Borstvoeding en KMA - weigert aangepaste flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MariskaVV, 21 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariskaVV

    MariskaVV Lid

    21 okt 2018
    5
    1
    3
    Vrouw
    Goedemiddag allemaal,

    Mijn dochter is momenteel 10 maanden oud en ik geef nog steeds borstvoeding.
    We zijn er sinds kort achter dat ze een koemelkallergie heeft, we hebben inmiddels een provocatietest in het ziekenhuis gehad waaruit dit is gebleken.

    Ik wil al een poosje één of meer voedingen afbouwen en overgaan op kunstvoeding. We hebben nu Nutrilon Pepti voorgeschreven gekregen. Hier reageert ze echter ook nog op door direct rode vlekken te krijgen als ik het op haar mondje smeer. Daarnaast weigert ze deze voeding ook gewoon. Een voeding met nog minder koemelk zou Nutramigen zijn, maar dat schijnt nog minder lekker te zijn.

    Ze krijgt momenteel nog 3 voedingen op een dag. Ik vind het niet erg om de ochtend en avond voeding nog een poosje te blijven geven. Maar de middagvoeding zou ik toch wel willen gaan vervangen. Het bijna dagelijks kolven begint me tegen te staan en te beperken. Mijn kolfproductie is al een aantal weken 70-110 cc terwijl ze flessen van 180 drinkt. Ik heb nog een voorraadje in de diepvries waarmee ik aanvul maar dat einde is in zicht.
    Ze heeft een soja allergie/intolerantie vermoed ik, dus daardoor vervangen is ook geen optie.

    De kinderarts gaf aan de pepti te mengen met moedermelk zodat ze het wel zal willen drinken. Maar ik ben bang dat ze dan de hele fles gaat weigeren en dus ook mijn spaarzame moedermelk.

    Heeft iemand nog tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
     
  2. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Er is voeding op basis van geitenmelk. Zou dat een optie zijn?
    Erg vervelend dat je hier tegenaan loopt. Sterkte!
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Donormelk een optie?
    Er zijn ook wel mama’s die koemelk en soja vrij eten en melk over hebben.

    Geitenmelk en andere dierlijke melk gaat waarschijnlijk niet werken, aangezien dat de eiwitten veel op koemelk en soja lijken.
     
  4. MariskaVV

    MariskaVV Lid

    21 okt 2018
    5
    1
    3
    Vrouw
    @Eva2011 bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad al onderzoek gedaan naar geitenmelk. Maar het schijnt dat bij een koemelkallergie, een voeding op basis van geitenmelk waarschijnlijk dezelfde reacties zullen uitlokken. Omdat dezelfde er dezelfde soort eiwitten inzitten waar het lichaam op reageert.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  5. MariskaVV

    MariskaVV Lid

    21 okt 2018
    5
    1
    3
    Vrouw
    Dat laatste had ik inderdaad ook gelezen en gezien de hevigheid van haar reactie, lijkt het me beter om dat niet te proberen.

    Donormelk vind ik zelf dan niet echt een optie, omdat ik in principe zelf wel in staat ben om voor voldoende melk te zorgen. Meer kolven etc. maar er zelf voor kies om dat af te gaan bouwen voel ik me bezwaard om dan gebruik te maken van donormelk.
     
  6. MariskaVV

    MariskaVV Lid

    21 okt 2018
    5
    1
    3
    Vrouw
    Ik hoopte eigenlijk dat ik de voeding rond de lunch kon vervangen door iets anders of tips om de flesvoeding lekkerder/aantrekkelijker te maken om te kunnen drinken. Maar heb het idee dat ik eerst eens moet zien te overbruggen tot ze 1 is, dat daarna de mogelijkheden iets meer worden. Klopt dat zo ongeveer?
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik lees dat je bang bent om het mengen te proberen maar wie weet, en gaat het prima?
     
  8. MariskaVV

    MariskaVV Lid

    21 okt 2018
    5
    1
    3
    Vrouw
    Na de provocatietest heeft ze 10 cc pepti gemengd met 10 cc moedermelk gehad en in een houtgreep kreeg ik er in totaal 5 cc in, de rest weigerde ze. Gezien mijn voorraad aardig slinkt en ik 2-3 keer moet kolven voor één voeding op het moment, durf ik hele voedingen op deze manier niet te mengen.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Kinderen schijnen ook goed te weten wat goed voor ze is, kan het zijn dat ze weigert omdat ze er last van krijgt?
    Nutramigen al geprobeerd?
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoe doe je een provocatietest als je kindje kunstvoeding weigert? (Nieuwsgierig)

    Had ze die rode vlekken ook al voordat je ontdekte dat ze KMA had?
    Zou pepti 1 nog kunnen helpen (andere samenstelling?), Heb ik nog wel ergens staan als je wil.
    Wat zegt de kinderarts van het rode mondje?
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Mmmhh oke, das niet fijn inderdaad :(
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan Nutramigen mengen met gepureerd fruit. Of je kan ook pap, pudding etc maken met Nutramigen, misschien dat ze dat wél wil?
     
  13. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    En als je bij de middag iets heel anders zou geven, water, thee, verdunde sap oid. Krijgt ze toch vocht, en jij kunt kolven voor de andere momenten....
    Hier geen kindje met allergie, maar flesweigeraar. Rond een jaar dronk ze overdag niet meer bij me maar wel de ochtend en avond, soms de nacht.
    Het is zoeken zo. Ik weet niet op welke basis het is. Maar zag laatst bij ah kokosyoghurt, plantaardig. Geen idee of er soja in zit, geen koemelk in elk geval.
    Ik zou kijken naar andere voeding als vervanging of toch nog even volhouden tot ze zelf de borstvoeding niet meer wil/ nodig heeft.
    Succes met zoeken
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar kokos yoghurt is gewoon een alternatief papje, dat qua bouwstenen niets in zich heeft van waarom bv of fv belangrijk is voor baby's... Het is niet omdat het yoghurt heet, dat je ermee fv of bv kan vervangen.
     
  15. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Dat snap ik :)
    Dacht meer in de strekking van een broodje met wat drinken. Gewoon lunch. En de ‘yoghurt’ tussendoor voor wat extra vulling...
     
  16. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Zit je zelf al op het dieet? Zo ja zou ik het vervangen van de huidige voedingen gewoon nog even uitstellen en kijken of ze de Alpro groeimelk bijvoorbeeld lust. Dan kun je dat gaan geven na een jaar en de voedingen gewoon afbouwen ipv vervangen. Dan drinkt ze gewoon water, thee, etc naast eventueel groeimelk als je er een hebt gevonden die ze lust.
    In die je nu probeert zitten de eiwitten gewoon waar ze op reageert, alleen dusdanig verknipt dat de meesten er niet meer op reageren.
     
  17. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    10 maanden kan je misschien beter de middagfles skippen en gewoon brood met drinken geven.. dan kan je smorgens en savonds gewoon bv geven tot het moment dat je helemaal geen melk meer hoeft te geven of je bv op is.
    Dat is denk ik minder stressvol dan allerlei duren producten proberen en een ontevreden dreumes
     

Deel Deze Pagina