Borstvoeding en reflux

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flamingo1990, 25 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Mijn zoontje is 6 weken en heeft last van reflux klachten waar hij ook echt pijn van heeft. Hij heeft een maagzuurremmer gekregen en dat lijkt wel te helpen tegen de pijn. Mijn zoontje stikt continue in zijn eigen spuug, waardoor hij met slapen ieder half uur/uur wakker wordt en hij niet plat kan liggen. Johannesbroodpitmeel toevoegen aan het gekolfd flesje helpt hierbij; meneer slaapt weer in de nacht. Overdag houd ik hem veel rechtop.

    Daar zit dan ook het probleem: het kost zoveel energie om elke keer te kolven. Daarnaast loopt mijn productie achteruit als ik hem niet aanleg.

    Van mezelf heb ik een hele harde toeschietreflex en ook overproductie als ik hem wel aanleg. Hij kan het allemaal niet bijbenen. Ik heb het idee dat dit de reflux klachten alleen maar verergerd omdat er lucht bij komt.

    Ik heb al twee verschillende lactatiekundigen ingeschakeld die beide aangeven dat een baby moet wennen aan de toeschietreflex. Maar het is op deze manier niet te doen. Het kind is ontroostbaar tijdens en na voedingen, ook slaapt hij niet.

    Wat we al geprobeerd hebben:
    - fulltime kolven: niet te doen qua tijd en productie loopt te hard terug
    - biological nurturing, rechtop en liggend voeden. Meneer wordt nog steeds ondergespoten en verslikt zichzelf continue.
    - johannesbroodpitmeel als papje voor en na borstvoeding
    - bedje schuin
    - tussendoor boertjes laten
    - overdag hele tijd in de draagzak

    voor mijn gevoel heb ik alles al gedaan.. maar echt beter wordt het niet. Ik baal hier zo van; ik wil zo graag borstvoeding geven.. ik blijf doorgaan omdat ik hoop dat hij opeens mijn borsten beter kan handelen. Maar leuk is anders!

    Zijn er dames die het herkennen? Heeft iemand de gouden tip?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hebben je lactatiekundigen nooit gesproken over blokvoeden?

    Is zijn mondanatomie nagekeken? Misschien is dat de oorzaak van te veel lucht happen?
     
  3. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    bedankt voor je reactie

    Blokvoeden hebben we het wel over gehad, maar voor de overproductie is het bij 1 borst houden voldoende. Alleen in de ochtend is het wat heftiger. Het probleem zit hem het meest in de toeschietreflex die echt onverminderd hard blijft ongeacht hoe vol mijn borst is. Al voelt mijn borst zacht aan het schiet er gewoon uit..... het is te bizar voor woorden.

    De lactatiekundige heeft wel gekeken naar zijn mondje en vond er niks geks aan.
     
  4. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Blokvoeden hebben we het wel over gehad, maar voor de overproductie is het bij 1 borst houden voldoende. Alleen in de ochtend is het wat heftiger. Het probleem zit hem het meest in de toeschietreflex die echt onverminderd hard blijft ongeacht hoe vol mijn borst is. Al voelt mijn borst zacht aan het schiet er gewoon uit..... het is te bizar voor woorden.

    De lactatiekundige heeft wel gekeken naar zijn mondje en vond er niks geks aan.
     
  5. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wat ik deed was tsr opwekken, laten weglopen en baby aanleggen aan half lege borst. Dan rechtop voeden en daarna de draagdoek in. Vooral kleine beetjes voeding.
    Dat hielp, maar eerlijk is eerlijk, het was mega zwaar. Bijna elk uur voeden op die manier. Maar zo bleef er meer binnen.

    Sterkte hoor.
     
  6. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    En als je de toeschietreflex laat weglopen in een doek en daarna weer verder laat drinken?
     
  7. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    @Yelly wat knap dat je dat zo hebt volgehouden.. hoe lang heb je het op die manier gedaan? De draagdoek overdag helpt goed. Ben alleen zoekende hoe de nacht door te komen. Hoe deed jij dat?

    @elsie89 dat probeer ik ook te doen.. alleen wordt de tsr er niet veel minder op. Die blijft best hard ongeacht wanneer ik hem aanleg.
     
  8. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    In de nacht sliep ik half zittend met baby tegen mij aan rechtop. En voeden net als overdag, half lege borst. Kleine beetje maar vaak. Eerlijk gezegd was ik na 3/4 jaar finaal versleten en rijp voor een jaar slaap. Maar alles beter dan een hele nacht met krijsend kind over de vloer. Toen ze gingen lopen werd het een stuk beter en lopen deden ze gelukkig heeeeeeel vlot. Na ongeveer een jaar kon de middelste ook liggend goed slapen. Heerlijk was dat!
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  9. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Poeee wat vermoeiend zeg, niks aan zo. Hoe lang geef je nu medicatie? En hoeveel geef je? Bij ons duurde het 2 weken voordat het werkte. En daarna nog niet super, dus dosis wat opgehoogd en toen was t pas goed! Hij kon toen steeds beter op zn rug liggen en ook lekker slapen. Wat een verademing, niet meer bovenop mij slapen en ook overdag gewoon in zn wiegje. Wij gaven ranitidine en gebruikten steeds onderstaande richtlijn voor wat betreft de dosis;

    Bij reflux klachten en bij een maagzweer of darmzweer:
    Kinderen vanaf 1 maand: 6 - 10 mg ( = 0,4 - 0,67 ml drank) per kg lichaamsgewicht
    per dag. De dagdosering wordt gegeven in 2 toedieningen per dag.
    De maximale dagdosering is 300 mg Ranitidine hydrochloride.

    We begonnen op 0,4 ml per kilo lichaamsgewicht maar na 2 weken opgehoogd en toen zaten we tegen die 0,67 aan. Toen hij zwaarder werd nog eens aangepast. Weet niet waar jullie nu op zitten, maar wie weet heb je hier nog iets aan. Zou zo fijn zijn als de klachten helemaal verdwijnen.

    Jbpm werkte hier niet trouwens. Het kan ook averechts werken omdat t dan niet helemaal omhoog komt, maar wel bljjft branden aan t begin van de slokdarm. Snap dat je er niet aan wil rommelen hoor als het bij jullie wel werkt. Maar zou toch fijner zijn als je niet hoeft te kolven hè.. al zit je dan nog met het probleem dat hij je tsr niet kan handelen. Al klinkt t als meer dan dat, want ook na het toeschieten blijft het te hard stromen hè voor hem? Anders zou je eerst iets weg kunnen laten lopen, maar dat werkte dus ook niet hè. Nou hopelijk heeft iemand daar nog een goede tip voor.

    Mocht je toch moeten (en willen) blijven kolven, misschien hier nog een fijne ervaring van mijn kant. Ik moest na 4 maanden bijvoeden met flesvoeding omdat ik niet genoeg had en productie ook niet kreeg opgekrikt met maximaal aanleggen. Ben toen blijven kolven en heb er kunstvoeding bij gedaan. Ik baalde eerst, maar zag het daarna als het beste van twee werelden. Hij krijgt de antistoffen uit mijn borstvoeding aangevuld met kunstvoeding om lekker van te groeien. Dus mocht het live voeden niet gaan slagen bij je, ook kolven met wat minder productie hoeft niet erg te zijn! Ik geef nu nog steeds een klein beetje borstvoeding en ben blij met elke druppel die ik kan geven, nutrilon doet de rest!
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  10. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Tjonge, je hebt al veel geprobeerd zeg. Ik herken veel wat je verteld van mn zoontje. Bij mij hielp het wel wel wat om eerst wat melk weg te kolven, rechtop te voeden, jbp te geven in de avond en hem rechtop te houden na het voeden. Heb jij allemaal al gedaan las ik, nieuwe tips heb ik helaas niet voor je:$
    Ik weet wel dat wij wachten in de hoop dat het na een aantal weken minder zou worden, en geen jaar zou gaan duren zoals blijkbaar ook kan. We hadden mazzel, na een maand of 2 a 3 werd het echt ineens stukken beter! Hopelijk bij jullie ook.... tot die tijd, succes en sterkte!
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.864
    7.809
    113
    Amsterdam
    Jeetje Meis dat het nog steeds niet makkelijk loopt wat vervelend.
    Ik merk hier dat hij er gewoon echt aan moest wennen en dat lijkt nu eindelijk gelukt en hij is bijna 10 weken. Mijn tsr is ook altijd heel veel ongeacht hoe voel m’n borsten zijn. Hij krijgt vaak als hij in het begin loslaat de volle laag in z’n gezicht. Ik zou toch proberen wat vaker live te voeden en idd even eerst misschien de eerste druk eraf want geloof je tsr verminderd wel na een tijdje. Eens met dat het niet uitmaakt hoe vol je borsten zijn, in het begin hoeft hij hier bijv niet eens te zuigen om er wat uit te krijgen na 2 min wel.
    Heeft een gecertificeerde lk mee gekeken? Dus dat je ook echt zeker weet dat alles goed bekeken is, want je bent volgens mij echt niet de enige met dit probleem.
    Er is ook nog een fb pagina als je wil kan ik je nog de link sturen, daar kan je namelijk ook advies vragen.

    ik heb met de eerste ook weken gekolft dus ken hoe zwaar het is, respect!!
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  12. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Hier ook kindje met reflux is vandaag 10 week oud
    Net als jou van alles geprobeerd
    Jbpm hielp niet en ook heel gedoe met lepeltje
    Bedje scheef werkt s nachts wel maar overdagg krijg ik hem er niet in slaapt hij alleen in drager
    Heb nu medicatie sinds weekend lijkt te helpen
    Alleen heb ik nu dip in de productie door alles wat we hebben geprobeerd

    Zoek ook nog gouden tip voor slapen overdag zonder drager
    Want wordt er nu erg moe van en moet 6 jan weer werken
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Had je koemelkallergie al uitgesloten?
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Het is bijna alsof ik mijn verhaal teruglees van mijn derde die nu 5 maanden is. Heftige tsr die kleine niet weg kon drinken en waar hij bijna in stikte. Hele forse reflux waardoor we uiteindelijk bij de maximale dosering zuurremmers zijn uitgekomen. Kind woonde overdag in de draagdoek en in de nacht bovenop mij. Ieder uur voeden. Borstweigeren, fles proberen en ook fles weigeren door de pijn. Oh ik heb me wat afgejankt die weken. Kind was uren per dag aan het gillen van de pijn. En dan heb ik er nog twee rondlopen die ook hun aandacht willen en nodig hebben. Pas na 14-15 weken ging het heel langzaam wat beter.
    Nachten zijn nu nog totaal bagger met ieder half uur willen drinken. Maar overdag kan hij nu slapen in zijn bedje en hoef ik niet meer ieder uur te voeden. Medicatie moeten we wel blijven aanpassen op basis van de groei, anders gaat het mis.
    Dus geen bemoedigende woorden anders dan het wordt echt beter met de leeftijd, maar ik weet ook hoe ellendig lang de dagen kunnen zijn en dat het nog zo lang lijkt te duren tot hij 4 maanden is en het gros van de kinderen over de ergste klachten heen zijn.
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  16. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Oh wat slecht! Al deze lieve reacties. Ik heb helemaal geen melding gekregen.

    @Yelly dat klinkt heftig zeg, fijn dat de tijd wel verandering brengt maar ik kan mij voorstellen dat je rijp bent voor heeeel veel slaap.

    @Pien86 hij gebruikt inmiddels 4 weken medicatie, ranitidine 1ml. Dit lijkt wel te helpen! Ik kan hem weer neerleggen, wat erg fijn is waardoor het slapen wel wat beter gaat. Ik ben ook gestopt met jhbpm omdat dit wel omhoog kwam maar weer terug vloeide. Heb nu maar geaccepteerd dat het een spugerd is, zolang hij geen pijn heeft. Ik ben nog steeds alles aan het kolven en gisteren gestart met kunstvoeding er naast. Ik vind het ook wel lastig dat ik dit moet gaan doen, maar zoals je zegt: best of both worlds. Dankje daarvoor! Helaas vindt meneer dat nog niet lekker dus we moeten gaan mengen. Ik probeer hem ook wel regelmatig aan te leggen om de productie op pijl te houden. Hij heeft dan wel even weer meer last maar daarmee kan ik wel blijven kolven.

    @Siepie85 ik heb een paar dagen geprobeerd hem weer continue aan te leggen. Maar man man man wat een strijd. Hij wordt boos, spuugt alleen maar en daarnaast stopt hij te snel met drinken en kwam hij onvoldoende aan. Heb 2 gecertificeerde LK gezien, helaas kunnen ze beide niks doen behalve wat adviezen in houdingen enzo. Voor de rest hapt meneer goed aan.

    @Angelmom1 pfff I feel you! Wat rot dat je productie er onder te lijden heeft. Hier helpt het om hem toch af en toe aan te leggen. Worden de boobs blij van. En veel dragen, maar dat doe je al! Hier werd het met de tijd makkelijker om hem neer te leggen, ook met medicatie erbij. Heel veel sterkte!

    @Fristi2012 ik heb wat dagen geëxperimenteerd met koemelk, maar dat was niet echt anders. Afgekolfd en met medicatie gaat het echt een stuk beter, dus daar lijkt het probleem niet zo te liggen.

    @Gruffalo123 dankjewel voor je verhaal! Wat heb je het ook pittig zeg.. die kleintjes kunnen je zo bezig houden en compleet machteloos achter laten.

    @Zoe123 lief dat je het vraagt. Het gaat qua reflux sinds de medicatie een stuk beter. Hij heeft in ieder geval geen pijn meer bij het spugen en lijkt er ook beter mee om te kunnen gaan. Gewichtstoename schommelde heel erg. Als ik bv gaf kwam hij te weinig aan omdat hij niet door dronk. Dus ik kolf nog altijd alle melk af omdat bv echt een gigantische strijd was waar niemand gelukkig van word. Ik ben sinds gisteren ook een flesje kv gaan geven, maar dat wil meneer nog niet hebben.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.864
    7.809
    113
    Amsterdam
    Onze dochter dus onze eerste was de eerste 2/3 mnd ook een ramp aan de borst en kolfde ook bijna alles. Ik voede haar toen gem 1 keer per dag maar daarna snapte ze het ineens en geen idee waarom.
    Hier dus ook een zogenaamde happy spitter nu waar ik niet goed van word qua wassen. Hij heeft ook standaard een soort slabbetje/bandana om en heel veel spuugdoeken altijd om zich heen.
     
  18. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Hier met medicatie ook wereld van verschil ligt nu af en toe in de box triptrap of op kleed op de grond
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  19. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ik hoop zoooo dat hij het opeens snapt straks. Dit bericht geeft me goede hoop. Ik word namelijk heel verdrietig van het idee dat ik borstvoeding moet loslaten.. de eerste 2 weken gingen wel goed ondanks sterke tsr en wat vond ik het heerlijk. Echt zo’n moment met m’n mannetje, helemaal alleen wij twee. De pijn van de reflux heeft het echt verpest. Ik blijf kolven omdat ik idd hoop dat hij het opeens gaat snappen en dat we ons momentje terug hebben.
     
  20. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ah wat fijn zeg! Kunnen ze eindelijk normale baby dingen doen he? Hopelijk zet de goede lijn zich voort. Hier hielp het ook dat meneer beter om kan gaan met spuug wat omhoog komt.
     

Deel Deze Pagina