Broer met zelfde soort naam

Discussie in 'Babynamen' gestart door San195, 6 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San195

    San195 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    2.267
    1.159
    113
    Vrouw
    In 2017 hebben wij een zoontje gekregen die wij Gijs hebben genoemd. Nu verwacht ik in 2019 weer een wondertje en wij krijgen wederom een jongetje. Nu vind ik jongensnamen echt heel moeilijk en konden wij bij de eerste ook echt niet op veel jongens namen komen.., maar hadden wij voor Gijs nog een naam die wij leuk vonden en nog steeds leuk vinden namelijk ......

    Luuk

    Echter ... Mijn eigen broer heet Luc.
    Ik vraag mij af of het vreemd, verwarrend o.i.d. is om mijn 2e zoontje Luuk te noemen. De spelling is wel anders en ik weet dat mijn eigen broer het geweldig vind als zijn neefje Luuk zou heten dus daar zou het niet aan liggen.
    Wij vinden het allebei een hele mooie naam, maar ik vraag mij af of dit niet verwarrend zou zijn. Of word het dan gewoon kleine en grote Luuk/Luc?

    Kan iemand zijn mening geven? :) Zouden jullie deze naam geven of toch voor een andere gaan?
     
    Bailey07 en MamavanHayden vinden dit leuk.
  2. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    Moet prima kunnen denk ik
     
  3. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.476
    3.332
    113
    Ik zou het dan doen als het voor jullie de naam is en je broer zou het geweldig vinden waarom niet dan?

    Gijs en Luuk past ook leuk bij elkaar.
     
  4. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Zeker doen als het voor jullie dé naam is. Gijs en Luuk, leuk samen:).

    Zelf zou ik het niet doen omdat ik kleine en grote Luuk/Luc niet zo leuk vind.
     
  5. San195

    San195 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    2.267
    1.159
    113
    Vrouw
    Ja heb geen idee of dat dan gebeurd hoor het 'grote en kleine Luc/Luuk'.
     
  6. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Hier in de familie wel. Maar goed, misschien als aangeeft het niet te willen dat het ook niet gebeurt.
     
  7. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je daar best afspraken over kunt maken. Dat je broer bijvoorbeeld als jullie met z'n allen zijn gewoon aangesproken wordt met 'oom/ oom Luc'. Dan is het voor jullie zoontje (en de rest) ook niet verwarrend. Vind het een hele leuke naam, zou het gewoon doen! :thumup:
     
  8. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Bij ons in de familie werd het luuk senior en luuk junior :p
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Leuk juist!
    Meestal noemen mensen beide namen gewoon zoals ze heten. Alleen wanneer er ooit twijfel in t gesprek ontstaat over wie je het nu hebt wordt het dan bijv. 'grote Luc' of 'kleine Luuk' en dat is toch ook gewoon prima dan? Zeker als jouw zoontje later groter is kan dat in een gesprek misschien wat meer verduidelijkt moeten worden met welke het dan is. Kan het me voorstellen dat t dan 'Luuk van San159' of 'kleine Luc', enzovoorts. Maar dat geeft toch niet?
    Iemand die ik ken heeft een zoon met dezelfde naam als zijn vader/haar man. Die worden gewoon bij hun naam genoemd. Echter soms heb je een extra verduideling nodig om wie het gaat en zal het voor de een 'grote?' zijn en ander vraagt weer 'je man?'. Maar ach, dat zal maar soms zijn en ook niet per definitie erg.
     
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Lijkt me best onhandig, voor je ouders en eventueel andere directe familie.
    Maar als het echt jullie naam is dan is er vast een oplossing, grote luc, broer luc, oom luc.
     
  11. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    #11 kleineM, 6 jan 2019
    Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    Ik vind het een leuke naam én een leuke combi voor jouw 2 zoontjes, maar..... in antwoord op je vraag: ik zou het niet doen.

    Je hoort toch het verschil niet in uitspraak? Jij weet zelf niet eens over wie het gaat toch....als ze het alleen over Luuk hebben? Dus dat ga je specificeren. Als jullie als familie close zijn lijkt het echt me heel verwarrend en werkt het afkortingen/ toevoegingen in de hand. Dus ja, dat wordt (natuurlijk) wel grote / kleine Luuk, Luuk senior / junior, mini/maxi etc...
    Bovendien vind ik het ook net een rechtstreekse vernoeming naar je broer. Niet dat dat erg is, maar dat zou ik wel denken.


    Ik vind het echt 2 precies dezelfde namen. Net alsof mijn zus Evelien heet en ik mn dochtertje Eveline noem.. :confused:
    Dan zou ik eerder voor een optie als Lucas, Luca gaan, dan is er nog iets van onderscheid. Desondanks zou ik het gevoel van vernoeming nog steeds hebben. Maar dat is niet erg
     
    littlemunchkin, skiwi en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Maar er zijn veel meer situaties... Als TO belt met haar ouders en vertelt over Luuk bijvoorbeeld, zij zijn al 30 jaar gewend dat het over hun zoon gaat.. Dan krijg je toch van: "heb je het nou over de grote of de kleine?" (Bij wijze van spreken)... Ook familieleden onderling. Want voor hun is Luc níet "oom Luc" maar een neef/ zoon/ kleinzoon etc. Ik zie echt niet in hoe je dat kan voorkomen. Misschien wel 1 op 1 als neef en oom samen zijn, maar elke andere familie samenstelling zal toch onderscheid moeten maken om te weten over wie ze het hebben?
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  13. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    edit dubbel
     
  14. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
     
  15. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik vind het raar
     
  16. meisjemeisje85

    meisjemeisje85 Bekend lid

    29 apr 2016
    529
    226
    43
    Geen probleem! Er komt vanzelf een onderscheidt op de een of andere manier.. ik heb een zusje die haar kindje exact dezelfde naam heeft gegeven als mij andere zusje. Ging om de naam net als bij jullie maar ik vond de vernoeming erg leuk voor mijn zusje maar dacht wel dat het lastig zou zijn.. maar dus niet! Dus lekker doen!
     
  17. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik zou het wel vreemd vinden als mijn broer zijn dochtertje mijn naam zou geven. Nee, ik zou het niet doen.
     
  18. San195

    San195 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    2.267
    1.159
    113
    Vrouw
    In dit geval zou mijn broer het niet vreemd of vervelend vinden maar juist leuk!
    ‘T is ook niet de bedoeling om hem te vernoemen naar hem maar we vinden het gewoon een leuke naam en toevallig heet hij ook zo. :rolleyes:

    Word nog lastig .... gelukkig hebben we nog even de tijd om na te denken.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Jahoor, zou het gewoon doen.
    Weet je hoeveel Keesjes er in een bepaalde familie voorkomen? Of Elisabeth, of Cornelis, enz.... zijn er soms wel 3 of 4 die zo heten. Al zijn dat wel echt vernoemingen, maar dat maakt voor de naam ansich niet uit toch?
     
  20. MamavanHayden

    MamavanHayden Fanatiek lid

    11 dec 2014
    2.257
    1.989
    113
    Vrouw
    Kan heel goed hoor!
    Alleen maar mooi eigenlijk
     

Deel Deze Pagina