Borstvoeding nonsens

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door JupitR, 11 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.695
    113
    Vrouw
    Ik ben heel benieuwd, wat voor dingen heb jij gehoord, of zijn tegen jou gezegd omtrent borstvoeding, die niet waar waren of gewoon totale nonsens waren?
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.695
    113
    Vrouw
    Mijn ervaringen:

    Dat ik niet meer moest kolven na een voeding, toen mijn zoontje niet goed dronk ivm onrust en krampjes, want dan zou hij niet voldoende hebben bij de volgende voeding (Ik kolfde juist om mijn productie in stand te houden)

    Dat hij mijn melk mogelijk niet lekker vond.

    Gehoord van een vriendin:
    Stuwing niet afkolven (ook al kon baby door stuwing niet goed aanhappen), want kolven met een kolf zorgt niet voor goede afstemming.

    Niet kolven, want melk moet goed op gang komen.

    Bij stuwing maar 1 kant voeden.
     
  3. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Dat je niet zwanger kan worden zolang je borstvoeding geeft...
    Dit klopt alleen als je je aan bepaalde regels houdt (voeden op verzoek, geen speen, Max 3 uur tussen voedingen, enz) en dan nog, je bent vruchtbaar voordat je ongesteld wordt...

    Dat er te weinig voedingsstoffen in moedermelk zitten

    dat het te weinig voedzaam is en dat ze daarom ‘ s nachts zo vaak komen.

    mik kan er echt nog wel veel meer noemen, maar dit zijn wel de meest belangrijkste denk ik...
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Dat het niet normaal is als je baby met 9 maanden nog 2/3 x wakker word per nacht om te drinken
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vanalles :D

    Ergste vond ik dat in zowel het zkh als thuis met de kraamzorg het normaal was dat ze mijn borst vasthielden en bij enige hap-actie van mijn dochter haar met volle kracht tegen mijn borst ramden. Daarvoor hielden ze een hand in het nekje, zo het nekjes tussen duim en wijsvinger zeg maar. Ik vond het zelf extreem oncomfortabel, maar zat zo in een roes na de bevalling dat ik mijn grens niet goed kon aangeven - plus ik kreeg kraamvrouwenkoorts en was gewoon heel erg ziek. Maar de eerste 5 weken ‘ramde’ ik haar zelf ook ongeveer zo tegen mijn borst aan bij een grote hap... Kloven van hier tot overmorgen, enorme pijn, ik was er klaar mee. Gelukkig keek een vriendin met ervaring mee en gaf me eigenlijk een paar heel simpele tips; baby met neusje ter hoogte van de tepel, baby zelf aan laten happen, en probeer houdingen die natuurlijk aanvoelen ipv ‘volgens het boekje’. Binnen een week van die kloven af, en ik kon echt ontspannen voeden in allerlei houdingen :) Van de kraamzorg moest het met ‘een kussen hier’ en ‘je voeten op een kruk’, ‘arm hier, baby daar’ etc.

    Bij mijn jongste had ik gelukkig genoeg ervaring om mijn grens wel echt aan te kunnen geven. Na haar bevalling moest ik direct naar de OK en ik zag haar dus pas uren na de geboorte. Ik was even kennis aan het maken, lag haar goed te bekijken, lekker aan haar haartjes ruiken, huid op huis enzo. Maar de verpleegkundige wilde echt meteen beginnen met borstvoeding (ook al had dochter net een flesje gehad, tegen mijn wens in overigens... ik had gekolfd voor de bevalling, maar dat hebben ze niet eens geprobeerd te geven). Dus ik zag haar net een paar minuutjes, en de vpk begon al aan mijn kleding te sjorren om m’n borst te ontbloten, pakte mijn dochter om haar aan te leggen etc. Vervolgens ging ze weg om allerlei hulpsets te halen;’Want zo lukt het nooit!’... Terwijl ze weg was, knuffelde ik met mijn mooie babytje en met een beetje hulp (van mij!) hapte ze prachtig aan :)

    Mijn ‘nonsens’ was dus die ontzettend verkeerde hulp van zogenaamde professionals... En verder nog heel veel stomme opmerkingen van het cb in de lijn van;’Ooooh, ze krijgt met x maanden nog borstvoeding! Dat zien we echt bijna nooit, wat knap!! ... maar ze moet nu wel naar 2 voedingen per dag maximaal hoor!’ Joh! Echt, vanaf een maand of 3 begonnen ze daarmee (met telkens max de helft van het aantal voedingen dat ze kregen), tot 2 jaar gehoord :D
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.403
    3.953
    113
    noord holland
    Ik moest mijn mini babietje van het CB na een paar weken, toen het erg warm weer werd, maar wat water bijgeven voor de dorst :rolleyes:.
    Dat je borstvoeding zich daar op aan past (mits je zelf natuurlijk genoeg drinkt) en wateriger en dorstlessender wordt, waardoor ze gewoon wat vaker willen drinken, wisten ze blijkbaar niet.
     
  7. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Dat de (ik kon wel door de grond zakken) pijn na het aanhappen kwam omdat ik nog eelt moest kweken op mijn tepels en omdat er een raar flubbertje was ofzo xD...
    Was gewoon een enorm sterke toeschiet reflex... kwam ik pas veel later achter xD.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    De kinderarts die zei dat als het heel warm is, je “gewoon” een flesje water kon geven (toen ik voor een na controle kwam met zoon).
    M’n vertrouwen was al niet zo groot in artsen en dit was weer een mooie bevestiging:(

    Een vriendin die rond de 7 maanden zei: wil je nu je lijf niet eens terug? (Goh, ik wist niet dat ik iets had uitgeleend?)

    Met 14 weken bij de bedrijfsarts: het is nu ook wel tijd om met de nachtvoeding te stoppen hè..

    Toen zoon in het ziekenhuis lag ivm heftige reflux moest ik hem voor en na de voeding wegen. Ze vroegen zich namelijk af of ik wel voldoende melk voor hem had. Dat ie een beer van een jongen was en de grafiek van het cb een prachtige lijn vertoonde, dat was blijkbaar niet relevant.

    Etc etc.
     
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Dit zei een kinderarts ook tegen mij. Bizar!
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Dat bijvoeding niet nodig is. Dat werd er bij de cursus ingeramd.

    Bij ons was t wel nodig. En goddank werd er ingegrepen. Die tevreden slapende baby bleek in werkelijkheid suf en uitgedroogd en wij zagen dat niet. Maar ik had het onwijs moeilijk ermee gehad want die cursus benoemde dat helaas niet. Werd weggewuifd dat t zelden voorkwam en dat je absoluut geen kunstvoeding moest geven. Ik heb mij daar schuldig over gevoeld omdat het niet 'hoorde'

    1 van mijzelf: dat borstvoedingskinderen stevig zijn. Ik heb een dun kind die nooit stevig is geweest. Geen mollige borstvoedingsbaby maar een eerder mager kindje. Ondanks de vele voedingen. Als ik die groeicurve pak voor borstgevoedde kinderen, valt ie van de kaart.
     
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.695
    113
    Vrouw
    Ohja, ik vind het "volhouden" van langer borstvoeding geven ook zo stom. Dat hebben mensen echt het vaakst tegen mij gezegd: wat knap dat je het nog volhoud. Alsof ik aan het afzien was. In tegendeel :D

    En dat borstvoeding alleen maar voeding is, ipv ook troost.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Ik vond doorgaan met bv ook veel makkelijker dan het idee dat ik moest stoppen. En dus nieuwe andere manieren moest gaan verzinnen.
     
  13. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Haha dat is waarom ik heel het CB maar met een korreltje zout neem. Volgens mij hebben ze daar nog minder kennis dan een visstick.

    Ik heb nog geen nonsens gehoord, maar zie hier wel grappige voorbij komen. Die van geen nacht voeding meer vind ik ook zon klets. Na de kraam week heb ik geen 1 keer meer op de klok gekeken maar voed ik op gevoel. Gaat me prima af, ik gok dat ik ong om de 3 uur voed nu. :)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.437
    2.871
    113
    Dat ik mijn 3 maanden oude zoontje 's nachts niet meer mocht voeden. Als ik hem zo laten huilen en zelf de nacht zou doorslapen, zou dat beter zijn voor mijn melkproductie. Dit kwam van het consultatiebureau :|
     
  15. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    De grootste nonsens is vooral dat velen plots het ok vinden om een mening te hebben over het hoelang en waar enz dat je bv geeft. > Dat gaat u niet aan wat daar de antwoorden op zijn, ons kind, onze keuzes. En vriend was vooral blij dat hij toch 15maanden niet moest opstaan s nachts.
     
  16. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.695
    113
    Vrouw
    En dat zolang je borstvoeding geeft, al je problemen opgelost kunnen worden door te stoppen met borstvoeding :p
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Wat jammer dat er mensen zijn die zoveel negatieve reacties ook hebben gehad zeg.
    Ik heb zelf 2 keer tot 15mnd gevoed en mijn keuze ook geweest om dan te stoppen. Maar altijd het van je mag niet bijvoeden hier moest het bij beide echt totdat m’n productie op gang was, was gelukkig bij de eerst al op dag 5 alleen hadden we niet bijgevoegd dat was ze zo onder de 10% afvallen geschoten. De tweede was prematuur dus die mocht maar 7% afvallen dus ik had echt zoiets van hup alles derin en dan kijken we wel weer verder, na 3 dagen niet meer nodig gehad. Verder altijd het gedoe neeeee je mag geen fles geven nou dat heb ik dus vanaf begin juist wel gedaan en in m’n verlof voor beide ook minimaal 1 keer per dag juist later weigeren te voorkomen.
    Verder vond ik het juist vervelend om te horen dat bv baby’s eigenlijk niet horen door te slapen bijna anders hoor je er niet bij, de eerste sliep met 6 weken echt door de tweede helaas voor mij haha pas met 5,5mnd.
    Verder juist heel veel positieve reacties gehad van wow wat goed nog steeds zeker met jouw baan etc. En wat fijn dat het nog kan of van andere moeders o ik had het ook nog zo fijn gevonden etc.

    maar wat ik altijd iedereen vertel in het begin kan het echt vreselijk zijn, je moet elkaar leren kan en je kan echt willen opgeven. Maar zet het door het gaat echt beter, als je dat trekt ofc! Want een blije moeder is belangrijker dan een verdrietige moeder.
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Met grote afstand op 1!
     
    Moto en JupitR vinden dit leuk.
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Punt 2 is geen nonsens mijn dochter groeide niet goed op mijn borstvoeding. Te weinig melk, te weinig voedingsstoffen wie zal het zeggen. Ik had ook nooit plofborsten, de kolf opbrengsten op werk waren ook niet enorm.
    Zij heeft vanaf haar geboorte bijvoeding (flesvoeding) gehad. Pas toen ik met 6 maanden bijvoeding (hapjes) ging geven en borstvoeding beetje bij beetje ging vervangen door flesvoeding ging ze groeien. 9 maanden stress, zo vaak wezen wegen, van alles geprobeerd, etc.
    Mocht er een nummer 2 komen, dan ga ik het weer proberen. Maar het moet lukken zonder bijvoeding. Anders stop ik er gelijk mee en lekker de fles.
    Ik heb mij achteraf af gevraagd of ze de eerste 3 maanden veel huilde omdat ze honger had. Maar toen ik er naar vroeg werd dat werd weggewuifd door cb en andere bv mama’s.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    borstvoeding bevat vrijwel altijd voldoende voedingsstoffen, alleen bij hele hoge uitzondering niet, als de moeder bijvoorbeeld zelf ondervoed is of onvoldoende voedselopname heeft ivm een maagverkleining oid) Vaak is het anders toch een probleem van te weinig melk binnen krijgen of bijvoorbeeld een verkeerde drinktechniek (lipbandje, tongriempje) of gebruik van een tepelhoedje. Heb je een lactatiekundige mee laten kijken? Bij het consultatiebureau hebben ze helaas meestal toch te weinig kennis van borstvoeding en geven ze ook adviezen die juist niet goed zijn voor de borstvoeding (op de klok voeden, ‘s nachts afbouwen, water bijgeven).
    Ik heb echt heel veel gehad aan borstvoedingsgroepen op Facebook. Ik ben zelf echt geen hele fanatieke borstvoedingsmama, ondanks dat mijn kinderen allemaal minimaal een jaar borstvoeding hebben gehad, maar ik word wel altijd heel verdrietig van de info die je van sommige artsen en op het cb krijgt. En ik vind ook absoluut niet dat elke vrouw koste wat kost borstvoeding moet geven! Voor sommige mama’s en baby’s geeft flesvoeding veel rust en dat is minstens zo belangrijk! Een blije uitgeruste stressvrije mama is het aller belangrijkste!
     
    Fristi2012, aicirtap en JupitR vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina