bortvoeding en je werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamaatje2008, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    ik heb een vraag..
    ik wil dit keer borstvoeding gaan geven..
    alleen hoe gaat dat dan op je werk?
    ik werk in een kapsalon,waar een keuken is..waar je koffie moet pakken voor de klanten enz...
    dus daar wil ik nie graag gaan afkolven,waar mensen bij zijn...
    een collega van me zei: op de wc...maar ook dit vind ik raar...
    ik moet me baas er nog over vertellen,maar zo'n makkelijke is hij niet....
    dus ik vroeg me af..hoe gaat het bij jullie,advies?

oja...ik werk 15 a 2 min van me huis af

groetjes

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Jouw baas is verplicht een geschikte kolfruimte voor jou in te richten en ik geloof zelfs dat er een koelkast MOET staan. En als je dan weer aan het werk gaat mag je wettelijk een kwart van je werktijd besteden aan kolven of zelfs live voeden.
    Een wc moet je echt geen genoegen mee nemen hoor! Dat is niet hygienisch.

3. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    owke..thanks!!
    maar toch ook niet in de keuken,waar dan iedere keer collega's binnen lopen? want dat zei ook iemand,dan ga je toch met je rug naar ons toe zitten,en doen we een bordje niet storen op de deur,en dan lopen er alleen collega's binnen..dat wil ik dus ook niet...
    nee idd.vond de wc ok echt al een raar iets.!

bedankt voor je reactie!

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is er nog een andere ruimte waar je kunt gaan zitten? (ik weet van de kapper waar ik altijd naar toe ga dat er verder niks is dan alleen de keuken, de wc en de schoonmaakkast) Wat je anders ook zou kunnen doen is dan vragen om een kamerscherm. Dan zit je toch uit het zicht als je collega's binnenlopen.

5. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    nee...verder is er geen appart hok...ja een chemie hoek,maar die is open,en met verf wordt daar gewerkt..dus das ook niks..

zal hem binnen kort is bellen

bedankt

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik weet niet hoeveel weken je zwanger bent, maar geef het tijdig door!

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik was wat laat met doorgeven maar heb op de lege verdieping (hebben we nog geen huurder voor) een prachtige eigen kamer!
    Ik kolf twee keer per werkdag 11.00 uur en 15.00 uur en dit gaat prima!
    Het was in het begin wel heel onwennig...maar het lijkt toch te wennen!
    Elmo

8. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    ik ben 12 weken zwanger nu...maar voor ik hem bel,dan moet ik wel ff weten waar ik recht op heb..anders zit ik straks op de wc te kolven hihihi

9. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    Dat is wel echt fijn! En hoelang doe je dan over het kolven?
    ik heb bij mijn eerste kindje geen borstvoeding willen geven...en nu wil ik het wel...
    ivm de allergie's die me zoontje heeft....
    dus weet niks van borstvoeding af.

groetjes

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij mijn eerste ben ik ook met 4 wk gestopt (onzekerheid + slechte begeleiding).
    Ik ben steeds zo'n 3 kwartier weg. Ik moet twee verdiepingen omhoog en alles na die tijd even schoonmaken natuurlijk (mijn kolf dan he....whahaha)
    Veel ziekenhuizen geven ook bv voorlichting. Dat is voor jou misschien wel leuk!

11. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Klopt, je hebt helemaal gelijk, maar.... (ik kan het toch niet laten, sorry daarvoor) je moet je wel afvragen wat het je waard is. Ik zou er alles aan doen om te kunnen kolven op de werkvloer, maar in een klein bedrijf (wat een kapsalon toch ook is, volgens mij) kun je wel met alle rechten gaan zwaaien, maar het moet ook haalbaar zijn. Ik denk dat wanneer je zelf aangeeft ook mee te denken (dus verzin zelf iets wat voor jou zou kunnen werken) heb je grotere kans van slagen en (niet geheel onbelangrijk lijkt mij:) ook nog een goede relatie met je werkgever en collega's.

Ik werk zelf twee dagen in de week in een klein bedrijf. Wanneer ik ga kolven word ik echt gemist (op drie man is eentje wel veel). Ik heb zelf altijd geprobeerd het met mijn pauzes te combineren, dat scheelt toch al gauw twee keer 20 minuten. Wanneer het rustig was, nam ik wel de tijd waar ik recht op had en nam ik de pauze apart. Ik heb daar wel wat goodwill door gecreeerd en dat is me ook wel wat waard.

Als ik op pad ben (werk als freelancer naast mijn parttime baan) zit ik regelmatig in een schoonmaakhok maar ook wel eens op een toilet (invalidentoilet meestal). Het voelt misschien niet hygienisch, maar ik leg mijn kolf niet op de wc he ;) Ik heb de spullen netjes verpakt bij me, steek de stekker in het stopcontact en was mijn handen van tevoren. Ik zie daar niet zo'n probleem in moet ik eerlijk zeggen. Zolang het goed wordt schoongehouden zijn die ruimten niet 'viezer' dan een keukentje, toch?

De melk bewaar ik in het koeltasje met een koelelement. In de koelkast vind ik het juist niet zo hygienisch, die wordt bij ons niet vaak schoongemaakt. Ik heb wel eens gelezen dat je de kolfspullen niet eens perse hoeft schoon te maken, bv zou een zelfreinigende werking hebben (?), maar dat weet ik niet zeker, ik spoel het altijd om en verpak het in een hydrofiele doek.

12. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    nouw ja..ik vind dat de rechten ook heel wat mee tellen!
    ik kan altijd rekening houden met me baas.maar dat doet hij andersom ook niet...
    en ik ga echt niet op een wc zitten kolven,hoe schoon die ook bij gehouden word...een wc is toch nooit zo hygienische als een keuken...
    vind dat een heel verschil...ik zou ook nie me boterham op eten op de wc....en wel in de keuken...

tja meedenken...ik laat hem wel het woord doen..en ik vind de rechten die ik heb wel heel belangrijk,belangrijker als hoe de collega's erover denken...
    mijn kind is belangrijker als me collega's en baas...

dat koeltasjes met koelelement,das wel een goede tip!!!
    Want is anders ook nie zo lekker als het eten van de collega's langs mijn borstvoeding ligt...ik zou er zelf nie zo blij mee zijn,als er melk van iemand anders langs mijn slaatje ligt hihihi
    dus die onthou ik!

thanks!

13. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    owke! thanks!
    En dan,ga je dan boekje lezen,of wat doe je in die tijd dat je kolft?
    owke das wel handig zo'n voorlichting!!
    Want ik weet er heel weinig vanaf..
    praat er wel over met vriendin en schoonzus....maar eigelijk heb je zoveel vragen.
    thanks voor de tip!

groetjes

14. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Natuurlijk tellen je rechten mee. Het is ook heel goed dat je je van tevoren verdiept in wat je rechten zijn, maar.... Ik weet niet hoe veel je op je werk bent maar ik neem aan dat je het daar ook naar je zin wilt hebben? Ik heb gemerkt dat als ik het lastig maak voor anderen, ik daar op wordt aangekeken. Kan best zijn dat ik overal recht op heb, maar ik wil bovenal een leuke werksfeer, dan ben ik een leukere mama als ik thuis ben ;)

Overigens vind ik veel keukens in kleine bedrijven echt vies, minstens zo vies als een toilet, maar dat kan bij jullie natuurlijk best anders zijn. Bij ons liggen er nog wel eens wat etensresten, de tafel wordt niet altijd netjes afgenomen en er gaat nog wel eens wat kleins naast de vuilnisbak. Allemaal geen onoverkomelijke problemen, maar om nou te zeggen dat het hygienisch is...

Op mijn werk zijn mijn collega's trouwens heel lief hoor; ze sturen me naar boven om te kolven (ik zit in een 'eigen' afgesloten ruimte, dus niet op het toilet) ook als het druk is. En wijzen me op mijn rechten. Maar 1 collega vind het maar onzin dat ik nog steeds kolf, als die er is combineer ik het wat vaker met de pauze. Ik hou het liever gezellig en weet zelf wel dat ik het beste aan mijn kindje geef!;)

Tijdens het kolven neem ik trouwens altijd een boek mee. Ik kolf elektrisch dubbelzijdig en na wat maanden ben ik inmiddels heel handig in hands-free kolven. Lezen en eten gaat prima tegelijkertijd.:)

15. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    ik heb nu al gemerkt op me werk,dat er weinig respect voor is voor af te kolven....vanuit collegas...maarrrr....dan heb ik echt zoiets van: zak maar door de grond...ik werk er 2 dagen..
    als ze geen respect voor mij hebben,dan heb ik het ook nie terug..

maar ik snap wel wat jij bedoelt hoor!!!
    snap ik heel goed...en er zit ook wel wat in...
    ik ga het allemaal nog is goed opzoeken op internet.en dan zal ik die baas van me is bellen.

ja ik geloof wel dat je er handig in word...
    ik ben heel benieuwd!!!!

Groetjes

16. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Ik lees dat je in een kapsalon werkt. Ik neem aan dat je in een winkelcentrum of winkelstraat werkt. Misschien is er in een van de omliggende winkels/ bedrijven een ruimte beschikbaar. Als de winkels onderling goede contacten hebben, is die vraag makkelijk neergelegd.
    Ik kolf zelf sinds begin november. Op kantoor heb ik een spreekkamertje waar een slot op is gezet en ik heb het raam afgeplakt. Dat is nu echt mijn kamertje. Als ik onderweg ben (wat ik veen ben voor mijn werk) is het wat meer passen en meten.
    Alles regelen gaat op mijn werk ook niet vanzelf. Vooral wat betreft caseload en targets, maar goed, dat is een ander verhaal.

Succes en ik hoop dat je er uit komt met je werkgever.

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Boekje lezen gaat helaas niet. Mijn dames laten zich lastig kolven dus moet vaak meemasseren.
    Heb een dubbelzijdige elektrische kolf dus eigenlij zou het wel moeten lukken. Wie weet over een paar weekjes.
    Wat wel handig is:
    Op je telefoon wat foto's of filmpjes van de kleine zetten, dit is goed voor je toeschietreflex of je maakt nog in je verloftijd een leuk plakboekje met mooie foto's. Heb je meteen iets te bladeren.

Deel Deze Pagina