niet normaal is wat zijn ouders met hem doen, hij leert telkens weer dat het zijn eigen schuld is dat hij in de kast zit, ook al plast hij allang niet meer in bed.

    De oma van jantje, die hem vroeger vaak kwam ophalen heeft door dat Jantje telkens niet thuis is, Paul heeft een hekel aan jantje’s oma en vertelt haar dat Jantje uit logeren is voor een poosje, bij familie van hem. Oma gelooft dit niet, maar kan er niks tegen doen, omdat Paul begint te schelden tegen haar. Dan is oma weer weg. Jantje moet huilen, hij wil oma nog roepen maar dat mag niet. De buren komen ook kijken of Jantje er wel is, maar dan stuurt zijn moeder hen weer weg. Jantje mag niets zeggen als er iemand is. Ook als er vrienden van hun komen, mag Jantje niet uit de kast en Matieu( de zoon van kennis die op visite komt) hoort hem roepen, maar dan zegt zijn moeder dat hij staat te dagdromen.

    Op een dag vertelt mama aan jantje dat hij er een nieuw zusje of broertje bij krijgt. Jantje is dan heel blij en vraagt of hij uit de kast mag als ze wordt geboren, weer beloofd zijn moeder dat. Als na een paar maanden het zusje wordt geboren is er al helemaal geen aandacht meer voor Jantje, hij krijgt nauwelijks te eten, zijn pot wordt niet meer verschoont en hij mag niet meer uit de kast, alle aandacht is voor zijn zusje. Noele heet het zusje. Jantje ziet zijn zusje maar twee a drie keer, omdat moeder niet meer aan hem denkt.

    Als op een keer moeder naar de kruidenwinkel is, en moeder vergeten de deur van de kast op slot te doen, kruipt Jantje uit de kast omdat zijn zusje huilt. Jantje kan al niet meer lopen en zakt bij de wieg in elkaar. De wieg valt om en Jantje ligt met zijn zusje op de grond. Als op dat moment Paul binnen komt, pakt hij Noele op en schopt Jantje in zijn buik. Als moeder thuis komt schreeuwt Paul heel hard tegen haar. Paul slaat moeder heel vaak, en als moeder dan begint te huilen is Jantje boos op zich zelf, want dan heeft ‘hij’ moeder verdriet gedaan.

    Als na ongeveer tien maanden de maatschappelijk werkster in huis komt om te kijken of alles goed is, zegt moeder dat Jantje bij zijn peetmoeder op de boerderij is. Als de maatschappelijk werkster vraagt om een adres, zegt moeder dat zij die niet heeft. De maatschappelijk werkster vertrouwt dit niet en na een paar dagen komt de politie bij hun huis om te kijken waar Jantje is. Jantje is echt niet tien maanden bij zijn peetmoeder. Als de politie het huis doorzocht heeft en alleen nog die ene kast moet onderzoeken en vraagt om een sleutel die hij niet krijgt, wil de politie de deur losbreken. Nu krijgt de politie de sleutel pas en als de kast los is vinden ze Jantje. Jantje is bijna blind en kan bijna niet lopen. Het eerste zinnetje wat hij zegt is: “ Oma, we gaan met Maarten naar het park” Dat is gelijk ook de laatste zin van dit boek.
     
  3. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Het Bernini mysterie! Die is veel beter dan de davinci code
    En Mijn Woestijn van Waris Dirie.
     
  4. erlida

    erlida Fanatiek lid

    2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    De vogelman van Mo Hayder,is een spannend goed boek....Heb het in 1 ruk uitgelezen.
     
  5. Niet meer actief

    @ lentefee


    en dat is waargebeurd :confused:

    jeetje moest al bij de samenvatting huilen (wat een stom wijf die moeder) :evil:

    ga deze zeker halen

    bedankt!
     
  6. Pina

    Pina Actief lid

    22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Deze heb ik pas geleden gelezen, heeft me erg gegrepen:

    De buitensporige lotgevallen van Edgar Mint
    Brady Udall



    Het hartveroverende en humoristische verhaal over de avonturen van een Apache-jongen die als hij zeven jaar oud is wordt overreden door de postbode en pas na drie maanden uit zijn coma ontwaakt. Het is gewoon onmogelijk om niet geraakt te worden door de lotgevallen van Edgar Mint.

    ‘Ondanks alle rampspoed, of misschien juist wel daardóór, is De buitensporige lotgevallen van Edgar Mint vaak bijzonder grappig.’ NRC Handelsblad

    ‘Vierhonderd ontroerende en geestige pagina’s…’ Het Parool
     
  7. Pina

    Pina Actief lid

    22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Gone with the wind vind ik ook nog steeds een geweldig boek!
    Marijntje Gijzen heb ik pas ook weer gelezen in hernieuwde uitgave, ook erg aangrijpend.

    Een echte aanrader:

    De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel - Vikas Swarup
    Een verrukkelijk boek-hilarisch, ontroerend, meeslepend.

    Een arme, nauwelijks opgeleide jonge man doet mee aan een Indiase televisiequiz en is de eerste deelnemer die alle twaalf vragen juist beantwoordt. Hij wint het duizelingwekkende bedrag van een miljard Roepie. Geen wonder dat niemand gelooft dat een zo eenvoudig iemand over zoveel kennis beschikt. Hij wordt dan ook gearresteerd op verdenking van fraude.

    Zijn advocate laat hem vertellen hoe hij de antwoorden op de twaalf vragen wist. In evezveel hoofdstukken vertelt hij haar over zijn turbulente leven - een leven waarin de antwoorden op de twaalf vragen liggen opgeslagen.

    Oh jee..ik ga los! Zou de hele dag wel kunnen lezen!
     
  8. Pina

    Pina Actief lid

    22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Nog eentje dan:

    De avondschool van Maeve Binchy

    De cursus Italiaans op deze avondschool in Dublin lijkt in
    niets te verschillen van al die andere cursussen - behalve
    de verwachting en de dromen van de mensen in de wekelijkse
    bijeenkomsten.
    Aidan Dunne heeft zijn hele leven gewacht op zijn promotie
    tot schoolhoofd, die er niet kwam; nu probeert hij zijn
    zelfrespect te herwinnen.
    Signora, die drieëntwintig jaar geleden de man van haar
    dromen achterna ging, is nu teruggekomen naar haar
    geboortestad.
    Samen nemen zij het initiatief tot een avondcursus die
    mensen met een zeer verschillende achtergrond aantrekt. Zij
    komen allemaal naar de avondschool, maar zij leren veel meer
    dan waarvoor zij gekomen zijn. Tegen de tijd dat de
    leerlingen op reis gaan naar Rome, is ieders leven
    dramatisch veranderd
     
  9. KanjerB

    KanjerB VIP lid

    24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    @ lentefee ik denk dat ik die ook ga halen. :cry:
     
  10. Milla

    Milla Niet meer actief

    Ik ben zelf helemaal weg van thirillers. Elisabeth George en Tess Gerritsen staan bij mij hoog in mijn lijstje.
    Dan Brown is goed, maar er zijn genoeg schrijvers die vele boeiendere boeken schrijven!
     
  11. Niet meer actief

    t boek morgen mag ik uit de kast kan ik zelf alleen nog maar in de bieb vinden, dus als iemand een (online) winkel weet, graaaaag!
     
  12. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    De complete Donkere Toren serie van Stephen King :)

    Vind ik geweldig! En met 7 boeken (waarvan meerdere hele dikke) en nog een heleboel aanverwante boeken ben je wel ff weer zoet ;)
     
  13. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik ben een enorme boekenfreak...
    Wat ik mooie boeken vond zijn:

    * bernini mysteri
    * alle boeken van kluun
    * alle boeken van karin slaughter
    * de meeste boeken van nicci french
    * jank boeken van virginia andrews (die las ik vroeger, ben nu meer van de spanning)
    * de eetclub, nieuwe buren en terug naar de kust van saskia noort
    En ja zo kan ik nog wel ff doorgaan..
    Oja bangkok hilton was ook wel erg mooi!

    Succes en lees ze!
     
  14. Niet meer actief

    Boeken van Saskia Noort
    de eetclub, nieuwe buren
    Kluun -> komt een vrouw bij de dokter
    groetjes,
    anita
     
  15. Niet meer actief

    @lentefee

    bol.com ;)


    en ik ben erg benieuwd hoe nicci french schrijft, de covers van haar boeken pakken me nooit echt maar als ze erg goede boeken heeft wil ik de covers wel voor lief nemen
     
  16. KanjerB

    KanjerB VIP lid

    24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    ik lees net dat je aan het einde van het boek niet te weten komt hoe het afloopt met het jongetje dat is wel jammer
     
  17. Niet meer actief

    ooooh nee daar raak ik helemaal gefrusteeerd van

    open eindes :(
     
  18. Niet meer actief

    bol.com verkoopt ze niet meer staat er?
     
  19. Niet meer actief

    oooh ik zat er net nog naar te kijken :(

    2e hands weliswaar maar toch
     
  20. Niet meer actief

    ja tweedehands wel ja...
     

Deel Deze Pagina