Borstvoedingsmaffia

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zogelukkig, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Maffia
    door Hannie Markus

    Zonder het te weten blijk ik ineens lid te zijn van een organisatie. Als ik de mensen moet geloven die het tegen me zeggen, een gevaarlijke organisatie ook nog. Ik heb er het woordenboek eens op nageslagen:

    maf·fia de; v(m) -'s 1 geheime bond van misdadigers op Sicilië 2 grootscheepse, georganiseerde wereld vd misdaad

    Vorige maand had ik een gesprek dat ook over borstvoeding ging. Het ging over de invloed van de kunstvoedingsindustrie en dat veel mensen zich laten beïnvloeden door deze mega-marketing-machines. Ik wees mijn gesprekspartner op het enige doel dat deze fabrikanten voor ogen hebben, namelijk geld verdienen. Meteen werd ik bestempeld als lid van de borstvoedingsmaffia. Nou weet ik nochtans zeker dat ik niet op Sicilië woon en gravend in mijn verleden stel ik ook vast dat ik geen misdadiger ben.

    Vreemd dat het verdedigen van iets moois en normaals een dergelijke beschuldiging tot gevolg kan hebben. Fabrikanten van kunstvoeding hebben een batterij aan marketingexperts achter zich die geraffineerd sluwe advertenties de wereld in slingeren. Advertenties die zogenaamd pro-borstvoeding zijn, maar in werkelijkheid het geven van borstvoeding ondermijnen. Ze geven informatie die wat borstvoeding betreft vaak niet klopt en ouders ertoe aanzet geld uit te geven aan kunstvoeding en aanverwante producten. Want dat is het doel: geld verdienen aan de voeding voor baby's en jonge kinderen.


    Borstvoeding heeft geen enorme budgetten. Veel van de informatie die een borstvoedende moeder krijgt komt van andere moeders, van gratis toegankelijke sites of via vrijwilligersnetwerken. Juist in dat onbaatzuchtige karakter zit ook de kracht.

    Daarmee komt ook de hartstocht om de hoek kijken, want iets waar je zo om geeft, wat je zo belangrijk vindt en zo vanuit je hart doet, verdedig je ook met hart en ziel. Die gedrevenheid wordt regelmatig verward met fanatisme en dan wordt de link met de maffia soms gelegd. De borstvoedingsmaffia welteverstaan.

    Ik vind het geen geuzennaam, ik voel geen trots. Ik ben gekrenkt wanneer ik uitgemaakt word voor lid van de borstvoedingsmaffia. Ik verdedig borstvoeding wanneer het weer eens in een verdomhoekje geplaatst wordt. Ik ben een fervent voorstander van borstvoeding en ik begrijp niet dat mensen denken dat kunstvoeding net zo goed zou zijn. Ik gun iedere baby en mama het gemak, plezier en al het moois van borstvoeding. Dat maakt me geen misdadiger, dat maakt mijn vrijwilligerswerk dat ik met veel liefde doe geen criminele activiteit. Ik ben geen borstvoedingsmaffia, ik ben gewoon een borstvoedingsmama.

     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Mooi!
    En toch apart dat je als BV-mama dan idd zo weggezet kunt worden als BV-maffia, maar dat al die marketingmensen van de KV-fabrikanten gewoon marketingmensen blijven heten....
     
  3. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Herkenbaar, kan niet anders zeggen.

    Dan maar maffia denk ik wel eens, maar mijn kind krijgt wel het beste wat er is.
     
  4. YenD

    YenD VIP lid

    31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Ik vond het vroeger ook een maffia, ik gaf mijn eerste zoon kunstvoeding, en was ervan overtuigt dat ik nooit bv zou willen geven!
    Toen ik zwanger was van m'n jongste zoon begon ik daar anders naar te kijken en heb ik toch voor bv gekozen...
    Beste keuze ever!!

    Ondank de stuwing en de opstart probleempjes vind ik het super!!!
    Ik ben helemaal trots als ik t vertel aan mensen dat ik bv geef.
    En toen we op het cb waren en hij was 500 gram aangekomen in een week tijd, dan barst ik bijna uitelkaar van trotsheid!

    Ik hoop nog lang te kunnen genieten van de bv!!!
     
  5. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Kan me soms wel voorstellen dat het wordt ervaren als een druk om bv te geven, maar maffia heeft zo'n zware lading. En het wordt al snel geroepen. Iemand vroeg aan mij of ik bv had gegeven aan mijn oudste 'ja, 17 maanden zei ik', zegt ze 'oh, jij bent dus van de bv-maffia'. Dus nog voor ik mijn mond opentrok had ik al een stempel.
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Bij ons viel dat woord zelfs op het CB.:$

    Dat vond ik echt ongehoord, ze zouden blij moeten zijn dat je kiest voor borstvoeding. Ze vonden dat Renske te vaak voeding kreeg, en dat ze heus wel mocht doorslapen. Ja dat mag ze van mij ook, mevrouw ;)

    En ondertussen krijg ik daar wel een ovatie voor haar groei en gezondheid, lekker dubbel dus :(
     
  7. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    :$ Nou ja... misschien jaloers? Wat een achterlijke opmerking. Het enige waar ik me zo'n opmerking zou kunnen voorstellen is als je heel militant bent in het doordrukken van je mening in de discussie FV/BV.

    Als BV niet lukt, en je wil het wel, dan zou je nog bijna een complex krijgen omdat je FV geeft. Voor Renske er was, was ik heel bang dat het niet zou lukken, en ik ervaarde bijvoorbeeld de informatieavond over BV ook als erge druk (want er zijn zulke grote voordelen aan bv dat het eigenlijk crimineel is om het niet te geven, zo kwam het bijna over).

    Gelukkig was ik zo daas van mijn bevalling dat ik geen puf had om me nog zenuwachtig te maken toen ze aangelegd werd ;)

    En in het ZH waar ik lag waren ze best een beetje maffioos hoor, ik kreeg heftige naweeen tijdens een voeding in de tweede nacht, en had haar heel even afgekoppeld omdat ik lag te shaken en gillen van de pijn. Ik kreeg achteraf de vraag 'waarom heb je haar niet laten doordrinken'. Nou, omdat ik lag te creperen? ;)
     
  8. darcy

    darcy VIP lid

    1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Mooi geschreven, TS!

    Vind het frappant dat het geven van flesvoeding als normaal wordt gezien, maar je borstvoeding nog vaak moet verdedigen. Bizar.
     
  9. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Tja..
    Ik geef mijn dochter al bijna tien maanden borstvoeding, maar ook ik heb het woord borstvoedingsmaffia wel eens gebruikt hoor. En flesjesmaffia ook trouwens ;) Ik kan er gewoon slecht tegen als mensen hun keuze willen opdringen aan anderen, en dat is vaak wel het geval.
     
  10. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    He?!? Maar ze is nog maar 3 maanden! Hoezo is doorslapen op die leeftijd ineens de norm?
     
  11. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nee, nee, dat zijn teveel credits voor mij!
    Heb de column zorgvuldig gejat van borstvoeding.com.;)
     
  12. Dragonfly

    Dragonfly Niet meer actief

    Hier nog een lid van de 'borstvoedingsmaffia' (had dit woord nog nooit gehoord). Moet me regelmatig verantwoorden tegenover anderen. Maar kan me niks schelen.
    Ik weet dat ik mijn kind het ALLERBESTE mee geef en verdedig dan ook pro bono de rechten van de borstvoedende mama.

    Ik zeg altijd dat ik vind dat iedereen zelf moet weten wat voor voeding men wil geven. Maar diep van binnen vervloek ik iedereen die BEWUST kiest voor flesvoeding. Die het niet eens proberen onder het mom van: hmm, nee hoor, niks voor mij..., maar wel beweren dat ze alleen maar het beste willen voor hun kind. Want in mijn ogen weigeren ze hun kleintje het allerbeste. Zo, dat is eruit. Maffiataal, of niet dan?? :p
     
  13. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik net zo'n maffioos ben. Wel een stille, ik zou er niemand op aanspreken, maar ik denk het wel heel vaak. Bij mijn zwanger-gym-clubje zat er eentje die het niet eens geprobeerd heeft. Teveel gedoe. Die ging naar een voorlichtingsavond over borstvoeding om te vragen hoe ze kon voorkomen dat het op gang kwam :$ Oh, ik heb me echt moeten inhouden. ;)

    Ik denk dan, doe het dan op zijn minst nog tijdens je verlof. Dan heb je toch alle tijd voor 'gedoe' :x

    Maar goed, ik zit te preken tegen mijn eigen parochie :)
     
  14. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik ben een trotse bv-mama. Maar ben er niet fel in (vind ik). Kv is prima en als je dat geeft, zal ik je er niet op aanvallen, maar als je zegt dat het net zo goed is als bv zal ik daar tegenin gaan.
    Ik ben een keer hier op het forum uitgemaakt voor bv-maffioos, terwijl dat topic niet eens over bv ging. Ging over bijvoeden.
    Probleem is dat zowel bv-moeders als moeders die een fles kv geven zich aangevallen voelen. Helemaal niet nodig.
     
  15. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Die 4 jaar dat ik al bijna op het forum rondwandel hier ,heb ik al zoveel naar mijn hoofd gehad.
    Je mag echt niet zeggen dat je het beste geeft aan je kind want..... nouja alle redenen zijn al zo vaak gezegd.
    Ieder zijn eigen manier,maar de waarheid mag niet gezegd worden.... maar dat is met heel veel onderwerpen zo, waaronder dus BV.
     
  16. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ja, daar word ik ook wel een beetje moe van, dat je dan niet mag zeggen dat voor een kind BV beter is, (de uitzonderingen uiteraard daargelaten waar het echt geen doen is door bijzondere problemen). Moet je toch weer politiek correct zeggen dat KV niks minder is dan BV.
    Nou, KV is WEL minder dan BV. KV-moeders zijn GEEN slechtere moeders dan BV-moeders. Maar KV is WEL minder dan BV, het haalt het er niet bij, bij lange na niet.
    Ook ik snap niet dat mensen het terzijde schuiven zonder te proberen, (ook daar de uitzonderingen weer daargelaten: mijn zusje heeft bijv besloten om het niet te gaan proberen. Die heeft een aantal jaren geleden een fikse borstverkleining gehad en heeft bij verschillende mensen geinformeerd of BV dan mogelijk was en kreeg te horen dat dat allemaal wel erg ingewikkeld was, (of dat klopt, laat ik even terzijde). En zij is best een behoorlijke zenuwpees met dat soort dingen, dus die heeft gezegd: ik ga gewoon KV geven. Nou, dat snap ik dan wel).
    Ik heb gelukkig nog nooit naar m'n hoofd gekregen dat ik van de BV-maffia zou zijn, maar dat moeten mensen ook niet proberen. Doe toch ff normaal zeg...
    Ik moet me wel zeer regelmatig verdedigen dat ik nog BV geef. Dat doe ik trouwens zo weinig mogelijk, (dat verdedigen, BV geef ik nog erg veel, hahaha. Ik produceer nog wel driekwart liter per dag denk ik :D). Enige wat ik tegenwoordig zeg is dat KA's bij allergie adviseren om door te voeden tot 2 jaar. Moet je ze dan zien kijken soms :D :D En dan laat ik soms gewoon lekker in het midden of ik dat ga doen of niet ;)
     
  17. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Oo wat lees ik nu? Borstvoeding beter dan kunstvoeding? Ik denk dat we binnenkort bezoek krijgen van een aantal verontwaardigde dames. ;) Ik ben het er totaal mee eens trouwens, vandaar dat ik (samen met mevrouw soya-koe ;) ) Kyra nog steeds voed. Dan maar lid van de maffia. Ik vind alleen dat we dan ook recht hebben op Siciliaans weer.
     
  18. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zogelukkig,
    Thanx voor het plaatsen, ik vind hem super! Ik dacht, dat moet een opluchting zijn om het kwijt te zijn, haha, maar het was dus gekopierd :D! Nouja maakt het niet minder mooi en/of waar! Echt super! Wauw! Dankje!



    Whaha, dat eerste dacht ik al toen ik het topic zag, maar het viel me alles mee, tot nog toe :D!

    Siciliaans weer, ik stem voor :p!
     
  19. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    inderdaad :D
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Als ik weer eens de balen heb van bepaalde dames op het forum, die graag rellen en ik weer even weg blijf van het forum, grap ik weleens dat ik in m'n vakantiehuis op Sicilie zat.:D
     

Deel Deze Pagina