Boomstam opvullen met epoxy

Discussie in 'De lounge' gestart door nicole18, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Wie kan mij helpen,

    Ik heb een dikke schijf van een boomstam. Hier wil ik een salon tafel van maken.
    Ik wil dit behandelen met epoxy zodat alle scheuren dicht zijn en er geen vuil in kan komen.
    Er zit echter een dikke barst in, die doorloopt naar de zijkant.
    Ik heb het afgeplakt met tape maar daar loopt de epoxy langs af...
    Wie heeft er een idee hoe ik het goed dicht kan zetten en daarna het gat kan vullen met epoxy.

    Ik voeg een foto toe zodat het wat duidelijker is
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Zoals ik t zie wil je alleen de scheur opvullen en de rest van de boomstam laten glanzen door de epoxy?

    Je kan het eens proberen met plastic. Een bakje in de vorm van de scheur maken en deze er goed tegen aan doen. Met een spanband ofzo en wanneer de scheur droog is de plastic eraf halen, zal wel lastig gaan en dan de boomstam insmeren met epoxy.

    Ons overgebleven epoxy hadden we in een plastic bakje gedaan van de Chinees en zodra die helemaal droog was kon je het bakje eraf halen en bleef er dus een blok over.
     
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Langs de scheur en op de bodem afplakken met ductape. Dan opvullen en laten drogen en daarna pas ductape verwijderen?
     
  4. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Van dat donkergele schilderstape. De echte van het metk Kip bijvoorbeeld. Die van de action plakt niet goed genoeg. Het is wel duur want het kost meer dan 10 euro voor een rolletje. Ductape lekt het er alsnog langs en de lijmresten reageren mee met je epoxy waardoor je een mooi ruitjespatroon met restjes ductape hebt als je de tape verwijdert. De epoxy wordt wat dikker dan je tafel omdat de tape uitrekt. Dat kun je later weer vlak schuren. Dan laat je het weer glanzen door met epoxy ‘af te lakken’. Let wel op welke laagdikte je in een keer mag gieten. Bij ons is het helaas met de laatste laag keihard mislukt. De lagen eronder begonnen te reageren met elkaar en alles zit nu vol met bellen. Eigenlijk moet je dus op zoek naar een epoxy die de dikte van je tafel in een keer mag gieten. De bellen kun je eruit halen met een aansteker of brander maar dat kan alleen als het nog vloeibaar is. Als je dikker giet dan is toegestaan is de bovenkant aan het uiharden terwijl het eronder nog niet uitgerageerd is. Dan krijg je ook bellen en wordt het dof.
     
  5. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Dankje, nog niet eens zo'n slecht idee denk ik met plastic.
    Ook misschien een plastic zakje erin maken aan de zijkant waardoor het er niet langs kan lekken.

    Met duc tape lekt het helaas er langs,
    @Krulpeterselie , ik zou idd ook nog de echte dure schilders tape kunnen proberen.

    We willen de schijf helemaal in de epoxy zetten uiteindelijk en aflakken met blanke lak zodat hij niet zo glimt.
    Maar eerst moet de scheur dicht...
     
  6. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    De echte schilderstape lekt gegarandeerd niet. Half over half banen plakken. Ik snap de bedoeling. Wij wilden hetzelfde doen :) Man werkt veel met lak, plamuur en epoxy’s voor ons werk en er kan echt zo gigantisch veel misgaan wat dat betreft. Te veel of te weinig harder, omgevingstemperatuur, vochtigheid etc etc.
     
  7. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Dankje! Haha we dat proberen!
    En zal eens goed kijken naar de laag dikte van de epoxy
     
  8. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Nog iemand meer tips?
     
  9. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Epoxy.....welke dan er zijn er honderden...en iedere reageert anders. Ik zou er 1 gebruiken met een korte pot life en wat hogere viscositeit voor een grote scheur. Dan loopt het wat minder en is het sneller uitgehard. In de juiste verhouding mixen. Hoe dikker hoe langer de uothardingstijd en soms hard het dan helemaal niet meer uit
     
  10. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.493
    1.090
    113
    Dankje, jij hebt er duidelijk meer verstand van haha
    Ik ga googlen! Thnx!
     
  11. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Ook niet helemaal waar. Wij hadden voor de tafel een hele dunne epoxy. Bijna als beits zo dun maar de uithardtijd was mega lang. Voor ons werk gebruiken we ook epoxy’s die met een uur al schuurbaar en schilderbaar zijn maar die weer veel dikkere structuur hebben en ook niet geschikt zijn voor gebruik op hout.
     

Deel Deze Pagina