boekjes/spelletjes verschil vandaag/gisteren e.d.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door TanjaK, 6 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Zijn er boekjes/kaarten/spelletjes die kinderen helpen om de woorden vandaag, gisteren, morgen, eerst, later e.d. goed te laten gebruiken?
    Mijn kleindochter snapt precies wat je bedoeld als je tijdbegrippen gebruikt, maar bij het zelf gebruiken gaat het nog wel eens fout (ze is 3,5 jaar). Ik zou me er niet druk over maken. want ik denk dat bij elk kind op een gegeven moment het kwartje wel valt, maar haar ouders willen graag dat ze het goed doet, voordat ze naar de kleuterschool gaat, dus hebben ze me gevraagd of ik op zoek wil gaan naar spelletjes en boeken.
     
  2. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.548
    2.398
    113
    Ik zou haar ouders vooral zeggen dat ze de lat niet zo hoog moeten leggen. Heel veel kleuters doen dit nog verkeerd! Mijn zoontje zit in groep 2, hij is bijna 6, maar maakt hier ook nog foutjes in hoor.
     
    SAARC, TanjaK, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Idd, lekker laten gaan.
    Mijn jongste van 3,5 noemt alles wat in de toekomst ligt 'dinsdag'. Dus vertelt ze tegen iedereen dat ze dinsdag jarig is en 4 wordt. Eh...dat duurt nog 7 maanden :roflmao:.
    En alles is ook morgen gebeurd (gister of eergisteren dus).
    Ik herhaal haar zin dan wel eens met het goede woord, dan valt het kwartje vanzelf wel een keer.
     
    Oilell, owly, TanjaK en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Lekker laten gaan.

    Op school in groep 1 benoemen ze s morgens de dag. En wat het gisteren is en morgen. Ze bekijken ook de weersverwachting.
    Tijdsbesef is er nog niet bij kleuters.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Eens met mijn voorgangers, dit hoeft ze helemaal nog niet goed te doen voordat ze naar de kleuterschool gaat.
    Waarom willen ouders dat?
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.326
    113
    Dit is toch juist wat ze leren in de kleuterklas. Elke dag de dagen van de week benoemen, de datum van vandaag. Welke dag het gisteren en morgen is.
    Ze kijken hier ook altijd naar het weer.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  7. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Tegen de ouders zeggen dat ze iets wel of niet moeten doen is voor een oma niet altijd even makkelijk. Je gaat gauw over de grens van "geinteresseerd zijn" naar "bemoeien", dus probeer ik zoveel mogelijk hun richtlijnen aan te houden. Als ze me vragen iets op te zoeken (omdat ze beiden werken en weinig tijd hebben) doe ik dat, zonder commentaar, hoewel ik niet altijd de noodzaak ervan in zie. Ik heb wel gezegd dat ik gelezen heb dat de meeste kinderen pas later een echt tijdsbesef hebben en ook meestal nog "foutjes" maken met de tijdsbepalingen, maar wat ze daar verder mee doen moeten ze zelf beslissen.

    In ieder geval is het goed te horen dat wat ik gelezen heb ook in de praktijk zo blijkt te zijn.
    Bedankt!
     
    owly vindt dit leuk.
  8. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Oh ja, hier ook "dinsdag"! Alles is op dinsdag gebeurd.:roflmao:
     
    riean vindt dit leuk.
  9. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Op het kinderdagverblijf werd tijdens het driemaandelijkse evaluatie gesprek aangegeven dat ze een hele goede taalontwikkeling heeft voor haar leeftijd (ondanks het feit dat ze drietalig wordt opgevoed), de woordenschat groot is en grammaticaal juist spreekt, maar gisteren/vandaag e.d. nog niet goed gebruikt. Mij lijkt het dat ze dat meer ter informatie gezegd hebben, en niet als "kritiek", maar het is maar net hoe je het opvat.
     
  10. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Ik weet ook niet precies wat ze daar leren in de kleuterklas (ze woont in een ander land), maar neem aan dat de ontwikkeling van kinderen over de hele wereld redelijk gelijk loopt.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.326
    113
    Misschien dat je nog de tip kan geven voor een planbord als ze die nog niet hebben.
    En dan kunnen ze die elke ochtend even doornemen.
    Vandaag is het dinsdag 7 maart. Gisteren was het dus maandag. En morgen is het woensdag.
    Vandaag ga je …

    Gewoon lekker blijven benoemen en op een gegeven moment zal ze het goed gaan overnemen.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Het klopt wat je zegt. Als oma kun je ook snel vallen in bemoeien. Maar wat je zegt dat klopt. Die ontwikkeling is nog vol op bezig.

    Er zijn niet echt spelletjes volgens mij. Wel is er een boek met de dagen van de week. (Eric carle wat eten we vandaag)

    Een planbord zou kunnen. Dan maak je inzichtelijk welke dag het is. Dan kun jij of de ouders benoemen. Vandaag is het maandag, gisteren was je bij oma, morgen ga je naar d peuterspeelzaal. Noem even maar wat:)
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik denk ook dat het ter informatie is, en idd geen kritiek.
    Ik snap ook dat je als oma geen directe kritiek wil hebben op wat je kinderen doen.
    Maar jou vragen om daar dingen over op te zoeken omdat ze zelf geen tijd hebben vind ik het andere uiterste. Daarvan mag je best zeggen dat dit op het kdv en anders de kleuterschool weer aan bod komt.
     
    Dubbelgeluk, nizzie86 en TanjaK vinden dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    https://www.bol.com/nl/nl/p/navaris-houten-leerkalender-voor-kinderen-leer-de-weekdagen-maanden-en-seizoenen-vanaf-3-jaar-engelse-taal/9300000123025203/?bltgh=ugSKZUXrvSzAI74VTKVFvA.2_41.46.ProductImage

    Ik had zoiets, maar dan veel goedkoper en in het Nederlands. Kon je de dag, maand, het seizoen, het weer enz. op zetten.
    Zou me er niet druk om maken en als dat ding niet zo weinig had gekost, had ik hem ook niet gekocht.
    Daarnaast oefenen ze dit ook meestal op de kleuterschool met borden of kaartjes.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  15. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Ik zal het doorgeven. Bedankt
     
  16. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Ik zie dat het boek er ook in andere talen is. Mooi!
     
    owly vindt dit leuk.
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Kaartjes zou ik ook zelf kunnen maken. Nu krijg ik ineens een idee om kaartjes te maken met foto's van wat ze zelf doet. B.v. een foto van zwemmen, dansen, het KDV e.d.
     
  18. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Tja, ik ben de super-opzoeker. Familie, vrienden en kennissen vragen me heel vaak om "even" iets op te zoeken, omdat ik altijd maar door ga totdat ik iets gevonden heb. Eerlijk gezegd vind ik het ook leuk hoor. Al kost het veel tijd, omdat ik zoveel leuke dingen tegen kom die ik dan ook nog maar even bekijk.
    Met "bemoeien" ben ik heel voorzichtig, omdat ik zelf ervaring heb met een zeer bemoeizuchtige schoonvader, die niet alleen allerlei opmerkingen maakte, maar ook dingen deed waarvan hij wist dat ik het absoluut niet wilde. B.v. het geven van limonade en snoepgoed toen mijn dochter nog heel klein was en dan moest ik het weer afpakken.
     
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik moest gelijk denken aan Rupsje Nooitgenoeg.

    Niet precies wat je zoekt, maar zitten wel de dagen van de week in en het verloop van tijd.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  20. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Die zie ik ook in de lijst van de bibliotheek staan, dus geen onkosten. Bedankt!
     

Deel Deze Pagina