Hi, even een vraag aan de moeder die al een tweede kindje hebben.... Ik heb bij mijn eerste kindje 9,5 maand borstvoeding gegeven, waarvan de eerste 6 maanden volledig zonder enige bijvoeding, ondanks dat ik ook nog full-time werkte.... Mijn zoontje bleek allergisch te zijn voor flesvoeding (hier is hij mede door de bv overheen gegroeid).. maar iig ik heb nooit problemen gehad qua voeden.. geen kloofje.. onsteking.... (alleen wat last toen ik wilde afbouwen) had wel geregeld stuwing, maar dat was omdat ik melk in overvloed had.... Nu ben ik weer zwanger en wil weer (vanwege die allergie),er voor gaan voor iig 6 maanden volledige borstvoeding zonder bijvoeding. Nou vroeg ik me af wie heeft er bij meerdere kinderen bv gegeven en is dat dan bij beiden soepel verlopen....? Of kan er zoveel verschil tussen eerste en tweede zitten? Je lichaam is toch al het e.e.a. gewend? ik ga er toch voor hoor, maar ben benieuwd naar ervaringen....
Hai,ik ben nu 3 maanden volledige bv aan het geven en het gaat nu net zo goed als bij mijn eerste! Ik hoop dat je er wat aan hebt! Fijne zwangerschap! GRoetjes Linda
Tjeetje... Weinig reacties... zitten hier zo weinig mensen met een tweede kindje? Of mensen die bij beiden/ meer kinderen bv gegeven hebben....? Een rare vraag is het toch niet?
Ik geloof idd dat we hiet niet veel moeders met meerdere kindjes hebben, uhm Nynke heeft er natuurlijk 3 en Nathalie heeft 4 kindjes maar daar houd het volgens mij mee op! (of vergeet ik nu iemand?) Owja Saar natuurlijk, die heeft 2 kindjes. Maar oke, ik heb er natuurlijk ook 2, maarja die zijn tegelijk aan de borst gekomen. En ja ze hebben ieder hun eigen dingen, in heb begin hadden ze beide moeite met aanhappen, goed aanhappen. Dit had Malou sneller onder de knie dan Ruben. Verder dronk Malou altijd een beetje rustig, ze heeft nooit gedaan zoals haar broer. Die doet happen, vacuĆ¼m en zuigen, zo hard als je kan, en drinken en drinken! Hij is soms helemaal buiten adem, terwijl zijn zusje rustig op haar gemak lag te tutteren zegmaar. Verder heb ik nooit echt verschil gemerkt. Maarja het zijn ook 2 best wel makkelijke kindjes! Maar ieder kindje is natuurlijk verschillend, oke het is super dat jij als moeder al 'borstvoeding-ervaring' hebt. Maar die kleine moet het ook snappen. Snappen hoe dat werkt, drinken aan de borst. Zo kan het bijv ook zijn dat het bij de eerste helemaal niet gaat, en bij de tweede vlekkeloos gaat. Ik denk dat het enige wat je kan doen, afwachten is! Hier hoop ik straks dat het bij de derde super goed gaat, maar ik sta er soms ook wel bij stil dat het helemaal niet goed zou kunnen gaan. Maar dan roep ik gewoon op tijd hulp. Dan moet het lukken! Fijne zwangerschap nog! Succes met voeden straks! Liefs, Hanneke! *edit, sorry zag dat ik Nathalie's naam verkeerd geschreven had einde edit*
Hier loop de borstvoeding bij de 4e wat makkelijker Bij Jamie(1 van de 4) heb ik de borstvoeding niet zo lang kunnen volhouden als bij Justin en ben op een gegeven moment borstvoeding en de fles gaan combineren. Jamie had nooit genoeg! 30 borstvoedingen per dag en de nacht niet eens bij ingerekend. Een zeer hongerig kindje en kreeg toen flesvoeding erbij voor de hongerige baby. Nu heb ik weer een hongerig kind,en best veel voedingen,maar geen nachtvoedingen.
Hoi Ramona, Hier ook een moeder met 2 borstgevoede kindjes. Mijn zoon heeft 7 maanden borstvoeding gehad, waarvan 6 maanden volledig. Ik vond het toen toch wel zwaar. Ik had een zware bevalling gehad, waarvan het heel lang duurde om te herstellen. Borstvoeding geven kostte toen veel van mijn schaarse energie. Na 10 weken ging ik weer werken, 3 dagen per week. Het kolven kostte ook veel energie. Zoonlief dronk ook heel lang, waardoor het ook veel tijd kostte. Daarnaast veel last gehad van kloven, twee keer borstontsteking, spruw. Het klinkt vrij heftig, maar ik ben heel blij dat ik het toch nog 7 maanden heb volgehouden. Nu voed ik m'n dochter. Ik vind het nu makkelijker. De start was beter, een makkelijkere bevalling, sneller herstel. Ze drinkt ook veel vlotter. Verder nog geen last gehad van kwalen, alleen 1 keer borstontsteking. Nu werk ik weer sinds kort, 4 dagen per week, en het kolven gaat wel goed. De 6-maanden mijlpaal komt alweer dichtbij. Dan gaan we beginnen met vast voedsel. Ik wil haar naast de bijvoeding borstvoeding blijven geven, zeker tot ze een jaar is. Of misschien nog langer? Mijn ervaring is dus dat het een stuk makkelijker gaat. Hopelijk gaat het bij jou ook zo goed!
De eerste kwam na een afschuwelijke bevalling die eindigde in een ks maar de bv ging soepeltjes en ze was een natuurtalent. Wat kloven in het begin en wat episodes spruw maar nisk wat onoverkomelijk leek. Na 10 maanden was het 1 en al strijd omdat ze er geen zin meer in had en nooit langer dan 2 sec. stilzat. De 2de was hard werken voor beide. Hij kwam na een geplande ks 3 weken te vroeg en had niet de natuurlijke reflexen, niet genoeg kracht enz. (heeft na achteraf blijkt een genetische afwijking die 1 en ander verklaard) Na 3 weken ft kolven heb ik 'm aan de borst gekregen en daar zit hij nogsteeds aan (anderhalf jaar alweer) Toen het eenmaal liep weer weinig porblemen gehad, wat spruw en een bo maar over het algemeen gaat het super. Ik weet wel zeker als ik iets minder goed wist waar ik mee bezig was en iets minder sterk in mn schoenen had gestaan was het de 2de keer compleet misgelopen. Elk kind is anders en de situatie kan anders zijn maar het kan wel schelen dat het 1x is gelukt en je op dat punt wat zelfvertrouwen mag hebben en er nog wat van is blijven hangen (aanleggen bijv).
ik heb mijn eertse 11maanden bv kunnen geven zonder enige problemen, ben toen gestopt omdat hij beet en ik het niet kreeg afgeleerd anders hadden we nog door gegaan. mijn 2de geef ik nu ook al sinds zijn geboorte bv (hij is bijna 4 maanden) en ook nu heb ik nog geen probemen gehad en hoop dat het zo blijft.
Gelukkig over t algemeen positieve verhalen.... Ja borstvoeding vraagt veel energie... zeker als je full-time werk... heb t gedoe met dat 3x op een dag kolven etc... ook maanden meegemaakt... Daarom heb ik ook het idee.... (of illussie) dat het nu ik niet werk, makkelijker zal gaan.... iig voor mij minder vermoeiend... maar het is wel afwachten of deze kleine het ook net zo goed onder de knie krijgt als zijn/haar grote broer....
Misschien weet je nu wat je kunt verwachten en dat het daardoor makkelijker zal gaan? Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat (mocht het ons gegund zijn) bij een tweede alles net ff wat soepeler verloopt, omdat je weet wat je te wachten staat.