Brandveiligheid in huis

Discussie in 'De lounge' gestart door Eruanna, 6 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Wij gaan binnenkort verhuizen naar een rijtjeshuis met beneden gewoon woonkamer en keuken, op de 1e verdieping een aantal slaapkamers en dan op de 2e verdieping nog 2 slaapkamers. Die 2e verdieping heeft schuin dak met dakramen. De trappen zijn met vloerbedekking bekleed.
    We hebben nu alles gelijkvloers op straatniveau, dus dat is heel simpel qua brandveiligheid. Vanuit bijna elke kamer kunnen we zo door het raam op straat springen. Ik vind het idee dat onze kinderen helemaal boven liggen te slapen een beetje eng. Stel dat de meterkast naast de trap in brand vliegt, kunnen ze dan nog veilig twee trappen af? Een dakraam helpt dan ook niet echt, die zitten vrij hoog en het lijkt me nog niet zo makkelijk voor een kind om daardoor naar buiten te klauteren...
    Hoe doen andere gezinnen dat? Hebben jullie voorzorgsmaatregelen getroffen, bijvoorbeeld met touwladders die je aan je raamkozijn vastmaakt? Werkt dat in de praktijk en is het voor kinderen te doen? Of zijn er nog andere opties waar ik niet aan gedacht heb?
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Wij kunnen eigenlijk uit alle ramen klimmen, door dakkapellen eronder of dak garage eronder. Niet vanuit onze slaapkamer en daar hebben dan ook zo'n touwladder. Nog niet nodig gehad gelukkig, dus hoe dat in de praktijk gaat durf ik niet te zeggen.
    We hebben in elke ruimte ongeveer een rookmelder en een co2 melder waar de ketel hangt
     
  3. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    724
    371
    63
    Je gaat er natuurlijk vanuit dat het niet nodig is maar hier ook routes bedacht in het geval dat.. Als beneden afgesloten is door brand kunnen we via ons dakraam op zolder over het schuine dak tot aan de containers komen waar we op kunnen gaan staan en dan de straat op.. Aan de andere kant van het huis zit op de eerste verdieping een balkon, hier kunnen we of naar het balkon van de buren of de schutting op stappen en dan naar beneden..
    Als je die opties niet hebt, oftewel je kunt vanaf de eerste en tweede verdieping niet uit je huis komen zonder te springen zou ik inderdaad iets van touwladder aanschaffen..
     
  4. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.410
    4.838
    113
    Vrouw
    Nee, dat laatste wat jij zegt hebben we niet. Ik denk dat het vooral belangrijk is om voldoende rookmelders te hebben hangen. Wij hebben aan de voorkant een balkon waar we ook eventueel uit kunnen. Verder probeer ik niet teveel na te denken over dit soort situaties. Hoop het nooit mee te maken.

    Ik was niet als de kinderen in bed liggen. De deur waar de wasmachine en droger staan zit altijd dicht en hangt een rookmelder. (En dan bedoel ik dat de deur dicht zit als het wasmachine en de droger uit zijn, anders staat de deur op een kier!
     
  5. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.503
    872
    113
    Tsja dat is niet altijd "waterdicht" te krijgen natuurlijk.
    Brandmelders is prio 1, zodat je zo nodig wakker wordt.
    Ik ook hoog kiep kantelraam maar zou daar zelf nu zo 123 bij kunnen door de hoogte. Wellicht wel op adrenaline maar dan zit ik op schuin dak en kan ik ook niet weg op springen na.

    Zoon heeft normaal raam maar ook die kan alleen springen en niet in dakgoot gaan staan ofzo. En een ladder moet je, en überhaupt een kind dan ook maar durven en doen in paniek situatie..

    Ik probeer hier altijd maar niet te veel aan te denken. Vooral preventief zorgen dat ik alles op orde heb en er verder vanuitgaan dat het niet gebeurd.

    Vind dit in hotels en huisjes op vakantie altijd wel een ding, vooral als het hoogbouw en al wat ouder is.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Denk dat het verstandig is dat je begint met overal rookmelders te plaatsen, zodat je de tijd krijgt om nog via de trap naar beneden te kunnen.

    Dochter slaapt hier op zolder, daar hangt een rookmelder en een co2 melder, zij zou via de trap moeten ontsnappen maar hoeft hiervoor niet de trap helemaal te nemen, ze kan van haar balustrade naar onze verdieping springen. Vanaf onze verdieping zijn er genoeg ontsnappingsmogelijkheden zowel voor als achter. Ook hier hangt (in de gang) een rookmelder. Beneden in gang (bij trapgat) hangt een rookmelder, in onze woonkamer hangt een rookmelder en in onze bijkeuken (waar de wasmachine/droger/oven staan) hangt een rookmelder.

    Ik zou niet gaan voor een combi melder (rook/co2) omdat rook naar boven stijgt ( en dus het voor de rookmelder het handig is om het ding hoog te hangen) en co2 gaat zweven en bouwt zich dus vanaf de vloer op ( en voor de co2 melder is het dus handiger om het ding een stukje boven de vloer te hangen) Kortom totaal niet handig

    Een touwladder heb ik er niet hangen, mijn dochter kennende had die hem al lang een keer willen uitproberen (en het liefst als papa en mama niets in de gaten hebben)
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Wij kunnen vanuit de slaapkamers overal het raam uit, achter op het balkon, de veranda en voor op de erker.
    We hebben op elke verdieping rookmelders en op 2 van de 3 CO2melders.
    Beneden een blusdeken in de trapkast.
    Verder kun je alle deuren binnen van het slot halen met een draaiknop, dus je hoeft niet te zoeken naar een sleutel o.i.d.
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wij hebben beneden 3 rookmelders (hal, hal/trappenhuis, bijkeuken) en 1 op de overloop en 1 op zolder, dus 5 totaal. Geen CO2 melder, maar we hebben ook geen ketel. We slapen allemaal op de 1e verdieping, als we de trap niet zouden kunnen nemen, kunnen we bij dochter via een raam op de uitbouw stappen. We hebben bij onze slaapkamer ook een balkonnetje, maar dat is echt heel klein.
     
  9. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Wij hebben in elk vertrek behalve de badkamer een rookmelder hangen. Daarnaast op onze slaapkamer en zolder een co2 melder. We hebben een blusdeken en een blusser.Vanaf de eerste verdieping kunnen we op de uitbouw klimmen uit 2 kamer maar vanaf zolder of onze slaapkamer wordt dat al lastiger- al kan je vanuit onze kamer nog wel springen. Zolder zou ik dat slechter durven. Al kan je ook dan wel op de uitbouw komen.
     
  10. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    oh ja dat hebben wij ook die draaiknop.
     
  11. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.042
    3.503
    113
    Vrouw
    Rookmelders (uiteraard).
    Weleens aan een ladder zitten denken, maar ik denk dat als het echt zo ver komt ik dan liever spring...
     
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.243
    7.817
    113
    Gelderland
    Wij hebben brandmelders (nest) een brandblusser en een blusdeken. Zo’n lader zou ik nog graag willen.

    Wij kunnen vanuit alle slaapkamers naar beneden springen. Dat is niet hoog, dus eerst hangen en dan loslaten. Een lader lijkt me voor de jongens eigenlijk wel het veiligste vandaar dat ik daar nog over nadenk..

    Nu ik erover nadenk, ik ga de blusdeken op onze kamer leggen. De jongens liggen voor en wij achter. Stel dat het van beneden komt dan kun je met de blusdeken naar de jongens toe..
     
  13. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Wij hebben inderdaad een vluchtladder om uit het slaapkamerraam te kunnen hangen in geval van brand. Die zit (klaar om te gebruiken) in een dekenkist die bij het raam staat. Verder uiteraard brandmelders en CO melder. Die brandmelders zijn gekoppeld, dat is wel heel irritant als ze per ongeluk af gaan... maar lijkt me wel heel nuttig in geval van echte brand.
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.472
    24.329
    113
    De buurman weet het nog niet, maar als wij niet via beneden weg kunnen komen, gaan we via ons balkon op de 2de naar zijn balkon, slaan zijn ruiten in en gaan via zijn huis naar beneden :roflmao:
    Prima plan lijkt me. De hamer ligt ook op de 2de verdieping, dus dat moet goedkomen.
     
    Shay25, citroenrasp, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Rookmelders zijn tegenwoordig zelfs verplicht als een huis verkocht wordt, dus die hebben we sowieso :thumup:
     
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Doe wel.gekoppelde melders.
    Als er beneden brand uitbreekt in de meterkast, dan heb je de bescherming nog van de gesloten deur.
    Maar dan gaat wel de rookmelder af en het hele huis is wakker.
    Behalve die van mij, mijn jongens sliepen doro toen er 1 afging en d
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.526
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Vanuit de kinderkamers kun je bij ons door het raam naar het dak van de schuur en onze aanbouw klimmen. De kinderen hebben dat weleens “geoefend” als er een bal op het dak lag. Ik zelf alleen nog niet:oops:
     
  18. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.247
    7.205
    113
    Dat een co2 melder een stukje boven de vloer moet hangen is achterhaalde info, deze moet best wel een stuk hoger. Bij ons hangt hij naast de rookmelder op het plafond, maar is dus afhankelijk van waar je warmtebron zich bevindt etc, zie linkje.

    https://brandveilig-nederland.nl/plaats-koolmonoxide-melder/
     
  19. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Wij hebben overal brand en koolmonoxide melders op zowel netstroom als batterij. Dus als het ene uitvalt neemt het andere over.

    op onze hoogste verdieping ligt een raamladder. Dat is ook nodig want we zitten daar op ongeveer 11 meter.
     
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Rookmelders idd! In elke kamer hebben wij ze hangen en ze zijn gekoppeld aan elkaar dus he word heel snel gewaarschuwd. In de keuken hangt ook nog een hitte melder. En ook via een app dus als wij weg zijn weten we het ook direct.
     

Deel Deze Pagina