Boekjes over ziekte (verloop)/overlijden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door samarinde01, 9 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Wie heeft er tips?

    Ik zoek boekjes voor onze jongste van 5. Hij is erg gevoelig en nu een nabij familielid ernstig ziek blijkt, ben ik me
    aan het inlezen hoe ik hem het beste kan begeleiden.

    Ook onze hond is op leeftijd en af en toe hebben we het wel over de eindigheid van het bestaan. Ik heb het boek ‘kikker en het vogeltje’ gelezen met hem. Heel voorzichtig en zo luchtig mogelijk. Dat gaat goed. Maar het is zo abstract. Onze hond is geen vogeltje. En ons familielid ook niet.

    Ik zoek denk ik wat meer informatieve boekjes, maar dan op zijn niveau en met gewone mensen erin. Dus geen rouwende eend of kikker.

    Wie heeft een goeie tip?

    Ook andere tips zijn handig. Want dit overkomt ons voor het allereerst zo dichtbij.
     
  2. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Heel veel sterkte! Ik hoop morgen te reageren, wij hebben dit 2 weken geleden meegemaakt van heel dichtbij en kan onze ervaringen delen.
     
  3. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.881
    3.850
    113
    Vrouw
    Wat goed dat jullie er wel met hem over praten. De dood blijft vaak een abstract iets, menig volwassene heeft er moeite mee.

    Boeken tips:
    - lieve oma Pluis van Nijntje
    - ik had je nog zo veel willen zeggen
    Heel realistisch over dat de dood bij het leven hoort, maar wel onverwacht, oneerlijk en onontkoombaar is.
    - ik wil je nooit vergeten
    Gaat over een meisje dat een dierbaar persoon verloren is. Achter in het boek staan tips voor ouders over rouw bij kinderen en hoe daar mee om te gaan.

    Deze zijn allemaal vrij van godsdienstige waarden. "Misschien is dood gaan wel het zelfde als een vlinder worden" is ook een mooi boek, maar het beschrijft ook dat er na de dood iets is. Dat moet bij jou en je kind passen.

    "Dat is heel wat voor een kat" is een mooi boek over het verliezen van een huisdier. Het jongetje in de hoofdrol moet afscheid nemen van poes, zijn moeder helpt hem met zijn verdriet.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Onze bieb heeft in de kleuterhoek ook een afdeling informatieve boeken en daar zitten ook boekjes over ziekte en dood bij. Misschien vind je daar iets.
     
  6. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Mijn vader is 2 weken geleden overleden op jonge leeftijd (in de 60) hij was al bijna 30jaar halfzijdig verlamd en ging de laatste maanden wel elke keer een beetje achteruit.
    We hebben 1 dag echt gewaakt met mijn broers,zus en aanhang en alle kleinkinderen waren ook gewoon in huis aan het spelen en kwamen geregeld kijken (leeftijden 11,8,5, bijna 3 bijna 2 en net 1 jaar)
    Ze mochten alles vragen enz dat deden ze ook. S avonds zijn alle kinderen naar huis gegaan en is mijn vader rond 23.45 overleden.
    S morgens de kinderen gelijk ingelicht en ze meegenomen naar het huis van mijn ouders. Onze kids 11 en 8 (en we hebben er nog 1 van bijna 3) zeiden gelijk ik wil opa niet zien! Dat is goed zeiden wij want zo iets moet je nooit forceren.
    We komen bij mij thuis aan en het eerste wat ze doen bij opa gaan kijken... Dat hebben ze in al die dagen heel vaak gedaan. Bij het overleggen in de kist zijn ze ook bijgeweest en gingen uit zichzelf helpen. Ook het dragen van de kist het vastzetten van de kist in de auto bij alles wilden ze helpen. Ook bij het condoleren zijn ze erbij geweest en waren aan het kleuren/knutselen of kwamen bij ons staan. Het ging allemaal heel natuurlijk, ze hebben veel verdriet gezien in die week maar ook hebben we gelachen met elkaar, herinneringen opgehaald enz. Wij blijven tegen elkaar zeggen het had niet beter kunnen verlopen dan zo.

    Wij hebben ook nog foto's gemaakt voor de kinderen als ze groter zijn. Dit zijn geen foto's die je aan iedereen laat zien maar wel erg waardevol om te hebben.

    Onze kinderen hebben veel gehad aan het boekje Rouw. Het is wel een christelijk boekje maar zeer duidelijk. Volgens mij is dit ook geschreven voor kinderen met autisme.
    Heel veel sterkte in elk geval!
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #7 GroeneBomen, 10 nov 2022
    Laatst bewerkt: 10 nov 2022
    Wij hebben onze gevoelige 6 jarige bewust geen boekje voorgelezen. Mijn vader overleed heel plotseling 5 weken geleden en hij was elke dag bij opa bij t leven. We zijn al vanaf jong heel duidelijk geweest dat iedereen dood kan gaan en dat dood normaal is. En toen mijn vader wat gekke klachten ontwikkelde dit jaar vroeg hij ook wel: kan opa dood gaan? Ja dat kan. (Oorzaak overlijden weten we nog steeds niet overigens dus ook voor ons is t een raadsel) En we hebben hem vooral gevolgd. Hij pakte opa's hand vast, knuffelde opa, gaf opa een kus en deed spulletjes in de kist.elke dag wou hij opa zien en aanraken. Hij heeft het ongelooflijk moeilijk gehad. Maar gaat nu wel beter met tijd.

    En zo gesloten hij normaal is, zo open hij was met dit. Op school vertelde hij erover, stelde ons 101 vragen etc en als ik nu ineens huil komt hij naast mij staan 'mama ik weet waarom je huilt'

    Hij ging er heel natuurlijk mee om.

    Onze 2 jarige besefte ook meer dan wij dachten. Hij zag opa dood in de kist, aaide opa en zei: opa koud, verwarming aan? Opa dan weer wakker?
    Hij zong liedjes voor opa 'slaap opa slaap'
    (Even door de duidelijk, we hebben elke keer ook gezegd; opa slaapt niet,opa is dood). Uitvaart is hij niet bijgeweest. Hij heeft opa 1 keer gezocht in t huis na de uitvaart. Vond opa niet. Besefte toen: opa is écht weg. Vond dat zo bijzonder. In zn slaap roept hij nog wel eens opa. Maar bij mijn moeder vraagt hij niet meer naar opa. Zegt nog wel eens 'opa niet meer autorijden, kan niet, opa dood'

    Wij hadden wel een boekje in huis overigens,maar die is dus bewust dichtgebleven.
     
  8. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.515
    2.356
    113
    Veel sterkte!

    De kinderboekenwinkel bij ons in de buurt heeft een serie 'pleisterboeken' over moeilijke onderwerpen zoals scheiden of pesten. In die serie zijn ook boeken over ziekte. Een goede boekwinkel kan je hierin adviseren.
     

Deel Deze Pagina