Borstvoeding en dysmatuur

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Weereennieuwemama, 9 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Borstvoeding geven kan zeker in het begin een uitdaging zijn. Dat merk ik nu ook weer. Heel eerlijk vind ik het best pittig allemaal, maar ik ga gestaag door.

    Mijn zoontje is dysmatuur geboren bij 37 weken (2415 gr), mijn oudste zoon was 3150 ge bij 41.5 weken. Het grootste verschil dat ik merk is dat mijn jongste zoon, nu 3 weken, heel vaak wil drinken en dat dan voor snachts. Hoe ik dit ga doen als mijn man weer aan het werk gaat is me overigens nog een raadsel. Verder spuugt mijn zoontje best veel en vaak en heeft daar last van, het haalt hem uit z'n slaap, hij wordt dan huilend wakker en dan komt er een golf. Hij wordt dus denk ik wakker omdat hij de voeding omhoog voelt komen. Dan is het even troostdrinken aan de borst en dat gaat zo dus een paar keer per uur, ook snachts. Niet laten drinken of een speen zijn geen optie, die wil hij niet of accepteert hij niet. Verder darmkrampjes en boertjes die vast zitte, maar dat lijkt me zeker niet tekenend voor dysmatuurtje. Het spugen overigens ook niet, onze jongste was ook een spugertje.

    Maar goed, ik heb dit forum er even op nageslagen en zie dat er eigenlijk alleen maar topics zijn geopend waarin staat dat de moeder kunstvoeding geeft aan de dysmatuur. Ik vroeg me af wat de reden hiervan is. Hebben dysmatuurtje meer opstartprobleempjes met de borstvoeding wellicht?

    Ik wil dit borstvoedingsavontuur wel heeeel graag volhouden. als ik alleen maar over dysmatuurtjes en kunstvoeding lees dan denk ik dat borstvoeding aan een dysmatuur terecht pittig kan zijn.

    Waarom ik dit topic open weet ik niet precies. Wellicht iemand die zijn ervaringen met een dysmatuurtje en borstvoeding wil delen?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Wat je beschrijft is niet specifiek iets voor babietjes die dysmatuur zijn geboren...
    Laat je topic even verplaatsen naar het borstvoeding forum!
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Ik heb een dysmatuur kindje en heb borstvoeding gegeven. Het kostte veel tijd en energie. Ik gaf voeding op verzoek en dat was ongeveer 12-14 keer per 24 uur. In het begin ‘s nachts ook 3 keer. Tot ongeveer 2,5 maand voedde ik om de 2 uur. Daarna om de 3 uur.

    Naast dysmatuur was er ook verborgen Reflux. Dus wel het omhoog komen van maagzuur en voeding maar niet spugen. Al met al een pittige tijd maar ik ben trots dat ik tot 9 maanden zelf heb kunnen voeden.

    Mocht je iets willen weten? Vraag maar raak!
     
  4. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ja dit herken ik allemaal, alleen drinkt die van mij echt vaker snachts,wat het zo pittig maakt. Hoe deed jij dat met een 2e kindje dat nog rondliep?
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Is er geen sprake van reflux? Je schrijft dat hij wakker lijkt te worden van voeding die omhoog komt en dat hij dan wil “troostdrinken”. Klinkt alsof hij de pijn van opkomend maagzuur probeert te blussen met melk.

    Hoe vaak komt hij s nachts? En wat reken jij onder nacht?
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    De eerste week lagen we in het ziekenhuis ivm de keizersnede en het geboortegewicht. Daar gaf ik 's nachts geen live voeding. Ik kolfde af en dat gaven ze in de nacht via de fles. Ze lag ook in de couveuse, niet bij mij op de afdeling.

    Van de eerste periode thuis weet ik niet zo heel veel meer. Het is al een tijd geleden. Maar ik heb het kraamboek er bij gezocht. (leuk om terug te lezen!) Tussen 0.00 uur en 7.00 had ik nog 3 voedingen. 0.00- 2.15- 4.00- 5.30- 7.00
    Het voordeel bij ons was dat het ons eerste kindje was. Dus ik kon tussendoor nog even gaan liggen. Op die manier kwam ik nog redelijk aan mijn rust toe. Maar vaak sliep ik in de avond al vroeg. Korte slaapjes, tussen de voedingen door.

    Dit troostdrinken herken ik wel. Het maagzuur deed veel pijn. En die pijn kunnen ze verlichten door het drinken van melk. Alleen daardoor wordt er weer maagzuur geproduceerd waardoor de reflux weer opspeelt. Een vicieuze cirkel dus. Voor de verborgen reflux hebben we uiteindelijk medicatie gekregen.
     
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Klopt het dat hij bijna naar de basisschool gaat? Gaat hij nu naar een kinderdagverblijf?
    Of heb je iemand in de buurt die overdag misschien iets met je oudste kan doen dat jij even kan gaan liggen? Rust is echt wel belangrijk!
     
  8. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar een gecertificeerde lactatiekundige inschakelen of mee laten kijken zou ik adviseren. Misschien is er ook nog sprake van te veel melk oid en sowieso kan ze meedenken hoe op te lossen, omdat je graag borstvoeding wilt blijven geven.
     
  9. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier was de oudste dysmatuur, hoewel ze wel vaak dronk herken ik wat je boven omschrijft juist erg van de 2e. Die had last van reflux en koemelkallergie. Ik at dus bijna 2 jaar niks met koemelk zodat ze borstvoeding kon blijven krijgen en ze kreeg daarnaast medicatie tegen de reflux. Hier reageerde ze al of een hele kleine hoeveelheid dieetvoeding waardoor fles nog niet eens een optie was. Dus naast hulp van een lactatiekundige (misschien is een andere voedinghouding al voldoende) zou ik ook eens kijken of een dieet misschien verschil maakt. En het slapen is met een baby én andere kinderen in huis soms echt drama. Ook als je flesvoeding geeft. Probeer ze veel rust als mogelijk te pakken en dingen die layer ook kunnen,laat vooral wachten of vraag om hulp bij dingen zoals was opvouwen of stofzuigen bijvoorbeeld.
     
  10. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ja ik vermoed dat wel inderdaad. Snachts is na 12 uur tot 6 voor mij en dan komt hij denk ik een keer of 5.
     
  11. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    De 1e was hier dysmatuur die sliep alleen maar en moesten we elke 3 uur wakker maken voor voeding. Toen ik na 15 Weken ging werken sliep ze nog bijna van voeding tot voeding. Hier kolfde ik alles omdat ze de borst niet pakte (achteraf waarschijnlijk door haar chromosoomafwijking). Bij de 2e voed ik wel live aan de borst hij kwam aan het begin ook wel 15x per dag maar was wel een tevreden slaper dit klinkt idd meer als reflux dus wellicht kijken of voedingahouding leefregels en evt medicatie daarvoor helpt?
     
  12. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    De huisarts is gisteren geweest, die heeft hem moet onderzocht maar mijn verhaal aangehoord. Ze denkt dat er niks aan de hand is, maar we hebben afgesproken dat ik wel een hypoallergeen dieet ga volgen en als m'n zoon 6 weken is ik bij haar terug kom. Zijn er dan nog klachten dan krijg ik meteen een doorverwijzing naar de kinderarts.

    Reflux: hij wil op zich wel plat liggen...

    Ik lees ook wel dat het kan lijken op clusteren, maar doen ze dat elke nacht?

    @Beheer dit topic kan wellicht beter naar het borstvoedingstopic.
     
  13. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier werd van week 4 tot 8 ongeveer elke avond geclusterd maar aangezien baby's nog geen dag nacht ritme kennen kan dit clusteren ook in de nacht vallen. Je kunt proberen in de avond zelf heel vaak aan te bieden om zo het moment voor te zijn en hopelijk dan in de nacht een x 3 a 4 uur ertussen te hebben.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat moet ik precies begrijpen onder een hypoallergeen dieet?

    Voor reflux zijn er oplossingen bij bv. De eerste doe je al: regelmatig voeden. De andere: biological nurturing, dwz liggend voeden zodat je baby tegen de zwaartekracht moet in drinken. Als je een sterke toeschietreflex hebt, kan het ook helpen om die apart op te vangen in een doek en je baby pas dan aan te leggen. Zo wordt de maag niet geïrriteerd door die sterke stroom melk.

    Dat de nachten zwaar zijn, geloof ik graag. Zo gaat dat met de meeste baby's op bv. Ja, elke dag of nacht clusteren is normaal. Slaapt je baby bij jou in de buurt? Want dan hoef je in principe nooit écht wakker te worden. Toch?
     
  16. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ja ik ken de oplossingen bij reflux, oudste zoon had het ook, maar die lossen zeker niet de reflux op. Helaas!

    MN zoon slaapt in de co-sleeper en de andere helft van de nacht in maternatale houding bij mij. Reken maar dat we beiden wakker worden, gaat gepaard met een hoop gekrijs namelijk.

    Biological nurturing doen we overdag, snachts in maternatale houding. Toeschietreflex weg laten lopen: ik krijg meermaals een toeschietreflex en die duurt ook wel even vind ik. Zoontje geeft al snel vrij krachtig aan dat hij wil drinken en wordt erg boos als hij niet stante pende wordt bediend met een borst, dus eerst weg laten lopen zou betekenen dat hij al heel wat lucht heeft ingeslikt door het huilen. Daardoor vind ik niet echt de rust om eerst even iets weg te laten lopen eerst.
     
  17. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Probeer ik! Hij is overdag echter moeilijk wakker te krijgen als hij eenmaal slaapt. Bij een droomvoeding wordt hij ook boos, hij vindt een tepel in z'n mond dan prima maar wil niet dat er melk uit komt haha
     
  18. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Daarom zei ik inderdaad ook proberen onze zoon pikt een droomvoeding prima maar onze dochter moest er ook niks van weten. Zo klein en dan al zo goed weten wat ze willen de kleine boeven
     
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  19. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Even een update: zoon groeit goed, nu 3950 bij 6 weken. Helaas nog steeds erg veel last van omhoog komende voeding. Hiervoor nexium gaan gebruiken sinds gisteren, daarvoor 5 dagen omeprazol (mee gestopt op advies kinderarts). Ik merk nog geen verschil in de onrust en het huilen (zeker 6 uur per dag)

    3 weken koemelkvrij eten heeft geen verschil gemaakt.

    De dag is ren aaneenschakeling van huilen spugen drinken en enkel in de draagdoek slapen l, vaak niet eens lang (uurtje), dan moet meneer huilen en wil hij weer de borst.

    Ik baker in maar halverwege de nacht wil hij echt bij me in bed en maak ik hem los. Hij ligt de hele nacht aan de borst.

    Ik doe geen oog dicht helaas. Flesje en speen pakt hij niet.
     
  20. Brejam

    Brejam Lid

    14 dec 2018
    48
    54
    18
    Vrouw
    Ons zoontje is dysmatuur geboren (2140 gram bij bijna 40 weken). Ik heb borstvoeding geprobeerd. Maar zeker de eerste weken lukte het gewoon niet goed. Aan de borst kostte hem te veel energie etc. Ik heb drie maanden fulltime gekolfd voor ik uiteindelijk overstapte naar kunstvoeding. Ik was na die drie maanden gewoon echt op. :$
     

Deel Deze Pagina