Borrelende darmpjes en kramp

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Bendi, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bendi

    Bendi Lid

    27 jan 2011
    21
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Teddy,

    Mijn dochter is 8,5 week oud en krijgt uitsluitend borstvoeding. Ze heeft al sinds dat ze ongeveer 2 weken was last van krampjes. Haar buikje borrelt hierbij echt ontzettend. Eigenlijk borrelt hij de hele dag door. Ze ligt ook heel vaak te persen, ook al komt er niks uit. We hebben natuurlijk alle technieken uitgeprobeerd om haar te helpen om de lucht kwijt te raken (massage, fietsen met de beentjes, etc), maar ook nadat ze een paar goeie scheten heeft gelaten blijft ze huilen.

    Eerst had ze het alleen 's avonds en 's nachts, maar de laatste weken ook overdag. Het breekt ons echt op, want ze kan daardoor niet slapen overdag waardoor ze 's avonds oververmoeid is en dus ook erg overstuur raakt. Ze is dan immers echt úúren wakker. Het enige wat ze wil is aan de borst liggen. Daar valt ze soms in slaap, maar zodra ik d'r loshaal gaat ze weer huilen. Speentje en de pink pakt ze maar een paar seconden, want ja het is geen borst...

    Ik heb hierover met een lactatiekundige gesproken een paar weken geleden en die zei dat ze juist meer krampen kon krijgen als ze te vaak wordt aangelegd. Dus ik maar proberen om de boel te rekken zodat er zeker 1,5-2 uur tussen de voeding zat. Nu heb ik gelezen dat ik haar ook weer terug kan aanleggen aan de lege borst, dus dat doe ik nu ook. Vind het wel erg jammer dat ik deze tip niet van de lactatiekundige heb gekregen, want dat had mijn dochter erg veel gehuil gescheeld... Maar ook met blokvoeden/aan de lege borst aanleggen blijft ze veel last hebben. Op slechte dagen is ze tussen de voedingen alleen maar aan het huilen en persen (we hebben gelukkig tussendoor ook goeie dagen waar ze om de 3 uur drinkt en vrolijk is en gewoon overdag lekker kan slapen).

    Wat ik zo raar blijf vinden is dat geborrel in de darmen. Is dat normaal bij kramp of kan het ook op iets anders duiden? Het kan niet van de honger zijn, want ze groeit als kool en komt goed aan. Bij de laatste weging bij het cb was ze zelfs iets meer aangekomen dan verwacht. Ook ligt ze goed aan de borst. Ze blijft gedurende de voeding ook eraan, ze hapt dus geen lucht tijdens het drinken. Ook laat ze over het algemeen een stevige boer na het drinken. Ze poept gemiddeld om de dag. Soms is de kleur donkerbruin, en soms lichtbruin (mosterdkleur). In ieder geval niet groen of wat dan ook.

    Sorry, het is een lang verhaal geworden maar ik begrijp ook echt niet wat we verkeerd doen. Als jij dit zo leest, valt jou iets op wat we anders moeten doen? Als ze geen last heeft is het zo'n rustig en vrolijk kind, en het doet mij zoveel pijn om haar zo verdrietig en ongemakkelijk te zien.

    Alvast veel dank voor je reactie!
     
  2. Teddy

    Teddy Bekend lid

    20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

    Als ik jouw verhaal zo lees vermoed ik dat er sprake is van (te) veel melk. Hoeveel groeit hij gemiddeld per week? Teveel melk veroorzaakt krampen en gerommel in de darmen. 1 borst per voeding, blokvoeden, zuigen aan de leegste borst zijn allemaal al goede tips, maar blijkbaar voor jou nog niet genoeg.
    Er zijn verschillende manieren om de melkproductie wat te remmen.
    Een goed middel is saliethee. Begin hier voorzichtig mee, want je wilt niet dat je productie te hard inzakt. Start met 1 kopje saliethee per dag. Helpt het na een week onvoldoende, dan neem je er 2. Als de klachten genormaliseerd zijn stop je met saliethee drinken.
    Een andere optie is de anticonceptiepil. Door de aanwezigheid van het hormoon progesteron rem je ook de melkproductie wat af.

    Als de klachten met dit beleid niet afnemen, dan zou ik je adviseren nogmaals contact op te nemen met je LK.

    Succes.
     
  3. Bendi

    Bendi Lid

    27 jan 2011
    21
    0
    0
    Zuid-Holland
    Heel veel dank voor je snelle reactie!

    Ze is de afgelopen 4 weken ruim 800 gram aangekomen in totaal, dus iets van 200 gram per week. Volgens de curve van het cb klopt het ook met d'r lengte.

    Ik heb een hééle sterke en zeer pijnlijke toeschietreflex, dus dat klopt met de informatie op de link in je bericht. Maar mijn borsten voelen verder helemaal niet gestuwd of vol aan. Mijn dochter laat ook niet los als de melk komt na de reflex (ze verslikt zich dus ook niet, ze gaat dan juist gretig drinken). Daarom kwam het niet in me op dat ik te veel melk zou hebben.

    Tijdens een voeding heb ik ook meerdere toeschietreflexen, soms wel drie. Als ik de kolf erop zet, komt er nauwelijks wat uit, maar dat komt misschien ook omdat ik met de kolf eigenlijk niet echt een toeschietreflex kan opwekken.

    Ik ga zeker de saliethee proberen, en het opvangen van de eerste melk in een doekje. Hoe snel gaat de salie zijn werk doen? En hoe merk ik dat, wordt het toeschieten bijvoorbeeld minder heftig?

    Nogmaals veel dank!
     
  4. Teddy

    Teddy Bekend lid

    20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Bendi,

    200 gram per week is op zich een normale groei. Niet direct een signaal voor teveel melk. Maar alle andere signalen die jij geeft vindt ik daar wel op duiden (wat je ook in de link hebt gelezen).

    Het is niet te voorspellen hoe snel de salie zijn werk gaat doen. Ik verwacht dat je baby door de saliethee minder krampen en minder onrust gaat hebben. Het zou je ook kunnen helpen om je baby wat vaker te dragen (in een draagdoek of ergonomische draagsysteem).

    Wil je me op de hoogte houden?
     

Deel Deze Pagina