Borstvoeding en spugen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kathy, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hallo,

    Ik dacht bij mezelf, ik stel m'n vraag hier eens, mss dat jij me wat raad kan geven.

    Mijn zoontje is bijna 2 maanden, maar spuugt erg veel. De eerste weken spuugde hij niet, maar naar mate de bv vorderde ging hij langzaam aan meer en meer spugen.

    We zijn begonnen met z'n bedje en de box op blokken te zetten zodat hij wat schuin lag, daarna heb ik ook nog een handdoek onder z'n matras gelegd, zodat hij nog wat schuiner zou liggen.
    Maar dit had amper tot geen effect.

    De volgende stap die ik gezet heb, is die naar een osteopaat. We hebben nu 3 beurten achter de rug. Het spugen in bogen in sterk verminderd, maar hij spuugt nog veel. Het zou gebeuren dat hij in een boog spuugt, maar dit is al veel verbeterd.

    2 weken geleden was de dame van het cb bij en ja hoor, Leander spuugde weer eens. En zij raadde aan om naar de huisarts te gaan en een voorschriftje voor Gaviscon te gaan halen. Dit is ook gebeurt, maar die gaviscon heeft ook niet zoveel effect gehad, integendeel zelfs, we hebben het idee dat hij erdoor nog meer gaat spugen, dus dit geven we nu niet meer.

    Nu merk ik dat m'n zoontje wel steeds meer last krijgt van het spugen. Voorheen spuugde hij en daar bleef het bij. Nu reageert hij soms echt panisch als hij spuugt. Het is verschrikkelijk om hem zo overstuur te zien. Dus ik geloof echt dat hij echt pijn heeft.

    We zijn nu wat ten einde raad wat we nog kunnen aanvangen, zodat hij minder pijn heeft.

    Ik geef volledig borstvoeding, hij drinkt aan elke borst 7 à 8 minuten en hij drinkt ongeveer 8 voedingen per dag, waarvan 1 (soms 2) 's nachts.
    De tijd die hij tussen de voedingen laat varieert. 's Morgens laat hij meer tijd tussen dan 's avonds. 's Morgens zou hij wel eens 4 uur durven tussen de voedingen laten, naar de avond toe komt hij wel om de 2 uur.
    Ik voed op verzoek.

    Ik zie dat het ondertussen een lang verhaal geworden is, maar ik hoop dat de situatie nu wat duidelijk is.
    Zou er nog iets zijn dat ik kan doen, zodat Leander minder last heeft van het spugen of dat het spugen minder wordt?

    Alvast bedankt voor je aandacht.


    Kathy
     
  2. Verhoeven546

    Verhoeven546 Actief lid

    17 sep 2007
    167
    0
    0
    spugen is een veel voorkomend probleem bij kinderen. In veel gevallen heeft spugen geen duidelijke oorzaak. Het belangrijkste is natuurlijk om na te gaan of een kind genoeg voeding binnen krijgt en binnen houdt. wanneer een kind 5 tot 6 natte luiers op een dag heeft en regelmatig ontlasting dan houdt hij voldoende melk binnen. ook kun in de gaten houden of het kind voldoende aankomt. ongeveer 115 gram per week is voldoende.

    toch zie je dat sommige kinderen wat ernstigere klachten ondervinden van het spugen. men denkt dan bijvoorbeeld aan reflux. dit is het terugvloeien van de maaginhoud naar de slokdarm. door de hoge zuurgraad van de maaginhoud raakt de slokdarm dan geiiriteerd en dit kan erg pijnlijk worden voor het kind. maagzuurremmende medicatie kan hierbij soms helpen.

    ook kan een pylorusstenose de oorzaak van het spugen zijn. dit is een vernauwing van de pylorus (kringspier). dit is de spier tussen de maag en de darmen. symptomen die hierop kunnen wijzen beginnen meestal wanneer een kind tussen de twee en acht weken oud is. aanwijzingen kunnen zijn regelmatig spugen tot projectiel braken. onder projectiel braken wordt verstaan dat de voeding met grote druk via een grote boog uit de mond van de baby komt.

    wanneer u dit herkent is het belangrijk om toch even naar de huisarts te gaan en deze te laten kijken. Is het dit niet dan kan hij natuurlijk altijd nog verder kijken naar bijvoorbeeld voedselallergie.
     
  3. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Bedankt voor je antwoord.

    Hij komt zeker wel voldoende aan hoor, hij komt tussen de 300 en 350gram per week aan.

    Zal het nu allemaal nog eventjes afwachten. Gisteren is erg goed verlopen, hij heeft bijna niet gespogen. Wel een paar mondjes terug, maar niet te vergelijken met wat hij ervoor deed. Deze morgen lijkt ook nog goed te verlopen.

    Wel toevallig dat ik hier m'n vraag gesteld heb en hij nu juist minder gaat spugen. Maar ik zal je antwoord wel onthouden, want mss zal ik het toch nog nodig hebben.
     

Deel Deze Pagina