Borstvoeding en medicatie (oxazepam of ad)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Eva2011, 30 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Op advies van de GGZ ben ik met incidenteel oxazepam gestart. Vorige week advies gekregen structureel 3 a 4x pd 5mg (half tablet) te nemen. Het werkt, de paniek is minder, de angst neemt af...

    Maar net werd ik teruggefloten omdat ze (in overleg met de psychiater) vinden dat ik flesvoeding moet gaan geven en aan de antidepressiva moet (wat ik niet wil, dit werkt goed voor mij!) Omdat oxazepam niet mag met bv.
    Allerlei doemscenario's over verslaving en slaapapneu bij mijn zoontje kreeg ik over me heen. Volop in paniek hier dus, wat doe ik mijn kind aan????

    De huisarts had me gezegd, zolang ik niet driemaal daags een hele zou slikken, mocht ik borstvoeding geven. Telefonisch consult staat voor vanmiddag gepland want wil dit uiteraard met hem overleggen wat GGZ me nu voorspiegelt ...

    Voordat ik begon met slikken heb ik het nagekeken op borstvoeding.com en het valt in de L2 categorie, net als de paroxetine die ik slikte tijdens zwangerschap en borstvoedingsperiode van dochter. Dat gaf me de rust om er mee te starten, het zou veilig moeten zijn.

    Maar wie heeft er nu gelijk? GGZ? Huisarts? Borstvoeding.com?

    Reden om niet aan de antidepressiva te gaan is dat ik volop geniet van mijn mannetje, ik voel, ik leef, maarja, die paniek en angst is er wel... Maar het is niet zoals bij de pnd van de eerste. En antidepressiva maakt me vlak, gevoelloos.

    De borstvoeding momenten maken me ontspannen en gelukkig. Mijn mannetje drinkt bij mij, groeit op wat ik hem geef, en komt met lachstuipjes van de borst. Ik geniet van die momenten en wil dat niet kwijt.
    Toen ik stopte met bv bij de oudste (na 1,5 week, kwam niet op gang) viel ik in een diep zwart gat. Bij de tweede (na 1,5 jaar) werd ik weer somber. Dat wil ik nu dus echt voorkomen, ik wil niet stoppen met bv geven!


    Aaarrgghhhh! o_O


    Help....
     
  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #2 Littlegirl1989, 30 nov 2018
    Laatst bewerkt: 30 nov 2018
    Zoe123 en Eva2011 vinden dit leuk.
  3. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Bekijk bijlage 599395

    Dit vind ik net als ik op dat boek van Hale Google, waar die lijst uit komt.

    1% van die 5mg die ik slik is niks, toch?
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Kijk even op borstvoeding.com
    Je kan een medicatie consult aanvragen.
    En daar mee naar de GGZ stappen.



    Verder is bekend dat als je stopt met borstvoeding, je hormoon aanmaak enorm veranderd.
    Borstvoeding na zwangerschap is de natuurlijke weg die een vrouwenlijf maakt.
    Vroeg stoppen kan dus inderdaad een heftige reactie geven.
     
  5. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Ja inderdaad, ik had al van tevoren gelezen dat de enorme dip in progesteron na de bevalling natuurlijk gereguleerd wordt door borstvoeding te geven wat geleidelijk afgebouwd wordt en de dip dan niet zo hard aan komt.
    Bv opgeven doe ik sowieso niet juist ook om die reden.

    Ik zal via bv.com eens informeren, maar maak me niet al te druk meer als ik dit zie:

    https://www.medsmilk.com/pages/commonly-used-benzodiazepines
    (Dat is van het boek van die lijst op bv.com)
    0,28-1% komt in de moedermelk bij een dosering van 10-30mg. Ik slik minder.

    Straks overleg huisarts en als dat me niet gerust stelt zal ik informeren bij een lactatiekundige van bv.com.

    Bedankt voor het meedenken!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Neem even contact op met La Leche League. Zij kunnen je gratis verderhelpen zodat je 100% zeker weet of het mag.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Lareb staat de juiste medicijninformatie.

    Helaas is er weinig juiste informatie, fabrikanten zetten in bijsluiters (bijna) altijd dat het niet kan, omdat ze er geen onderzoek naar hebben gedaan.
    Huisartsen krijgen in de opleiding vrijwel niks over borstvoeding, dus die moeten het al zelf hebben opgezocht (op de juiste plek).
    Als er ergens staat dat het wel kan, kan het wel. Er kan zoveel meer dan de meeste mensen denken.

    En probeer alsjeblieft rustig te blijven, je geeft je kindje het allerbeste! Wees hier trots op. Je doet het super!
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb er geen verstand van dus kan geen advies geven. Maar wil je wel even een hart onder de riem steken! Wat goed dat je zo voor jezelf opkomt en je niet zomaar omver laat blazen door de mening van GGZ. Hopelijk kun je het juiste advies vinden en kun je fijn borstvoeding blijven geven. Zet hem op!
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  9. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Dat laatste vooral... Rustig blijven. Ik slik het vanwege angst en paniekaanvallen sinds de keizersnede. Adem in... Adem uit... Ik doe mijn best ;) dank je!!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    De vpk die hier de thuisbegeleiding doet begon de eerste keer al meteen te strooien met allerlei vervolgtrajecten en bv stoppen, fles erin, ik aan de zware Ad. Maar ik voel me niet depressief, alleen in constante paniek. Ik weet wat een depressie is, maar ook door de vermoeidheid kom ik nu somber over. Slaap twee uur per etmaal, dat is nu niet voldoende om de rust in mn hoofd te krijgen dus ik kolf en vriend geeft de eerste nachtvoeding zodat ik wat slaap krijg en bij de tweede voeding vraagt hij wat ik wil, fles of borst . Afgelopen nacht voor het eerst vier uur aaneengesloten geslapen! En vandaag voelt het al stukken beter qua paniek. Maar dan komt die vpk weer onrust in m'n hoofd strooien. Voel me al een slechte moeder door de medicatie, maar ik weet dat dit het beste is momenteel. En het is tijdelijk!

    Sorry, warrig, val om van de slaap momenteel :roflmao:
     
  11. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Verdiep je eens in cbd en cbg olie. Ook veel info te vinden/vragen op de facebook groep “Carpe Diem Maureen”... word veel ingezet voor angst en paniek, maar ook voor depressies. Ik gebruik het zelf ook, en helpt hier echt heel goed! En is gezonder als oxezepam ;) En cbg kan je ook helpen om beter te slapen!

    En vergeet nooit dat je een goede mama bent! Volg je hart :)
     
    Eva2011 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina