Ik heb 2 kindjes 9 maanden en 11 maanden gevoed met een tepelhoedje. Mijn tepels gingen namelijk al na de eerste keren aanleggen kapot (werden eerst blauw, gingen daarna kapot). Meerdere lactatiekundigen konden beiden keren niets verzinnen wat te verbeteren was en adviseerden dus een tepelhoedje. Nu is het met veel pijn en doorzettingsvermogen toch gelukt om zonder te voeden, maar het blijft problematisch, vooral aan 1 borst. Zeer vaak loopt er een witte streep over mijn tepel na het voeden. Hij hapt niet wijd genoeg en zijn tong wiebelt alle kanten op ipv dat hij hem over zijn onderkaak legt. Sowieso ben ik in gevecht met zijn maaiende armpjes (ondanks voeden bij de eerste hongersignalen!). Wanneer het wel lukt om wijd genoeg te happen, glijdt hij snel weer af waardoor het aan de zijkant van de tepel erg gaat schrijnen (het lijkt alsof hij dan daar met zijn tong tegenaan zit) en er dus nadien weer een streep zit. Nu heb ik ook aan die borst met regelmaat (dus niet elke keer) een pijnaanval enige tijd na de voeding. Het treedt geleidelijk op; wat steken en prikken, daarna brandend, daarna alles tegelijk en behoorlijk heftig voor ongeveer een uurtje en dan neemt het af. Het zit altijd op dezelfde plek en buiten de aanvallen is het daar ook gevoelig en beurs. Toevallig had ik vandaag 2x zo'n episode en ik ben er jankerig van (lang leve slaapgebrek, helpt ook niet mee natuurlijk). Het soort pijn lijkt op die van spruw (van wat ik lees op internet, heb het zelf nooit eerder gehad), maar verder zijn er geen aanwijzingen en treedt de pijn af en toe enige tijd na een voeding op. Of is dit toch typerend voor spruw? Aan de andere borst doet hij het beter, ook al moet ik hem nog vaak corrigeren. De tepel is hier alleen een beetje blauw en soms wat schraal, maar niets noemenswaardig. Wordt het nog beter mettertijd of blijft het een gevecht? Wat is er toch mis met mijn borsten en tepels? Ik had zo gehoopt op 3 X scheepsrecht.
Wat je beschrijft lijkt wel op vaatkramp/syndroom van Raynaud. Google daar maar eens op. Als dat zo is, dan helpt het om de borsten warm te houden en daarnaast kunnen magnesium en vitamine B6 helpen. Van de B6 moet je dan de eerste 4 a 5 dagen 200 mg nemen, daarna 25 mg. Mocht het eerst beter worden op de 200mg en met de 25 mg weer erger, dan kun je nogmaals 4 a 5 dagen 200 mg nemen en daarna gaan verminderen naar de 25 mg. Als je mgnesium neemt zoek dan een goed opneembare vorm( anders wordt het niet opgenomen door je lichaam en heb je er niets aan). Bijvoorbeeld magnesiumcitraat. Het is te koop via internet en bij de natuurwinkels.
Klinkt inderdaad als syndroom van Raynaud. Het is een doorbloedingsstoornis. Het is niets ernstigs maar wel heel vervelend en pijnlijk. Meestal komt dit voor bij vingers en tenen maar kan dus ook voorkomen bij borstvoedende vrouwen aan de tepels. Heb geen tips maar de eerste reactie bevat al aardig wat tips zie ik. Succes, hoop voor je dat het beter wordt.
Als bovenstaande supplementen niet helpen, kan de huisarts je ook nog wat voorschrijven. Wat precies, dat weet ik niet. Dat kun je wel vinden op internet. De B6 en de magnesium kunnen zowieso geen kwaad, dus die kun je altijd uitproberen. Ook al zou je geen vaatkramp/raynaud hebben. Veel succes en ik hoop dat je een oplossing kan vinden
Dank jullie wel. Ik had hier niet direct aan gedacht. Ik ga me er even goed in verdiepen. Hopelijk werkt het.
Het lijkt mijn verhaal wel! En ik heb ook gedacht aan spruw, maar later aan het syndroom van Raynaud. Inmiddels is onze jongste 7 maanden en het voeden gaat als vanzelf. Het was echt de eerste... 2 a 3 maanden. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet heb opgegeven. Succes!
Klinkt als vaatkramp, maar door de rest van wat je schrijft lijkt het me dat de vaatkramp veroorzaakt wordt door een verkeerde drinktechniek van je kind. Ben je al bij een IBLCL geweest?
Ik heb er eergisteren inderdaad toch maar weer een lactatiekundige bijgehaald. Zij constateerde een te kort lipbandje (hij krult zijn bovenlip helemaalnaar binnen tijdens het drinken) en een tongriempje wat nogal aan de krappe kant was. Om toch effectief te kunnen drinken klemt hij heel strak om mijn borst en tepel, wat een soort kramp/zenuwpijn veroorzaakt.
Fijn dat je nu achter de oorzaak bent, ga ze nu ook laten klieven? Anders zal het dus niet veranderen.
Daar ben ik dus nog niet over uit (zie ook ander topic). Ik vind het ondanks de "het valt reuze mee" berichten, niet niks! Ook ben ik bang dat er misschien toch een beetje een hype meespeelt. Ik heb zitten lezen over de Concorde methode (van aanleggen) en dat geeft wel wat verbetering qua pijn (tepel ziet er ook beter uit daarna). Maar ik wil ook weer niet dat hij later last krijgt van andere problematiek daaraan gerelateerd, wanneer ik er vanaf zie! Hoewel ik begreep dat dat ook helemaal niet hoeft, ook al is er echt sprake van een te kort lipbandje. Het tongriempje viel op zich nog mee qua functionaliteit.