Borstvoeding en bijvoeden met fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Poemelke, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Hoi,
    Onze dochter is een prematuurtje, geboren op 35+2. Op zich gaat het na een weekje ziekenhuis nu thuis prima, alleen we voeden nog bij, aangezien Lizzy anders te weinig drinkt aan de borst. Ze valt veel in slaap, en heeft de kracht nog niet om uit de borst een volledige voeding te halen, soms drinkt ze wel nog 60cc na, na 20min. borstvoeding!
    Nu merk ik dat ze vrij moeilijk begint te doen aan de borst, wat moeite met aanhappen, wil niet, en doet zich (zo lijkt het) niet veel moeite...
    Natuurlijk link ik het meteen met de fles... dat gaat natuurlijk een stuk makkelijker voor haar, terwijl we wel een flesje hebben, waar ze flink kracht voor moet zetten..
    Toch ben ik bang dat ze de borstvoeding zal laten afweten... terwijl het juist de bedoeling is dat ze steeds minder fles krijgt..
    Ik kolf bijna na elke voeding, dus ze krijgt wel de gehele dag moedermelk gelukkig...
    Al met al is het allemaal ook erg veel, BV + fles + kolven..
    Vraag eigenlijk aan jou, is het een idee om toch over te stappen op BV op vraag? of is ze daar inderdaad (zoals het ziekenhuis zei) nog te klein voor, en moet ik gewoon even doorzetten? ze is nu 2,5week oud trouwens.
    Bedankt alvast!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

De meeste prematuren hebben wat meer tijd nodig om volledig op vraag gevoed te kunnen worden. Ik zou het bijvoeden dan ook langzaam afbouwen. De voeding (aan de borst) die gewoonlijk het makkelijkste gaat, waarbij ze het beste drinkt, kun je fles en kolven eens voorzichtig achterwege laten. Hou het gewicht en de natte luiers in de gaten. Gaat het met die ene voeding goed, dan pak je er zo nog een voeding bij.

Ik zie wel vaak dat prematuren het aan de borst soms beter doen met een tepelhoedje. Je kunt dan ook bijvoeden aan de borst met een sondeslangetje aan een spuitje, waarbij het slangetje in het hoedje uitkomt (is dat een beetje duidelijk zoals ik het verwoord). Dan kun je ook de fles achterwege laten en heb je het nadeel van de verwarring ook niet meer.

Kun je hier wat mee?

3. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Hoi Hoi!
    Ja dankje, in elk geval een goede tip om af te bouwen, ik had nl in gedachte om dan meteen over te gaan, op Bv op vraag, maar dat is misschien niet zo'n goed idee...
    Ik weet niet zo goed welke voeding ze het beste drinkt, de ene keer moet ik haar wakker maken, en de andere keer schreeuwt ze moord en brand, dus dat is elke keer anders..
    helaas geen weegschaal thuis, dus ik weet niet hoeveel ze drinkt..
    Ik kan misschien wel (woensdag komt het Consultatiebureau) twee keer per week gaan wegen als ik ga afbouwen, zodat we zeker weten dat ze wel gewoon bijkomt?!
    Met het slangetje lijkt me nogal wat, ik ben nog niet extreem handig met het aanleggen, (kom soms wat handen tekort;)) dus dat erbij is me wat veel denk ik...
    We hebben in het begin wel fingerfeeding gedaan (mijn man) maar op advies van verloskundige (voor het nachtgemak) overgestapt op fles..

Grtj

Deel Deze Pagina