Borstvoeding-op-verzoek-mama's: wat voor eet/drink-schema (ongeveer??) met 8 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door maartje84, 11 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij willen iets meer regelmaat in onze dochter haar eet momenten aanbrengen. Nu is BV nog de allergrootste voedselvoorziening.

    Actueel schema (ruw geschetst):

    - Ontbijt in bed (BV)
    - Bij opstaan een boterham (met boter), BV
    - BV
    - BV (niet altijd)
    - BV (niet altijd)
    - Soms als lunch een boterham, maar lang niet altijd, BV
    - BV (niet altijd)
    - Soms fruit, soms een rijstwafel, soms alleen BV.
    - BV
    - BV (niet altijd)
    - Warm eten (gekookte groente + aardappel)
    - BV


    Ik wil er wat meer regelmaat in krijgen omdat ik straks minder of niet meer kan gaan kolven én omdat ik denk dat het wel goed voor haar zal zijn. Ze groeit wel goed, is een heel levendig kind maar toch lijkt me dit niet helemaal de bedoeling ;)

    Maar hoe deden jullie dat?

    Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen vertellen wat jullie 'schema' (zowel BV als vast voedsel) met ongeveer 8 maanden is of was.
     
  2. butterfly29

    butterfly29 Actief lid

    12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het 'schema' van ons ventje (volgende week 8 maanden) is als volgt:

    circa 05:00 uur BV
    circa 09.00/ 10.00 uur BV (maar niet altijd)
    10.00 uur fruit
    13.00 uur BV daarna een boterham (nog zonder boter en beleg)
    18.00 uur BV daarna groente met of zonder aardappel
    19.00 uur BV (maar niet altijd)
    22.30 uur BV

    Per 1 april heb ik een nieuwe functie (en is mijn kolfrecht bijna verlopen) waardoor kolven een stuk moeilijker zal worden, ben benieuwd hoe ik dat ga oplossen...
     
  3. Linnie1985

    Linnie1985 Fanatiek lid

    17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hoe bedoel je wat je niet helemaal de bedoeling is?

    Poeh, even denken hoor, hoe zag het er hier bij 8 maanden uit...
    Volgens mij at dl met mij mee op de momenten dat ze wakker was. Althans, ik bood haar op die momenten iets aan. Ze begon met 11 maanden een beetje echt te eten.
     
  4. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Geen, chaos!

    Ik had geen idee wanneer ik de hapjes en de bv moest doen (ja, die eerst, dan hapjes). Maar ze at zo weinig dat het echt niet schadelijk kon zijn voor de bv. Ik probeerde iets van logische tijden aan te houden maar dat leek nergens op.

    Toen heb ik bedacht om altijd na het slapen groente of fruit te geven, en voor het slapen bv. Toen was dat in elk geval weer een soort schema: slapen, "eten", spelen, bv, slapen, etc.
     
  5. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    06:30 BV
    08:00 Boterham met boter en smeerkaas of appelstroop + sap
    13:00 Fruit + sap
    15:00 BV
    17:30 Groeten + sap
    19:00 BV

    en dan snachts nog een x of 2 BV

    Ik werk sinds kort dus ik heb het verzoek wel een beetje moeten afschaffen. Maar ze is altijd een op verzoek baby geweest en dit schema ging vanaf dag 1 goed!

    Als je tussentijds wil als ik thuis ben is dit prima natuurlijk ;)
     
  6. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor het meedenken dames.
    Butterfly, ik start ook very soon met nieuw werk. Ook mijn kolfrecht is dan bijna afgelopen en ook vanwege 2 maanden proeftijd lijkt kolven op mn werk niet het meest handige wat ik kan ondernemen.
    Aardappel heeft ze trouwens een week niet gehad, kwam niet goed uit... :):)

    Linnie, niet helemaal de bedoeling omdat... Eerst deed ik het voedsel introduceren vanuit overtuiging langzaam omdat ik mn meisje haar darmen rustig wilde laten wennen. Maar nu vind ik dat ze wel rustig gewend is en dat haar darmen meer regelmaat wel aan zouden kunnen (denk ik). Maar vanuit chaotische planning en eigen onregelmatige leventje :) is het er nog niet van gekomen. Daarom voel ik me daar soms best slecht over. Ik weet wel dat ik mn meisje sowieso het beste geef en dat KV dat niet is, maar als ik dan andere mama's in mn omgeving spreek en zij trots vertellen over de hoeveelheden en hoe hun kindjes zo laat fruit, crackers, brood, drinken etc etc krijgen, dan denk ik.... :) Ik kom daar amper aan toe...:) Dan voel ik me een beetje een OM (ontaarde moeder :p ;))
    Gebeurde het bij jou ook wel dat je kindje amper voedsel op een dag binnen kreeg buiten de BV om? Mijn dochter eet wat ze krijgt wel heel goed op. Vandaag zelfs spruiten gegeven en dat ging er tot groot ongenoegen van manlief goed in :p ;)
    Maar eigenlijk vanaf moment 1 van bijvoeden (6 maanden groente) ging alles er perfect in, ook al behoorlijke hoeveelheden, althans, ik vind het veel ;))

    Babel, hihi dat klinkt als een heel duidelijk schema ;)
    Alleen weet ik niet of dat hier een makkelijke manier is. Ik ga er over nadenken of het 'logistiek' te regelen is ;)

    Vagans, wat voor sap geef jij je kindje?
    Ik wil het 'Stefan Kleintjes'-lijstje aanhouden, en hij geeft aan in principe nu nog niets anders dan de borst, maar het lijkt me eigenlijk wel handig als ze ipv mijn melk haar late middag voeding als iets anders binnen krijgt (kolftechnisch, nieuw werk). Maar doe ik daar dan wel goed aan? Ik ben zo bang dat ze te weinig binnen krijgt als ik er een BV af haal, terwijl ik er wel voordelen in zie... :) Hoe denk jij daar over?

    Kortom, allemaal onzekerheden in het 'schema denken', terwijl ik daar wel een beetje heen wil qua bijvoeding. Alle hulp is welkom!! :)
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Voeden (ook vast) op verzoek en het woord 'schema' past hier niet in 1 zin hoor!:D

    Bij 8 maanden was het iets van:

    Bv
    Bv
    Fruit
    Bv
    Slaap
    Bv
    Brood
    Bv
    Avondeten
    Bv
    Bv nacht
    Bv nacht
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    HIer was het bij 8 maanden:
    bv
    bv en ontbijt als mama of papa ontbeet en baby wakker was
    bv
    bv en lunch als baby wakker was tijdens lunch
    bv en theetijdhap als baby wakker was
    bv
    bv en avondeten als baby wakker was
    bv bv bv bv bv bv bv bv

    Kort gezegd, we waren heel regelmatig en consequent: als wij iets aten en baby was wakker dan kreeg baby ook. En verder gewoon bv (of afgekolfde moedermelk) op verzoek. Met 8 maanden kreeg baby als ik op het werk was en er werd gevraagd gewoon van papa ook iets anders te eten of drinken.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik vergeet de slaapjes na lunch en eind van de middag. Vaak redde hij het bij 8 maanden net niet met 2 slaapjes, dan ging hij om 18.00 uur naar bed. Ik heb nooit wakker gemaakt, dus dan geen avondeten, maar een keertje borst in de nacht extra.
     
  10. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was het volgens mij

    bv rond half 8
    boterham + paar slokjes thee/water
    slapen
    bv rond half 11/11 uur
    boterham + paar slokjes water/thee
    bv rond 13/14 uur
    slapen
    fruit
    kort slaapje
    bv rond 17 uur
    groente
    bv rond 19 uur
    slapen
    bv rond 22 uur
    bv nacht
    bv nacht

    Hier kon ze prima slapen zonder de borst dus ging de bijvoeding kreeg ze hier tussen de borstvoedingen in.
    Rond die tijd kregen we ook redelijk vaste tijden wat ze zelf deed.
     
  11. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was ze eigenlijk altijd rond 12/half 1 wakker dus mooie tijd voor de boterham.
    Einde van de middag deed ze vaak een slaapje van 3 kwartier en rond half 6 was ze dan vaak weer wakker dus aten we rond die tijd.
     
  12. Jente2010

    Jente2010 Fanatiek lid

    21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

    ik lees dit gewoon uit intresse hier. dochter is ook 8 maand maar geef flesjes.

    als ik jullie schema's bekijk, klopt het dan dat jullie snachts ook nog paar keer bv geven??? ik geef toe dat ik dat samen met te gaan werken niet zou redden. ik moet er hier soms al vaak uit en na een hele serie werken ben ik dan toch doodop. maar af en toe slaaptz e nacht door en kan ik bijtanken. dus amaai sjick dat jullie dat kunnen en ook nog volhouden. wou dit gewoon even zeggen.

    succes
     
  13. griekie

    griekie Bekend lid

    2 jan 2009
    579
    1
    0
    Ik voed mij dochter ook op verzoek en ze komt rond de volgende tijden:

    -06:30/07:00 bv
    -07:00/07:30 weer terug naar bed en slapen tot 09:00/09:30
    spelen
    - 10:00 fruit en eventueel soepstengel
    - 10:30/11:00 bv
    -11:30/12:00 slapen tot 13:30/14:00
    -spelen of naar buiten
    -14:30/15:00 bv
    -spelen of naar buiten
    -16:30 slapen tot 17:30/18:00
    -avondeten
    -in bad
    19:00/19:30 bv
    19:45/20:00 slapen tot de volgende ochtend 06:30/07:00

    Als mijn dochter eerder wil drinken dan krijgt ze dit gewoon.
     
  14. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier bij het wakker worden bv
    Ong 3 uurtjes later fruit en daarna ong uurtje later bv.
    Daarna weer ong 3 uurtjes later boterham en gelijk bv.
    Dan weer ong 3 uurtjes later groente en snel genoeg bv.
    Later op de avond nog een keer bv en 1 a 2 keer in de nacht ook nog, in de nacht vaak ritme van om de 4 uur. Tussendoor slaapt of speelt ze of gaan we wandelen, kijk niet zo heel erg op de klok, meer naar mijn kindje.
    Als ze langer tussen de de voedingen laat doe ik dat ook.
    Thuis voed ik ze trouwens live maar op het werk kolf ik niet meer, wel als ik dan thuis kom even (nog veel voorraad).
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt dames. Door jullie schema's te lezen besef ik weer ff goed dat het niet uit maakt dat ze nu nog niet met een vast schema van alles binnen krijgt. Door FVmama's die hun kinderen allemaal op vaste tijden enzo en al heel veel naast de flessen geven begon ik toch een beetje te twijfelen.

    Vandaag heb ik het trouwens zo gedaan:
    - 5 (!) x in de nacht
    - Halve boterham (zonder boter ivm raar nachtje en ik weet niet waardoor ze zo gillerig in de nacht was)
    - BV
    Slapen
    -BV
    - Halve boterham
    - BV
    Slapen
    - BV
    - BV
    - Bloemkool en aardappel
    - BV
    - BV

    Morgen ga ik om 8.15 uur kolven en rond een uur of 13.00 uur en dan vanaf een uur of 5 uur of half 6 weer. En dan denk ik ff lekker op de bank hopelijk met mn meisje clusteren, en anders met mn kolfapparaat clusteren ;)

    Morgen voor het eerst naar mn nieuwe werk. Spannend! :)
     
  16. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Soms is het inderdaad met werken ook wel pittig, maar dat neem ik graag voor lief :)
     
  17. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Ik geef gewoon diksap aangelengd met heel veel water. Het is maar net om wat vocht binnen te krijgen als ik er niet ben.

    Op een gegeven moment hebben ze ook niet meer zo veel BV nodig, dat wordt naturlijk steeds minder. Ze is nu ondertussnen 10 maanden en het gaat erg goed! ook de productie loopt nog goed.

    suc6
     
  18. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Mee eens!
     
  19. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Maar hoeveel BV zou mijn dochter dan toch nog binnen moeten krijgen?

    Ik 'werk altijd vanuit het principe' dat het onbelangrijk is hoeveel BV ze binnen krijgt, ze pakt wel wat ze nodig heeft. Maar als ik haar ook ander drinken geef (mijn voorkeur gaat dan niet uit naar diksap maar naar thee of water of verse verdunde sapjes), hoe weet ik dan of ze dan nog wel genoeg BV binnen krijgt?

    *onzekere muts ben ik toch nog zo nu en dan* ;)
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, jouw baby is al 10 maanden, maar die van Maartje nog maar 8. En die eet nog niet zoveel bijvoeding. En dat is ook helemaal niet erg, want de borstvoeding blijft de hoofdvoeding tot 1 jaar en bevat alle bouwstoffen die een kind nodig heeft.

    Als je bekers sap aan gaat bieden gaat dat wel ten kostte van de vraag naar borstvoeding en zal je productie dus teruglopen. Tenzij je kolft.
     

Deel Deze Pagina