borstvoeding combineren kunstvoeding slecht?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door gea2007, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gea2007

    gea2007 Lid

    5 mei 2008
    13
    0
    0
    hoi,

    ik wil graag borstvoeding gaan combineren met kunstvoeding aangezien ik een drukke periode tegemoet ga en flexibeler moet kunnen zijn. `mijn dochter is bijna 3 maanden en kolven vind ik af en toe prima maar niet prettig. maar nu las ik dat de werking van borstvoeding wordt aangetast door kunstvoeding aangezien de antistoffen minder zouden gaan werken? zelfs al bij het toedienen van een fles kv? Of is iedere druppel borstvoeding mooi meegenomen zelfs in combinatie met kv?
    alvast bedankt!
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Uiteraard is alle BV die je kleintje krijgt meegenomen, maar onderzoeken wijzen uit dat de gezondheidsvoordelen van BV alleen behaald worden bij 6 mnd volledige BV of langer. Ik heb die onderzoeken zelf nog nooit bekeken, maar omdat het vrij algemeen gesteld wordt, ga ik er van uit dat dat betrouwbare onderzoeken zijn geweest, (en zelf maal ik er niet zo om, vindt BV het meest natuurlijke en ben van plan Thirza gewoon vanaf de borst stapsgewijs over te laten gaan op vast voedsel).

    Maarrehm, is het enkel dat je kolven niet prettig vindt? Wat vind je er niet prettig aan? (Niet om je te pushen tot BV en kolven hoor, maar wie weet is er een simpel probleem wat eenvoudig op te lossen is en waarmee je dan wel naar tevredenheid kunt kolven?)
     
  3. Lien78

    Lien78 Fanatiek lid

    15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ons zoontje heeft vanaf dag 1 kunstvoeding bij gekregen, omdat ik zelf niet genoeg melk had. schijnt vrij normaal te zijn bij ingeleide bevalling en keizersnee (wat ik beide heb gehad).
    nu na 4 weken gaat het heel goed; heb bijna geen kv meer nodig, maar ons zoontje deed het prima op de combinatie bv/kv. we hadden ook geen keus; je laat 'm toch ook niet verhongeren, he? ;)
    ik heb zelf wel het idee dat hij na een flesje meer last heeft van darmkrampen dan na mijn melk, maar dat kan mijn idee zijn.
    verder zijn hier alle verhalen over borst-speen verwarring ook dikke onzin: mijn kleine uk kan alle soorten van voeding krijgen prima uit elkaar houden: hij krijgt vanaf dag 1 dus bv, wat hij gelijk al goed deed (happen). cupfeeding en fingerfeeding (met spuitje) ging ook goed, en de fles nu ook.
    dus: ik zie niet in waarom je het NIET zou kunnen combineren, maar vraag anders eens een lactatiekundige om advies. ik heb van zo iemand heel fijne hulp gehad.
    succes!
     
  4. kikker28

    kikker28 Actief lid

    10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, ik geef alweer 5 maanden bv aan de 2e en vanaf 3 maanden 1 fles kv per dag erbij, onze zoon is een enorme hongerlap en wil nog steeds om de 2,5 a 3 uur drinken.(ook snachts) zo kan ik het ook blijven volhouden. Want ik vind het net als bij de 1e ook weer een pittige periode. Die onderzoeken zullen allemaal best wel waar zijn, maar je moet niet alleen naar je kind kijken maar ook naar jezelf!Ook ik vind kolven niet leuk, en als ik wegben geeft mijn man die voeding een fels kv. en kolf ik wel de gemiste voeding af ivm met stuwing.
     
  5. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Iedere druppel Bv is meegenomen, dat voorop gesteld.
    Het is zo dat babies, bij geboorte onvolgroeide darmen hebben,met gaten erin. Bv legt een beschermend laagje tegen de darmwand aan, waardoor de gaten als het ware gedicht zijn. Hierdoor hebben de babies minder krampen of helemaal geen krampen.
    KV doet dit niet. Sterker nog, als je ook maar 1 flesje KV geeft dan is de beschermende darmwand functie van BV voor 4 weken uitgeschakeld.
    M.a.w. het duurt 4 weken voordat dat laagje weer goed z´n werk doet, als je het bij 1 flesje Kv houdt.
    Voor de BV zelf is drinken door het kind het beste voor je productie, geen kolf ter wereld kan het zuigen van je kind perfect nabootsen. Aangezien je pas rond de 10 maanden een stabiele productie hebt is het van belang dat je zoveel mogelijk je kind laat zuigen aan de borst teneinde de productie niet te laten teruglopen. Ook is het van belang dat je regeldagen niet met Kv onderdrukt.
    Bv bevat zo´n 200 anti-stoffen, KV maar 2, d.w.z. dat ze er 198 niet kunnen namaken.
    BV is makkelijk verteerbaar voor de prille darmen, Kv niet, en is dus een zwaardere belasting voor de darmen. Nouja ik kan nog wel even doorgaan, maar daar gaat het hier niet om.
    Ja Kv en BV kan je mengen, maar er zitten dus wel consequentie´s aan.
    En kolven is niemand´s hobby hoor, maarja kan me ook niet voor stellen dat er moeders zijn die voor hun lol flesjes steriliseren. Het hoort er in mijn optiek gewoon bij, leuk of niet leuk.
     
  6. gea2007

    gea2007 Lid

    5 mei 2008
    13
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties,

    @rozemarijke, Kolven duurt bij mij erg lang voordat ik een toeschietreflex krijg en het komt met mondjesmaat eruit en daarnaast vindt ik het pijnlijk.
    @jingells mijn baby heeft bij haar geboorte al 2 keer een flesje kv gekregen omdat mij verteld werd dat ze te moe zou zijn om aan de borst te drinken( ze moest aan de antibiotica etc) ze is wel aangelegd en daarna volledig aan de bv behalve dus die 2 x. Maar is ze dan eigenlijk al vanaf het begin ' verpest' aan haar darmwand?
     
  7. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Wat Jingels bedoeld over darmwand en kv word hier duidelijk uitgelegd.
    En natuurlijk is elke druppel bv meegenomen als je kv geeft. Bedenk wel dat als je niet wilt kolven je dus aan het afbouwen bent en je productie nog niet stabiel is. Dat komt pas als je langer voed. Met andere woorden het kan zijn dat je productie snel achteruit gaat. Dat hoeft natuurlijk niet maar kan zeker.

    Je schrijft dat je niet makkelijk een tsr krijgt. Met wat voor kolf kolf je ? En heb je al eens Syntocinon geprobeerd ? Dat is de synthetische vorm van Oxytocine (het hormoon wat voor de tsr zorgt) dit is in een neuspray en te verkrijgen via een recept van je huisarts.
     
  8. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @nemo: ohhh en ik dacht dat ik het nog wel zo duidelijk had uitgelegd ;)
     
  9. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Pfff ... ik kan me dit stukje nog goed herinneren van mijn eerste BV-maanden ... met als gevolg: STRESS! Nu heb ik nooit een flesje poeiermelk gegeven, maar het idee dat ik Mirre haar darmwand mogelijk zou kunnen aantasten, vervulde me met angst en beven.

    Ik vind het jammer dat er niet in heel gewoon Nederlands (dus voor iedereen direct te begrijpen zonder alles drie keer opnieuw te lezen en te overdenken) dit soort dingen worden opgeschreven. Ik heb het nu gescant en volgens mij staat er niet meer dan dat je met volledige/exclusieve BV tot 6 maanden de risico's mbt allergieën verkleint. Dit betekent niet dat je met volledige BV geen allergie kunt krijgen en ook niet dat je met FV een allergie kunt veroorzaken (maar je kunt wel wat triggeren). Die kans is (zeker als er in de familie geen allergieën voorkomen) behoorlijk klein. Het is dus niet zo dat je blijvende schade aan de darmwand toedient in de zin dat de gaten er in vallen of andere gruwelijke dingen.

    Een goede vriendin van me geeft met enorm veel overgave de borst aan haar dochter van 5 maanden, heeft een superdrukke baan en het kolven gaat butt + dochter is vreetzak. Dus die geeft soms een flesje poeiermelk. Is he-le-maal niets mis mee ...

    (overigens zou je idd best die spray kunnen proberen en er zijn wel meer trucjes om het kolven makkelijker te laten verlopen, hier is het altijd een gevecht geweest ... dat ik heb gewonnen, maar ik had een redelijk flexibele baan en werkte 2 dagen)
     
  10. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Jingels: had je ook hoor ;)

    @Salapio: tuurlijk geeft het geen garanties als je 6 maanden alleen bv geeft. Er is maar 1 garantie in het leven en dat is dat je een keertje dood gaat ;) . En natuurlijk als je moet kiezen tussen hongeren en kv dan moet je gewoon kv geven. Maar Jingels legt gewoon uit dat bv de voorkeur heeft.
     
  11. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Salapio: je kan allergisch op een stofje reageren,maar een allergie kan je ook opbouwen. D.w.z. als je er maar vaak genoeg mee in aanraking komt, je een allergie opbouwt tegen dat betreffende iets. Dat kan met erfelijkheid te maken hebben,maar dat hoeft helemaal niet. In die zin ben ik het niet met je eens. Ik weet dat als er een baby geboren wordt, alle organen nog volop in ontwikkeling zijn. De gaten in de darmen en de darmwerking an sich is rond de 6 maanden na de geboorte voltooid.
    Ik zeg niet dat de darmwand wordt aangetast als er geen Bv gegeven wordt, ik zeg alleen dat de gaten in de darmwand niet afgedekt zijn door het beschermlaagje wat wel in BV zit, waardoor krampen minder/niet aanwezig zijn.
    Ik vind het eigenlijk heel vervelend dat je mijn stukje zo interpreteerd, want zo staat het er absoluut niet.
     
  12. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hoi meid, i kzou idd de neusspray eens aanvragen bij je huisarts...Dat werkt echt als een tierelier en dan heb je ook niet het idee dat je een eeuwigheid op je tsr moet gaan zitten wachten. Want hoe geirriteerder je gaat kolven, hoe minder hij komt! Ik heb werkelijk eens mijn kolf door de kamer gegooid omdat die stomme tsr niet wilde komen, met de neusspray nooooit meer problemen gehad en nu kolf ik zelfs weer altijd zonder!
     
  13. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ik vroeg me dus eigenlijk precies hetzelfde af als jij gea2007.
    Ik heb besloten om na bijna 3 mnd volledig BV, 2 voedingen af te bouwen en te vervangen met KV. Heb daar heel lang over na moeten denken ook omdat ik erg makkelijk kolf. Maar dat kolven ging niet samen met mijn werk. De ander 3 voedingen wil ik zolang als mogelijk als BV geven.Maar ik vraag me dus ook af kan ik nu nog steeds zeggen ik geef BV of tellen de 3 voedingen die ze krijgt eigenlijk niet meer mee omdat de KV dat verpest?
    Ze krijgt nu toch nog steeds goede stoffen binnen?
    Stond echt achter mn besluit maar door reacties hier maakt het me weer onzeker...
     
  14. Elin78

    Elin78 Fanatiek lid

    5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ik herken je gevoel. Ik kolfde fulltime en omdat ik dat niet volhield, heb ik ook 2 voedingen vervangen door KV. Met pijn in mijn hart, maar ik ben hierdoor een leukere en ontspannendere moeder. Ik denk dat elke druppel moedermelk die de baby binnenkrijgt meegenomen is, omdat het boordevol antistoffen zit en die worden echt niet afgebroken door KV.
    Ik ben zelf heel erg voor borstvoeding, maar soms lukt het gewoon niet. Vooral als je fulltime kolft of weer aan het werk bent, is het best wel zwaar om volledige bv te geven, althans dat is mijn ervaring. Ik heb me ook heel lang schuldig gevoeld dat ik die twee voedingen had vervangen, alsof ik mijn kind gif gaf. Maar dat word je ook wel een beetje aangepraat. Tuurlijk BV is het beste, maar als het niet gaat is KV een prima alternatief.
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Natuurlijk is het niet ineens alles voor niets als je nu kv bijgeeft. Je hebt alleen altijd goed/beter/best. En 6 maand excl. bv is gewoon het beste.
    Als je minder bv gaat geven word je bv wel geconcentreerder d.w.z. er komen meer antistoffen in minder melk.
    En Snoopy je weet dat je kolfrecht tot 9 maanden is ? Dus dat je werkgever het mogelijk moet maken dat jij kan kolven ? Voor elk probleem is wel een oplossing te vinden. Dus niet kunnen lijkt mij dan geen sprake van. Oke in het ene beroep zal het makkelijker zijn dan de andere maar problemen zijn er om opgelost te worden. En tenslotte is het maar even het is niet voor een hele poos dat je moet kolven op je werk. Ik zou zeggen denk er nog eens over.
     
  16. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Euh 10 maanden? Of is dit n typfout en moet het 10 weken zijn? Heb met mn eerste 9 maanden BV volgemaakt. Dus na die tijd komt er nog een speciale tijd aan of...? (ik hoop zo dat Wendy me niet tot bloedens toe gaat bijten...)
     
  17. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    wel interessant topic. ik heb ook altijd gekolfd, maar sinds een week of 2 kan ik mijn zoon niet meer bijhouden. Hij was toen 12 weken oud, 1 week na zijn uitgerekende datum. ik ben hem gaan bijvoeden met kunstvoeding. Hij heeft abnormaal veel honger, maar is prematuur geboren en wil daarom een inhaalslag maken. (dwz hij wil door veel te drinken zijn 3 mnd achterstand inhalen, wat hem al redelijk lukt :D )
    Ik ben daarna ook wat minder gaan kolven omdat ik de hele dag aan het aanleggen, flesje geven, afkolven was.
    Het is jammer, maar het is niet anders.
     
  18. gea2007

    gea2007 Lid

    5 mei 2008
    13
    0
    0
    Hoi,

    Vanochtend bij de huisarts geweest en kwam ter sprake het onderwerp borstvoeding/kunstvoeding. Hij vertelde me dat inderdaad borstvoeding meer antistoffen bevat maar dat wordt door de combinatie met kunstvoeding niet aangetast.Je kind heeft er dus nog alle profijt van en wat betreft de darmwand kan die bij kv eventueel sneller geprikkeld worden maar dat verschilt per kind. Ik heb wel het recept van de neusspray gekregen, om te kolven zodat dat wat makkelijker gaat maar het stelt me gerust wat hij me vertelde.
    groetjes gea
     
  19. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    hier had ik nog nooit over nagedacht eigenlijk.

    geef nu sinds 2 weken ofzo 2 voedingen zelf en de rest kv.. Kolven op mijn werk lukte me gewoon niet.. was alleen maar aan het stressen.
    Ik denk elke bv die Nathan krijgt is meegenomen. verder vind ik de 2 borstvoedingsmomenten gewoon hele fijn!
     
  20. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @ wilma. je productie is met 6 weken op gang, maar rond de 10 maanden stabiel, dat is een groot verschil.
     

Deel Deze Pagina