broertje jarig, peuter ook een cadeau?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door guppie81, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Onze zoon is over een tijdje jarig (3 maand pas hoor), maar ik zie aan mijn peuter dat ze het enorm moeilijk vindt als hij iets krijgt. Zelfs al is het een paar sokken, dan is zij teleurgesteld dat zij niets nieuws heeft. Ik sta hier redelijk neutraal in, maar vraag me af of het verstandig is om haar ook een cadeau te geven als hij jarig is? Iets kleins uiteraard. Of moet ze gewoon leren dat zij niet jarig is en flinke drama-buien als gevolg?

    Benieuwd hoe jullie hierover denken!
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik snap dat ze nu in het begin moeilijk heeft met het feit dat ze ook niet altijd iets krijgt, maar dat ie naar mijn mening iets van een kind gewoon kan leren.

    Als zij jarig is krijgt ze een kado, als broertje jarig is krijgt hij een kado. Je kunt wel voor haar een week van te voren iets leuks kopen, en misschien een hele dag alleen aan haar besteden.
    Maar daarna kan ze leren dat oojk iemand anders in de punt van belangstelling kan staan.

    Wij hebben vrienden die op elk verjaardagsfeestje ook kadootjes voor hun eigen dochter mee moeten slepen, anders maakt ze een drama van en wil ze de kadootjes van de jarige afpakken.
    daar is het ook begonnen met moeite toen tweede kindje erbij kwam, maar zij hebben het naar mijn mening verkeerd aangepakt, en hebben nu 3,5 jaar later nog steeds drama.
     
  3. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    Ik vind het altijd onvoorstelbaar als ik op een verjaardag kom en visite heeft ook iets voor broer/zus meegenomen. Ik vind dat zo een onzin. Ze moeten het maar leren. De ene keer is de een aan de beurt , de andere keer de ander.
    Enigste wanneer ik wel een kado meeneem is bij een geboorte. Maar dan neem ik zowieso altijd voor het hele gezin kado's mee, dus ook voor mams en paps
     
  4. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ik zou geen kado geven aan haar hoor.
    Ze moet toch leren dat broertje jarig is die dag en dus kadootjes krijgt en niet zij.

    Je kunt tegen haar zeggen dat ze mag helpen met kadootjes uitpakken bijvoorbeeld. En ze mag dan misschien ook met sommige speeltjes even spelen. Dat is ook leuk.
    Voor de rest is het feest! Dus ze mag taart eten en met ballonnen spelen.
    Laat haar op dat soort dingen verheugen.
     
  5. Miireii

    Miireii Fanatiek lid

    12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Bijna 2 weken geleden was Iliyas jarig. We hebben Soraya er een ruime tijd vantevoren aan laten wennen in de trant van: Iliyas wordt bijna 1! Dan is er een feesje en krijgt hij cadeautjes. Soraya zei dan gelijk: 'Soejaja ook cadeautje!! Maar toen hebben wij uitgelegd dat Soraya cadeautjes krijgt als zij jarig is. Ze heeft wel even tegengestribbeld op de verjaardag zelf, was ook even verdrietig, maar het is uiteindelijk erg goed gegaan. Ze heeft het erbij laten zitten en in de middag zei ze ook: Soejaja annene keer jarig! En de rest van de dag heeft ze fijn gespeeld en Iliyas zijn cadeautjes laten uitpakken.

    Ik vind het ook niet goed als zij cadeautjes zou krijgen op zijn verjaardag. Wat moeten we dan? Als papa en mama straks jarig zijn denkt ze dat zij ook cadeautjes krijgt. En als we op andermans verjaardag zijn, moet zij ook cadeautjes hebben. Nee dat wilden we voorkomen en het is erg goed gegaan!
     
  6. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    ik zou ook geen cadeau geven, vind ook dat ze moeten leren dat als ze niet jarig zijn geen cadeau krijgen. Vind het dus onzin. Tenslotte is het nog een heel leerproces, waar ook dit tersprake komt. succes
     
  7. lianda

    lianda Fanatiek lid

    6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik zou je dochtertje ook geen kadootje geven omdat haar broertje jarig is.
    Hier hebben wij 3 kinderen en als er 1 jarig is dan krijgen de anderen niets.
    De jongste had er ook moeite mee destijds maar pech als hij jarig is krijgen de anderen ook niks.
    En gelukkig weet hij dat nu ook.
    Maar een tante van hubbie brengt aktijd snoepjes mee als er 1 jarig is dan krijgen ze dat ook alle 3 van haar.
    Dat vind ik niet erg,zo krijgen ze alle 3 een snoepje.
     
  8. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik zou geen cadeautje kopen. Dan maar een driftbui, maar dit is toch iets wat ze zal moeten leren. Als je daar niet meteen begint wordt het probleem naar mijn idee alleen maar erger/in stand gehouden.
     
  9. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    In mijn optiek niet. Vind dat iets wat ze moeten leren. Jij krijgt een andere keer. Jij bent nu niet jarig. Maar zoals gezegd heel persoonlijk.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ik zou het niet doen, je kunt beter nu de driftbuien hebben dan zoals bij kennissen van ons.
    Daar was de jongste jarig en de oudste was zo gewend dat ze dan ook een cadeau kreeg dat die helemaal over de rooie ging toen haar zusje een hoelahoep kreeg en zij niet (van oma), dat papa als een haas naar de stad is gegaan om voor haar ook een hoepel te halen.

    Of je moet (net als ons) de verjaardagen van je kinderen in 1 keer vieren :D
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    nee, ik vind ook wel dat ze het moeten leren. Hier ook een ervaring van een gezin waarbij het niet geleerd is. Kinderen zijn nu 5 en 7 en verwachten van oma nog steeds een cadeautje wanneer de ander jarig is.

    Net als Sidmick maak ik een uitzondering voor kraamvisite. Dan krijgen de kersverse papa, mama en broer of zus ook wat.
     
  12. Mama van Isabella

    Mama van Isabella Bekend lid

    8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik doe het wel. Ons zoontje krijgt die dag waarschijnlijk zoooooveel kado's dat mijn meisje 's ochtends ook 1 kadootje van ons krijgt. Een kleinigheidje hoor. Ze is hartstikke lief en als ze niks krijgt weet ik 100% zeker dat ze daar geen drama van maakt. Ze is daar ook helemaal niet jaloers om. Maar vind het gewoon leuk om haar ook een kadootje te geven. Andersom gebeurd het straks ook als mijn dochter 4 wordt. Dan krijgt mijn zoontje ook een kleinigheidje.
     
  13. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Hier krijgt dochter ook niets als broertje jarig is, kinderen van 3,5 moeten dat echt wel kunnen begrijpen. En dat ze daar een driftaanval van zou krijgen, persoonlijk kan ik daar niet mee zitten en negeer ik dat helemaal. Mijn dochter vindt het ook geen probleem dat broertje iets krijgt en zij niet, andersom komt ook vaak genoeg voor.
     
  14. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Ik zou t ook niet geven; haar uitleggen hoe t zit. Daar is ze toch ook wel oud genoeg voor?
    Stel dat bezoek wel wat voor haar meeneemt dan heeft ze gewoon geluk, maar ik zou t zelf niet doen. Hier is de oudste pas jarig geweest en heeft de jongste niks gekregen, volende maand is de jongste jarig en krijgt haar zusje niks. Zo is t gewoon.
     
  15. Diadeem

    Diadeem Fanatiek lid

    2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier krijgen de andere twee altijd een kleinigheidje als er 1 jarig is!! Is 's ochtens altijd erg leuk met uitpakken, voor hun alletwee 1 en de rest is voor de jarig. Ik zeg ook duidelijk dat ze van de visite niks krijgen omdat hun niet jarig zijn!!
    Ze weten prima als we naar een verjaardag gaan dat de jarige alleen kadootjes krijg, volgens mij moet iedereen zijn eigen gevoel achterna gaan!!
     
  16. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn dochter is vorige week één geworden, zoonlief heeft van ons geen kadoos gekregen. Wel heeft een aantal familieleden kleinigheidjes voor hem mee genomen. Ik vond dat persoonlijk ook niet nodig (mag wel hoor). Ik denk dat je precedent schept als je met verjaardagen ook kadootjes aan de andere kinderen gaat geven. Dit hoort erbij en moet je dus leren.
    Ik vind een geboorte iets anders. Dan krijgt het oudere broertje of zusje (of meervoud natuurlijk) wel iets kleins van mij.
     
  17. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    Hier wel hoor, gewoon een kleinigheidje,

    mijn zusje en ik kregen dat ook altijd op elkaars verjaardag van onze ouders,
     
  18. Heel76

    Heel76 Actief lid

    15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier krijgt de oudste geen kadootje volgende maand.
    Op deze leeftijd kan je ze al heel veel uitleggen en weten ze donderdsgoed dat niet alles gaat zoals zij zouden willen ;)

    Verder maak ook ik de uitzondering bij kraamvisite. Dat is voor iedereen een feest!
     
  19. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    dank voor de bijval! Ik vind het idd ook niet echt nodig, en ze zal het idd gewoon moeten leren...
     
  20. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik zou het niet doen. dan is het einde zoek. ze moeten toch leren dat de verjaardag er is om in het zonnetje te staan. en dat dat dus om beurten is.

    wij hadden mazzel bij de oudste 2 dat er maar 4 dagen tussen zat dus wij hebben dit probleem al 14 jaar opgelost door ze 1 verjaardag te geven. inmiddels gaan we daar mee stoppen ze zijn nu 14 en 16 de jongste is 2 die heeft sowieso zijn eigen verjaardag, maar ook hij krijgt als de groten jarig zijn niks hoor straks. dat hoort er gewoon bij en hij zal dan moeten leren niet zo ondankbaar te zijn om altijd wat te willen. ieder op zijn beurt. driftbui of niet.
     

Deel Deze Pagina