borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ivystoeter, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivystoeter

    Ivystoeter Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    OK, voor iedereen hier de vraag:

    Waarom heb je voor borstvoeding gekozen?

    Of

    Waarom heb je voor flesvoeding gekozen?

    En bij beide keuzes, in hoeverre heb je je partner bij je keuze betrokken?
    Mag eventueel ook via pb gestuurd worden hoor.
    Ik weet dat er hier ook dames zijn die bewust voor fles voeding hebben gekozen, vandaar mijn vraag ook in het openbaar.
     
  2. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Wij hebben niet gekozen. Borstvoeding is voor ons gewoon vanzelfsprekend een gevolg op de zwangerschap dus dat is gewoon wat er gebeurt. Als het dan niet lukt, dan lukt het niet en dan kunnen we altijd nog over naar flesvoeding. Maar meteen flesvoeding geven is nooit in onze gedachte geweest (oké, op een hele kleine twijfel bij mijn vrouw na vanwege haar ziekte, maar die twijfel was na een dag alweer weg).
     
  3. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier eigenlijk ook nooit bedacht om meteen flesvoeding te gaan geven... dus ook voor ons een heel natuurlijke keuze, die mijn man volledig aan mij heeft gelaten!
    Naast het feit dat het natuurlijk is en vol goede (anti)stoffen zit, is het zo heerlijk om je kindje zo dicht bij je te hebben en te voeden...

    Hier dus BV bij dochter en nu gaan we er weer volledig voor!
    Wel met de gedachte: gaat het niet, wordt het een 'kwelling' voor beiden, dan is er altijd nog de fles.
     
  4. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Het was in mijn zwangerschap ook als vanzelfsprekend dat ik bv zou gaan geven. Maar na 6 weken lang fulltime kolven, een kind wat niet goed uit de borst kan drinken, voeding wat daardoor niet goed genoeg op gang kwam en 3 of 4 verschillende lactatiekundigen later heb ik de hoop opgegeven met heel veel pijn in m'n hart en waar ik nu nog steeds mee zit:(.
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb bij de eerste 1,5 week bv gegeven. Vanwege omstandigheden ben ik gestopt. Dit was voor mij een lastige beslissing, wat eigenlijk vooral een keuze was om voor mijzelf te gaan zorgen, zodat ik erna voor mijn zoon kon zorgen.

    Bij de tweede direct voor fv gekozen, om wat er gebeurd was bij de eerste.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier was het voor mij vanzelfsprekend om fv te gaan geven..daarom!
     
  7. soeee

    soeee Niet meer actief

    Hier ook borstvoeding. Het begon vrij pittig. Ontzettende stuwing en 3 nachten opgenomen geweest met een borstontsteking, maar nu gaat het heel goed en vind het geweldig om te doen! :)

    Mijn vriend steunt mij hier ook in.

    Dikke knuffel lieverd!! En proberen te relacteren? Of zie je dat niet zitten?
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Begonnen met borstvoeding, omdat dat mij logisch leek. Omwille van problemen overgeschakeld op fulltime kolven. Daarna owv KMA overgestapt op neocate, en geen seconde spijt van gehad. En dat alles uiteraard in overleg met mijn partner, het is toch zijn kind ook?
     
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 15 feb 2014
    Laatst bewerkt: 15 feb 2014
    Hier er eigenlijk nooit over nagedacht. Altijd van uitgegaan dat ik gewoon borstvoeding ging geven.
    Waarom?Omdat het melk is die voor mensenkinderen bedoeld is.

    Tegen alle bekende problemen aangelopen.Ik wist niet eens wat een lactatiekundige was...
    Gelukkig toch die hulp ingeschakeld. Anders was het hier waarschijnlijk heel lastig geworden!
    Ik heb enorm genoten van de mooie momenten van kind aan de borst.

    Partner en ik hebben het er amper over gehad. Ja wel over hoe het werkt en zo.
    Maar niet over de keuze.
    Heel eerlijk...als hij de keuze kv had gemaakt, had ik toch gewoon borstvoeding gegeven.
    Overigens af en toe kv gegeven omdat ik nooit genoeg kolfde toen ik weer ging werken. Geen punt,gelukkig is die mogelijkheid er.
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Alledrie begonnen met borstvoeding. Waarom? Omdat het de beste voeding is.
    Bij de eerste twee vrij kort,gevoed (2-3 maanden). Ik vond het zwaar, wilde mijn lichaam terug en vond het moeilijk om te combineren met een zeer actieve dreumes. Nu alweer 3,5 maand aan het voeden, hartstikkr makkelijk. Afgezien van wat onzekerheid over "genoeg", loopt het allemaal super soepel. Geen kloven, geen gedoe, geen ontstekingen etc. Kolven gaat ook prima...

    maar... heb geen enkel,probleem met het geven van kv. Niet bij de eerste twee en ook nu niet.

    En manlief vindt alles prima. Wel makkelijk dat ik het overgrote deel van de voedingen doe:)
     
  11. mysteriousgirl1

    mysteriousgirl1 Fanatiek lid

    23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ga flesvoeding geven. Puur omdat dit voor ons veel praktischer is en handiger ivm werk. Daarnaast heb ik mijn schoonzusje onwijs zien struggelen met borstvoeding en ik kies daarom de "makkelijkere weg" Tevens ook handiger met de oma's die gaan oppassen en het feit dat ik de voeding graag wil delen met mijn partner.

    (Voor ik half zp over me heen krijg; dont even go there, ik hoef niet overtuigd te worden van borstvoeding :p )
     
  12. kzh

    kzh Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Bv is niet altijd vanzelfsprekend..
    Ik wilde heel graag bv geven, maar nadat ik L. 18 uur bv heb gegeven is een lompe kinderarts aan mijn bed gekomen met een eng verhaal over mijn medicatie en durften we het niet meer.

    Achteraf zo'n spijt van, en boos op de KA.
    Inmiddels een protocol laten opnemen in mijn dossier zodat ik volgende keer niet in deze situatie kom, omdat ik wel degelijk bv kan geven met mijn medicatie..

    dl heeft kma en nog wat voedselallergieen, en ik bene rvan overtuigt dat dit niet/minder was geweest als ik bv had gegeven.
    Dus hopelijk volgende kindje wel gewoon bv.

    Ieder moet het zelf weten, maar ik kan er niet zo goed bijkomen waarom je geen bv zou geven als je gewoon bv kan geven..
    Het is gewoon beter.
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    ik ga je niet overtuigen maar je zegt wel een boel dingen die nou niet bepaald exclusief flesvoeding zijn:D
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
     
  15. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    0
    0
    Altijd er van uit gegaan om bv te geven. Wel heel goed voorbereid, ingelezen.. Nr lactatiedeskundige in geboorteplan, vooraf een kraamphulp aangevraagd met veel ervaring op gebied van bv. Vooraf een kolf aangeschaf na me goed verdiept te hebben hierin.
    (Ik zou ivm medicatiestop de eerste drie maanden en voeden en kolven ivm voorraad opbouw)

    Bovenstaande omdat het niet altijd vanzelfsprekend is dat het lukt.. Dus daar was ik me wel bewust van.
    Reden waarom ik het juist graag wilde?
    -meest natuurlijke
    -zelf was ik een eczeem baby, bv vermindert de kans
    -zelf astmatisch, idem
    -zelf ziekte van crohn, idem
    -hierdoor is kind sneller gewend aan verschillende smaken( bv is nooit een dag hetzelfde)
    - goedkoper
    -makkelijker, altijd warm en altijd bij de hand

    Minpunten:
    Je moet wel wat tijd investeren de eerste weken.eerste week was bij mij alles kapot, deed veel pijn en nachtvoedingen gingen lang door (hoeft niet perse hierdoor te komen maar kans is groot.
    In het begin kreeg ik nog niet heel veel gekolfd dus kon pas met 6weken een avondje weg.

    Maar je moet doen waar je je goed bij voelt. Bv is goed maar fv is zeker niet slecht!!
     
  16. Ivystoeter

    Ivystoeter Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    ik zit dus een beetje met de volgende dingen:

    * voeden in het openbaar... ik weet dat het als de normaalste zaak van de wereld gezien word en dat het echt geen taboe meer is, maar ik zie mezelf dat echt absoluut NIET doen.
    * kolven op mijn werk, je werkgever is je dan wel verplicht een goede ruimte te geven die op slot kan etc. maar ik ben eens nagegaan welke ruimtes wij op het werk hebben en dan denk ik.... WAAR?!?!? ga ik kolven? plus dat de koelkast bij mij op het werk gewoon altijd overvol is.
    en bovendien voel ik me er echt niet op mijn gemak bij om op het werk te kolven. (dus optie kolven op het werk valt sowieso al af)

    dus dacht ik in eerste instantie dan probeer ik borstvoeding te geven een paar weken tot ik bijna weer moet werken en dan gewoon afbouwen.
    maar nou heb ik op borstvoeding.com gelezen dat het afbouwen van borstvoeding ongeveer een week per voeding kost.
    en ergens anders weer gelezen dat een kindje pas gekolfde melk mag drinken met een week of 5 á 6.
    dus dan zou ik al in de knoop komen met het weer gaan werken.

    ik sta dus op dit moment niet voor de volle 100% achter borstvoeding.
     
  17. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Vanaf dat ik zwanger was, wilde ik borstvoeding geven.
    Het leek mij zoiets bijzonders, ik wilde dat echt meegemaakt hebben.
    Voor mijn vriend maakte het niet uit, hij liet de keuze volledig aan mij.

    Mijn dochter was prematuur, dus ik moest meteen beginnen kolven.
    Pas na 3 weken mocht dochter aan de borst drinken (protocol in het ziekenhuis ;) )
    Maar dit ging buiten alle verwachting super goed!
    Toen ze 2 weken thuis was, was ze volledig aan de borst, en stonden de flesje in de kast.

    Ik dacht wel altijd: als ik terug ga werken, dan stop ik met BV. Maar daar had ik toen nog helemaal geen zin in. Dus ik ben geen kolven. Dit deed ik enkel tijdens mijn middagpauze. Ik schaamde me in het begin wel tov. mijn collega's, maar eigenlijk heb ik helemaal geen rare reactie hierop gekregen.

    Toen kreeg ik wel heel vaak de vraag hoe lang ik er nog mee door zou gaan. Ik zei toen altijd dat ik 6 maanden wilden doen.
    Maar ik ben nog steeds nog gestopt.
    Nu zijn die vragen trouwens veeel minder geworden. Veel mensen denken dat ik nu toch wel gestopt ben.

    Ik zag mezelf ook niet in het openbaar voeden. Maar dit valt echt heel goed mee hoor! De eerste keren is het heeel gek. Maar je wordt dit wel snel gewoon.
    ALs ik bij iemand op bezoek was, dan vroeg ik wel altijd of ik even apart mocht gaan zitten (in een andere kamer)
    Maar als we gingen shoppen, dan voedde ik ook wel gewoon op een terrasje ofzo.

    Nu gebeurt het eigenlijk niet meer dat ik in het openbaar voed.
     
  18. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Hier niet gekozen , maar gewoon borstvoeding gaan geven.
    Ondanks een moeilijke start van zoon , kma waardoor ik ook op een koemelk vrij dieet moest,na 18 maanden nog steeds trots borstvoeding.

    Mocht de borstvoeding niet lukken dan zou ik eerst gekeken hebben voor donor moedermelk en daarna pas flessenvoeding.
    Ik vind flessenvoeding een goede vervanging als de borstvoeding niet goed loopt of niet lukt . Maar ik snap nooit zo goed waarom men het gelijk als eerste keuze hebben.
    Gelukkig zijm we niet allemaal hetzelfde en welke keuze er ook gemaakt word, ik neem aan dat die met liefde word gemaakt.
     
  19. Tijm86

    Tijm86 Fanatiek lid

    7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    Flesvoeding , ik roep het al vanaf het begin en voel me beter bij fv. Geen gehannis in het openbaar, manlief kan dan ook een mooie band opbouwen met zijn kindje en de flesvoeding is tegenwoordig zo goed dat die kleine echt niks te kort komt .
     
  20. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Voor mij was bv gewoon vanzelfsprekend, geen seconde getwijfeld:) Ondanks allerlei opstart probleempjes etc zou ik het zo weer doen.
     

Deel Deze Pagina