Borstvoeding- aanhoudende pijnlijke tepels

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ED2019, 29 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ED2019

    ED2019 Lid

    24 okt 2019
    27
    12
    3
    Vrouw
    Hallo,

    Onze baby is een week oud en ik geef bv. Hij is onze tweede, bij de eerste ben ik uiteindelijk na 2 weken gestopt met live voeden ivm aanhoudende pijnlijke tepels en de 3 borstontstekingen die toen volgden. Toen heb ik tot 12 weken gekolfd (zou ik nu met al 1 erbij overigens niet meer zien zitten).

    Nu ben ik weer een week aan het voeden, en mijn tepels doen ontzettend zeer. Nu weet ik dat iedereen aan het begin pijnlijke tepels heeft, maar bij mij zakt de pijn njet af. Ligt ws aan de huid/tepels want mijn moeder en oma hadden het ook. Er is ook een lactatiekundige geweest, er is niets aan de hand qua spruw/tongriem ed. Pijn ligt echt bij mij, het lijkt wel te heftig voor mijn tepels.

    Ze gaf aan dat het na 2 weken minder zou moeten worden, maar ik begin steeds meer tegen elke voeding op te zien. Kolven doet ook zeer. ‘S nachts zit ik de helft van de voedingen met tranen in m’n ogen. En ik vraag me eerlijk gezegd af of de pijn echt minder gaat worden. Was bij m’n moeder/oma nl niet het geval. Ook nu ik niet aan het voeden ben voel ik m’n tepels constant branden/steken.

    Herkent iemand dit? En hoe is het bv-verhaal bij jou afgelopen? Heb even wat behoefte aan ervaringsverhalen merk ik. Je hoort niet vaak dat iemand -zonder reden- pijnlijke tepels blijft houden.
    Ps: tips niet nodig, die heb ik van de lactatiekundige ontvangen
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Hier een ervaringsdeskundige, rot dat je zo’n pijn hebt. Dat maakt het voeden zo’n opgave.

    Bij mijn eerste was het vreselijk, ik had extreme kloven en mijn zoontje dronk voornamelijk bloed in het begin. Ik wilde zoon ook eigenlijk niet meer voeden want het deed zo veel pijn en ik moest inderdaad bijna altijd huilen bij iedere voeding. Het heeft toen denk ik twee a drie maanden geduurd voordat ik geen pijn meer had. Ik heb toen uiteindelijk 1,5 jaar borstvoeding gegeven.

    Bij de tweede ging het wel wat beter maar mijn tepels waren ook toen erg pijnlijk. Er kwam gelukkig geen bloed uit, dat scheelde. Maar douchen vond ik heel pijnlijk en je kon er ook echt niet aankomen. Het duurde toen ongeveer een maand a zes weken tot dat weg was, daarna weer 1,5 jaar gevoed.

    Ik ben zo iemand die dan doorgaat omdat ik echt per se borstvoeding wilde geven en er uiteindelijk heel blij mee was dat ik het zo lang heb kunnen geven maar ik begrijp moeders die overstappen op de fles ook volledig. Ik vond die eerste weken borstvoeding echt keihard werken en afzien.

    Ik weet dat je er niet naar vroeg maar wat mij toch wel wat heeft geholpen is veel smeren met lanoline creme (van medela had ik).

    Ik denk dat twee weken niet heel realistisch is, ik zou eerder 6 weken of 2 maanden aanhouden maar dat is mijn ervaring. Hoe dan ook veel sterkte! En natuurlijk nog gefeliciteerd met je kleintje!
     
  3. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Denk trouwens dat je beter kunt vragen of je topic verplaatst kan worden naar baby gedeelte, dan krijg je vast meer reacties.
     
  4. ED2019

    ED2019 Lid

    24 okt 2019
    27
    12
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Wow, ik weet niet of ik dat nog 5 weken tot 2 maanden zie zitten. En tips van vrouwen met hetzelfde verhaal zijn wel welkom hoor. Wilde meer algemene tips vermijden ;)
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.887
    13.054
    113
    Vrouw
    Nog gefeliciteerd! Ik had de eerste tijd (week ofzo?) ook altijd pijnlijke tepels.
    Bij mij hielp die zalf van medela. Geen idee meer hoe die heet, mijn jongste is bijna 9. :roflmao:

    Overigens denk ik dat je topic hier verkeerd staat.
     
  6. ED2019

    ED2019 Lid

    24 okt 2019
    27
    12
    3
    Vrouw
    Waar zou ik hem dan moeten zetten? Ik zie alleen forums over een kinderwens of zwanger zijn. Niet over voeding oid
     
  7. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    In het gedeelte baby en dreumes zou kunnen en er is ook een deel Borstvoeding, bijna onderaan staat het.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Ik heb raynaud, kindje met zwakke mondmotoriek en tongriem gedoe. Dus 9 weken met tepelhoedje gevoedt totdat het wat beter ging. Wat een hel. Echt, ik kon mijzelf wel knijpen en slaan om af te leiden van die helse pijn. Ik heb gevloekt en niemand mocht geluid maken tijdens voeding, dat was al teveel voor mij. Ook toen hij eindelijk kon aanhappen duurde het even voordat de pijn wegging.

    Ik voed nu bijna 20 maanden :D en vrijwel pijnloos
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    @EM2019 Ohja dit was ik helemaal vergeten (hoe dan?) maar ik heb inderdaad ook raynaud er nog bij. Ben je daar misschien ook bekent mee? Dat zou ook nog een reden kunnen zijn waardoor het zo'n pijn doet.

    Hoe gaat het nu?
     
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Moet je percee kolven? Mijn tepels gingen in begin ook pijn doen door t kolven.
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Pijnlijke tepels eerste 2 a 3 weken is heel normaal, zou daarna rap minder moeten worden in een normale situatie.
    Zelfs als je nog borstvoeding gaf tijdens de zwangerschap en je borsten dus gewend zijn aan het voeden, doen vaak je tepels de eerste 2 weken na de bevalling vaak weer pijn. Deels hormonaal en deels door het vaak drinken.

    Ik gaf nog een keer of 4 borstvoeding per dag toen de nieuwste gup geboren werd dit jaar. De eerste 2 weken kon ik ook wel vloeken als de baby aanhapte, deed gemeen zeer. Peuter mocht toen ook echt even niet drinken van me of max 1 keer per dag. Na die 2 weken werd het heel snel minder en na 3 weken was het alweer nagenoeg pijnloos. Soms nog aanhap/aanzuig pijn, maar dat is een paar tellen.
     

Deel Deze Pagina