boterham lukt niet, tips??

Discussie in 'Voeding' gestart door surf, 6 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hoi hoi,

    ons zoontje is nu 7,5 maand oud en hij heeft tot 6 maanden volledige bv gehad. toen ben ik begonnen met groente en later fruit, dit ging niet meteen gemakkelijk omdat hij ook ziek werd (een dag of 4) en toen wilde hij weer alleen de borst. het wennen aan vast eten kon daardoor weer opnieuw beginnen.
    hij eet nu sinds een weekje ongeveer weer beter zijn fruit en groente (maar kan nog wel flink wisselen). Hij eet ongeveer 1/2 tot 3/4 vrucht (meestal peer) en ongeveer 100 gram (zelfgemaakte) worteltjes of broccoli met aardappel of soms een half potje bruine bonen (olvarit 6 mnd). ook eet hij pap met een lepeltje (120 cc+4 +bambix). tot 7 maanden heeft hij alleen bv ernaast gedronken, nu krijgt hij overdag 2 flesjes fv en ik voed hem 's ochtends, 's avonds en 's nachts zelf.

    maar nu mijn vraag, brood eten lukt niet...
    ik heb hem vanaf dat hij 7 maanden is af en toe een korstje brood gegeven, maar zodra daar een ieniemienie stukje afgaat en dus in zn mond komt, stikt hij erin. hij blijft kokhalsen totdat ik hem kloppend op zn rug op de kop hou. dan komt het stukje met een boel kots er weer uit... (ook als zijn groente teveel in zijn mond komt (grof gepureerd), hetzelfde effect...
    hoe kan ik hem aan het brood krijgen??
    of kan het geen kwaad dat hij nog geen brood eet en moet ik gewoon even pap blijven geven?
    mijn oudste heb ik maar heel kort pap gegeven omdat hij snel aan het brood ging...

    graag tips en adviezen!
     
  2. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Doe jij of doet hij zelf dat stukje brood in zijn mond?
     
  3. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hij doet het zelf...
     
  4. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hier hetzelfde probleem, sinds kort krijg ik een logopediste over de vloer en heeft me 1 hele belangrijke tip gegeven.

    - geef hem het stukje brood in de mond en breng dit aan op de kauwvlakken....zo leert hij erop te kauwen.

    Zeer waarschijnlijk wanneer hij zelf het stukje brood in zijn mond brengt beland dit midden op de tong en wil hij het gelijk doorslikken. Dit gaat dan niet lukken en komt dus tot kokhalzen.
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Zo hebben wij het ook gedaan in het begin. Stukjes brood in de wang stoppen, en niet op de tong. Zodat ze leerden dat ze er iets mee moesten doen, voordat ze het doorslikken.
    Niet alle kinderen weten instictief wat ze moeten doen met vast eten namelijk...
     
  6. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    dankjulliewel voor de tip! het is inderdaad zo dat het in het midden een beetje achterin op zn tong terecht komt en dan kan ie er blijkbaar niets anders mee dan proberen door te slikken, want dan dus niet lukt, waardoor hij gaat kotsen...
    deesdees: vanaf wanneer zijn jullie naar een logopedist gegaan?

    mijn oudste deed het wel vanzelf, zag er zo leuk uit, hij wist meteen hoe hij het stukje moest verplaatsen met zijn tong enzo...
    maar goed

    ik ga het eens proberen om in zn wang te stoppen, kijken wat ie dan doet...

    als er nog meer mensen zijn met tips, graag!
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mmm ja, mijn tip zou zijn om hem het zelf te laten doen, maar dat doet hij dus al. Vaak duwen ouders het eten te ver in de mond en dan is het logisch dat er gekokt wordt. Dat is ook helemaal niet erg, wel een beetje eng, maar het is goed dat ze die kokhalsreflex hebben.

    Ieder kind is anders; mijn zoontje kreeg bij 6,5 maand voor het eerst bijvoeding en kauwde een week later een hele volkorenboterham weg.

    Verder zou ik me er bij 7,5 maand nog lang niet druk om maken!
     
  8. adi

    adi Niet meer actief

    Bij ons is het zo ongeveer gegaan zoals bij Surf.
    We zijn begonnen met het aanbieden van een broodkorstje met ruim 7 maanden, maar ze snapten echt niet wat ze met een stukje moesten doen die in de mond kwam. (overige eten kregen ze toen nog geprakt).
    Toen heb ik (door een tip van de fysio) 2 weken zelf stukjes gegeven in de wang. Dit heeft heel goed geholpen om ze te leren om te 'kauwen'.
    Daarna zijn we gewoon doorgegaan met hele broodkorstjes, stukken banaan e.d. Sindsdien kunnen ze prima met stukken eten omgaan. Ze hadden net iets nodig om het te snappen.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Helemaal prima toch?;)

    Als het leren eten van vast voedsel met beleid gebeurt, kan je een kind kennelijk net dat zetje geven wat ze nodig hebben om het te snappen. Ik ben helemaal niet tegen voeren, maar wel als dat op de verkeerde manier gebeurt (achter in de keel proppen en doorvoeren omdat bord leeg moet).
     
  10. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hee meiden,

    nee we voeren hem dus niet, ik leg het voor hem neer, hij pakt het zelf en stopt het zelf in zn mond. hij vindt het ook echt lekker, want hij sabbelt vol enthousiasme op dat korstje, totdat er dus een stukje afkomt en dan begint ie te kokken net zolang tot ik m op zn kop houdt (klinkt een beetje dramatisch, maar anders blijft hij er in denk ik...) hij kan dus echt niets met een stukje...
    ik ga proberen om het in zn wang te stoppen, geven jullie dan een stukje van 1 bij 1 cm ofzo? kijken hoe dat gaat...

    zo zie je maar dat elk kind anders is...
     
  11. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Misschien heb ik ook nog wel een tip...
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en wij doen ook nog weleens het broodstukje dopen in melk. Hierdoor wordt het brood wat weker en wordt het geen droge deegbal om het zo maar te zeggen:)
    En dan inderdaad in zn wangetje stoppen, zodat hij er op kan kauwen...
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier dezelfde tip van de logopediste, een stukje brood in de wang stoppen. Dan leren ze met hun tong het eten geleiden en zo dus eten. Lisa heeft ongeveer 3 weken nodig gehad om het te leren eten, de eerste weken was het ook constant kokhalzen en overgeven, maar ze kreeg het er wel zelf weer uit. Nu gaat het eigenlijk altijd goed, als ze het niet goed wegkrijgt spuugt ze het gewoon uit.
     
  13. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    bij ons wilde het op die leeftijd ook niet. ik heb gewoon nog een paar maanden gewacht en toen ging het vanzelf.blijkbaar was hij er gewoon nog niet aantoe. ik gaf wel blokjes toen die ikzelf op maat snee. en ik begon met de zachte stukjes en daarna pas de korstjes. ik vind het altijd zo krom waarom mensen met taaie korsten beginnen bij een kind wat nog niet goed kan kauwen en slikken. mijn advies is dus wacht het nog 2 maandjes af dan gaat het veel beter. als vervanging van het brood gaf ik pap of verkuimelde beschuit door de fruithap en zo maakte ik de kruimels steeds groter en later dus de stukjes brood. eerst heel klein en later groter.
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier was het hetzelfde verhaal. Ik was met bijna 7 maanden begonnen met brood, maar hij kreeg het niet weg. Elke keer verslikken. Toen zijn we een paar weekjes gespot met brood en met ruim 8 maanden weer begonnen en toen ging het eigenlijk gelijk goed.
     
  15. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    dankjulliewel meiden voor de tips!

    ik heb gisteren een paar ieniemienie stukjes geprobeerd in zn wang te stoppen en dat ging toch al wel redelijk moet ik zeggen...
    ik denk dat we 4 stukjes gedaan hebben en 3 daarvan gingen goed! (is al 3x zoveel dan daarvoor hihi)
    na de 4e wilde hij ook meteen niet meer hebben...

    ik geef m nu inderdaad in de plaats van brood nog pap, en ik denk dat ik het hem wel zo nu en dan blijf aanbieden, maar het is geen must in ieder geval...
     
  16. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hey meid hoe gaat het nu?

    Ik zag dat je nog vroeg vanaf wanneer ik naar de logopediste ben gestapt...
    Dit heb ik in overleg gedaan met het CB, zij hebben me doorgestuurd toen Beau 11 mnd was.
    Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder en is het brood eten echt beter geworden.
    Hij eet nu zelf zijn brood!!
    Ik snij de boterham in reepjes en hij pakt ze 1 voor 1 en hapt zelf stukken van de reepjes af.
    Het meest opzienbarende vind ik nog wel dat hij liever de korstjes eet i.p.v. de zachte binnenkant :D
     

Deel Deze Pagina