Boos op de puckababy

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Konijn, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Vraagje:

Je leest overal dat inbakeren absoluut niet zielig is en dat kindjes het juist heel fijn vinden om zo strak ingewikkeld te zitten en zich niet te kunnen bewegen.

Nu vonden we strak inbakeren iets te rigoureus, dus hebben wij een puckababy gekocht voor onze dochter (een 'inbakerslaapzakje': strakker dan een gewone slaapzak, met haar armen er in).

Ik krijg echter sterk de indruk dat ze het toch echt niet leuk vindt in dat ding... Ze wil heel graag met haar armen wapperen en dat kan nu niet meer. Op zich slaapt ze daardoor wel gemakkelijker in, doordat ze zichzelf niet wakker houdt, maar dan moet ze eerst haar boosheid overwinnen en dat duurt ook even.

Ze huilt heel gefrustreerd... Ik kan me haast niet voorstellen dat dat heel ontspannend is.

Deelt iemand deze ervaring of heeft iemand een heel wijs inzicht?

Groetjes!

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij gebruiken zowel de puckababy als de pacco die wel heel strak is. Eigenlijk voornamelijk de pacco, puckababy is alleen als pacco in de was is.
    Mijn zoontje protesteert ook een minuut of 5 voordat hij heel diep in slaap valt. Hij huilt niet zo zeer maar probeert zichzelf te bevrijden. Het is een natuurlijk reactie, maar ik ben er van overtuigd dat ze het uiteindelijk heel fijn vinden. Het geeft echt veel rust voor die kleintjes. Het is pas zielig als ze zichzelf met hun maaiende handje wakker houden en daardoor steeds vermoeid zijn.
    Heb je wel het idee dat ze rustig slaapt? In dat geval probeer te denken dat ze het echt fijn vindt anders slaapt ze niet zo lekker. Mijn zoontje slaapt hierdoor dieper en langer. Als hij het niks zou vinden dan zou hij niet zo lekker slapen, denk ik maar.

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Tja, ieder kind is anders en voor ieder kind moet je dus ook andere keuzes maken. Ik geloof niet zo in het inbakeren enzo, ik vind het zielig. Maar ik heb makkelijk praten, Kim slaapt makkelijk. Maar wel met een speentje en een knuffeldoekje. Met dat laatste kan ze even lekker bezig zijn met haar armpjes en dan valt ze zelf in slaap.
    Ik zou zeggen, luister naar je eigen gevoel. Dan weet je wel of het de juiste keuze voor jouw kind is of niet.

4. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik denk dat dat ook per kindje verschilt.
    Wij hadden Luca ingebakerd in de pacco. De eerste keer was het even huilen, maar daarna is hij zonder problemen in slaap gevallen en sliep van voeding tot voeding ipv een half uurtje.
    Voor hem gaf het heel veel rust.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.880
    3.691
    113
    Ja, zo zijn de meningen over het inbakeren ook verdeeld, voor de één een manier om rustig te gaan slapen zonder gemep met armen en de ander zegt weer dat het juist goed is dat je kind flink kan bewegen en zijn of haar frustratie er zo uit kan gooien voor het slapen gaan.
    Robin maaide ook zo met haar armen, maar ik heb nooit ingebakerd aangezien ze reflux heeft en heel veel spuugde. Zou ook niet weten dus of het echt werkt of niet. Ben verder wel van de rust en regelmaat.

6. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Wij hebben ook een tijd lang de puckababy gebruikt omdat ze zichzelf regelmatig openkrabbelde als ze ging slapen. Het heeft wel een week geduurd eer ze een beetje gewend was aan dat ding! In het begin vond ze het helemaal niks en ik had er weinig vertrouwen in. Na een week zag je al dat ze bijna sliep zodra ze hem aan had. Waarschijnlijk gaf het haar toch rust en vanaf dat moment sliep ze bijna elke nacht door! Inmiddels slaapt ze in een gewoon slaapzakje en dat gaat ook erg goed nu...

7. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    yenthe vond de puckababy helemaal niks.omdat ze altijd graag haar handen naast haar hoofd legt. ze huilde zo en was echt niet leuk voor haar. dus ben ik gestopt.zemoeten er wel ontspannen inslapen vind ik.en dat was bij ons niet het geval.

groetjes sandra

8. Christina83

Christina83 Actief lid

28 dec 2007
    268
    0
    0
    Misschien is de puckababy dan net iets te los voor je baby. Ze heeft dan namelijk wel de ruimte om haar armen te bewegen, maar ze kan er niet mee zwaaien. dat frustreert haar waarschijnlijk. Ik gebruik ook de pacco en dan kan mijn zoontje met geen mogelijkheid zijn armen bewegen. In het begin probeerde hij het wel, maar zodra hij door had dat het niet lukte, gaf hij het op en ontspande meteen. Het lijkt heel zielig, maar uiteindelijk raken ze alleen maar meer uitgerust door het inbakeren.

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Als je het idee hebt dat het je kindje alleen maar irriteerd vraag ik me af waarom je het nog doet. Als je denkt dat ze het niet fijn vind en ze kan ook zonder slapen dan laat je de puckababy toch lekker weg?

Van deze opmerking word ik altijd een beetje kriebelig ( en eigenlijk ook beetje verdrietig). Wij hebben ook ingebakert met de pacco en hebben vaak gehoord "maar dat is toch zielig", "je moet je kindje bij je houden, zo creeer je een afstand tussen jou en je kind" enz. Maar wat is zieliger, een jongetje dat niks, maar dan ook niks wil. Niet bij je, niet in de box niet in de wandelwagen en 20 van de 24 uur huilt omdat hij niet kan slapen. Of een jongetje wat lekker is uitgerust, wat het fijn vind om geknuffelt te worden en graag gaat wandelen maar wel word ingebakert.
    Hij heeft bijna 5 weken dus echt bijna 20 uur per dag gehuilt en als ik dan een oplossing vind daarvoor vind ik het niet kunnen dat mensen mij daarom durven te veroordelen omdat het er zo zielig uitziet.
    Sorry voor het giga offtopic antwoord maar moest het nu echt even kwijt.
    En reactie is niet personnlijk gericht aan degene van wie ik dit gequote heb maar in het algemeen.

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben hier mee eens. Het is niet zielig voor de kleintjes. Het is alleen het probleem van de volwassenen die het zielig vinden uitzien. In de baarmoeder hebben de baby's ook zo gezeten en dit vindt raar genoeg niemand zielig wat dat is immers geborgenheid, veiligheid etc etc. Waarom is dat, vraag ik mij dan af.
    Natuurlijk protesteren de baby's in eerste instantie. Ze hebben ontdekt dat ze ook met hun armpjes kunnen bewegen en als die mogelijkheid door het inbakeren wegvalt wordt er even geprotesteerd. Als het inbakeren zo zielig was, dan zouden de kleintjes echt niet zo lekker slapen, maar flink lang doorhuilen.

Maar ik kan mij wel voorstellen dat als je het eenmaal zielig en moeilijk vindt, het doorzetten wel lastig wordt. Ik zou zeggen volg je instinct.

11. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    ik heb ook de puckababy gebruikt en kreeg idd ook dezelfde opmerking...dat is zielig, het ziet er zo zielig uit...etc..

feit blijft wel dat ik een heel ander kind kreeg nadat ze een aantal slaajes ingebakerd had gedaan..ook hier ws ze de eerse slaapjes boos maar daarna ging het prima en sliep ze heerlijk. heb er nooit geen spijt van gehad dat ik het ding gebruikt heb. het is pas zielig als ze liggen te krijssen omdat ze zo moe zijn maar niet de rust en geborgenheid kunden vinden om te slapen.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.134
    7.203
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat inbakeren betreft moet je je eigen gevoel volgen. Eva sliep de eerste maanden erg onrustig, maar 's nachts al wel vrij snel goed. Het cb adviseerde telkens maar om in te bakeren, maar mij leek dat juist niet fijn voor Eva, het bewegen belemmerde dat ze goed kon slapen, maar haar te beperken in haar bewegingen voelde ook niet goed. Achteraf gezien is het de juiste beslissing geweest. Eva moest gewoon zelf haar weg vinden in hoe ze wilde slapen. En ze ontwikkelt zich heel snel. Ik denk dat als ik haar had ingebakerd, het minder snel was gegaan. Niet dat dat op zich erg is, maar wel voor Eva die zo graag zoveel wil (en al zoveel kan, maar volgens haar nog lang niet genoeg ;)).

13. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Inbakeren moet je alleen maar doen als je er 100% achter staat. Anders moet je er niet aan beginnen. Wat anderen ervan vinden is hun eigen mening. Iedereen heeft zijn eigen redenen om te starten met inbakeren. Vaak hebben mensen dan al verschillende dingen geprobeerd. Zielig heb ik het in ieder geval nooit gevonden. Onze dochter heeft tot ong. 7 maanden ingebakerd geslapen en daar heel veel baat bij gehad. Dat is voor mij het enige dat telt.

@ konijn: Misschien moet ze even wennen aan de bakerzak. Neem ze ingebakerd gewoon even uit bed om rustig te worden. Mocht ze echt niet in de bakerzak kunnen aarden, dan zou ik er gewoon mee stoppen en haar goed proberen in te stoppen onder haar lakentje.

14. Konijn

Konijn Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Ze zijn heel verschillend, maar ik kan er veel mee.

Wat zielig als je kindje zo moeilijk in slaap komt dat hij de hele dag huilt. Fijn dat je dan zo'n baat kunt hebben bij inbakeren!

Inbakeren ziet er altijd wat zielig uit, maar ik weet dat dit puur een gevoelskwestie is, want ik geloof wel dat kindjes er baat bij kunnen hebben.

Wij voor de puckababy gekozen als tussenoplossing, om te proberen, omdat ik haar eigenlijk het liefste gewoon los wilde laten liggen. Eigenlijk met het idee dat echt inbakeren altijd nog zou kunnen.
    Ik sta er dus wat mijn dochter betreft niet 100% achter, dus misschien is het inderdaad wel beter om het gewoon helemaal te laten zitten.

Ik ben er nog niet zo uit: ze slaapt wel wat onrustig (en kort vooral), maar verder is ze totaal geen 'huilbaby' (vind ik een beetje een naar woord, want het klinkt zo negatief). Ze jammert wel een beetje, maar is heel goed te troosten.

Ik ga het slaapzakje nog een week proberen (misschien moet ze er inderdaad nog aan wennen), maar dan heel consequent bij ieder slaapje en als ik dan nog het idee heb dat ze er niet gelukkig van wordt, stop ik er inderdaad mee. Dan is een beetje zwabberen en een keer vaker naar boven lopen misschien een betere oplossing. Ze ligt namelijk echt heel graag met haar armen wijd en probeert nu ook steeds op haar handjes te sabbelen (door het slaapzakje heen, wat haar weer frustreert).

Nogmaals bedankt en groetjes!

15. bwtje

bwtje VIP lid

8 okt 2007
    7.331
    0
    0
    Eindhoven
    Hey konijn ;)

Hier een buikslaper dat geeft haar rust misschien ook een soort baker methode het mag alleen niet ;)

Maarrr over die handjes hier dus ook als ze niet bij dr handjes kan wordt ze onrustig..
    Door op haar handjes te sabbelen leert ze in slaap te vallen zelf en rustig te worden, en met inbakeren kan ze hier niet meer bij.
    En soms hoor ik Eva tussendoor ook sabbelen en weer indommelen.
    Het is toch fijn als je kindje leert zo zichzelf in slaap te krijgen, en nu leer je haar een andere methode aan, als het nodig is doen..
    als je het idee hebt dat het zo ook goed is gewoon lekker zo laten!
    onze kleintjes zijn nog zo jong dat gaat over een paar maandjes allemaal weer anders ;) echt waar!

16. Anna71

Anna71 Actief lid

31 jul 2008
    269
    0
    0
    Senna vind het ook verschrikkelijk om in de Pacco te moeten, maar wanneer ze daar niet in ligt, komt ze dus echt niet in slaap.
    Daardoor wordt ze oververmoeid en is er geen land met haar te bezeilen. Dat is niet leuk voor haar en ook niet voor ons.

Ik ga nu wel de Puckababy proberen, kijken of ze dat beter vind en als dat niet geaccepteerd wordt dan ga ik toch maar weer eens een slaapzakje proberen. Helemaal omdat ze nu erg veel op haar knuistje begint te sabbelen (ze probeert 'm zelfs in haar mond te steken tijdens het drinken).

Anna

17. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Mijn dochtertje sabbelde op haar knuisje door de puckababy heen. Vond ze echt heerlijk.

Deel Deze Pagina