Borstvoeding willen gaan geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nancydierengek, 21 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Hoi mijn wens is als dit ook lukt natuurlijk, om ons kindje als het geboren is borstvoeding te gaan geven. Maar nu maak ik mij toch een beetje zorgen daar over. Ik heb dit overigens nog niet besproken met mijn verloskundige en ga dit onze eerst volgende afspraak ook doen. Maar dacht vraag het volgende hier.

    Sinds ik zwanger ben zijn mijn borsten soms gevoelig.
    Zijn ook wel iets groter geworden maar niet extreem.
    Ik draag nog steeds mijn eigen bh’s zeg maar.

    Nu de laatste tijd zijn mijn borsten helemaal niet gevoelig meer.
    En maak ik mij dus een beetje zorgen over de melk productie.
    Ik lees veel op het forum over lekkende borsten tijdens de laatste weken van je zwangerschap.
    Maar ik heb dat dus niet.

    Moet ik mij zorgen maken?
    Of komt de melk productie als nog op gang zodra kindje geboren is?

    Hopelijk mensen hier die mij hier antwoord op kunnen geven. :oops:;)

    Kijk als het echt niet op gang komt dan ga ik gewoon fles voeding geven hoor maar liefst zou ik borstvoeding willen gaan geven.
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    over het algemeen komt borstvoeding pas echt op gang als de baby geboren is. dan kan het zelfs nog een paar dagen duren voordat het echt goed op gang is gekomen. wat je kan doen is zo veel mogelijk aanleggen zodra je kindje geboren is dan komt de bv vanzelf op gang.
     
  3. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Don'r worry. Hier ook nauwelijks gegroeide borsten tijdens de zwangerschap... Melk in mijn borsten!? Ik geloofde er niets van. Maar wacht maar ;) Hier uiteindelijk 6 maanden borstvoeding gegeven!
    Tip: haal alvast purolan crème in huis. Hier de eerste dagen veel mee gesmeerd!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Bij de eerste heb ik borstvoeding gegeven, maar tot op de laatste dag van de zwangerschap heb ik weleens gedacht "hoe dan"? Maar eenmaal kindje op de borst, ging dat toch vanzelf.

    Ik ben nu 35 weken zwanger en weer denk ik, nou als hier straks een kind mee gevoed mee moet gaan worden.... maar denk echt wel dat, dat hetzelfde zal gaan :)
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kwam het bij de oudste ook allemaal echt pas na de bevalling op gang; tijdens de zwangerschap geen cupje gegroeid, in de kraamweek 3 cupmaten erbij ;)
     
  6. jadie

    jadie Bekend lid

    18 aug 2016
    767
    209
    43
    Ik had hier ook echt nergens last van toch gewoon begonnen na een dag of twee ook gaan kolven voor extra stimulans nou dag 5 kwam het op gang en heb borstvoeding gegeven tot een half jaar. Pas last van stuwing gekregen toen ik ging afbouwen. Dus alles kan hoor gewoon rustig blijven en vertrouwen in je lijf. Komt goed misschien moet je in het begin net als ik iets extra inzet hebben maar uiteindelijk lukt het vaker wel dan niet. En anders de fles is ook niets mis mee.
     
  7. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik dacht hetzelfde als jij. Mijn kind krijgt nu nog flesvoeding erbij, omdat ze ziek is en snel moet aansterken. Daarom kolf ik ernaast, maar het komt echt pas op gang na de geboorte. Ik was ook echt oprecht verbaasd toen ik melk uit mijn borsten zag komen. No worries.
     
  8. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Je kan ook vanaf 36 a 37 weken manueel voorkolfen. Als je dat doet komt melk al beetje op gang en kan je zelfs al colustrum opvangen. Ben nét terug van de lactatiedeskundige hierover. Ze kunnen je alles vertellen en spulletjes meegeven. Ik heb het bij mijn eerste ook gedaan en zo heb ik een suiker infuus bij mijn baby kunnen voorkomen na zwangerschaosdiabetes. En borstvoeding is meteen op gang.
     
    DN2017 en nizzie86 vinden dit leuk.
  9. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit gelekt tijdens de zwangerschap maar eenmaal bevallen kwam het vrij snel op gang. No worries :)
     
  10. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    OMG, wat zie ik nu? Je bent bevallen! Gefeliciteerd! :D Hopelijk gaat het snel beter met jullie kindje. ♡
     
    Fennec vindt dit leuk.
  11. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Geen zorgen hoor.. Ik dacht dit ook en heb nooit gelekt maar het is hier beide keren prima op gang gekomen na de bevalling!
     
  12. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Mijn borsten zijn tijdens de zwangerschappen wel iets gegroeid maar nooit extreem, nooit gelekt en toch mijn dochters 8 maanden en een jaar bv gegeven. Wel bij beide een pittige start door complicaties bij de bevalling en daardoor niet snel kunnen aanleggen (plus bij de jongste extreem veel bloedverlies). Was echt doorzetten in het begin maar is zeker gelukt. Maak je dus geen zorgen :)!
     
  13. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Bij mij is er tijdens de zwangerschap nooit een druppel uit gekomen, daarna kwam het al vlot op gang. Komt vast goed hoor!
     
  14. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hier ook nooit gelekt tijdens de zwangerschap, en geef nu al 2j borstvoeding, zegt dus zeker niks!

    Belangrijkste tips:

    - Niet op schema voeden, bv is vraag en aanbod, als je niet telkens aanbiedt als de baby vraagt, dan komt je melk niet op gang.
    - Zeker de eerste weken niet langer dan 3u tussen een voeding laten. Liefst voor zolang de zuigelingenperiode duurt, maar ik weet dat niet iedereen dat haalbaar vindt ;)
    - zorg dat je het nummer van een goede ibclc lactatiekundige klaar liggen hebt voor mocht je problemen hebben.
    - pijn aan je tepels de eerste dagen is normaal, dit gaat over! Een beetje purelan eraan of nog beter, een druppe' moedermelk en aan de lucht laten drogen.
    - tegen stuwing helpen gekneusde koolbladeren in je bh, een luier gevuld met water uit de diepvries en harde plekken wegmasseren onder een warme douche. En vooral aanleggen aanleggen aanleggen!

    Veel succes ❤️
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  15. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Eens met het bovenstaande, behalve het stuk over pijn. Het kan idd wat gevoelig zijn of niet prettig voelen maar echt pijn, óók in de eerste dagen is niet goed. Hier maar 1 x pijn gehad in de kraamweek (van de 3) en dat kwam omdat de kleine niet goed had aan gehapt. Het is wel zo dat jullie allebei, mama en baby het drinken samen onder de knie moeten krijgen en dat gaat meestal met gestuntel, maar met goede begeleiding gaat steeds beter. En mocht je hulp willen van een lactatiekundige, laat je dan niet afschepen in het ziekenhuis of door de kraamzorg die zeggen dat dat niet nodig is. Als er problemen zijn of je wil gewoon even dat iemand met meer ervaring en kennis meekijkt dan is de iblci lactatiekundige de expert waar je moet zijn.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  16. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Pijn en pijn is twee natuurlijk, het mag inderdaad niet gigantisch veel pijn doen. Maar mijn kleine man heeft altijd goed aangehapt en ik heb nooit echte kloven gehad, maar toch heeft mijn linkertepel een week of twee flink pijn gedaan n'a aanhappen.

    Maar ik had mijn advies misschien inderdaad anders moeten formuleren! Want het is wel belangrijk om iemanf even mee te laten kijken als je echt pijn hebt, soms is het echt te verhelpen met een andere manier van aanleggen of met het klieven van tongriempje/lipriempje.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik voedde de eerste weken bij de oudste echt huilend, zóveel pijn. En volgens de vk en kraamzorg hoorde dat erbij. Na wéér een nacht in de raarste houdingen proberen te voeden met veeeel pijn, heb ik een lactatiekundige gebeld. Zij keek even mee, gaf een paar tips, en vervolgens heb ik nooooit meer pijn gehad. Ik had gewoon verkeerd leren aanleggen. Toen ik eenmaal wist hoe goed aan te leggen (in het kort; baby volgen ipv dwingen tot aanhappen!), kon ik echt in alle houdingen voeden; zittend, staand, liggend, lopend...
    Ook bij de jongste nooit pijn gehad. Dus dat is mijn tip; als het echt veel pijn doet, bel een lactatiekundige!
     
  18. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    In schrift kan iets idd anders over komen dan bedoeld.
     
  19. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Zo'n ibclc (wat is dat?) lactatiekundige: wordt dat vergoed?
     
  20. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    IBCLC verzekert dat ze gecertificeerd zijn, lactatiekundige is namelijk geen beschermde term. Iedereen mag zich dus lactatiekundige noemen, en vaak wordt dan fout en borstvoedingsonvriendelijk advies gegeven.

    Ik vind op het internet over Nederland dat veel zorgverzekeringen een consult van een lactatiekundige vergoeden, maar dat het afhangt van verzekering tot verzekering :).
     

Deel Deze Pagina